Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Papa

Papa

15-06-2013 om 12:13

Groepjes op schoolreis

Hoe gaat het op jullie school als er groepjes worden gemaakt voor een schoolreisje voor bijvoorbeeld groep 7?

Hier moeten kinderen aan geven of ze alles durven, gemiddeld durven of weinig durven en aan de hand daarvan worden groepjes gemaakt.

Het is hier helemaal fout gegaan omdat mijn dochter er achter kwam dat er alleen maar groepjes waren die alles durfden en groepjes die bijna niets durfden. Zij wilde maar in een paar attracties niet en heeft zich dus aangesloten bij een groepje wat alles durfde en ze vond het geen probleem om te wachten bij die paar dingen die ze niet wilde doen.

Vervolgens ging het groepje zonder overleg twee keer achter elkaar in een wilde attractie en toen ging het mis. Zolang wachten is niet eerlijk als je in een park bent waar je wel 100 dingen kunt doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2013 om 14:36

O ja

De ellende van groepjes maken in groep 7. Hier mochten de kinderen zelf groepjes maken, met als gevolg dat er kinderen zonder groep zaten en ook echt geweigerd werden bij een groepje. Toen werden ze toegewezen bij een groep en daar kwamen weer boze ouders op af. Heel triest hoor.
Bij ons heeft een leraar eens om dit gedoe allemaal te voorkomen pas bij aankomst stickers op kinderen geplakt. Gewoon willekeurig groepen gemaakt. Resultaat was dat iedereen pret heeft gehad en school geen last had van boze ouders.
Ik vind zeker op deze leeftijd dat je dit niet aan de kinderen kan overlaten. De buitenbeentjes vallen zo al snel buiten de boot.
En verder... als je niets durft en daarmee in de minderheid bent dan komt het erop neer dat je veel moet wachten. Ik zou echt niet weten wat je daaraan kunt doen.
Dendy

Tsja

Tsja, dat heb je met groepjes. Op welke manier is het trouwens 'helemaal misgegaan'? Het is niet leuk om zo lang te moeten wachten, maar het hoort er ook een beetje bij.
Hier ook een dochter die niet in dat soort attracties wil (een deel durft ze niet, maar voor een nog groter deel vindt ze het gewoon echt niet leuk) en die loopt gewoon mee in de wachtrij, gezellig samen wachten en op het laatste moment glipt ze ertussenuit en wacht de rest op bij de uitgang. Ze heeft op die manier een hartstikke leuke dag, gezellig met een groepje door zo'n park struinen. Het is ook maar net wat je er zelf van maakt en hoe je er zelf in staat.
Als je dochter erg teleurgesteld is dat ze hierdoor niet in attracties kon waar ze wel in had gewild, kun je dan niet zelf nog een keer met haar naar het park gaan, in een vakantie of zo?

De onzin van pretparken

eerlijk gezegd bergijp ik het niet waarom er altijd voor een pretpark gekozen wordt. Het is duur, ver en geeft altijd gedoe. En waarom? Het gaat erom om met de groep een leuke dag te hebben. Wat is er mis om naar de duinen te gaan en daar een picknick zwemmen en een groepsspel te doen. Veel en veel leuker maar beslist vermoeiender voor de leerkrachten die dan geen koffie meer kunen gaan drinken terwijl de ouders met kinderen het park doorgaan. Beetje kort door de bocht maar zo is het feitelijk wel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-06-2013 om 22:07

Ik vind

het voor de oudere leerlingen wel leuk hoor, een pretpark. Er zijn er zat (waaronder de mijne) die daar niet zo vaak komen. Met een gezin kost de efteling tegenwoordig een fortuin en dus vind ik het leuk voor dochter als ze daar dan heen gaat.
Voor de jongere kinderen vind ik een groot park erg veel. Op school van dochter gaan de kleuters ook meteen voor het grote werk, terwijl ze op de school van onze zoon met de kleuters naar een boerderij gaan. En dat vinden ze allemaal prachtig!

Dendy

Leuk versus nodig

tuurlijk is t leuk. Maar kinderen vandie leeftijd vinden het ook leuk om de hele dag achter de tv te zitten en dat doen we ook niet op zo n schoolreisje. Mijn vraag is wat wil je met zon reisje. het is niet bedoeld als cultuurtripje omdat je nog nooit in de efteling geweest bent. Ik ben het helemaal met je eens, efteling is fantastisch maar nogmaals echt samen een klassenbeleving heb je daar niet met al die groepjes die zelf over het terrein gaan. Slaat volkomen de plank mis vind ik.

Fiorucci

Fiorucci

17-06-2013 om 10:46

Eefy

Ik heb in al die jaren dat ik op de basisschool kom nog nooit meegemaakt dat alleen de ouders met groepjes kinderen door het park gaan. Leerkrachten houden totaaloverzicht, en hebben zelf ook een groep op sleeptouw met bepaald niet de makkelijkste kinderen....dus ja, erg kort door de bocht.

Evanlyn

Evanlyn

17-06-2013 om 12:50

Ik hoef niet

Ik vind het juist heerlijk dat die scholen de pretparken voor ons "doen", dan hoeven wij lekker niet. Maar voor de jongere kinderen is het inderdaad niet zo leuk. Zelfs vierjarigen gaan mee naar zo'n park, dat vond ik echt vreselijk. Neem die lekker mee naar bos of kinderboerderij.

Bovenbouw "los" laten

De bovenbouw moet je in een pretpark gewoon loslaten. Om 12:00 uur ben je bij de verzamelplek. Leerkrachten lopen rond en houden alles in de gaten.
De kleuters en groep 3 moeten niet naar zo'n groot pretpark, ze mogen toch in heel veel dingen niet in vanwege hun lengte. En die kinderen lopen inderdaad in groepjes met leerkrachten en ouders. En inderdaad, iemand zei het al, de juf heeft vaak de weglopertjes en de handenbindertjes, maar dat maakt niet uit. Kinderen moeten gewoon een leuke dag hebben. Zelf hoef ik niet per se ver weg, vind de busrit dan zo lang duren voor de kleintjes.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

17-06-2013 om 16:46

Hier gaat het zo

Gr. 1-2 hadden dit jaar hun eigen schoolreis naar een binnen- en buitenspeeltuin (mijn kind ging daar ook heen, zit in gr. 2). Lekker overzichtelijk en heel leuk.

gr. 3-7 ging naar hellendoorn, gr 3 en 4 in groepjes, vanaf gr. 5 mochten ze zelf rondlopen in groepjes, met inderdaad op verschillende plekken en tijden aanspreekpunten, zoals geerke dat beschrijft.

Ik vind het wel best zo, alleen gr. 3 vind ik nog wel heel jong in zo'n pretpark, maar goed, misschien komt dat omdat ik er zelf niet zo van houd. Volgend jaar maar zien wat ze gaan doen

Groetjes, Sneeuwitje

Fiorucci

Fiorucci

17-06-2013 om 17:01

Hier....

Op de basisschool waar mijn kinderen zaten gaan de kleuters naar de grote speeltuin in het park, de middenbouw naar Plaswijck Rotterdam en de bovenbouw naar Archeon. Vorig jaar allemaal naar de Efteling, vanwege het jubileum van de school.

Stenna

Stenna

17-06-2013 om 22:36

Nauwelijks pretparken

Is al tamelijk lang geleden, want hij heeft nu net eindexamen gedaan (ja en gehaald!), maar toen zoon nog op de lagere school zat gingen ze met de kleuters gewoon naar het bos om de hoek. Picknicken, kampvuur, leuke spelletjes. Vonden ze helemaal geweldig. In groep 3 of 4 ofzo (weet ik niet meer) gingen ze naar een relatief klein pretpark dat heel geschikt is voor kleinere kinderen: Julianatoren. In de latere klassen nog 1x naar een groot pretpark, verder niet. Ik weet het verder niet meer, moest zoon even raadplegen net: volgens hem zijn ze in groep 4 met z'n allen wezen zwemmen, en in een van de klassen een echt educatief uitje met museum en synagoge bezoek.
Naar de efteling zijn we zelf met hem geweest toen hij 5 was, alleen maar naar het sprookjesbos. Verder is hij er pas in de vierde van de middelbare school voor het eerst weer geweest, toen wel met school.
Waar zijn eigenlijk de schoolreisjes naar de dierentuin gebleven, die wij zelf vroeger hadden? (ik in elk geval wel?)

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2013 om 07:12

Stenna

Die zijn er nog steeds hoor, ik heb best wat keren in Blijdorp gelopen met wat kinders van school. Helaas zijn ook dierentuinen best duur!

T&T

T&T

18-06-2013 om 12:51

Geen pretparken

Hier op school ook geen pretparkreisjes. Wel uitstapjes naar een museum, natuurbad, bos, of gewoon naar het park... Zwemmen is hier bij de kinderen wel de grote favoriet! ik ben wel eens meegeweest als hulpouder, maar dat was wel gezellig koffiedrinken hoor we zorgden met een aantal ouders voor de picknick, en de kinderen hebben de hele dag rondom het water gespeeld, heerlijk. Vandaag is mijn zoon op schoolreisje; er wordt een flink eind gefietst, dan gewandeld door het bos, en dan komt er gelukkig ook nog een zwemwatertje voorbij, want het wordt wel warm vandaag. Ik heb vanmorgen de klas uitgezwaaid, allemaal op de fiets, met de picknick spullen, zwembroeken en extra flessen water. Ze zagen er zeer vrolijk en gezond uit met zijn allen, en zo verwacht ik hem straks ook wel weer op te halen.
Mijn kinderen op pretparkreisje zou niet zo'n succes zijn, het is een garantie voor een doodmoe overprikkeld kind, er is altijd zoveel gedoe in die parken. Toch heb ik er niks op tegen hoor, ik vind de efteling geweldig! maar dat doe ik dan wel alleen met mijn kinderen op een rustige dag. En ik begrijp ook wel dat veel kinderen een schoolreisje naar de efteling fantastisch vinden. Maar als het er niet is missen ze het ook niet hoor. Je kunt een klasseuitje echt stukken creatiever, gezonder en goedkoper aanpakken.
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.