Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
een ouder

een ouder

29-09-2014 om 15:57

Halve klas een 1

Lieve hemel, mijn kind (2 gymnasium, type studiebol) kwam net helemaal overstuur thuis, omdat ze een 1 heeft gehaald voor OV (ontwerpen en vormgeving). Ze heeft nog geen les gehad na die beoordeling van die docent, maar de klas had het op magister gezien.

En de helft heeft dus een 1. En een stuk of vijf heeft een 10. Sommigen een 2 en een heeft een 7. Ook is er een 5 gemeld. Het lijkt dus geen fout. Dat is de conclusie van mijn kind...

Ze heeft echt heel erg haar best gedaan voor deze opdracht (dat doet ze altijd) en had dit niet zien aankomen. Ze had het nog een mij laten zien en ik vond het goed. Het ging om een powerpoint. En ik heb er oog voor want ik ben ontwerper.

De vraag is waarom een leraar het in haar hoofd haalt om dan een 1 te geven....
Wellicht heeft ze de opdracht verkeerd begrepen en heeft ze daarom een 1 (maar dan heb ik dat ook want ik heb het ook gelezen en ik snap dan ook niet wat er fout kan zijn).
Maar aangezien de helft dus een 1 heeft vraag ik me af of de opdracht wel duidelijk was.
Volgens dochter is het geen extreem strenge leraar. Dit is wel het eerste cijfer voor dit vak.

Eigenlijk ben ik hier best boos over. Kind doet haar best en haalt dan een 1.
Ik vind een 1 haal je als je het totaal verknoeid of afkijkt, en niet als er duidelijk hard aan gewerkt is en het er goed uitziet.

Ik wacht sowieso nog even af wat de leerkracht tegen de klas gaat zeggen, maar als die 1 blijft staan wil ik ten minste even het gesprek aangaan met die leraar (of de mentor).
Is dat wel verstandig of haal ik me dan iets op mijn hals en kan mijn kind dan de rest van het jaar helemaal wel vergeten bij dat vak?

En zijn er meer ouders die zoiets hebben meegemaakt dat de helft een 1 kreeg? Er is volgens kind niks raars gebeurd in de klas.

Mijn god mijn kind is zo verdrietig! Ze kwam gewoon roodbehuild thuis...


Katniss

Katniss

29-09-2014 om 16:06

Navragen

Het lijkt me het handigst als je kind eerst zelf om opheldering gaat vragen en afhankelijk van dat antwoord kun je er altijd nog achteraan.

Ilva

Ilva

29-09-2014 om 16:07

Inderdaad, even wachten

Ik zou inderdaad even wachten en kijken wat de leraar de volgende les zegt. Als ze geen kans krijgen om het overnieuw te doen dan zou ik wel een mailtje sturen aan deze leraar (cc naar de mentor) en vragen wat ze eigenlijk fout heeft gedaan. En wat ze eraan kan doen. Een 1 is wel heel erg inderdaad. Sterkte ermee.

Jaina

Jaina

29-09-2014 om 16:07

Reden

Nou ik zou eerst maar in alle rust even afwachten wat de reden was. Als ze het echt een 1 is en de helft van de klas een 1 heeft dan zal het waarschijnlijk of een vergissing zijn of er zit een bepaalde reden achter. Als je die reden weet zou je eventueel met de leraar kunnen spreken (hoewel ik mijn kind zou aanraden om dit zelf met de leraar te bespreken in eerste instantie)
Of je dat moet doen hangt van de reden af. Misschien heeft de leraar in de klas wel hele specifieke instructies gegeven waar je dochter zich niet aan heeft gehouden of zo. In dat geval zou ik het gewoon maar laten gaan.
Als hij echt bedoeld dat de kwaliteit dusdanig slecht is dat het alleen een 1 waard is lijkt met dat voor je dochter een goede gelegenheid om in eerste instantie zelf om uitleg te vragen wat er dan slecht aan is en hoe het beter kan.

Ik zou sowieso niet emotioneel naar de school toe gaan. Ik zou vriendelijk en rustig blijven, daar win je veel meer mee en vooral je dochter aan te moedigen zelf het gesprek met de leraar aan te gaan.

Maar zoals je de situatie beschrijft zou het best een vergisisng van het systeem kunnen zijn.

Barvaux

Barvaux

29-09-2014 om 16:22

Of de leerkracht is al die enen kwijt geraakt en denkt dat het niet is ingeleverd?

de powerpoints van verschillende mensen lijken teveel op elkaar en de leraar denkt dat het niet haar eigen werk is.

Maar ik ben het vooral erg eens met de eerdere adviezen: eerst even afwachten welke reden de leraar geeft en daarna pas, indien nodig, in actie komen. Actie in eerste instantie bij je kind neerleggen. Wel een vervelende start, overigens...

Mikke

Mikke

29-09-2014 om 16:37

Afwachten

Hier heeft ook wel eens de halve klas 'n één gehaald. De andere helft had 'n 5 of 'n 10. Het was afhankelijk van of de verplichte huiswerkopdrachten waren gemaakt (die normaal nooit worden gecontroleerd). Uiteindelijk heeft zoon (die dus 'n één had) het zelf opgelost.

Ik zou gewoon even afwachten wat de leerkracht te melden heeft. Als de halve klas 'n 1 heeft wordt er vast in de les wel wat aandacht aan besteed. Andere optie is dat ze de leerkracht even mailt en het zelf vraagt.

creabea

creabea

29-09-2014 om 16:41

0 weggevallen?

straks is het een foutje en zijn er nulletjes weggevallen en moeten alle enen tienen zijn. Of verschijnt er een 1 in beeld als er niks is ingevuld ofzo. Ik kan me er niks bij voorstellen dat een leraar zoveel enen uitdeelt eigenlijk. Alhoewel..... mijn allereerste cijfer voor gym op de middelbare school was ook een 1 (voor de veldloop, en ik had een gruwelijke hekel aan hardlopen

een ouder

een ouder

29-09-2014 om 16:50

magister toch een nadeel

In dit geval dan. Want kind ziet een 1 staan en heeft geen idee hoe dat komt... Hopelijk is het een foutje.
En kan dan pas morgenmiddag om opheldering vragen. Dat vreet aan haar merk ik. Maarja moet ze ook mee leren omgaan.
Het advies dat ik haar heb gegeven; vraag eerst eens aan die leraar waarom je een 1 hebt. Ik vermoed dat je niet de enige bent die zich dat afvraagt.
En laat het nu even los.

Dat de powerpoint teveel op anderen lijkt, lijkt me sterk. Ze heeft hem immers zelf vanaf het begin opgebouwd.
En wat ik ook wel raar vond dat het huiswerk niet mondeling was toegelicht maar het allen op Magister stond (aldus dochter).

Haha en zo'n soort loop had mijn dochter vorig jaar ook aan het begin, maar je wist meteen je cijfer; die werd aan een bepaalde tijd gekoppeld.
Dochter heeft toen precies zo hard gelopen dat ze een 6 had. Ze was stuk maar wel blij dat ze een voldoende had.

Een 1

klinkt als "niet ingeleverd".
Maar je weet het maar nooit, mijn dochter had eens een 2,3 voor een techniekopdracht waarbij toen ze vroeg waarop het cijfer gebaseerd was, de leraar antwoordde dat ze dat zelf moest uitzoeken.
De specificaties voor de opdracht moest je ook zelf uitzoeken, dus als je de specificaties anders had gedefinieerd dan de leraar goed vond, kreeg je geen voldoende. Maar wat de leraar goed vond, werd nooit duidelijk.

guera

guera

29-09-2014 om 19:23

kan vanalles zijn inderdaad

Ik had ooit een leraar die gewoon punten aftrok als je naam er niet duidelijk op stond. Of standaard 0 punten voor een goed antwoord als je niet duidelijk naar zijn zin erbij schreef hoe je eraan kwam. Of dikke punten aftrek als het 1 zin meer dan 1 a4 was als de opdracht 1 a 4 was ....dus wie weet is er zoiets gemeld? Het is wel heel sneu ja, maar gaat vast niet de eerste keer zijn. Get used to de fratsen van leraren en het school of WO leven zou ik zeggen.

Pien

Pien

29-09-2014 om 20:02

Mee omgaan

Ik vind het heel vervelend voor je dochter. Ik denk echter ook dat dit iets is waar ze nu heel veel van leert. Niet omdat ze een fout heeft gemaakt, maar omdat ze in een situatie zit waar ze mee "moet dealen". Ze bemerkt iets naars, kan er niet direct opheldering over krijgen, zit ermee in haar maag en moet even vervelend genoeg geduld hebben. Dit zal helaas nog wel vaker voor gaan komen in haar leven. Wat niet wil zeggen dat het nu niet sneu is en dat ik alle begrip heb voor de onmacht die je als moeder voelt.

Ik zou haar als tip geven om de leraar al op te zoeken voor dat ze de volgende les heeft. Laat ze dat doen met een stel anderen die ook een 1 hebben. Ze kunnen de leraar opzoeken na een van zijn lessen in zijn lokaal?
Zo leert ze zelf om opheldering te vragen als ze iets niet begrijpt, maar voor nu ook heel even te incasseren.
Verder zou ik haar de tip geven om het dan tenminste voor nú even te laten rusten. Ze is nu boos en verdrietig geweest, misschien kan ze het ombuigen naar daadkracht ("ik ga vragen hoe het zit"). Voor een puber is het erg moeilijk te beseffen dat het maar om één opdracht gaat en dat de wereld niet vergaat, maar dat is natuurlijk wel zo.

Ik schrijf dit ook maar vanuit mijn gevoel. Ik heb geen bal verstand van de gang van zaken op het VO, maar ik denk dat je haar op deze manier voor nu kunt helpen.

bibi63

bibi63

29-09-2014 om 21:01

als hierboven

Ik snap je schrik en verbazing, maar eerst even afwachten wat de docent te melden heeft.
Ben overigens wel benieuwd. Laat je het horen?
Bibi

Schrijver

Schrijver

29-09-2014 om 22:16

ontwerper

Dat je ontwerper bent en het er goed uit vond zien, zegt overigens niks op zo'n school. Mijn dochter moest in 4 gymnasium een betoog schrijven. Ik verdien mijn geld met het schrijven van betogen en vond haar betoog er voor een vierdeklasser prima uitzien. Ze had een drie. En wel omdat ze de puntjes op het voorbeeldblad niet netjes had afgewerkt maar haar eigen draai aan het geheel had gegeven. Vond de leraar niet leuk. Ik zeg juist altijd tegen haar dat ze origineel moet zijn, omdat het anders allemaal eenheidsworst wordt. Mijn nieuwe advies is dat ze zich lekker stompzinnig aan die lijstjes van de leraar moet houden. Niet dat je dan leert hoe je een betoog moet schrijven. Of iets moois ontwerpen, in jouw dochters geval.
Alle onderdelen stonden overigens keurig in dochters betoog en er was geen spelfout te vinden. En dan een drie... hoe demotiverend kun je het maken? Diezelfde leraar geeft overigens nooit hoger dan een 7,5. Vindt hij hoog zat. Nu maar hopen dat hij niets met haar examen te maken krijgt, want dochter wil in verband met een loot-studie gemiddeld boven de 8 uitkomen. Ik heb er overigens niets van gezegd tegen de leraar. Dochter heeft het cijfer zelf nog wat omhoog weten te kletsen.

Talen

Bij talen gebeurt het vaak. Kinderen die thuis Frans of Duits spreken moeten dan op een proefwerk woorden vertalen en daarbij precies de vertaling uit het boek geven, anders wordt het fout gerekend. Zo flauw!
Zo had mijn dochter voor biologie voor een andere docent op een andere school het werkstuk van grote broer qua opbouw gekopieerd, want ze kregen ongeveer dezelfde opdracht. Broer had een acht, dochter twee jaar later een 5,5 omdat haar naam niet op elk blaadje stond. En dat terwijl het ingebonden was! Maar ja, het stond in de opdracht. Kinderachtig, maar zo werkt het.
Maar een een is wel heel erg.

Mijntje

Mijntje

30-09-2014 om 08:13

klinkt

Een 1 klinkt als 'afkijken' of 'niet ingeleverd'. Naar vragen dus want dit lijkt me een misverstand. Ik vind de leraar geen knip voor de neus waard die voor een ontwerp van een leerling een 1 geeft. Zegt niets over dat ze later nu geen groot ontwerper/kunstenaar wordt, zeg haar dat maar!

een ouder

een ouder

30-09-2014 om 09:08

Schrijver ik herken dat wel.

Dus ik snap helemaal dat sommige docenten nu eenmaal zo zijn. En dat je dat naast je neer moet leggen.
Liever stomme lijstjes afwerken dan enige creativiteit. Onderwijs in NL in een notendop...
Al vanaf de kleuterklas waar 30 dezelfde knutsels aan de lijn hangen.

We wachten af.
Ik heb dochter vanochtend nog wat van jullie tips gegeven. Vooral dat ze heel beleefd moet blijven. En accepteren als het zo is.

Ze vertelde ook dat ze de Powerpoint in Google had gemaakt want ze heeft geen office op haar laptop (geen een computer hier). Dus wie weet komt die 1 vanwege het verkeerde bestandsformaat?
Aangezien tegenwoordig veel mensen open open/libre office of Google presentaties gebruiken zou ik denken/hopen dat het daaraan ligt. En hopen dat ze het opnieuw mag inleveren.

Op de basisschool (en ik dacht vorig jaar ook) kon ze daar wel mee werken dus heeft ze er niet over nagedacht dat iemand deze bestanden niet zou kunnen openen.
Weet zij veel... Dat zou wel stom zijn.

een ouder

een ouder

30-09-2014 om 15:31

het mag over!

Deels had de klas het niet goed begrepen. Een deel had een niet te openen bestand aangeleverd.
Dochter had in ieder geval een deel van de opdracht niet goed.

Ik vind wel dat de opdrachtomschrijving dan er onduidelijk is, maar dat heeft de leraar nu mondeling toegelicht. Het was namelijk helemaal nog niet toegelicht.

Gelukkig maar... Dochter is mega opgelucht. En heeft nu ook geleerd dat ze ze zich niet meteen zo gek moet laten maken, tenminste dat heb ik haar nog eens geadviseerd.
Hopelijk komt zoiets de volgende keer niet zo hard meer aan.

Maar kon dochters bestand open?

Ik ben namelijk wel benieuwd of ze nu een 1 kreeg omdat ze een deel van de niet toegelichte opdracht niet goed had.

een ouder

een ouder

30-09-2014 om 15:55

Moeder mop

Hij kon haar bestand wel openen, maar is op een gegeven moment afgehaakt omdat zowat iedereen het helemaal of bijna helemaal fout had gedaan begreep ik van dochter.

Ik snap dan zelf even niet dat er ook zevens en vijven en tienen waren gegeven, maar dat waren wie weet de eersten?
Dus of ze die een heeft vanwege de foute interpretatie van de opdracht of omdat de leraar er klaar mee was weet ik niet.

Dochter zegt in ieder geval dat ze nu wel snapt wat ze moet doen en wat er fout was.

Katniss

Katniss

01-10-2014 om 10:54

Office

Voor mijn dochter kon ik via school betaalbaar Office kopen, 15 euro per jaar of zo. Dan voorkom je in ieder geval dat iets op school niet geopend kan worden, en alle stress daar omheen. Open office schijnt niet altijd te werken of je layout te veranderen. Misschien kunnen jullie het ook via school regelen. Zou toch wel moeten kunnen want via andere wegen is het vreselijk duur.

Geef dan geen cijfer

Als je als leraar een 1 geeft, moet je daar een heel goede reden voor hebben. De reden "Ik ben het zat, want ik ben verkeerd begrepen" lijkt me geen goede reden, als je ziet wat voor impact het had op je dochter bijvoorbeeld. En je wordt als leraar ook niet meer serieus genomen als je een 1 geeft met wel een goede reden.

Een ouder

Een ouder

01-10-2014 om 20:43

Het verdient geen schoonheidsprijs

Ze had het beter niet kunnen invullen op magister. Ik kwam er vanmiddag ook achter dat het een mevrouw is vandaar ineens 'ze''. Maar gewoon eerst even met de klas overleggen.

Aan de andere kant moet dochter wel leren omgaan met dit soort tegenslagen. Ze is wel heel snel overstuur.
Vorig jaar best veel paniekmomenten gehad. Vergeten boek, agenda weg lekke band, iedere keer overstuur. Het werd wel minder dacht ik, maar zoiets had ze nog niet gehad.
Hopelijk raakt ze van een echte onvoldoende (die moet nog komen) niet zo van de kook....

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 20:48

Moedermop

Ze geven ook een 1 als het niet gemaakt is dus zo gek vind ik het niet en of dit nu precies is wat ze gedacht heeft weten we ook niet zeker.

Pien

Pien

01-10-2014 om 21:09

Magister

In dat Magister, zien de kinderen daar alleen hun eigen cijfers, of die van de hele klas?

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 21:11

Pien

In magister kun je alleen je eigen cijfers zien tenzij de leerkracht een bericht naar de hele klas stuurt met alle cijfers erin.

Pien

Pien

01-10-2014 om 22:00

Barvaux

Dank je, ik vroeg het me zomaar af (en heb nog geen VO'ers hier )

went snel.

Docent voert alle cijfers van een klas in een keer in.Niet gemaakt, ziek, niet compleet, verkeerd bestand, verkeerde opdracht gemaakt, zijn dan enen. Juist handig, leerling weet dat deadline verstreken is en dat er een probleem is om op te lossen. Het went snel, bij de volgende een zegt ze: zal ik morgen even navragen. Het is de 1 van alarm, maar geen paniek.

Katniss

Katniss

01-10-2014 om 23:43

Och een 1

De mentor op de school van mijn dochter vertelde aan het begin van de tweede klas dat er dat jaar waarschijnlijk wat kinderen, vooral hardwerkende meisjes, voor het eerst in hun leven een onvoldoende zouden gaan halen (leidend tot tranen). Die hadden wij al in de brugklas voorbij zien komen (legio) dus van een 1 liggen we niet meer wakker. Zo lang het bij eentje blijft natuurlijk.

een ouder

een ouder

02-10-2014 om 10:38

Ik lig er ook niet wakker van

Maar dochter helaas wel.

En Katniss, dat verhaal vertelde de juf uit groep 8 al. Ze zal in de brugklas vast een keer huilen om een laag cijfer. Maar ze heeft niet lager dan een 7 gehaald (en daar baalde ze al van). Dus aan echte onvoldoendes zal ze moeten wennen.

Tuurlijk moet ze er mee leren omgaan, maar op een of andere manier trekt ze zich dit soort dingen iets te erg aan.
Ik weet ook niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. We hadden dit vorig jaar wel bij de mentor aangekaart, en binnenkort zien we haar nieuwe mentor en dan ga ik ook dit weer aankaarten.

Het is naar mijn idee nog niet zo erg dat ze professionele hulp nodig heeft, maar dat eeltlaagje komt bij haar erg langzaam.

Niet alleen op school hoor, met sport komt ze ook geregeld verdrietig thuis. Nu zit ze op turnen, echt zo'n sport waar het wel eens een training niet lukt. En een wedstrijd waar het fout gaat is helemaal drama.
Gelukkig kan ze er daar wel steeds beter mee dealen. Dus ik heb hoop dat dit voor school ook beter zal gaan.

Ik vind dat Magister niet altijd handig. Een 1 krijgen zonder enige toelichting is best heftig. Als de cijfers (net als vroeger) gewoon in de klas worden gegeven dan heb je dit soort voorvallen gewoon niet.

Een 1 zonder toelichting.

De toelichting weet een leerling meestal zelf wel. Ervaring doet veel. En klassikaal rood aanlopen en in huilen uitbarsten is toch niet prettiger voor je dochter? Je kan er ook voor kiezen om magister niet te openen, dan hoort ze het op school alsnog. Kiest mijn struisvogel nog wel eens voor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.