Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moeder

moeder

15-11-2012 om 22:25

Groep verlagen?

Hebben jullie wel eens gehoord van een kind wat van groep7 weer terug gaat naar groep 6 omdat achteraf blijkt dat het kind eigenlijk niet in groep 7 hoort door allerlei omstandigheden? (jong in gedrag, slechte concentratie, niveau dat net wel / net niet voldoende is....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een lager

Ik ben van groep 6 naar 5 gegaan. Ik staardez uit het raam en kwam niet mee of zoiets.. Kwam toen bij een erg leuke juf in de klas en vanaf toen ging het prina. Achteraf was het eerder de sfeer dan het niveau die het verschil maakte - denk ik.

Geen goed plan

Het kind kan het niveau net wel, net niet aan. Da's vervelend, maar niets uitzonderlijks, zo zullen er wel meer in de klas zijn. Een kind steekt altijd meer op van les op een niveau dat te hoog voor hem is dan les dat op een te laag niveau is. Groep 6 zal te laag zijn, dat heeft hij al een keer gedaan en hij is bevorderd (al dan niet met twijfel), maar qua niveau zal hij niet beter gaan presteren door groep 6 nog een keer over te doen.

Het kind is jong in zijn gedrag. In groep 7 zijn de verschillen groot. De een is nog negen jaar, de ander al 11, de een nog echt een kind, de ander al puber. Als jong in gedrag gewoon geaccepteerd wordt en niet als probleem gezien wordt (waarom zou je sociaal-emotioneel homogeen moeten zijn als klas?), dan is het ook geen probleem.

Concentratieproblemen lijken me ook niet over gaan door een klas terug te gaan en werk te moeten doen wat je al een keer gedaan hebt. De leerkracht moet in groep 7 aan de slag om te proberen de concentratie te verbeteren. Ik vind het van het kind al een hele prestatie dat het het niveau net aan haalt met een slechte concentratie.

Zittenblijven helpt over het algemeen ook niet. Het zittenblijfjaar en het jaar daarop lijkt het wel beter te gaan, maar het positieve effect is tijdelijk en zal weer verdwenen zijn als het kind in groep 8 zit. En dan is je probleem alleen maar groter geworden. Ik zou het kind in groep 7 laten, de problemen aanpakken i.p.v. vermijden en hoogstens na een slechte entreetoets waarvan je de uitslag niet vindt kloppen met het vermeende niveau van het kind groep 7 nogmaals laten doen.

skik

P

P

16-11-2012 om 11:56

Eens met skik

Blijkbaar kon het in juni wel het niveau van groep 7 aan en dan is groep 6 toch echt behoorlijk wat lager. Dat kan het punt dus niet zijn.

Jong in gedrag, tja...

Ik zou gewoon doorgaan met groep 7 en groep 7 overdoen, sowieso is groep 7 een jaar waar je heel veel doet en leert en groep 6 was gewoon al afgerond. Beter twee maal groep 7 dan 2x groep 6 in dit geval en dat staat nog los van de vraag of zittenblijven sowieso wel helpt!

Zoek in ieder geval straks een VO uit waar ze soepel om gaan met overstappen naar een ander niveau en waar je van tevoren in de schoolgids al kunt zien aan welke eisen je daarvoor moet voldoen.

Ligt aan het kind

Als je kind op zijn tenen moet lopen om de leerstof bij te benen, zich daardoor ongelukkig voelt dan kan terug naar groep 6 misschien een opluchting zijn.
Hoe jong is jong? Hoe dramatisch zijn de resultaten en hoe is je kind daaronder? Heeft hij het erg naar zijn zin in deze klas en wordt terugzetten een drama? Welke leerkracht zit er in groep 6 en wat gaan ze je kind extra bieden? Worden de concentratieproblemen veroorzaakt door frustratie en onzekerheid of is het mogelijk een aangepast leerprogramma aan te bieden waardoor er meer plezier komt in het leren?
Hoe verliepen de afgelopen schooljaren? heeft je kind altijd minimaal gepresteerd dan heeft zittenblijven weinig zin , dan leert hij op het niveau dat bij hem past. of zijn er pas dit jaar problemen ontstaan door "omstandigheden?".
Ik zou niet bij voorbaat tegen terugplaatsen zijn maar zou wel het gevoel moeten hebben dat deze maatregel voor mijn kind een oplossing gaat bieden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.