Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-05-2017 om 21:13

Hb en tafels

Sinds anderhalve maand weten wij dat onze zoon van 8 hoogbegaafd is. Automatiseren is voor hem een probleem. Vooral de tafels blijven niet hangen. Hij rekent ze uit ipv ze uit zijn hoofd te weten.
Het is wel de bedoeling dat hij ze leert. En ik weet niet goed hoe ik hem dit aan zijn verstand moet brengen. Hij zegt zelf dat hij de noodzaak ervan niet ziet, maar ik vermoed dat hij het zelf vervelend vindt dat dit niet vanzelf gaat.

Wat is nu juist om te doen? Oefenen natuurlijk. Maar moet ik m nu op zijn eergevoel werken(hij wil ze nl best als eerste uit zijn hoofd kennen)? Of omkopen?( niet onze gewoonte en daar is hij nog nooit gevoelig voor geweest, maar hij heeft nu wel een héél grote wens). Of creëeren we zo problemen, want hij gaat ze pas leren als het nodig wordt? En wat als het nu dan nog niet lukt.

Wie denkt even mee?


Angela67

Angela67

07-05-2017 om 21:23

komt wel

denk ik dan. zodra het moet.
ik denk dat er zoveel verschillende hb'ers zijn, het zijn net mensen
gr Angela
ps lijkt me ook met bijvoorbeeld woordjes leren, tekstjes oid. Als je heel makkelijk iets onthoudt op de basisschool dante hoef je natuurlijk geen strategieën te gaan leren voor als het straks moeilijker wordt. Die drempel komt vanzelf wel en dan dwingen de omstandigheden je wel tot het kiezen van een oplossing. als je hem nu een oplossing dwingt te kiezen/uit te voeren weet je niet of dat hem straks ook helpt.

anne

anne

07-05-2017 om 22:11

eens

met Angela.
Overigens geen ervaring, want ondanks minimaal 1 hb kind werden hier de tafels wel geleerd.
Maar ontzettend herkenbaar dat 'noodzaak' stukje. Heel veel weerstand tegen dingen leren (of doen, of...) waarbij de noodzaak niet gezien/ gevoeld werd/wordt.
Ik heb helaas teveel ervaring met het opbranden van motivatie van hb kind, dus mij zou dat heilig zijn. Laat het bij hem. Geef aan dat je leuke manieren weet om het samen te leren, mocht hij dat willen. Maar dat het ZIJN keuze is, waar hij ook ieder moment op kan terugkomen. Of hang ergens een overzicht. Dikke kans dat mocht hij opeens 'het licht zien' hij het in 1 dag geleerd heeft.

Het mooiste (en meest logische) zou natuurlijk zijn dat hij dermate les op niveau krijgt, dat ook hij de noodzaak gaat snappen. Maar dat zal nog wel wishful thinking zijn voorlopig....

Rosalie

Rosalie

07-05-2017 om 23:43

Hier

Wilde zoon 7, gr 4 (niet getest) de deeltafels leren maar niet de tafels. Toen hij eenmaal overtuigt was van het nut, lukte het wel. Maar daar heb jij weinig aan. Ik heb ooit een filmpje gezien van een man die uitleg gaf over hb kinderen en hun 'reptielenbrein vs zoogdierbrein', waarom automatiseren voor hen zo lastig is. Heel interessant. Zelf ook hb heeft hij leren automatiseren door veel dingen tegelijk te moeten doen. Je kunt bv oefenen door touwtje springen en tegelijk de tafels opzeggen, zoiets. Twas iets anders masr van die strekking. Ik weet niet hoe hij heet, maar volgens mij is hij de oprichter van novilo, een organisatie die kennis over hb wil bevorderen bij scholen. Mss kun je het op een of andere manier nog terugvinden, kk zal als ik er aan denk morgen ook nog even zoeken.

Wij hebben overigens gewoon een eis gesteld. Je gaat ze leren en je zegt ze op. Samen oefenen en er een routine van maken (bv op de fiets of tijdens het ontbijt of wat maar uitkomt). Als ik moet wachten op motivatie dan is ie oud en bejaard --, sommige dingen moeten nu eenmaal. En elk kind is anders. Ik weet niet of voor iedereen de drempel om te moeten leren komt, sterker nog: man heeft vwo gedaan op z'n sloffen maar is daarna afgehaakt en heeft dus geen opleiding afgemaakt. Nooit geleerd om te leren. Bij zoon zoeken we de grens dus nu al op. Leren doorzetten - ook met de tafels, hoort daar ook bij. Maar elk kind is weer anders, dat wat voor die van ons werkt, hoeft voor jou niet te werken.

Succes iig

Roos

Triva

Triva

08-05-2017 om 02:00

geen tafels laten opzeggen

Bij opzeggen stimuleer je het uitrekenen (snel optellen). Laat hem een computerspel spelen waarbij je door snel antwoord te geven verder komt. Of daag hem uit: zet tafels door elkaar in word en kijk of hij zijn record weet te breken van gisteren. Desnoods idd 'omkopen' als hij op school de tafels heeft afgerond idd. Wees niet te bang voor uitrekenen overigens, het is prima voor gewoon rekenwerk maar vaak niet snel genoeg voor een tafeldiploma (tenzij je daarvoor alleen moet opzeggen).

Ik was vroeger ook bang dat mijn meester op de lagere school er achter kwam dat ik uitrekende, maar ik was snel genoeg.

lisbeth

lisbeth

08-05-2017 om 07:40

Bij ons

Is het bij oudste nooit gelukt, ze heeft dus nooit haar tafeldiploma gehaald. We hebben echt heel veel geprobeert van online oefenen tot bal gooien tot gewoon opdreunen. Ze zit nu in 2 gym dus zonder tafeldiploma redden ze het ook wel.

Mijn jongste was trouwens geen enkel probleem met tafels. Het ligt dus ook aan het kind

Ad Hombre

Ad Hombre

08-05-2017 om 08:59

Grafiekje

Ik vond dit een leuk grafiekje:

http://i.imgur.com/tE4ncBy.gif

Rood: Moeilijk
Blauw: Makkelijk

Dan zie je dat er eigenlijk maar een paar 'moeilijke' combinaties tussen zitten.

Li

Li

08-05-2017 om 09:59

uitrekenen

Hier ook een uitrekenaar. Inmiddels mag hij tot zijn grote vreugde een rekenmachine gebruiken, dus nee, het gaat niet altijd over. Misschien als hij het zijn eigen kinderen moet leren? Maar goed, hij gaat glansrijk over naar 3 VWO, dus ach...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

08-05-2017 om 10:11

Hier ook

Dachten we dat ze eindelijk nooit meer zou vergeten dat drie maal vier twaalf is, rekende ze het een half uur later gewoon weer uit. Alles werd duidelijker toen ze op de ouderwetse manier mocht gaan rekenen. Zonder bussen met passagiers en zonder clowntjes met ballen in de lucht en in hun handen.

Bij onder elkaar rekenen op de ouderwetse manier, ontkom je bij de keersommen niet aan de tafels 1 t/m 10. Komt geen eind aan en dat heeft geholpen. Denk dat ze op een gegeven moment wel inzag dat onthouden handiger was dan keer op keer uitrekenen, maar het heeft wel een paar jaar geduurd.

Biebel

Biebel

08-05-2017 om 10:54

Wel HAVO diploma, niet geautomatiseerd

Zoonlief (niet formeel getest, wel 'groot vermoeden van HB'door psycholoog en psychiater) kwam er afgelopen zomervakantie dan maar eerlijk voor uit. Hij heeft de tafels nog steeds niet geautomatiseerd en rekent ze nog steeds uit. Behalve de vermenigvuldigingen die hij nodig heeft bij zijn bijbaantje (De tafel van de Big Mac, of van de aantallen kipnuggets), want ja - die waren handig. Voor de rest was hij toch net zo snel als de anderen.

Voor de statistieken: inmiddels wordt hij volgende week 18, heeft HAVO afgerond met 2 vingers in zijn neus en hoort op zijn HBO tot de beste van zijn leerjaar.

Wat je met deze informatie kunt? Misschien helpt de "tafel van de macnuggets" hem bij het uit zijn hoofd leren van de tafel van 6, 9 en 12. Of geruststelling: als het echt niet wil, en hij het steeds blijft rekenen, komt hij er ook wel

Ava

Ava

08-05-2017 om 12:26

App

Kwestie van heel veel oefenen en dus ben altijd blij als er van dat soort dingen een app is. Als je als ouder er niet meer tussen hoeft te zitten, vinden mijn kinderen het minder erg om te oefenen. Ik hoefde alleen te controleren of ze ook bezig waren met de app. Maar doorgaans vonden ze dat erg leuk omdat er een spelletje in zat dat sneller kon.

Inanna

Inanna

08-05-2017 om 13:33

nooit gelukt

Ik reken ze nog steeds uit. Nooit problemen mee gehad omdat ik dat erg snel kan.
Mijn zoon heeft ze volgens mij ook niet geautomatiseerd, ik zag daar geen probleem in, dus ik heb daar ook nooit iets mee gedaan. De juf van groep 5 dacht daar anders over, maar die begreep hem sowieso niet, dus dat was toch een jaar dat we hebben uitgezeten.

dopje

dopje

08-05-2017 om 17:03

leren werken

Ik denk dat jouw kind inderdaad moet leren leren. En dat dat in dit geval belangrijker is dan de vraag of hij de tafels snel genoeg kan uitrekenen en zich dan, nu en in de toekomst, wel red.
Mijn kind is ook erg slim en verwacht daardoor soms ook dat het haar dan maar aan moet komen waaien allemaal. Maar of het nou automatiseren is of iets anders: ze moet leren dat ze zich ergens voor in moet zetten, dat ze moet werken.
Om die reden zou ik van hem eisen dat hij gaat doen wat alle andere kinderen ook moeten doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-05-2017 om 19:54

Inanna

De tafels zijn belangrijk omdat ze de basis vormen van hoofdrekenen. Veel ingewikkelde sommen kun je uit het hoofd oplossen door ze op te breken in tafelvermenigvuldigingen. Als je dan die basisvermenigvuldigingen ook nog moet uitrekenen explodeert het aantal getallen dat je in je hoofd moet houden. Zelfs al ben je een rekenkundig genie dan schaad je je rekencapaciteit daarmee toch.

En dan nog, hoe reken je 6x7 uit? 7+7+7+7+7+7+7?
Of ga je uit van een bekende, 5*7 +7?

Niet zo boeiend

Mijn jongste is ook niet van de tafels. Hij rekent nog steeds (snel) uit (groep 8). Ik vond en vind het niet zo boeiend, heb wel geoefend als we in de auto zaten en zo, maar toen het tafeldiplomagedoe achter de rug was heb ik het verder laten zitten. Ik geloof nooit dat hij dat diploma heeft gehaald (niet snel genoeg), maar ik weet het niet zeker.

Ik merk dat hij wel meer strategieen weigert toe te passen, als hij het ook op zijn eigen manier kan. Taal gaat helemaal op gevoel. Rekenen gaat nog steeds erg goed, maar ik heb hem al gewaarschuwd voor wiskunde volgend jaar. Dan zal hij toch echt stapjes moeten volgen en opschrijven. Dat wordt wat...

Inanna

Inanna

08-05-2017 om 20:18

6x7 is 2x3x7=2x21=42
Dat zie ik mooi voor me, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen.

Dat gaat vast minder snel dan wanneer je alle tafels hebt geautomatiseerd, maar voor huis, tuin en keukengebruik voldoet het prima. Ook om mijn havo diploma te halen was het goed genoeg.

Rosalie

Rosalie

08-05-2017 om 20:19

Genoemde link

Volgens mij was het deze:


https://m.youtube.com/watch?v=5HRz_za_gQ0

Groet roos

Ad Hombre

Ad Hombre

08-05-2017 om 20:45

Inana

"6x7 is 2x3x7=2x21=42"

Volgens mij deel je het dan op in de tafels van 2 en 3 (3x7, 2x2 en 2x1). Je breekt het dan op in drie kleinere breuken. Kan natuurlijk best, maar in een decimaal stelsel is het toch veel handiger om de volledige set beschikbaar te hebben in plaats van de helft.

Ik ga er vanuit dat je dan toch de tafels van 1, 2, 3, 5 en 10 hebt geautomatiseerd, dan blijven alleen die van 4, 6, 7, 8 en 9 nog over.

Het leuke is dat je als je die 1, 2, 3, 5 en 10 kent je de *helft* van die overige tafels ook al kent (tafel van 9 als voorbeeld: 1x9, 2x9, 3x9, 5x9 en 10x9). Dus wat blijft er dan nog helemaal over?

"Dat gaat vast minder snel dan wanneer je alle tafels hebt geautomatiseerd, maar voor huis, tuin en keukengebruik voldoet het prima. Ook om mijn havo diploma te halen was het goed genoeg."

Vast, maar denk je eens in wat je allemaal had kunnen bereiken

bieb63

bieb63

08-05-2017 om 22:19

Hier ook (en lezen)

Dochter (18) geen diagnose hb (ook niet zozeer een vermoeden, maar anderzijds...... zou zo maar kunnen). Wel heel duidelijke kloof tussen heel analytisch denken, groot technisch inzicht, overview enz versus lage verwerkingssnelheid.
Volgens psych een heel duidelijke reden waarom die tafels niet te doen waren: rekenen ipv automatiseren. Net zoals ze niet van lezen houdt: volgens psych ook heel logisch: ze scant geen zinnen, maar leest woorden. Heel vermoeiend.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-05-2017 om 22:36

Arme HB'tjes van tegenwoordig

Vriendin en ik zijn ook allebei HB'tjes (volgens de gangbare definitie), maar gek genoeg hebben we weinig problemen met tafels, lezen en schrijven. Vreemd, dat HB tegenwoordig synoniem lijkt te zijn voor flinke leerproblemen.

Huh?

Nou, bij die van mij is het meer een supereigenwijs karakter in combinatie met een ontbrekende noodzaak om het anders te doen. Ik zie het niet als een leerprobleem. Hij lijkt gewoon op zijn vader

anne

anne

08-05-2017 om 23:26

leerprobleem

Ja, zo wordt het wel snel gezien momenteel terwijl dat natuurlijk vd zotte is: feitelijk heb je het gewoon over verschillende leerstijlen. (en de mismatch daarin)
Tafeltjes zijn gewoon *een* manier om rekenen overzichtelijk te maken. Het is een strategie.
Eentje die heel goed werkt bij heel veel kinderen maar bij sommige kinderen niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-05-2017 om 07:21

Ad Hombre

Waar lees jij iets over flinke leerproblemen?
Zoon automatiseerd niet en ik vraag me af of en wat ik daarmee moet. Maar verder is het gewoon het slimste jongetje van de klas

Stickertje

Stickertje

09-05-2017 om 07:34

en als het da MOET heb je een probleem

Mijn zoon rekent de tafels nog steeds grotendeels uit. Van de tafels die hij wel kent, kent hij "het liedje" maar past het niet toe in zijn rekenwerk. Het is de leerkrachten op de basisschool nooit gelukt om hem kolomsdelingen te leren, voor hem is dat geen handige manier om te rekenen. Hij leert herl erg top down ipv bottom up. 391:17 =23 en dan verder niet zeuren dat er een kolomsdeling op papier moet komen ik weet het zo ook wel. Ik heb 3 keer bij een juf gezeten om de kolomsdelingen onder de knie te krijgen. Ben zelf van de staartdeling. Wat een gedoe als je kind het echt niet ziet, door zijn andere manier van denken/benaderen.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-05-2017 om 07:34

Dendy

Nou, die HB-er van bieb kan blijkbaar niet rekenen en niet normaal lezen. Kwestie van een andere leerstijl natuurlijk

Voor de rest gaan al die HB-ers van jullie de hele wereld natuurlijk op z'n kop zetten met hun overige talenten...

Stickertje

Stickertje

09-05-2017 om 07:41

nou dendy volgens onze bs wel hoor

Het niet automatiseren was een groot probleem, zo zou zoon nooit goed kunnen rekene en ze deden er alles aan om dat waarheid te laten zijn. Pas toen wij zelf een IQ test lieten doen zijn ze mee gaan denken dat kind echt zo slim was als wij zeiden. Toen ineens hoefde het niet meer dat automatiseren en kolomsdelingen maken.

Triva

Triva

09-05-2017 om 10:20

stickertje

Er is wel meer mis met die basisschool, hier mochten de kinderen gewoon staartdelingen doen of nog iets anders, als ze maar met de goede uitkomst kwamen. Bij de citotoets staat er toch ook geen juf achter je te roepen dat je het uitrekenen met een kolomsdeling (ik ken die naam niet eens) moet doen?

Fruitella

Fruitella

09-05-2017 om 13:23

Nouja

Als hij het geen probleem vindt, jij vindt het geen probleem, dan is er geen probleem.
Heerlijk, toch? Geniet van je zoon.

Fruitella

Fruitella

09-05-2017 om 14:36

Overigens

Even niet over kind van TS in het bijzonder maar wél over automatiseringsproblemen in het algemeen.

Want bij nader inzien, denk ik dat Ad Hombre gelijk heeft in het algemeen: niet (kunnen) automatiseren kan uitmonden in een leerprobleem (en dan nog wel eentje die vaak te laat ontdekt wordt). Als je het kan doe je het, als je het niet kan, niet. En het is dus niet zo, dat als je het kan, maar niet doet omdat je er periodes geen zin in hebt.

In het begin van school hoeft dat nog niet duidelijk te zijn dat er iets hapert maar verder in je schoolcarriere wordt dat het uiteindelijk meestal wél. Zoiets kan zelfs een niveau, of meer, schelen. Of een verschil tussen zitten blijven of overgaan. Die vaardigheden leer je niet expliciet op school maar heb je er wel nodig. Ook voor het leven buiten school, trouwens.

En dat is jammer, ook omdat je het potentieel niet uit een kind haalt. Want voor de meeste kinderen is dat heerlijk, je potentieel kunnen halen.

Heel slimme kinderen hebben in het begin vaardigheden als huiswerkplannen, organiseren en daarmee overzicht in de eerste jaren niet hard nodig. Daarmee oefen je ze ook niet. En zo kan het gebeuren dat een slim kind tóch een leerachterstand oploopt die dan op zijn beurt niet goed herkend wordt. Of blijken er bij nader inzien "gaten" in bepaalde kennis of dat zo'n kind voor elke 'som' een andere aanvliegroute kiest, omdat dat ook niet geautomatiseerd is. Dat is natuurlijk geen probleem zolang toetsen binnen de tijd gemaakt worden. Het is onzichtbaar. Maar blijkt de tijd niet toereikend, gaat men dan uiteindelijk eens kijken hoe dat komt, kan je behoorlijk schrikken van de ontbrekende vaardigheden. En dan komt er allerlei ellende opeens tegelijk. Dan ga je hulp zoeken voor een kind met vaardigheden ver onder niveau. En krijg dan je kind eens gemotiveerd. Als die ondertussen gedaald is tot het nulpunt, wordt het heel erg moeilijk. Kinds motivatie opkrikken is misschien nog wel moeilijker dan je kind leren plannen ed.

Triva

Triva

09-05-2017 om 15:15

Fruitella

niet kunnen automatiseren is een belangrijk symptoom van dyslexie.

Fruitella

Fruitella

09-05-2017 om 15:58

Trivia

Of.. dyslexie is een van de 'extreme' gevallen van automatiseringsproblemen.
Maar ik snap wat je wilt zeggen. Mee eens!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.