Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
donderkopje

donderkopje

18-11-2012 om 22:37

Handelingsplan inzien?

Vraag:

Er is begin dit jaar een handelingsplan opgesteld ivm het achterblijven met rekenen bij mijn zoon (gr 4). In het eindgesprek vorig jaar in groep 3 zei de juf dat de IB-er dat plan zou schrijven en dat ik dat- samen met een verslag van onze gesprekken- toegemaild zou krijgen. Dat heb ik nooit gehad.

Ik heb begin dit jaar een gesprekje met de nieuwe juf gevraagd of dat handelingsplan er nu is en of we dat kunnen inzien. Dat bleef beetje vaag. Ik heb de IB-er er ook om gemaild maar geen reaktie gekregen.

Maar nu: Juf lijkt zich niet te houden aan de afspraken die we mondeling hebben afgesproken om zoon's achterstand in te halen. Ik heb deze week 10-min gesprekje en wil eigenlijk weten of wat we mondeling hebben afgesproken ook zwart op wit in het handelingsplan staat en dat we daar de juf dus aan kunnen houden.

In hoeverre is het gebruikelijk dat je als ouder het handelingsplan in mag/kan zien? Mn relatie met school/juf is nog wat onzeker na in mijn ogen aantal missers vorig jaar. In hoeverre kan ik hier op mijn strepen gaan staan zonder op tenen te gaan staan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-11-2012 om 22:41

Sterker nog

Je moet als ouder het handelingsplan inzien en het tekenen voor akkoord. In het handelingsplan staat normaal gesproken na hoeveel tijd er geëvalueerd wordt.

donderkopje

donderkopje

18-11-2012 om 22:55

Zucht....

Dank Vic...

ik lees er net ook over op internet.
Zucht... het zoveelste puntje van slordigheid van school/IB-er....

Evenzo

Evenzo

19-11-2012 om 13:16

Ja en ook nee

Je moet je handtekening geven en daarvoor moet je het in kunnen zien maar ze zijn niet verplicht je er een kopie van te geven. Althans, dat is een grijs gebied. Het is natuurlijk netjes maar school hoeft niet netjes in het leven te zijn. Er staat nergens dat je een kopie moet krijgen. Je mag het wel altijd in zien. Althans, dat hoort.
Maar die handtekening wordt wel eens vergeten. Niet perse expres hoor.
Het is in elk geval verstandig om aantekeningen bij te houden tijdens het gesprek en die beknopt uit te werken voor jezelf (om later terug te komen). Eventueel kan zoiets gebruiken als gespreksverslag en naar alle gesprekspartners of andere belanghebbende mailen.

Evenzo

Evenzo

19-11-2012 om 13:19

Handtekening

Nu er verschil van mening lijkt te ontstaan over de inhoud van het handelingsplan, zullen ze misschien voorstellen dat je het alsnog ondertekent. Daar moet je even alert op zijn. Als er belangrijke dingen niet nagekomen zijn, kan je misschien beter inzetten op een nieuw handelingsplan waarin die punten (en meer) explicieter genoemd worden en daar je handtekening onderzetten. Vergeet niet te vragen naar de praktische kant: wat houdt dit in de praktijk in (wat, wanneer, door wie, met welk doel, hoe lang wordt er gedaan). Be s.m.a.r.t.

Inderdaad tekenen

Vic heeft gelijk, het handelingsplan moet met je worden besproken en er wordt je gevraagd het te ondertekenen.

Meegeven

Wij geven de handelingsplannen niet mee. Maar de leerkracht bespreekt het samen met de ouder(s), zij ondertekenen, na de afgesproken periode evalueer je het handelingsplan weer samen.
Evt volgt er dan opnieuw een handelingsplan.

Geerke

"Wij geven de handelingsplannen niet mee."

Even een vraag van een complete buitenstaander: waarom niet? Zo weet een ouder toch wat hij/zij verwachten kan (en wat niet). Waarom kunnen ze dat niet meekrijgen dan? Is het dan de bedoeling dat ouders maar onthouden wat er besproken is? Dat kan toch aanleiding geven tot misverstanden, bijvoorbeeld als later blijkt dat ouders niet helemaal goed begrepen hadden wat er nou eigenlijk was afgesproken.

Groeten,

Temet

Temet

Werk hier nog niet lang - ik weet dit eigenlijk niet. Zal dit eens nagaan.

Vic

Vic

19-11-2012 om 17:01

Hier wel

Ik krijg wel altijd een kopietje mee. Waar ik vervolgens niet zoveel mee doe

anna van noniemen

anna van noniemen

19-11-2012 om 21:00

Wel kopie

altijd gekregen.

donderkopje

donderkopje

19-11-2012 om 23:35

Dank

Ik heb het niet meegekregen, niet ingezien en niet ondertekend. Ik vraag me uberhaupt af of het bestaat!
Ik ga morgen de IB-er bellen met vraag of ik iig iets kan inzien.

Dank voor de feedback!

Evenzo

Evenzo

20-11-2012 om 08:42

Handelingsplan

Wij kregen nooit een kopie mee. Toen we erom vroegen stonden de hakken in het zand. Een eigen kopie van het handelingsplan hebben we ook nooit gekregen.

Tango

Tango

22-11-2012 om 16:37

Hier wel kopie

Zonet nog op school gezeten om handelingsplan van zoon te bespreken. We kregen een kopie mee en krijgen later weer een nieuwe kopie omdat er nog wat aanpassingen in komen. Ondertekenen was niet nodig volgens IB-er. Ik vroeg er speciaal nog naar. Omdat het nu met ons was besproken gaan ze er vanuit dat we het ermee eens zijn en dat vind ik ook wel terecht. Als het voor officiele instanties is dan laten ze ouders wel ondertekenen.

donderkopje

donderkopje

22-11-2012 om 21:16

Komt

Ib-er gesproken, ik kan plan morgen inzien op school als ik wil. Tekenen is voorbij station (want praktijk allang ad orde) maar wel fijn om inzage te hebben. Beetje laat allemaal en alles op mijn verzoek maar allez. Zucht. Moet veel zuchten merk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.