Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Varia

Varia

29-05-2013 om 14:50

Gymleraar in kleedkamer meisjes

Hallo,

onze dochter gymt samen met groep 6,7 en 8 samen. Zelf zit zij in groep 8 en wordt in juli 13. Nu is de cios gymleraar al eerder (2 maanden geleden) in de kleedkamer van de meisjes gekomen om te zeggen dat ze op moeten schieten. Alle meisjes vonden dat vervelend waaronder mijn dochter en heb ik dit gemeld bij de juf. Juf beaamde dat dat niet kon.
Nu vandaag is het weer gebeurd, dochter moet om 8.15 bij de gymzaal zijn, wat ze ook was. Vervolgens gaat de deur pas 8.20 open en om 8.25 komt de gymleraar weer de kleedkamer binnen om te zeggen dat ze op moeten schieten. Alle meisjes zijn daarna naar de juf geweest (zij was niet aanwezig tijdens de gymles) om aan te geven dat de gymleraar weer in de kleedkamer kwam en dat ze dat vervelend vonden. Juf zei dat hij dat deed om ze te laten opschieten, maar de kinderen waren op tijd, alleen de gymleraar niet!!
Wat moet ik hier nu mee, weer aangeven bij juf? Ik voel me hierin niet serieus genomen. Of hogerop/ Voel me soms wat zeurderig hierover, maar wil wel mijn dochter serieus nemen.
Groetjes.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

29-05-2013 om 15:28

Dat is wel raar. Anderzijds ben ik benieuwd wat de officiële regels vanuit overheid en/of school hierover zijn m.b.t. een basisschool. Is er een regel dat een mannelijke gymleraar niet in de meisjeskleedkamer mag komen (en een vrouwelijke dus dan ook niet in de jongenskleedkamer). Mag de 'gewone' juf dat wel? Mag een vrouwelijke gymleraar wél in de meisjeskleedkamer komen? En zou dat terecht zijn? Ik ben dus heel benieuwd wat de (officiële) regels hierover zijn. Geen idee eigenlijk.
Gr. Bibi

P

P

29-05-2013 om 15:50

Is het niet zo dat je niet alleen met een kind mag zijn? Hoe moet een mannelijke gymleraar nu omgaan met de meisjes en wat moet een vrouwelijke gymleraar met de jongens? Laat je die zomaar alleen met alle pestgevolgen? Is de angst voor seksuele dingen nou zo groot geworden dat je kinderen alleen moet laten?

Tja

Ik vind t een ietwat overdreven 'meiden' reactie , als ii eerlijk ben, en vind dat we daar als volwassenen niet te ver in mee moeten gaan. Als een mannelijke leraar even een kleedkamer in komt, terwijl er een hele groep aanwezig is, moet dat m.i. kunnen. Je bent anders als gymleraar wel heel hulpeloos.

sammelski

sammelski

29-05-2013 om 18:40

Bij onze school

is de gedragscode dat de leraar niet bij kinderen van het andere geslacht in de kleedkamer komt, tenzij er sprake is van vechten/overgeven/bloedneus enz. Bij calamiteiten mag het dus (uiteraard) wel.

Zoals bij sammelski

Het is ook niet nodig om als man de meidenkleedkamer in te lopen. Even stevig bonken op de deur en blèren dat ze op moeten schieten is voldoende. Dat deed onze gymleraar vroeger ook. Ook blèrde hij wel eens achter de deur:"Als jullie niet opschieten dan kom ik jullie halen!!!". We waren dan zo klaar met omkleden!
De meiden zijn gewoon te groot om maar zo naar binnen te lopen. Bij calamiteiten vind ik het wat anders, maar dat is niet aan de orde in dit geval.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-05-2013 om 20:08

Flauwekul

http://www.kvlo.nl/sf.mcgi?1949

De gedragscode voor gymdocenten. Binnenkomen moet aangekondigd en met redenen omkleed zijn.
Ik heb iets vergelijkbaars op de middelbare school gehad. De leraar kwam kijken of we wel onder de douche stonden. Ik voelde me zó bekeken en vernederd, ik vond het samen douchen al verschrikkelijk en dan werd ook nog gekeken of je er wel onder stond! Ik heb een klacht bij de conrector ingediend en werd volstrekt niet serieus genomen. De leraar had wel vaker blote borsten gezien. Het gaat er imho niet om of het mag of niet mag maar dat je keihard over iemands persoonlijke grens heen gaat.
Neem je kind serieus en maak er werk van.
Rosa van der Zanden

Annet

Annet

29-05-2013 om 21:02

Bloot is iets anders dan verkleden

Als meiden zich omkleden dan zijn ze nooit bloter dan in hun zwemkleding in het zwembad. Het is jammer dat ze daarover gillen maar wat instructie vooraf zou enorm kunnen helpen.
Een gymleraar alleen met 1 of paar meiden is geen goed idee. Maar een hele groep en een gymleraar die 1 minuut binnen is, lijkt mij geen probleem.
Een gymleraar tijdens het douchen vind ik geen goed idee. Maar daar lees ik hier niets over.
Mijn oudste op het VO heeft nog nooit gedoucht na gym dus geen ervaringen hiermee.

Maar waarom naar binnen?

Maar dan zie ik nog steeds niet het nut van naar binnen lopen en al helemaal niet zonder kloppen en aankondigen. Ik vind het ook over iemands grenzen heengaan. De meiden hebben aangegeven het niet prettig te vinden, duidelijk toch? Ik zou het als volwassen kerel ook gewoon niet doen, alleen al om dit geharrewar met de meiden en ouders te voorkomen.
Ik loop ook niet bij 12/13 jarige voetballers het kleedhok in. Ik vermoed dat de jongens me raar aankijken.

Plus

Die man moet gewoon op tijd daar zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Typisch grietengezeur

Meteen de kop indrukken, niet verder op ingaan.

Zeiken ze door, stuur ze dan in hun gymkleding naar de gymzaal, dan hoeven ze alleen hun schoenen uit te trekken.

En anders moet de juf er maar gewoon bij blijven staan als ze zich verkleden.

Limi

Limi

30-05-2013 om 07:38

Grens

Ach, voor sommige meisjes gaat het hun grens al over dat ze überhaupt mee moeten doen met gym.

Maar goed, op mijn (christelijke, nog wel) middelbare school deelden wij jarenlang een kleedkamer met de jongens en had de leraar zijn bureautje aan het eind van de kleedkamer. Niemand die er ooit om gilde, want we waren het gewend. (Wij douchten nooit.) Grenzen zijn een kwestie van gewenning. Het gaat hier om basisschoolkinderen. Waar gaan die heen als je ze nu laat denken dat dit beslist niet kan...? De leraar kleedt ze toch niet zelf om???

Overdreven

Ik vind de reactie van die meisjes overdreven. Daar zou ik dus vooral niet in mee gaan. Ik zou tegen je dochter zeggen dat ze er niet zo'n punt van moeten maken en het daar verder bij laten.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-05-2013 om 16:20

Dan dus maar opschieten.

Die leraar kan het beste eerst waarschuwen: "Als jullie binnen vijf minuten niet klaar zijn, dan...". Pas daarna binnenkomen. Als iemand dan nog zeurt, dan heeft hij zichzelf al ingedekt.

Marieke

Marieke

31-05-2013 om 19:30

Gymmen

op de basisschool van mijn dochter mag niet meer gedoucht worden na de gym omdat er geen twee ouderparen zijn voor het toezicht: 2 mannen voor bij de jongens, twee vrouwen voor bij de meisjes. Ik begreep eerst niet waarom 2 ouders, maar dat bleek te gaan om de controle op ouders. Stel dat er 1 foto's zou maken met het mobieltje. Er gaan nu twee groepen gelijktijdig gymmen, twee leerkrachten die niet in de kleedkamer komen.

Fuutje

Fuutje

01-06-2013 om 21:02

Ik vind het niet overdreven

Vroeger op de Mavo hadden wij ook een gymleraar die altijd binnen kwam om te controleren of we wel onder de douche gingen. daar trapten wij meiden mooi niet in. Een keer toen de deur op een kier stond, was meneer toevallig bezig rekoefeningen te doen en mooi te gruren. Wij meiden zijn toen omstebeurt bij de deur gaan staan als bewaakster en zodra hij binnen wou komen deur dicht duwen en gillen. Alle meiden pakten snel hun handdoek. 3 jaar nadat ik van school af was hoorde ik dat hij een meisje op school heeft aangerand en ontslagen is...... Dus wij meiden hadden hem door. Ik zou die meiden toch wel een serieus nemen. Bij mijn kinderen op school mag er geen man bij de meisjes die douchen dus dan komt de juf en gaat de gymleraar bij de jongens. Overdreven? het is ook ter bescherming van de gymleraar, dat hij niet ten onrechte beschuldigd wordt. Nee, wij meiden wisten wel om te gaan met die gymleraar. Mooi niet accepteren dat er een gymleraar in de meiden kleedkamer komt. Helemaal geen aanstellerij en dan bedoel ik helemaal niet dat iedere man verdacht is maar gewoon ter bescherming van die meiden.

Annet

Annet

01-06-2013 om 21:53

Fuutje

Douchen is wel iets anders dan omkleden.
Als meiden in groep 7/8 (of op het VO) zich alleen maar omkleden als groep, is er weinig aan de hand. Als meiden gaan gillen als ze hun bh/hemdje en onderbroek gewoon aanhebben, is dat aanstellerij. Een dag later lopen ze op het strand even bloot.

Mavo is geen basisschool

Mavo is geen basisschool, omkleden is geen douchen.

Iedereen die wel eens in groep 7 of 8 heeft lesgegeven weet hoe ongelooflijk meiden elkaar kunnen aansteken en hoe erg ze kunnen meegaan in aanstelleritus.
Als het om een medeleerling gegaan was hadden we het groepspestgedrag genoemd.

Daarom vind ik dat je als ouders en leerkrachten dit soort gedoe meteen de kop in moet drukken voor het kan gaan woekeren. Als ouder moet je vooral niet meegaan in dit gezeur.
Om verder gedoe te voorkomen, zet tijdelijk juf (waar is die?) of moeder in de kleedkamer, zodat de dames zich zonder gillen en gek doen gewoon snel verkleden.

P

P

04-06-2013 om 07:21

Eens met siobo

Ik vind de veiligheid van kinderen die gepest worden belangrijker dan gillende meisjes.

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2013 om 19:56

Eens

Ja, dat vind ik ook. Ik heb nu zo'n puberella van 13, die gillen/griezelen overal om.

Stenna

Stenna

05-06-2013 om 09:58

Verschil

Hmm, ik ben het er, uit mijn eigen herinnering puttend, toch niet geheel mee eens. Volgens mij kunnen meiden op die leeftijd zelf best onderscheid maken tussen een beetje gillen en giechelen uit aanstellerij (als er een jongen van hun eigen leeftijd binnenloopt, of een strenge leraar echt alleen maar komt orde houden, eenmalig) en serieus het gevoel hebben dat er iets meer speelt. Herinner me goed die ene leraar waarbij je voelde dat hij met een andere blik keek (gluurde) en anders deed. Niet pluis gevoel. Dat moet je niet zomaar wegwuiven vind ik.
De formele regels en bepalingen hierover vind ik niet zo interessant, als leraar zou ik het gewoonnweg niet doen. Om problemen en roddels te beperken. Inderdaad: bons gewoon op de deur oid. Dat deze man dit dus herhaaldelijk doet bevalt me ook niet (ipv een eenmalige vergissing).

Hmm

Je kan prilpuberende meisjes niet vroeg genoeg leren om niet te zeuren als een volwassene/man/iemand met een gezagspositie die bovendien wel aangekleed is onaangekondigd binnen te komen terwijl ze net in hun ondergoed staan terwijl ze zich awkward of onzeker voelen over hun ontwikkelende lijf. Dat gedoe met grenzen, privacy, zelfbeschikking, assertiviteit enzo.

skik

Juf

ik vind dat juf gewoon bij meisjes in de kleedkamer toezicht moet houden.
Van douchen op school heb ik nooit het nut ingezien, maar als bijvoorbeeld zwemles door misplaatste preutsigheid afgeschaft zou worden vind ik dat wel kwalijk.

P

P

07-06-2013 om 07:56

Dirksmama

Hier heeft de juf gewoon andere taken als de kinderen gymmen, ze gymmen ook in een ander gebouw (300 m lopen).

amk

amk

07-06-2013 om 11:08

Idd p

we hebben hier ook een gymdocent en de gewone meesters en juffen. Die hebben in die tijd dat de klas gymt gesprekken met de IB-er, voorbereiden van lessen, etc.
alleen de kleuterklassen hebben bewegingsonderwijs van hun eigen juf of meester (ja, wij hebben ook 2 heren bij de kleuters)

Andersom

Wat als de gym juf in de jongenskleedkamer was gekomen en de jongens zo waren gaan gillen dat het niet mocht?

Ook in hoogste boom? Of niet aanstellen?

En wat als de meester gaat gluren bij de jongens die zich omkleden, want we weten toch allemaal dat pedofielen vooral op jongetjes vallen??

Omkleden met een volwassene is op de basisschool nog normaal, al helemaal als die volwassene kort binnen komt, er is niets gebeurd!! Echt hoor, gymmeesters zijn geen pedofielen!

Op de middelbare school doe je dat niet meer nee, dat is logisch want daar zitten ze in de andere leeftijds fase.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-06-2013 om 13:31

Marsy

Voor de zomervakantie een achtstegroeper = docent mag binnenkomen, zes weken later is een kind in een 'andere leeftijdsfase'? Kom op zeg, sommigen menstrueren al in groep 6 en in groep 8 menstrueren bijna alle meisjes. Ik denk dat eea niet moet worden overtrokken, ook denk ik dat er recht gedaan moet worden aan het onbehaaglijke gevoel van de kinderen. Je voelt echt wel of iemand even checkt of zich loopt te verlekkeren.

Rosa van der Zanden

Monique D*

Monique D*

08-06-2013 om 15:00

Regel op de basisschool van mijn kinderen

Op de basisschool waar mijn kinderen op hebben gezeten was geregeld dat een gymleraar niet binnen mocht komen in de kleedkamer van de meisjes. Er was altijd een juf of een moeder die de meisjes ging roepen als ze te lang erover deden met omkleden en douchen. Douchen na gym was verplicht op die basisschool. En inderdaad, op de bovenbouw (groep 6 t/m 8) waren ze al in "de andere leeftijdsfase".

Als juf

Als juf klopte ik altijd op de deur bij de jongens en riep dat ze moesten opschieten. Als het te lang duurde klopte ik nog een keer en riep dat ik over 10 tellen binnen zou komen.
Ik vind dat zo'n manier op de basisschool moet kunnen. Dus als de meester het op deze manier doet bij de meidenkleedkamer, is het voor mij oke.

suus36

suus36

08-06-2013 om 19:41

In de kleedkamer

Ik zit als juf meestal in de kleedkamer van de jongens. Daar lopen de gemoederen soms hoog op na een verloren wedstrijd bijv. Ik zit er gewoon bij. Kids hebben altijd nog ondergoed aan. Nooit zo over nagedacht dat dit problematisch kan zijn. Misschien omdat mijn zoontje net zo oud is? Ik ga er nu eens over nadenken. Moet er niet aan denken dat ik er problemen van krijg.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

08-06-2013 om 22:32

Rosa en geerke

Rosa, de gemiddelde leeftijd van de menarche is nog steeds 13,4 jaar hoor!

Geerke: veel jongens worden juist gepest tijdens het omkleden omdat de juf niet mag binnenkomen. Hoe weet je dat het daar goed mee zit? Ik vind niet gepest worden veel belangrijker dan dat gedoe achter die deur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.