Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Truus

Truus

11-05-2013 om 07:18

Help, dochter maakt opzettelijk fouten!

Mijn dochter zit in groep 5. Vanaf groep 3 zijn er bij mij wel wat zorgen geweest over haar spelling, maar haar resultaten (alle vakken) zijn tot en met groep,4 altijd goed geweest, in elk geval geen reden om ons echt zorgen te maken. Haar rapporten waren altijd prima.

Vanaf het begin van groep 5 is er een enorme terugval te zien met rekenen. Eerder scoorde ze A' s en B's, nu scoort ze D's en E's. Ze maakt de raarste rekenfouten, zelf de eenvoudigste sommetje doet ze fout bv 10-7= 2. Inmiddels heeft dit ook de aandacht van school, zowel de juf als de IB- er is met haar aan de slag. De woorden dyslexi en dyscalculi zijn al gevallen en inmiddels hebben we eindelijk toestemming om haar een test af te laten nemen ( zo wel dyslexi als dyscalculi).

Nu vertelde ze mij gisteravond dat ze vaak opzettelijk foutjes maakt in haar rekenen. En dat de niet weet waarom ze dat doet. Dat ze bang is dat dat uitkomt en dat de juf dan boos op haar zal worden als het uit komt en ze veel minder fouten maakt. Ik was verbaasd door haar openbaring naar ik heb het rekenprobleem bij haar nooit zo goed gesnapt omdat ze in groep 4 nog prima kon rekenen. Grote vraag die bij me leeft is waarom ze dit toch doet? En hoe groot het rekenprobleem nu echt is?

Mijn dochter is een hooggevoelig persoon dat o.a. last heeft van faalangst, op school volgt ze hiervoor een sociale vaardigheidstraing. Ze huilt snel en veel op school. Toch gaat ze niet met tegenzin naar school. Ze heeft veel vriendinnen maar omdat ze sociaal niet altijd even handig is valt ze regelmatig buiten de vriendinnengroep.Thuis heeft ze twee broers die 2 en 5 jaar ouder zijn. Ze spelen veel en graag samen en maken ook ruzie op zijn tijd.

Heeft iemand hier ervaring mee, dat je kind opzettelijk fouten maakt. Ik snap er werkelijk niets van. Ik ben overigens niet boos geworden toen ze het me vertelde, ze zat er erg mee in haar maag en loopt er kennelijk al een tijdje mee rond. Wat kan ik hier nou het beste mee doen en hoe pak ik haar het beste aan?

Truus

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
suus36

suus36

11-05-2013 om 09:35

Anders pluswerk?

Mijn zoontje deed precies hetzelfde. Reden voor hem was dat hij anders een plusschrift kreeg met rekenen en ander pluswerk. Dat vond hij moeilijk en niet leuk, dus maakte hij expres fouten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Faalangst

Daar komt duidelijk de faalangst naar boven. Precies wat Suus ook zegt, als je alles goed maakt krijg je moeilijker rekenwerk, dat is doodeng. Testen op dyscalculie vind ik al helemaal vreemd als je dochter de voorgaande jaren prima rekenwerk afleverde.

Toke

Toke

12-05-2013 om 14:28

Pluswerk

Dat herken ik; expres fouten maken zodat je niet meer het pluswerk hoeft te doen. Geen idee of dat bij je dochter ook zo is, maar als je merkt dat daar een knelpunt zit, kun je misschien met je dochter (en juf) afspreken dat ze niet meer expres foutjes gaat maken, maar dat ze niet het pluswerk hoeft te gaan doen als ze daar tegenop ziet. Hier een kind dat een half jaar om die reden geen pluswerk heeft gedaan.
Het had hier overigens niet te maken met de moeilijkheidsgraad/faalangst, maar met de uitzonderingspositie in de klas. Kind voelde zich daar niet meer happy bij.

Anne

Anne

13-05-2013 om 11:58

Faalangst en geen pluswerk willen doen...

De reacties hierboven lezend zou het inderdaad met het niet willen maken van (moeilijker) pluswerk te maken kunenn hebben.
Truus, vraag je dat je dochter en laat je ons weten of dat er wellicht achter zit? Ervan uitgaande dat dat erachter zit nog wat aanvullingen van mij.

Ik heb een kind dat ook faalanstig is (alleen niet expres fouten maakt). Ik heb na lezen erover begrepen dat faalangstige kinderen juist wel moeilijke dingen moeten doen, en moeten leren dat de wereld niet vergaat als dat niet goed gaat. Of beter nog: dat ze het beter kunnen (zeker met wat oefening) dan ze van tevoren misschien denken.

Mijn idee is dus dat het voor je dochter op de kortere termijn misschien goed werkt om te zeggen dat ze voorlopig (dit schooljaar?) geen pluswerk hoeft te doen als ze haar werk gewoon goed (of zelfs heel goed) maakt.

Als het echter (heel) goed gaat, dan is het misschien juist goed om haar wel pluswerk te laten doen, maar geleidelijk, niet te veel en ook vooral duidelijk te maken dat het niet erg is als dat niet lukt, maar dat ze het gewoon probeert en dat dat al heel goed is! Ze moet juist leren moeilijke dingen niet te ontlopen maar de uitdaging aan te gaan.

Tot slot: ivm de faalangst van mijn kind leg ik bij hem erg de nadruk op "je best doen", "proberen" en het proces. Dus niet zozeer op de resultaten. Als het kind nl. zijn best doet (niet te snel, slordig, goed nadenken, blijven proberen!!), dan komen de resultaten vanzelf wel.
Lees bijvoorbeeld: http://www.eduratio.be/dweck.html (vond ik heel verhelderend) of kijk op http://www.faalangst.nl/artikelen.php

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.