Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pien

Pien

14-11-2012 om 10:29

Herkent iemand dit?

Mijn zoon (7 jr groep 4)kwam van de week thuis met de mededeling: ik heb m'n eerste onvoldoende mam !

Hij had een toets gehad en idd een onvoldoende, eigenlijk kwam dit door 1 opgave die hij fout gedaan had.

Er stond een stukje tekst zonder komma, punten etc. Daarna werd er gevraagd of hij elke zin op een nieuwe regel kon zetten, de eerste letter van elke zin een kleur kon geven en aan het einde van elke zin een punt kon zetten.

Vervolgens schrijf hij alles over. Geeft elk woord een kleur ipv het eerste woord van de zin. Je zou denken, ach verkeerd gelezen. Maar ook na individuele uitleg had hij het niet begrepen. De juf dacht dat de opdracht te lang was en heeft het naderhand in stukjes uitgelegd. Toen begreep hij het wel.

We zijn er ook achtergekomen dat hij auditief niet zo sterk is, en hij het prettiger vind dat alles visueel gemaakt wordt. Dit had de juf ook al opgepikt dus gaat daarmee ook aan de slag.

Ook neemt hij sommige woorden heel erg letterlijk. Als ik zeg zwijnenstal kiest hij een plaatje met varkens in een huiskamer ipv een rommelkamer. (nav een toets vorig jaar)

Laatst was hij met z'n vader tv aan het kijken, en zegt mijn man, kijk daar zijn wielrenners....Oooooh zijn dat wielrenners papa, ja hoezo wat dacht je dan vroeg mijn man ? nou mensen die met een stok achter een wiel aan rennen...
Ik weet niet of het een verband houdt met het ander, maar dacht laat ik mijn vraag eens hier op het forum stellen...dit forum is zo fijn met veel ervaringsdeskundingen.

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2012 om 10:35

Over wielrennen en een zwijnenstal

Als je die woorden niet eerder gehoord hebt is het ook logisch dat je dat letterlijk neemt, hoe moet je dat anders weten. Ik zal straks eens aan mijn zevenjarige vragen of hij weet wat er bedoeld wordt.

Guinevere

Guinevere

14-11-2012 om 10:56

Wat is je vraag?

Als je vraag is of iemand dit herkent: Nou, het klinkt heel regulier. Er zijn nu eenmaal kinderen die visueler zijn ingesteld dan andere kinderen en ook het omgaan met beeldspraak en ander niet letterlijk taalgebruik moet je leren.
De juf lijkt goed en snel in te springen op de situatie, ik zou het geheel wel af en toe met haar doorspreken. Het zou natuurlijk mooi zijn als je zoon het na een tijdje helemaal alleen kan.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-11-2012 om 11:29

Als je vraag is

is dit herkenbaar als stoornis, ja hoor, ik kan er zo een paar labeltjes op plakken Maar dat lijkt me niet verstandig. Ik zie berichten als juf pakt het op en gaat er mee aan de slag, prijs je gelukkig, want er zijn er genoeg die dat niet doen....Als je kind echt hinder ondervindt van deze dingen kun je altijd nog denken aan een testtraject, maar vooralsnog zou ik gewoon kijken hoe je verder komt met wat juf nu oppakt.

Vic

Vic

14-11-2012 om 12:34

Precies zo

Mijn dochter (7, groep 4) had laatst net zo'n opdrachtje met kleuren en ze had het precies zo verkeerd gedaan. In plaats van alleen het eerste woord kleuren, had ze alle woorden gekleurd. Ze gaat ook regelmatig de mist in met rijtjes opgaven. Dan maakt ze van alle rijtjes alleen de bovenste som o.i.d. Ik denk dat het een kwestie is van niet opletten, of denken dat ze iets begrijpt en dan niet navragen of ze het goed heeft. Voor zover ik weet is het nog niet 'afgestraft' met een onvoldoende, want ik heb nog geen signalen van de juf (of haarzelf) gekregen. Het is geen kwestie van niet kunnen, want als je haar duidelijk uitlegt wat ze moet doen, gaat het in 1x keer goed. Ook geschreven opdrachten (zoals bijvoorbeeld in spelletjesboeken) gaan nagenoeg altijd goed.

Beelddenken

Over die wielrenners en zwijnenstal denk ik aan beelddenken. Dit is geen stoornis, maar een verschillende manier van informatie verwerken. Volgens mij bestaat de ene helft van de mensheid uit "tekstdenkers" en de andere uit beelddenkers. Ik ben een uitgesproken beelddenker, woordgrapjes snap ik zelden in één keer, maar ik kan compleet in een deuk liggen terwijl een heel gezelschap mij vragend aankijkt omdat ik een woord/uitspraak heel letterlijk voor mijn geestesoog zie verschijnen. Beelddenken is vooral erg leuk

Kijk eens op

www.ikleeranders.nl, daar kun je veel info vinden over beelddenkers!
gr Nora

Egel

Egel

14-11-2012 om 17:15

Tsjemig

Tsjemig, natuurlijk allemaal aardig bedoeld over dat beelddenken, maar het kindje is pas 7 en kent gewoon twee moeilijke woorden nog niet! En nu is het meteen een bepaald type mens en maar goed dat het een alerte juf heeft, eerst even afwachten, dan misschien testen. Testen? Omdat het een opdrachtje niet begreep en het moeilijke begrip 'zwijnenstal' niet koppelde aan een slordige kamer maar aan de stal van een zwijn? (Knap dat hij al wist wat een zwijn was trouwens!).
Goed, het is duidelijk: ik denk dat het volkomen normaal is. Binnenkort kan hij weer even iets wat een ander niet kan.
Groeten, Egel

Vic

Vic

14-11-2012 om 18:05

Gevraagd

Mijn dochter wist wel wat wielrennen is, ik kijk wel eens een wedstrijd. Bij zwijnenstal dacht ze aan een stal voor zwijnen. Toen ik er een zin mee maakte, 'deze kamer lijkt wel een zwijnenstal', dacht ze dat dat betekent dat het naar varkens stinkt
Het lijkt me dus vrij normaal dat een 7-jarige dat niet weet (om maar even een conclusie te trekken).

Pien

Pien

14-11-2012 om 19:58

Wat fijn,

al die reacties.

Ik was idd niet erg duidelijk, maar mijn vraag was idd of dit herkenbaar was. Een duidelijke ja dus.

Hij is al getest (omdat broer ADD/PDDnos heeft) maar daar is alleen uitgekomen dat zijn woordenschat niet zo hoog is. Hij houdt ook niet van voorlezen, erg typisch.

Dan moet hij natuurlijk goed luisteren om het te begrijpen. Nu kan hij zelf lezen (is hij heel erg goed in) en wilde hij de boeken van Mees Kees van Sinterklaas hebben, dus hopelijk gaat de woordenschat flink vooruit. Het visueel ingesteld zijn herken ik van mezelf . Al ontdekte ik dit pas op latere leeftijd bij mezelf.

Ik was benieuwd of iemand het herkende, maar zo te horen hoef ik me nog niet zo'n zorgen te maken gelukkig.
Bedankt allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.