Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maarlen

Maarlen

24-03-2015 om 23:16

Groep 8, VIQ 133, toch havo/vwo-advies, nu uitgeloot! (Miriam Lavell?)

Een tijdje terug heb ik in deze rubriek een topic gestart over het wel of niet 'aanvechten' van het schooladvies van de basisschool. Mijn zoon heeft in 2012 (hij was toen 9 jaar, nu bijna 12) op de WISC een VIQ 133 behaald en een PIQ 110, TIQ 126. Toch heeft hij in januari een havo-vwo advies gekregen ivm wisselende werkhouding. Wij hebben het dubbeladvies van de leerkracht uiteindelijk geaccepteerd op grond van 'als vwo er in zit, komt het er in een Havo/VWO-brugklas ook wel uit.' Nu wil het geval dat onze zoon juist op dit dubbele advies is afgerekend. De school van zijn keuze (een lyceum met havo, havo-vwo en vwo-klassen) heeft alle zuivere vwo-adviezen zonder loting toegelaten, en bij de overige groep (dus alle havo-adviezen en alle havo-vwo adviezen) moest geloot worden. Mijn zoon is uitgeloot uit een groep van 18 h/v-kinderen (waarbij er 5 uitgeloot zijn)(en er was ook nog een groep van 55 h-kinderen, waarbij er 16 uit moesten). Los van het feit dat de school erg ontransparant is geweest in de lotingregels (aparte loting per advies en verplichte loting voor dubbele adviezen maar vrijgesteld van loting voor zuiver vwo-advies - dit alles niet van tevoren gecommuniceerd), vinden wij dat onze zoon op deze manier erg benadeeld wordt. Het voelt zuur en zeer oneerlijk! Wij hebben inmiddels bezwaar aangetekend bij de middelbare school op grond van onduidelijk aannamebeleid en ontransparante loting. In hoeverre we hier iets mee kunnen is op dit moment nog onduidelijk. Kunnen we eventueel nog iets met de WISC-score vs het basisschooladvies op dit moment? Met een zuiver VWO-advies had onze zoon direct geplaatst geweest zonder loting (of het had in ieder geval zijn kansen op uitloting sterk verkleind als de 90 vwo-adviezen mee hadden geloot in het potje havo-vwo adviezen). Miriam Lavell??


Katniss

Katniss

24-03-2015 om 23:35

Het blijft een gok

Schijnbaar was er voldoende plek in de vwo-klassen en teveel aanmeldingen voor de hv-klassen, die pech kun je altijd hebben. Ik weet niet of het volgens de regels op deze manier mag (school zorgt ervoor dat de 'toppers' in ieder geval plek hebben), maar daar kun je als eenling weinig tegenin brengen. Die loting gaat echt niet ongedaan gemaakt worden.
Is er nu nog een andere school waar hij terecht kan in een hv-klas? Aan een iq-test van 3 jaar oud heb je niet zoveel, sowieso gaat het om de uitkomsten van de LVS cito's.

Alternatief

"Kunnen we eventueel nog iets met de WISC-score vs het basisschooladvies op dit moment?"
Nee, die is te lang geleden.

Maar bovendien: de samenhang tussen schoolloopbaan en IQ is aanmerkelijk minder groot dan wel wordt voorgesteld en verder speelt IQ helemaal geen rol in het plaatsen van leerlingen (behalve bij praktijkonderwijs).

Ik vind het wel schandalig dat de school tijdens de rit de regels aanpast, maar helaas is daar weinig aan te doen. Het is goed dat je bezwaar hebt gemaakt. Je zal geen gelijk krijgen, maar misschien wordt er toch nog een plaatsje gevonden. Als ik een kind met een zuiver vwo advies had, dan zou ik ook bezwaar maken bij plaatsing in een havo/vwo klas. Dat is nog wel te winnen, want de wet schrijft echt voor dat leerlingen niet lager dan advies geplaatst mogen worden.

Dus eigenlijk moet je hopen dat dat gebeurt, zodat de havo/vwo klas weer voor havo/vwo lln wordt.

Deze filosofie 'als vwo er in zit, komt het er in een Havo/VWO-brugklas ook wel uit' hang ik trouwens sowieso niet aan. Ik vind het niet zo'n natuurlijke gedachte dat pubers, jongens vooral, zich het hele jaar vermoeien om tot de beste (meest georganiseerde, meest stabiele, meest betrokken) 10% van de klas te horen.

Wat is je alternatief?

Barvaux

Barvaux

25-03-2015 om 14:08

maar

Wat waren de cito-scores (ABCDE of I II III etc) want die IQ test was inderdaad al veel te oud om naar te kijken. Die schuift het VO zo opzij.

Moet hij nu naar een andere school of naar een havoklas?

Maarlen

Maarlen

25-03-2015 om 14:24

reactie

Alternatief was voor ons plaatsing op de school die ernaast gelegen is (ook een lyceum met h/v- klassen en v-klassen). Helaas is ook deze school helemaal vol (ze hebben overigens niet hoeven loten) en ook zij willen onze zoon niet aannemen. Aangezien we met dit doemscenario nooit rekening hebben gehouden (nooit eerder waren beide scholen vol), hebben we nu dus geen echt alternatief in de buurt. We hebben voorlopig ingeschreven in een h/v-klas op een school die op 9 km vanaf ons huis ligt (de uitgelote school ligt 4 km van ons huis af). De school waar hij nu voorlopig staat ingeschreven hebben we nog niet gezien, geen sfeer geproefd, geen leerkrachten gesproken. Hoe sneu is dat. Verder zijn we aan het aandringen bij de school van 2de keus (die zegt geen plaats te hebben) en hebben we dus bezwaar gemaakt bij de school van onze eerste keus met een bezwaarbrief opgesteld door een vriendin-jurist, omdat school naar ons idee verzaakt heeft san haar plicht om ons zorgvuldig en duidelijk te informeren over het aannamebeleid en de lotingsprocedure. Ik ben er inmiddels al googlend wel achter dat je als ouders wel plichten en rechten hebt, maar dat de plichten van school lichter wegen en de rechten juist zwaarder.
En wat betreft de cito's: onze zoon heeft de laatste jaren stabiel A en I-scores gehaald, sinds groep 7 af en toe een II-score. Op de entree gr. 7 haalde hij een percentiel 85, maar dit werd gedrukt door de score op Studievaardigheden (voor begrijpend lezen haalde hij bijvoorbeeld pc 98). Als de eindcito in mei op een zuiver vwo-advies wijst hebben we daar dan helaas pindakaas nada noppes niks aan...

caroline

caroline

25-03-2015 om 17:50

iq test

Mijn zoon heeft dit jaar een TIQ van 129 gehaald en zit op het vmbo -t. IQ testen zeggen niet zoveel. Hij is inmiddels 15, maar had op de lagere school een eindcitoscore van 525.

Maarlen

Maarlen

25-03-2015 om 18:12

Caroline

IQ-testen zeggen niet alles maar wel wat. Anders kon de hele gedragspsychologie wel opgedoekt worden en de testuitgeverij gesloten . Bij mijn zoon matcht zijn IQ aardig met de Cito's dus bij hem zegt het kennelijk wel wat...

Donderkopje

Donderkopje

25-03-2015 om 20:17

Iq tuurlijk relevant, alleen nu niet meer

Een iq test is wat mij verteld is 2 jaar 'geldig'. Daarna kan een iq weer veranderd zijn. De test van je zoon is dus officieel 'gedateerd' maar dat is hier niet het probleem.

Tuurlijk zegt het iq wat over de potentie van je kind. Maar dat dat er ook uitkomt is niet gezegd/gegarandeerd.

Je bent akkoord gegaan met het havo/vwo advies. Ik kan het niet helemaal uit je post halen maar ik begrijp dat je ook hebt ingeschreven voor n havo/vwo klas?
Nu na een uitloting dat advies alsnog ter discussie stellen en met gedateerd iq advies gaan zwaaien heeft geen zin.

Het probleem is dat Je je genaaid voelt omdat je ervan uit ging dat je kind met een havo/vwo advies vanzelf op zn plek zou komen. Maar door het lotingsysteem valt ie buiten de boot. En dat je wellicht toch ervan baalt dat je 'akkoord' bent gegaan met het havo/vwo advies - alsof je dat eigenhandig kan veranderen maar dat terzijde- en dat je ervan baalt dat je kind geen echt vwo advies gekregen heeft.

Das mega balen en super zuur maar heeft niks met het advies of iq te maken maar alles met loting....

Sterkte!

Cito eindtoets

In de wetgeving staat dat de basisschool het advies MOET heroverwegen bij hogere eindtoets en het advies naar boven KAN bijstellen.

Je zoon heeft dus nog een kans op bijstellen van het advies naar boven (van havo/vwo naar vwo) als hij op zijn Cito eindtoets minimaal 545 of meer haalt.

http://www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl/schooladvies/#schooladvies-heroverwegen

Karen

Karen

25-03-2015 om 22:38

En gewoon praten?

Heel snel een afspraak maken met de brugklascoordinator van de VO-school en hem/haar ervan proberen te overtuigen dat jouw zoon prima op zijn plek is in de VWO brugklas. Als er nog plek is in die klas zullen die graag gevuld hebben. Een brief van de BO-school met een aanbeveling kan daarbij helpen. Ik denk dat de kans op succes hiermee groter is dan een formele bezwaarprocedure c.q. mail of briefwisseling. Gewoon daar gaan zitten, praten, uitleggen en kijken of je de coördinator zo ver kan krijgen het aan te durven met jouw zoon!

Maarlen

Maarlen

25-03-2015 om 22:58

It's a little more complicated

Bijstellen van het advies naar boven, daar hebben we in feite niks meer aan, maar het maakt de kans dat ze ons bezwaar beter snappen wel groter. Het is namelijk zo: de school heeft de lotingsprocedure van tevoren niet duidelijk vastgesteld. Ze streven op de school naar een 50/50 verdeling Havo en VWO-lln. Na de inschrijving bleek het aantal zuivere VWO-adviezen precies 50% van alle nieuwe inschrijvingen. Daarom is NA de inschrijving besloten om de lotingsprocedure aan te passen: alle VWO-ers werden uitgesloten van loting en alle Havo-VWO'ers (waar dus ook potentiële vwo'ers tussen zitten) moesten meeloten (in een heel klein groepje met een lootkans van 1 op 3). Vooraf is er niet gemeld dat er per advies of wat dan ook geloot zou worden. Op de website van school staat dat na uitsluiting van brusjes van kinderen die er al op school zitten en kinderen van personeelsleden, zou geloot worden onder de resterende inschrijvingen. Er staat niks beschreven over loten per advies of dat een bepaald advies uitgesloten zou kunnen worden van loting. En DAT wordt de grond van ons bezwaar. Dat er bij ons een zuur, oneerlijk gevoel blijft hangen , daar heeft school uiteraard geen boodschap aan. En stel dat de CITO eind mei inderdaad richting een zuiver vwo-advies wijst, dan hebben we daar op dat moment niks meer aan want de vwo-afdeling zit in principe vol.

Maarlen

Maarlen

25-03-2015 om 23:15

toevoeging

Wat ook nog even het melden waard is: wij hebben onze zoon ingeschreven met vanuit ons als ouders een duidelijke vwo-voorkeur. Op zijn basisschooladvies staat dat zijn advies eigenlijk VWO-(Havo) is, cognitief zou hij VWO moeten kunnen maar door wisselende werkhouding ook Havo bij het advies. Daar is totaal niet naar gekeken door de VO-school. Verder is het zo dat op deze school Havo-VWO'ers soms ook in een VWO-klas geplaatst worden, als ze inschatten dat die leerling dat aankan (en vaak na extra motivering door de basisschoolleerkracht). Maar dat schuiven met lln doen ze dus alleen als het hen zelf uitkomt. Bij het aannamebeleid staat niet vermeld dat je per se een VWO-advies nodig hebt voor de VWO-brugklas. Dat kan, dat is in meerdere scholen zo. Maar in de praktijk valt het dus vies tegen bij deze school en kijken ze daar dus wel naar aangezien ze de Havo-VWO-adviezen wel hebben laten meeloten en de VWO-adviezen niet.

Vo beoordeling

De bottleneck zit eerder in de beschrijving wisselende werkhouding. In de link punt 2 pag 8, staat dat een vo eerst de leerlinggegevens controleert of het advies van de bs juist is. Zo kunnen ze een aanmelding altijd nog afwijzen, helemaal als er genoeg andere aanmeldingen geen wisselende werkhouding in het advies hebben genoteerd.
Dus als je kind een hoge cito haalt en het advies wordt opgekrikt, streef er dan naar dat de werkhouding op een subtiele manier neergezet wordt.

http://www.het4egymnasium.nl/fileadmin/het4e-gymnasium/documenten/PDF-1415/Kernprocedure_aanmeldingen_2014-2015.pdf

Karen

Karen

26-03-2015 om 08:12

Ik snap het

Er was me uit de eerdere posting inderdaad niet duidelijk geworden dat de VWO-klas 'vol' is. Maar zou het, om alles geprobeerd te hebben nog de moeite waard zijn om te kijken of er nog een plekje is? Want wat is vol? Hoe wordt dat bepaald? Bij zoon in de brugklas was 30 leerlingen 'vol'. Desondanks werd er in de tweede een klas gevormd van 34 leerlingen. Toen was de klas 'echt vol'.
In jouw situatie kan ik me voorstellen dat je elke kans in elk geval probeert te benutten om zoon toch nog op deze school te krijgen?

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 09:02

Karen

als 2/3 is uitgeloot dan zijn de BESTE leerlingen er echt al uitgehaald om de VWO klas vol te maken. Op de één of andere manier wil die school een perfecte 50/50 verdeling tussen havo en vwo en dan kun je dus juist niet nog meer vwo'ers gebruiken. Ik vrees zelfs dat het kind van TS extra moeite zal hebben gehad om op te klimmen naar het VWO tenzij er daar weer heel erg veel afstromers zouden zijn.

Alternatief

'Bij mijn zoon matcht zijn IQ aardig met de Cito's dus bij hem zegt het kennelijk wel wat...' Op basis van IQ zou hij VWO moeten aankunnen, maar in groep 7 was al duidelijk dat 'studievaardigheden' daarvoor niet voldoende waren en dat komt terug in de opmerkingen over 'werkhouding'. In die zin zegt IQ niet zoveel. De niveau-indeling in het onderwijs vindt gelukkig nog steeds niet plaats op basis van IQ, maar op basis van prestaties, inzet, motivatie, werkhouding etc. Met het advies is dus niet zoveel aan de hand.
Er is een alternatieve school voor handen, 9 km van huis (wat in mijn ogen een vrij normale afstand is, luxe dat er zoveel scholen zijn binnen die cirkel), je beschrijft die school heel negatief, maar het grootste probleem is in feite dat je je niet hebt geöriënteerd op die school. Je kent de school nog niet. Ik denk dat je even een knop moet omzetten, eens gaan kijken o die school en alle zeilen moet bijzetten om daar een positief verhaal over te maken tegenover je kind. Hij zal er tenslotte 5 of 6 jaar van zijn leven moeten doorbrengen.
Eens tap om je gedachten te veranderen: het is natuurlijk verkeerd dat de school de aannameprocedure tussentijds verandert. Maar wat als er geen verandering was geweest? Hoe had die aannameprocedure er dan uitgezien? Zou er dan ook geen probleem zijn geweest met te volle klassen? Zouden ouders van 'zuivere' VWO-leerlingen dan niet hebben geprotesteerd als de plaats van hun kind was ingenomen door een HAVO/VWO-kind? Zou je kind dan verzekerd zijn geweest van een plaats op die school? Met andere woorden: het probleem is dat scholen beperkt zijn in hun mogelijkheden om er op korte termijn klassen bij te maken: ze hebben vaak de ruimte niet en kijken angstvallig naar hun begroting, want een nieuwe klas betekent veel extra personeelskosten. Daarentegen zijn er genoeg scholen die juist graag nieuwe leerlingen hebben, omdat ze in een 'leegloopgebied' staan. Als iedereen op hetzelfde kluitje wil gaan zitten ontstaan er dit soort problemen.

Tsjor

niet mee eens

Het is wel een erg herkenbaar verhaal geworden en ik weet precies om welke school het gaat. Ik ben het niet mee eens dat de school de regels aangepast heeft voor toelating, ze hebben het op precies dezelfde manier gedaan als twee jaar geleden, toen moest er ook geloot worden. Ze communiceren duidelijk dat ze erg hechten aan de 50-50 verdeling en op basis van aanmelding en de adviezen gaan ze loten. Als er teveel leerlingen met een VWO-advies hadden ingeschreven, hadden ze binnen die groep geloot. In de praktijk doet zich dat echter niet voor, maar daar kan de school niks aan veranderen.
En nee, we hebben hier niet te maken met een leegloopgebied, integendeel, de middelbare scholen zitten hier bomvol. Dat maakt het wel heel zuur dat er geloot moet worden, dus ik begrijp de frustratie.

toevoeging

Nog een toevoeging: ik snap dat je als ouder je pijlen richt op deze twee scholen, maar de kans dat je alsnog geplaatst wordt is gewoon heel klein. Zou het richting je kind niet plezieriger zijn als je je nu richt op de school van inschrijving? Bel de school, leg de situatie uit en vraag om een persoonlijk gesprek/rondleiding zodat je kind enthousiast gaat worden voor deze school. Breng je eigen boosheid niet teveel over op je kind, hij is degene die uiteindelijk met plezier naar de nieuwe school moet gaan.

inderdaad

Stop je energie in de mogelijkheden, en niet in de onmogelijkheden.

Ik begrijp je frustratie. Onze zoon is vorig jaar ook uitgeloot op de school waar hij al jaren ontzettend graag naartoe wilde. Een jaar eerder mocht hij komen, maar hebben we besloten dat we het toch te jong vonden en dat hij nog een jaar basisschool zou doen. En toen werd hij dus uitgeloot (en 3 klasgenoten niet)
Zoiets moet je echt even verwerken...
Vervolgens zijn we op een andere school gaan praten en rondkijken en toen werd hij ook daar wel enthousiaster over. Nu zit hij er naar volle tevredenheid. Zou niet anders meer willen.

Dus: ga vooral kijken en praten op een school waar hij wèl terecht kan.

PD

PD

26-03-2015 om 12:56

Maarlen

Wat ik vreemd vind is dat je niet serieus kijkt en luistert naar wat de basisschool gezegd heeft. Hij kan het VWO cognitief wel aan maar hij heeft geen goede werkhouding. Werkhouding is essentieel in het behalen van een diploma. Waarom neem je dat niet serieus?

Evanlyn

Evanlyn

26-03-2015 om 13:37

Mijn stokpaardje

Omdat die boterzachte werkhouding-blabla nergens op slaat. Niets zo veranderlijk als de werkhouding van een puber. Een slimme puber die eindelijk op niveau les krijgt, kan een veel betere werkhouding laten zien op de middelbare school.

Zo is het bij mij ook gebeurd. Ik herinner me nog scherp hoe ik als zesjarige eindelijk naar de "grote school" mocht en binnen een paar dagen dacht: WAAAAT? En dat nog zes jaar lang??? Dat doet niks goeds voor je werkhouding. Ondertussen dachten ze dat ik dom was.

En voor het geval je denkt dat dat alleen vroeger gebeurde: bij mijn kinderen ging het weer precies zo. Ik kon praten tot ik een ons woog, de juffen waren "de experts".

Maarlen

Maarlen

26-03-2015 om 14:25

reactie

Ho dames! Nadeel van een forum is dat er voordat je het weet er allerlei vooronderstellingen een eigen leven gaan leiden. Mijn posting heeft voor een deel een spui-functie voor onze frustratie en daarnaast is het een meedenk-verzoek. Of mijn zoon al dan niet terecht een Havo-VWO advies heeft gekregen en geen VWO-advies, dat weet ik niet, ik zit niet naast hem in de klas. Het enige wat ik wel weet is dat hij de afgelopen jaren stabiel presteert op CITO's met A'tjes en I'tjes, een enkele keer een II. Daarnaast weet ik zijn IQ, dat op dit moment gedateerd is, maar naar mogen wij aannemen, wel richtinggevend is en op deze leeftijd een vrij stabiel kindkenmerk is. Pas sinds groep 8 horen we over een wisselende werkhouding bij onze prepuberende (en mogelijk op school ondergestimuleerde) zoon. Dus.
De frustratie zit 'm vooral in het feit dat er
1. niet gecommuniceerd is over deze manier van loten en
2. er bij deze manier van loten niet gekeken wordt naar de onderbouwing van het schooladvies, alleen puur naar het 'vakje' schooladvies (mijn zoon was dus gewoon een nummer zeg maar). Dat is kort door de bocht vind ik. En wat wordt er dan gezegd als in mei de eindcito alsnog op vwo wijst?

En verder: onze zoon weet niks van onze frustraties, bezwaar etc etc. Wij hebben gelijk de dag zelf op een luchtige en zo positief mogelijke toon gezegd dat het jammer was dat hij uitgeloot is en ook jammer dat hij niet op schoolkeuze nummer 2 terecht kan, maar dat we daarmee moeten dealen en vooruit moeten kijken. We hebben hem brugklasfilmpjes van de school laten zien waar hij nu voorlopig en onder voorbehoud staat ingeschreven en we hebben een afspraak gemaakt voor een kennismaking en rondleiding. Maar ook aanname op die school is nog onzeker. Zelf proberen we ook ons nu vooral op deze school te richten maar dat is niet makkelijk. Mag dat? Voorlopig houden we nog even een kater over aan dit hele gebeuren ...

Ben blij

te lezen dat je zoon niks van deze frustraties afweet. Goed van je! En gelijk heb je dat je het hier wilt spuien, het is alleen wel erg herkenbaar als je uit jouw omgeving komt. Ik snap helaas je boosheid.

PD

PD

26-03-2015 om 14:43

loting geen rol bij schooladvies

Maarlen je schrijft: "De frustratie zit 'm vooral in het feit dat er
1. niet gecommuniceerd is over deze manier van loten en
2. er bij deze manier van loten niet gekeken wordt naar de onderbouwing van het schooladvies, alleen puur naar het 'vakje' schooladvies (mijn zoon was dus gewoon een nummer zeg maar)."

Je focus ligt op de procedure rondom de loting maar daar gaat het toch helemaal niet om? Jouw kind is niet toelaatbaar op het VWO omdat het schooladvies geen VWO is.

Dat het schooladvies eventueel naar boven moet worden aangepast, dient geheel los staan van eventuele loting. En school heeft het niet willen aanpassen. Eventuele loting mag nimmer een rol spelen bij bepaling van schoolniveau.

Maarlen

Maarlen

26-03-2015 om 15:44

PD: niet goed gelezen

PD: focus op de lotingprocedure is de enige grond voor bezwaar, de enige manier om school te laten weten dat zij een zeer eenzijdige en twijfelachtige benadering hebben gehanteerd voor het loten EN niet transparant gecommuniceerd hebben naar ons als ouders (en dat zijn ze bij wet wel verplicht!)
Verder: school gaat zelf ook flexibel om met plaatsing van Havo/VWO-adviezen in een VWO-klas, als HEN dat uitkomt. Daar weten wij voorbeelden van uit onze omgeving en dat is ook door de directeur beaamd.

Sanne

Sanne

27-03-2015 om 17:10

Werkhouding?

Kan iemand me uitleggen wat ze toch verstaan onder werkhouding? Is dat ijverig zijn en goed opletten? In dat geval lijkt dat kinderen die hoger of lager dan het basisschool gemiddelde scoren altijd de klos zijn, want je werkt minder prettig boven of onder je niveau.

Ik heb zelf toevallig ook precies een gemeten IQ van 133. In werkoverleggen kan ik bijvoorbeeld bijzonder verveelt overkomen. Maar als je mij een uitdagende klus geef, vergeet ik zelfs te drinken.

Sanne

Sanne (werkhouding)

Mijn ervaring is dat iedere leerkracht haar eigen invulling heeft van het begrip werkhouding. Dat kan variëren van "goed luisteren naar de juf en doen wat ze zegt" tot een actieve, nieuwsgierige leerhouding aannemen waarin de leerling zelf bijvoorbeeld met ideeën komt.
In het eerste geval zullen inderdaad veel kinderen die niet exact op het gemiddelde niveau zitten, afhaken. Dat is de reden waarom het zo'n heerlijk argument is: vaak inzetbaar, nooit betwistbaar.

Anoniem

Anoniem

28-03-2015 om 08:14

Werkhouding en IQ

QI zou veel en veel zwaarder mee moetenen wegen bij slimme kinderen. Want motivatie en die 'werkhouding' worden bij die groep regelmatig verpest door de basisschool zelf.
Ik heb er zoeentje met een werkhouding ven lik m'n vestje. Drie jaar ang heeft ze het laten zien, niets, niets extra's gekregen, maar blijven roepen dat het werk echt op niveau zat en nu is ze afgehaakt
Gek hé?
En dan zit je in de onderzoeken en blijkt het werk dus zwaar onder de maat. Want school vond dat ze met drie niveau's iedereen voldoende bedienden en hield naar ons toe vol dat dat derde niveau speciaal aangepast voor de echte slimmerds was, want ze richten zichzelf immmers op de bovenkant.
Intussen heb ik een kind dat letterlijk niets meer leuk vindt op school behalve gym. Alles is saai, alles gaat langzaam. Het kind staat al jaren op de rem en ze mag er maar niet vanaf.
En zo zijn er een heleboel. Ze komen leergierig en open binnen en wat leren ze? Wachten! Nog meer wachten.
Ik heb er nog eentje, die vroeg me laatst Hoeveel minuten doen we hierover (autorit), en toen ik het zei was het even stil en zei hij "dat is dan 1500 seconden.' had hij in een paar seconden even uitgerekend. Maar hij zit pas in groep 4, en zijn rekenwerk is echt op niveau, want hij maakt nog foutjes, en met geld rekenen vindt hij ook nog lastig. Tegen de tijd dat hij dit soort sommen eindelijk mag maken, zullen ze niet zo boeiend meer wezen, gok ik.
De talentbegeleider op deze school wist me te vertellen dat snel doorwerken als je iets niet leuk vindt omdat je er dan vanaf bent leren leren is. Op de vraag van echtgenoot of dat leren leren was, of leren omgaan met verveling en op mijn vraag hoeveel verveling je van een kind kunt verwachten, dat de rek niet oneindig is, keek hij ons aan of hij water zag branden. We hebben de vragen hoe ze met deze stof leerstrategieën ontwikkelen en leren omgaan met fouten maken maar niet meer gesteld.
Van deze school weten we al dat ze dergelijke kinderen vrolijk met een HAVO advies naar de middelbare laten gaan, het is een jonge school en de eerste twee opstromers naar 2 gym zijn er al.
Werkhouding op de basisschool geeft geen enkele voorspelling voor werkhouding op de middelbare op het moment dat er echt iets te leren valt en er echt inspanning geleverd moet worden. Er zijn kinderen die dat prima trekken en er zijn kinderen die dan inde problemen komen. En ook dat is met wat hulp van ouders gewoon goed op te lossen.
Ik snap best dat topicstarter woest is. Zou ik ook zijn.
Wi zijn ons aan het oriënteren op andere scholen, waar ze wel snappen dat om een werkhouding te krijgen er ook iets te werken moet zijn.

Anoniem

Anoniem

28-03-2015 om 08:15

IQ dus

Begint al met een tikfout. Komt omdat ik zo vreselijk kwaad wordt van dit soort zaken

Vind ik niet

"QI zou veel en veel zwaarder mee moetenen wegen bij slimme kinderen. Want motivatie en die 'werkhouding' worden bij die groep regelmatig verpest door de basisschool zelf."

Dat vind ik onzin.
Het probleem van het wisselend presteren, het gefrustreerd raken van lessen en methodes waardoor leerlingen niet laten zien wat ze kunnen, is helemaal niet voorbehouden aan kinderen met een hoog IQ.

Kinderen - in het algemeen - doen het beter als ze worden uitgedaagd.

De kwestie is dat in het (Nederlandse) onderwijs de opvatting dominant is dat wat er in zit er vanzelf wel uitkomt en dat wat er niet uit komt, er ook niet in zit.
Het ligt dus altijd aan het kind en nooit aan het onderwijs.

Dat gezeur over die werkhouding zou verboden moeten worden.
Bovendien zouden kinderen het expliciete recht moeten hebben om zichzelf voor te nemen het voortaan anders te doen en daar ook naar te leven. Ipv met 11 -12 jaar afgerekend te worden op dat wat je een jaar geleden deed. Alsof je geen groei doormaakt. Alsof je nooit meer groei doormaakt.

Ja, het is om woedend van te worden. Maar het is wat mij betreft niet minder erg bij een IQ van 85.

Toch iets goed

'Van deze school weten we al dat ze dergelijke kinderen vrolijk met een HAVO advies naar de middelbare laten gaan, het is een jonge school en de eerste twee opstromers naar 2 gym zijn er al.' Dan heeft de basisschool toch iets goed gedaan (behalve dan dat ze te voorzichtig zijn), komt opstromen toch voor en komt er blijkbaar toch uit wat er al in zat. Dat geeft moed voor Marleen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.