Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carla Gerwen

Carla Gerwen

17-01-2013 om 15:44

Het centraal rekenexamen is met twee jaar uitgesteld! en de toekomstige studenten dan?

Een paar weken geleden heb ik een discussie gestart over mijn dochter, zij heeft dyscalculie en kon geen diploma behalen. Want ze moest een voldoende halen voor haar rekenexamen. Nu, is dit rekenexamen met twee jaar uitgesteld! Voor mijn dochter geweldig want ze is dan al klaar met school, dit betekent voor haar geen rekenexamen! Maar laten we vooral niet de toekomstige studenten vergeten, daarom gaan we door met de petitie. Hieronder kun je het verhaal van mijn dochter lezen

Hallo, ik ben Tessa een meisje van negentien. Ik ben één van de 3% van de Nederlandse bevolking, die is gediagnosticeerd met dyscalculie (rekenstoornis). Ik volg de opleiding gehandicaptenzorg op het ROC en had een groot probleem. Ik kon mijn diploma niet halen!

De toenmalige minister van onderwijs Marja van Bijsterveldt had in 2011 besloten dat o.a. alle MBO studenten een rekenexamen moesten afleggen. Dit noemde zij een “inhaalslag” voor de eerdere tekortkomingen op de basisschool. Het komt volgens mij hier op neer: Het rekenniveau op veel basisscholen was te laag en bijsterveldt verwachtte van o.a de MBO-ers die achterstand even in te halen. Maar zo werkt het volgens mij niet. Je moet beginnen waar het fout is gegaan en dat is de basisschool. Dit heeft tijd nodig en mag niet ten koste gaan van de studenten van nu, in feite leggen ze het probleem nu op hun bordje neer dat is niet eerlijk! Het examen moest met een voldoende worden afgerond anders geen diploma. Maar dit had ik nooit kunnen waarmaken. Zij het niet dat de nieuwe minister van onderwijs Jet Bussemaker dit enigszins heeft ingezien en daarom het rekenexamen met twee jaar heeft uitgesteld.

Dit wil dus zeggen dat ik na anderhalf jaar onzekerheid, verdriet, onbegrip en frustratie alsnog mijn diploma kan gaan halen. “Geluk?!” Dat ik de dans ontsprongen ben wil zeker niet zeggen dat we stoppen met de petitie! Ik weet als geen ander wat het betekent om na keihard gestudeerd te hebben je doel alsnog niet te kunnen bereiken omdat je door deze rekenstoornis je papiertje niet krijgt, want dit staat de studenten die afstuderen vanaf schooljaar 2015 – 2016 te wachten. Het probleem is alleen maar verschoven en zeker niet opgelost!

Ik en mijn familie willen daarom deze groep leerlingen en studenten blijven helpen, maar dat kunnen wij niet alleen daar hebben we jullie hulp bij nodig. Ook zij zijn leerlingen en studenten met gouden handjes en goede beroepsmatige kwaliteiten die er keihard voor moeten werken om een diploma te halen. Ondanks dit zijn vele niet in staat om tot een diploma te komen, alleen maar omdat ze niet goed zijn in rekenen.

In mijn ogen wordt deze groep mensen daarmee de toegang tot het onderwijs ontzegd. En in mijn geval kan het toch niet zo zijn dat een dyscalculie verklaring is te beschouwen als een verbodentoegangsverklaring voor diverse vervolgopleidingen en beroepen?

Blijf daarom alsjeblieft deze petitie ondertekenen. Dyscalculie “moet” onder de aandacht blijven zodat de regering de koppen bij elkaar steekt om voor deze groep studenten een goede maar vooral eerlijke regeling te treffen en ze niet in de steek laat. Want ook zij hebben recht op een diploma ondanks hun rekenstoornis.

Teken de petitie op: http://petities.nl/petitie/rekenproblemen-op-mbo-niveau-betekent-geen-diploma-geen-toekomst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joer

joer

20-01-2013 om 14:56

Meer slachtoffers.....

Vorig jaar heb ik (45 jaar)mijn mbo 4 diploma gehaald.

Alleen Engels telde toen nog mee voor het examen. In Nederlands en rekenen was er ook examen maar daar kon je bij een onvoldoende niet op zakken.

Al deze drie vakken gaan over (2?) jaar echt meetellen voor het examen. Je kan er dus echt op zakken.

Ook Nederlands en engels kunnen voor veel studenten (denk aan de vele allochtone studenten en studenten met dyslecie) een groot probleem worden. Ook maar een petitie voor beginnen?

Trouwens, het rekenexamen was door helemaal niemand behaald. En er waren toch heel wat examenklassen.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.