Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Heeft testen zin? slecht rekenen bij add

Mijn zoon van 13 doet heeft enorme moeite met rekenen. Niet het begrijpen of doorzien van de toe te passen rekenmethode, maar het echte rekenwerk. Hij heeft ADD en doet gymnasium en dat gaat ondanks alles prima, behalve dus dat rekenen. Hij blokkeert of zo, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar uiteindelijk raakt hij zo gefrustreerd dat hij niet eens meer weet wat 100/2 is. Nu suggereeerde zijn docent dat we hem misschien moesten laten testen. Iemand enig idee wat dat op zou kunnen leveren? Hij mag in principe ook een rekenmachientje gebruiken voor hetnsimpele rekenwerk, hebben we nu afgesproken. Eigenlijk willen wij eerst eens bekijken of dat effect heeft, voor we weer een onderzoekstraject ingaan...
Iemand een wijs woord?
Engeltje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rekenblind

rekenblind

07-05-2013 om 17:53

Hetzelfde probleem

Geen ADD maar een autistische stoornis. En ook mijn zoon blokkeert en weet niet eens meer hoeveel 6 x 7 is en hoeveel procent van een euro 20 cent is.
En een school die ook zegt dat we moeten testen omdat hij anders misschien niet eens examen en een vervolgopleiding (is die er dan voor jongens zoals hij) kan doen.
Hier niet zozeer het probleem van alweer een traject, maar vooral de kosten.
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Bonny

Bonny

10-05-2013 om 14:37

Herkenbaar

Onze zoon heeft ook ADD en ook enorm veel moeite met rekenen, vooral met automatiseren. Hij heeft er inmiddels echt een gróte hekel aan, wat zeker niet bevorderlijk is voor de resultaten. Ik volg je draadje met interesse!

Mijn add-er

heeft ook dyslexie, en dat verklaart voor ons de automatiseringsproblemen. De tafels van rekenen zijn er nooit lekker in gegaan en rekenen is voor haar een lastig vak. Ik herken hetgeen jullie schrijven.

Wij hebben ervoor gekozen dat ze regelmatig bijles krijgt. Ze heeft een goede klik met haar begeleider en ze ervaart rust en zelfvertrouwen door de bijles. Herhalen en vertalen en stukje bij beetje lukt het steeds beter.

Voor ons is het testen klaar. We hebben een lange weg afgelegd en we weten nu genoeg.

Overigens komt de combi ADD/dyslexie vaak voor.

Hebben jullie al eens aan dyslexie gedacht? In het geval van mijn dochter heeft die diagnose lang geduurd, omdat ze veel met haar intelligentie compenseerde. Dyslexie lag er niet duidelijk bovenop, waardoor niemand ooit er aan dacht dat dit weleens de oorzaak zou kunnen zijn van sommige problemen.

Dyslexie is een automatiserings probleem, ik zie het niet alleen terug in haar spelling, maar ook in het leren van tafels, het onthouden van regels voor wiskunde/rekenen/talen.

Engeltje

Engeltje

14-05-2013 om 17:24 Topicstarter

Nee, geen dyslexie, integendeel

Zoonlief is juist heel talig (en ook technisch en ook nog creatief), alle talen gaan hem makkelijk af. Maar inderdaad, de tafels heeft hij niet geautomatiseerd en dat remt hem nu heel erg af. Vandaag heeft hij voor het eerst een toets gehad waarbij hij een rekenmachientje mocht gebruiken. Hij gaf zelf aan dat hem dat hielp, dat het inderdaad tijd scheelde. Ik hoop dat het hem ook 'aan de gang houdt', dat hij niet blokkeert omdat hij steeds struikelt over het rekenen. Dus dat geeft de burger moed.
Vooralsnog zie ik de meerwaarde van testen niet, we gaan aan de slag met de rekenmachine en we hopen dat de nieuwe docent ook helpt (een ruim half jaar een half overspannen docent, soms een invaller, soms niet, kortom ellende). De docent die hij nu heeft is beter, heeft de klas in de hand en legt uit. De rest van het jaar krijgt zijn klas ook een extra uur wiskunde per week, omdat de hele klas een achterstand had opgelopen. Dat helpt natuurlijk ook niet mee.
Engeltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.