Tine Winkel
26-09-2012 om 21:55
Helpen met engels
Mijn dochter, bijna 12, zit net in een VWO-brugklas. Ze heeft het op zich reuze naar haar zin, maar Engels vindt ze een ramp. Ze kijkt er nu al naar uit om dat vak te mogen laten vallen, ik heb haar al duidelijk gemaakt dat dat er echt niet in zal zitten.
Ze heeft erg veel moeite met het onthouden van de woorden. Zelf snap ik niet waarom ze Franse woordjes na één keer lezen wel kan onthouden, en Engelse niet, maar dat terzijde. Ook de zinsbouw/woordvolgorde vindt ze lastig.
Wel vind ik de methode ook een beetje raar eigenlijk. Ze moeten bepaalde uitdrukkingen/oneliners leren, die m.i. moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn (bv. Het gaat best goed met me vs. Het gaat goed met me - dat zijn dan 2 verschillende zinnen).
Ik vroeg me af of er een manier is om haar te helpen met Engels, anders dan haar steeds weer te overhoren. Bv. het lezen van eenvoudige kinderboeken? Zodat de woordenschat en zinsbouw 'spelenderwijs' wordt geleerd?
Of moet ik het gewoon op zn beloop laten en denken dat alle andere kinderen op die school ook Engels hebben geleerd met die methode?

dc
26-09-2012 om 22:35
Immersion
Ik denk dat ik weet welk boek je bedoelt. Mijn nichtje heeft die ook. Vreselijk verwarrend, vind ik. 4
De beste manier om een taal te leren is immersion. Leuke dvd's kijken in het engels, leuke boekjes lezen (en dan niet elk woord opzoeken), gesprekjes oefenen, dat soort dingen. Ik zou dat zeker doen, want het is toch jammer dat ze nu zo'n hekel heeft aan engels.

Marie
26-09-2012 om 22:40
Bbc met ondertitels kijken
Hoi
Je kunt haar ook naar kinderprogramma's op de BBC laten kijken met de ondertiteling (voor doven) erbij aan via TXT 888.
Ook "gewone" Engelse DVD's kun je afspelen met de Engelse ondertiteling aan.
Hoe ging het trouwens op de basisschool met Engels?
Inderdaad jammer dat de methode bij haar niet werkt. Hier werken ze met de methode New Interface.

margje van dijk
26-09-2012 om 23:30
Samen een boekje lezen
Ik ben met mijn middelste zoon samen een Engels boek aan het lezen. We lezen zo vaak als we kunnen 2 bladzijden. Hij leest het voor in het Engels, ik corrigeer zijn uitspraak, en hij vertaalt, en de woorden die hij niet weet zoekt hij op. Hij klapt het boek meteen dicht als de 2 bladzijden volbracht zijn, maar ik zie toch dat hij het leuk vindt. En zijn Engels gaat er echt met sprongen op vooruit. Door de 1-op-1 aandacht kan ik hem onmiddellijk bijsturen waar nodig is, gekke ideeen die hij heeft corrigeren, en domweg heel gericht coachen. Ik heb de indruk dat dat alleen al genoeg voor hem is, dat hij net de aansluiting mist in de klassikale lessen en/of het zelfstandig werken. Kortom, als je eigen Engels aardig OK is zou ik het ook eens proberen!
Margje

Nowee
27-09-2012 om 08:31
Margje
Welk boek lees jij met je zoon? Ik was er voor mijn middelste (brugklas) naar aan het kijken, maar ik zag in de bieb door de bomen het bos niet meer.

mijk
27-09-2012 om 09:21
Zoon leest
hier met veel plezier dr seuss. Is natuurlijk eigenlijk veel te kinderachtig (zelfs voor zoon die 10 is) maar het is zo heerlijk absurditisch dat hij het toch met plezier leest. Het grappige is dat door zijn rijmvorm je automatisch de juiste uitspraak van woorden kiest.

margje van dijk
27-09-2012 om 09:23
Wij lezen
Animal Farm van George Orwell. Tja. Ik heb het niet bedacht, maar hij wilde het zelf lezen. En zolang hij het leuk vindt (en dat vindt hij) is het dus OK. En het is niet zo dik
Margje

skik
27-09-2012 om 09:31
Inderdaad immersie
Kijk eens op Youtube of je engelstalige filmpjes kan vinden die aansluiten bij de belevingswereld van je dochter. Een interview met een artiest die ze leuk vindt, make-up tutorials, promotiefilmpje van een vakantieland, funniest homevideo's, whatever. Duurt maar een paar minuten, een hele speelfilm zonder nederlandse ondertitels lijkt me wel een hele opgave in 1 keer. Mijn oudste heeft zo'n beetje Engels geleerd van wauwelende amerikaanse meiden die uitleggen hoe je smokey eyes maakt. De leerkracht zal het vast verafschuwen, maar grammatica en vaste uitdrukkingen gaan zo wel onderhuids zitten, daar hoeft ze nauwelijks over na te denken.
skik

Ilva
27-09-2012 om 11:26
Games
Mijn zoons speelde op de computer engelstalige games. En zo leren ze speelde de wijs engels. Zelfs mijn 7 jarige spreekt al wat engels alleen door die stomme spelletjes. Natuurlijk wel een beetje in de gaten houden dat ze niet alleen spelen. Maar adventure games zijn erg leuk. En ze leren vanzelf wat het allemaal betekend.

Yvonne
27-09-2012 om 13:31
Ik weet niet zeker
of je iets hebt aan mijn ervaring omdat taal juist de sterke kant van mijn zoon is. Maar plannen en 'leren leren' niet. Ik heb hem 'geadviseerd' om alles wat hij op taal-gebied moet leren in te voeren in wrts.nl Ook de oneliners. En dan gewoon herhalen....
Voor hem hielp dat omdat hij juist van veel oneliners of andere zinnetjes een Engelse zin gebruikte die in feite ook goed was maar niet in de leerstof zat op dat moment. Dus: gewoon domweg uit het hoofd leren speciaal voor het betreffende so of proefwerk met behulp van wrts.

Annet
27-09-2012 om 22:33
Hier zelfde methode als margje
Met als enige verschil dat oudste problemen had met Frans (brugklas) en met Duits (3e klas). We zijn vooral boekjes gaan lezen (hardop met onderzoek waarom de grammatica was zoals die was). Beide keren was het oefenen succesvol binnen enkele weken.
Wat ook scheelt is dat oudste zowel Frans als Duits oefent met de uitspraak erbij. Dat levert veel punten op bij de luistertoets omdat zij de woorden ook in het echt herkent. En voor haarzelf is het prettig tijdens vakantie mensen ook echt (deels) te verstaan.

bertje1
29-09-2012 om 16:13
Hier ook moeite
mijn zoon heeft heeeel veel moeite met engels vwo 1. is gewoon een super nivo. schijnt dat in de 5e shakespear om de hoek komt kijken dus nu snap ik waarom... heel veel oefenen, helpen, boekjes lezen (heb een leuke bijv gevonden in bieb zoals fantastic mr. fox). komt hopelijk vanzelf goed.

KGO
29-09-2012 om 17:11
Shakespeare
Volgens mij hadden vroeger in de vijfde VWO ook shakespeare, maar wij begonnen toen gewoon met Engels pas in de eerste klas en niet op de basisschool. Mijn oudste zit nu ook net op de middelbare. Het onzekere vind ik dat de niveaus van de kinderen nogal uiteen zal lopen als gevolg van verschillende basisscholen en het mi onduidelijke beginniveau wat verondersteld wordt in de eerste klas.
Kaatje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

elsje78
30-09-2012 om 11:22
Wrts
Hoi
Op wrts.nl kan je de woordjes invoeren en dan op allerlei manieren overhoren. Als je het woord wil horen wordt het op zijn engels uitgesproken en er zijn quizvormen, meerkeuze toetsen enz.
Leuk om te oefenen en hoef jij het niet steeds te doen...

bibi63
01-10-2012 om 22:26
Ook hier
problemen met Engels. Nu 2e klas, maar was vorig jaar ook zo. En wbt Frans: dat is zowiezo veel makkelijker, in die zin dat de taal veel logischer is en duidelijke regels. En daarbij begin je in de brugklas met Frans bij 0 en wordt er verwacht dat je van Engels al heel veel weet. Niet alleen omdat daar op de bs al aandacht aan wordt besteed, maar ook omdat men ervan uitgaat dat je via TV, games enz. al veel zou weten. Dat geldt voor veel kinderen, maar voor 'Engels-ongevoeligen' niet. En dan is het een erg moeilijke taal. Er is weinig logica in de zinsopbouw, maar ook de uitspraak: bread (bred), red (red), beat (biet). Moeilijk dus als je er geen gevoel voor hebt. Wij zijn met bijles begonnen (en super getroffen!), dat is een optie. Verder inderdaad haar eenvoudige boekjes laten lezen. Dat helpt ook.
Gr. Bibi

Tine Winkel
02-10-2012 om 14:13
Engels op bs matig
Ja, wat jij beschrijft herken ik wel. Zelf denk ik dat het Engels op de basisschool maar van matige kwaliteit was. Dochterlief is niet echt taalgevoelig, leest snel (dus ondertitels) en ik denk dat ze door al die dingen bij elkaar zo'n moeite heeft met Engels.
Ik weet dat de school bijles rekenen geeft o.b.v. de CITO's die ze net gemaakt hebben. Wellicht dat er ook bijles Engels wordt georganiseerd...
Ik wacht de CITO's en eerste cijfers eerst af voor ik me verder in de strijd gooi
PS dank voor alle reacties hier. Zeker het bekijken van kinderprogramma's op BBC en/of het lezen van boeken lijkt me wel wat.

bibi63
02-10-2012 om 15:11
Huh p?
Meen je dat nou? Hier beginnen ze in de brugklas ECHT niet bij 0 (op de andere scholen hier in de buurt, regio Den Haag) ook echt niet. Sterker nog, ik kan me enigszins uit de voeten maken in het Engels, en ook ik kwam niet zomaar weg met het brugklasniveau... Maar hoe dan ook, het blijft een moeilijke taal als je er niet echt gevoel voor hebt.
Gr. Bibi

Ella2007
02-10-2012 om 18:49
Hier ook hoger niveau in 1e klas
Zoonlief heeft er ook moeite mee (gymnasium). Op de basisschool hebben ze niet zo veel aan Engels gedaan, en ik merk dat veel kinderen uit zijn huidige brugklas toch een hoger instapniveau hebben. Aan zijn IQ kan het niet liggen.....Maar wat meer helpen en vooral laten praten. Uitspraak vind hij ontzettend lastig.

Marjolein
03-10-2012 om 01:16
Kamp in engeland?
Ik heb niet zo lang geleden ergens op OO een heel enthousiast verhaal gelezen over een taalkamp Engels. Wie was daar nou zou enthousiast over? Ik ben een oen met zoeken op het forum. Wie kan me helpen aan die leuke enthousiaste ouder op OO, of aan de organisatie die zo leuk is?
Zelf denk ik ook half en half aan eem kamp, want hier in huis zijn alle talen een probleem, maar Engels misschien wel het ergst. Ik ben alleen bang dat ze het vreselijk zouden vinden, wellicht zelfs als straf zien.
Iedereen denkt dat Engels makkelijk is, maar al die "valse vrienden" en compleet andere wijze van werkwoord vervoegingen zijn echt een ramp. Luisteren en spreken lijkt makkelijk, maar op school komt dat er ook niet uit. Ook daarin stellen ze van die strikvragen.
Hier een testje: "We zijn vorige week naar Leeds geweest." Oke, vertalen maar Anyone?

Vera*
03-10-2012 om 08:33
Marjolein
Dat was ik, althans de kinderen vonden het superleuk en ik dus ook .
Vooral dochter vond het heel erg jammer dat ze volgend jaar niet meer mag van ons.

Tihama
03-10-2012 om 14:06
Engelse ondertitels
Ik weet niet of het alleen het lezen is of ook het luisteren. Maar mijn zoon heeft behoorlijk veel engels geleerd door te kijken naar engelstalige documentaires (zijn interesse) met engelstalige ondertitels.
Het kijken naar engelstalig met nederlandstalige ondertitels helpt natuurlijk al goed, maar als je die vreemde spellingsvarianten en uitspraken moet leren, dan is een engelstalige ondertitel behulpzaam.
Zoon hier deed het overigens omdat hij per se bepaalde docu's wilde kijken en daar was geen nl ondertitel bij.
Dochter hier (groep 8) dankt zo ongeveer al haar engels aan I Carly, Wizards of Waverly Place en Hannah Montana. Die series worden overdag nagesynchroniseerd uitgezonden en 's avonds met ondertitels.
Tihama

Marjolein
03-10-2012 om 22:34
Vera! fijn dat (o.t.)
...je even reageert! Ik kon het niet meer terugvinden. Via welke organisatie zijn jouw kinderen geweest? En hoe lang ook weer? Gingen ze samen of alleen? Hoe oud zijn ze, of maakt dat niet zoveel uit? Was het veel lezen en schrijven (ivm ernstige dyslexie) of vooral spreken?

Vera*
04-10-2012 om 22:41
P
Mijn kinderen zijn gegaan via www.xkeys.co.uk
De oudste naar het residential camp en de jongste naar het taalkamp.
Vorig jaar was jongste de enigste Nederlandse en dit jaar waren er in totaal drie.
Het fijne in (dit) kamp is, is dat ze de hele week met een groep zijn en 'dus' het programma volgen. Dat houdt in de lessen in de ochtend en een aktiviteitenplan voor de middag en avond waar dus ook de voertaal Engels is (/hoort te zijn). Voor de aktiviteiten wordt geprobeerd de groepjes zo in te delen dat niet alle Spanjaarden bij elkaar zitten
De hele dag door ben je met Engels bezig.
Zoon ging nog een week naar Duitsland voor zijn Duits en dat was in een gastgezin. De eerste middag na school was hij al met nieuwe vrienden de stad ingegaan want de excursies waren optioneel. De voertaal was Engels omdat hun Duits zo slecht was. Dat vond ik wat minder .
Voor de aanmelding van vorig jaar heb ik heel prettig telefoon- en mailcontact gehad met de eigenaars, dat gaf ook een goed gevoel.
En P, de naam van het kamp kan en zet ik hier wel neer maar meer dan algemene informatie doe ik liever niet via het forum.

Marjolein
09-10-2012 om 10:53
Vera (en p),
Sorry, even druk, druk, dus nu pas reactie.
Vera, dank voor je info. Ik heb het meteen opgezocht. Ik vind het er ook door jouw informatie best aantrekkenlijk uitzien. Daarin ben ik echter de enige hier in huis.
De heren zijn erg tegen! Of ik helemaal gek ben geworden, dat gaan ze dus echt nooit doen. Jammer, ik had gehoopt dat ze het toch voorzichtig positief zouden inzien. Ik kijk nog even aan hoe het gaat met Engels dit jaar, want ik denk dat zoiets wel zou kunnen helpen. En ook nog leuk kan zijn. Mocht het ik toch serieus gaan overwegen, dan mail ik je tzt graag. Alvast bedankt voor je info tot dusver.
Dus P, de kans dat het een gezamelijke onderneming wordt is klein van onze kant uit.

Vera*
09-10-2012 om 11:12
Marjolein
Er was dit jaar een Nederlander die alleen overging op school OMDAT hij drie weken taalkamp deed
Het gewone (residential) kamp kun je ook nog overwegen. Je zit dan gewoon tussen de Engelse pubers en moet dan wel Engels praten enzo. Mogelijkheden voor Engelse les zijn er daar ook (maar niet zoveel uur).
Zoon ging het eerste jaar er (verplicht) heen omdat hij door faalangst niet durfde te kletsen en erna ging dat een stuk gemakkelijker.