Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 8 - scholen test volkskrant

misschien interessant voor ouders van groep 8 kinderen: de volkskrant heeft weer een lijst met schoolprestaties.

wij hebben net het schooladvies gekregen, en hebben 2 mogelijkheden: B (10km fietsen) en Z (1 km fietsen). school B heeft gevoelsmatig onze voorkeur en krijgt een 8 van de Volkskrant. school Z een 4,5 (!).
helpt weer mee om een keuze te maken.

hoe gaat het met jullie groep-8-ers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm....

De school waar mijn dochter op zit komt er vanaf met een 5.

Gek.... verwoord momenteel ook helemaal mijn gevoel hoe zaken gaan op deze school.

Dank voor de link, ik heb het met veel interesse zitten uitpluizen!

pooh bear

pooh bear

08-12-2012 om 12:27

Grote verschillen binnen 1 school

ook ik heb de link met veel interesse zitten bekijken. We worden er alleen niet zo heel veel wijzer van.
Dochter heeft kader TL advies Maar er zit tussen de nivo's op de scholen ook een bijhoorlijk verschil.
Wij zijn momenteel 4 scholen aan het bekijken.
De eerste lekker dichtbij maar staat hier heel slecht aangeschreven heeft een 6,5 op TL en een 4,5 op kader.
De tweede een half uur met de bus hiervandaan staat heel goed aangeschreven heeft een 7 op TL en een 2.00 op kader.
Dat is wel een heel groot verschil.
De derde ook een half uur rijden ontzettend leuke school alleen wel iets andere beroepsrichtingen dan dochter wil heeft op kader 7.5 en een 7 op tl
En de laatste scoort een 9,5 maar deze school is een uur reizen hiervandaan dus dat gaat hem niet worden.

Ik vraag me af hoeveel waarde je hieraan moet geven vooral omdat er zulke grote verschillen zijn binnen dezelfde school. Ik denk dat het dan volgend jaar weer heel anders kan zijn.
Vind het wel heel moeilijk om de juiste keuze voor de middelbare school te maken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-12-2012 om 12:52

Verschillen

"Ik vraag me af hoeveel waarde je hieraan moet geven vooral omdat er zulke grote verschillen zijn binnen dezelfde school. Ik denk dat het dan volgend jaar weer heel anders kan zijn."
Een van artikelen in de Volkskrant van vandaag hierover wordt geschreven over de havo, die blijkbaar op veel scholen weinig aandacht heeft gehad. Scholen zouden vooral hebben ingezet op de kwaliteit van de VWO-afdeling, en de havo een beetje op z'n beloop hebben gelaten. Ik snap wel dat er op een school flinke verschillen tussen de afdelingen zijn. Vaak aparte afdelingsleiders, andere leerkrachten, dus toch een beetje een school binnen een school.
En een beetje nuance is natuurlijk wel op z'n plek, zeker bij kleine scholen. De rectoren van een aantal slecht scorende scholen komen aan het woord, en daaruit wordt duidelijk dat het in 2011 (waarover gemeten is) soms maar om 20 leerlingen op een bepaald niveau ging. Zijn de lijsten (toen nog van de Trouw) van de vorige jaren eigenlijk nog te vinden op het web? De cijfers van meerdere jaren geven denk ik een duidelijker beeld.

An

An

08-12-2012 om 13:02

Hier ook

Hier ook een school met VWO op 8,5 en HAVO op 4,5. Raar hoor. Overigens komt in deze regio de vrije school er met HAVO/VWO er met 9ens het beste af. Daar dan maar eens kijken?????
Groet, An

Vergelijken

Deze lijst is weer een andere dan die van Trouw en ook weer anders dan die van de Inspectie.
De verschillen zijn mogelijk interessant. Het oordeel van de Inspectie kun je per school vinden.
Er is altijd nuance op zijn plek, maar dat de lagere niveaus het minder goed doen dan de hogere, volgt vrijwel automatisch uit de gewoonte om de best geschoolde leerkrachten in te zetten voor de hoogste niveaus.
Op het vmbo vind je geen (na ja, nauwelijks) universitair geschoolde docenten (hier is zelfs al verschil tusen havo en vwo). In de lagere niveaus wel vaak niet tot leerkracht geschoolde onderwijsbegeleiders (vakopleidingen).
Gaat Trouw nog een scholenlijst doen, of zijn die gestopt?
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-12-2012 om 14:34

Miriam

"Gaat Trouw nog een scholenlijst doen, of zijn die gestopt?"
Uit de Volkskrant begrijp ik dat de lijst is opgesteld door onderwijssocioloog Jaap Dronkers; degene die de afgelopen 15 jaar de lijst van Trouw maakte. En dat de lijst vanaf nu de Volkskrant-lijst heet.

Egel

Egel

08-12-2012 om 14:54

Waar?

Waar kan ik het vinden? Moet ik zometeen de Volkskrant kopen? (Ik heb hier thuis Nrc liggen maar ik wil voor deze test ook nog best een Vk erbij halen). Of internet (ook zonder Vk-abbo?)
Dank alvast, Groeten, Egel

Mama 5

Mama 5

08-12-2012 om 15:03

Egel

De lijst staat niet in de krant hoor! Je kunt via vk.nl en het artikel over de scholen, een zoekmachientje openen, waar je een plaats en een schoolniveau kunt invullen.

Egel

Egel

08-12-2012 om 15:33

Dank je!

O super, dank je mama5, ik ga kijken!

Marjoleine64

Marjoleine64

08-12-2012 om 15:37

Klopt niet met onze ervaringen

De school waar onze zoons op zitten scoort op deze lijst behoorlijk slecht op VWO, en goed op MAVO en HAVO. Wij hebben juist een heel goede indruk van deze school, allebei zitten ze op VWO (nu 2e en 3e klas). We hebben nog geen bovenbouw-ervaring uiteraard, en ik begrijp dat de score vooral op bovenbouw gebaseerd is. De school is wel sterk aan het veranderen de laatste jaren, en aan het groeien met een sterke technasium poot erbij (voor HAVO en VWO). Dat is uiteraard allemaal nog niet meegenomen. Het rapport van de onderwijsinspectie dateert nog van 2010.
Marjoleine

Annet

Annet

08-12-2012 om 19:39

Ik zag vreemde uitslagen

Bijvoorbeeld scholen die heel verschillend scoren voor de VMBO-types. Daar zaten verschillen tussen van 8,5 tot 4,5 rapportpunten. Ik zag ook zo snel geen lijn daarin, bijvoorbeeld dat de hoogste niveaus beter scoren en daarna aflopend, of andersom.
Ik zag ook scholen waar de Havo het heel goed deed maar het VWO veel minder. Ook daar soms behoorlijke verschillen.
Het is zeker niet zo makkelijk om de conclusie te trekken dat de beste leraren op de hoogste niveaus zitten. Die trend heb ik niet gezien.
Wel jammer, dat zou tenminste duidelijkheid geven.

Voor eigen kind in groep 8 vind ik het lastig. School van oudste scoort een 9,5. Die school is ook een optie voor jongste. Maar andere serieuze optie is school B. Die scoort een 7. Ja, wat moet je daar dan mee? Een 5 voor school B was tenminste duidelijk, nou ja misschien duidelijk.......

Mama 5

Mama 5

08-12-2012 om 20:00

Egel

De lijst staat niet in de krant hoor! Je kunt via vk.nl en het artikel over de scholen, een zoekmachientje openen, waar je een plaats en een schoolniveau kunt invullen.

Mama 5

Mama 5

08-12-2012 om 20:06

He, een spookbericht... Ik zet mijn computer aan en hij heeft mijn post nog een keer verstuurd.

Vrije scholen scoren allemaal 9 en 10 en

Heerlijk om dit op dit Forum te kunnen zetten. Alle Vrije scholen scoren zeker in vergelijking met de scholen in de omgeving supergoed. 9en 10en flitsen voorbij. eens kijken of er nu nog zo denigrerend over deze scholen op dit forum wordt gedaan.

P

P

08-12-2012 om 22:48

Het geeft weer over hoeveel kennis en vaardigheden de op het eindexamen geslaagde leerlingen van de scholen beschikken. De cijfers die leerlingen halen op het centraal schriftelijk examen zijn dus de belangrijkste basis van dat oordeel. Daaraan voegt Dronkers de verschillen tussen de cijfers voor school- en centraal examen, en de toegevoegde waarde van de scholen toe als extra bonuspunten. De toegevoegde waarde zet de prestaties van leerlingen af tegen het advies dat zij kregen van de basisschool.

Dus de cijfers bestaan voor een groot deel uit de hoogte van de cijfers van het Centraal Schriftelijk. Dan nog de verschillen tussen CS en de schoolexamens (en daar ging de school van mijn oudste een paar jaar geleden nat: het verschil was net iets meer dan een half punt wat de grens was, verder was er niets mis maar daar ging die school al een eind op omlaag bij die Trouwcijfers. Verder kijken ze nog een beetje naar de toegevoegde waarde.

Ik weet niet of dit wel is wat ik het meest belangrijk vind in een school. Lage cijfers bij een havo kan dus best betekenen dat ze er alles aan doen om de havisten te behouden en niet makkelijk laten afstromen ivm een school met een hoog cijfer voor de havo.

Ook zegt het mij niet veel over die Vrije Scholen die voornamelijk door witte kinderen worden bezocht en veel gekozen wordt door ouders die ontevreden zijn over het advies van de basisschool en vaker er zaken extra omheen hebben.

Niet waar

Hoe kom je daar nou bij P? Dat de Vrije School bovenbouw voornamelijk gekozen wordt door ouders die ontevreden zijn over het advies van de basisschool? De meeste kinderen van de Vrije School bovenbouw komen gewoon van de Vrije school onderbouw (de basisschool dus). En ze stromen door omdat ze zo tevreden zijn over het Vrije schoolsysteem en daar bewust voor gekozen hebben. Er komen dus gemotiveerde kinderen die graag naar de Vrije school gaan en bewust voor de bovenbouw kiezen ipv naar een reguliere school te gaan. Dat er voornamelijk witte kinderen komen dat klopt inderdaad hoewel je gelukkig nu redelijk wat instroom gaat krijgen in bijvoorbeeld Amsterdam. Maar er zijn heel wat witte scholen in Amsterdam en die scoren ronduit slecht. Ook Amstelveen scoort beduidend slechter en geloof mij daar gaan ook voornamelijk witte kinderen naar school. Dat argument klopt dus niet. Wat je bedoelt met "en vaker er zaken omheen hebben" begrijp ik niet. In Trouw scoort VS ook altijd goed overigens.

Kun je uitleggen?

Ik heb natuurlijk even gekeken efy, en ik begrijp iets niet.
Kun jij uitleggen hoe een school aan een gemiddeld bovenbouwrendement van -9 komt?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/schoolcijfers/integration/nmc/frameset/schoolcijfers/schoolcijfersresultaat.dhtml?niv=&loc=&pc=&id=961
Dat moet toch iets met in en uitstroom van doen hebben. En vooral ook met zittenblijven. Ik vermoed dat daar samenhang zit, zie ook http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/schoolcijfers/integration/nmc/frameset/schoolcijfers/schoolcijfersresultaat.dhtml?niv=&pc=&id=274
Een veel hoger bovenbouwrendement, maar toch een 4 op het eindrapport.
Groet,
Miriam Lavell

Al die lijstjes

ik raak door de bomen het bos een beetje kwijt.
Al die lijstjes met verschillende benadering maakt het niet duidelijker. Ik krijg de indruk dat het volkskrantlijstje niet kijkt naar het aantal zittenblijvers en afstromers. Dan is het heel gemakkelijk om een goede score te krijgen. Als scholen alleen alle kinderen door laten stromen met een (bijna) gegarandeerd succes en de rest laat afstromen scoor je dus goed. Maar ben je mijns inziens geen goede school. Dan had je als school moeten zorgen dat al die afstromers en zittenblijvers ook tot de (door de basisschool geadviseerde) eindstreep zouden komen.
VOlgens mij kijkt de inspectie wel naar meer naar zittenblijvers en afstromers. Of heb ik het mis? Miriam, weet jij dat?

Volgens mij wel

Ja, volgens mij kijkt de inspectie wel naar zittenblijvers. Ik zal later eens kijken hoe de inspectie die scholen met een tien en tegelijkertijd een negatief bovenbouw rendement beoordeelt.
Voor mij is het geen aanbeveling.
Groet,
Miriam Lavell

Criteria cijfers

Ik heb ook geprobeerd te snappen hoe de cijfers tot stand gekomen zijn. Er wordt gekeken naar de gemiddelde cijfers voor het centraal eindexamen, die van het schoolexamen, het verschil tussen die twee, het verschil tussen het niveau van de leerling nu en het basisschooladvies destijds en het percentage onvertraagde ontwikkeling. Hoewel niet beschreven staat wat in welke mate meetelt, kan je uit de cijfers wel afleiden dat de examencijfers de hoofdmoot vormen en dat bijvoorbeeld een onvertraagde ontwikkeling niet zo zwaar meetelt. Bij Vrije Scholen zijn opvallend veel scholen met een negatief bovenbouwrendement en minpunten voor het verschil niveau-basisschooladvies. Geheel volgens het antroposofische gedachtegoed: voorzichtig aan, dan breekt het lijntje niet.

Mach, je zou denken dat de inspectie heel streng is, maar ik krijg de indruk dat dat wel meevalt. Toen onze school vroeger standaard alle herfstkleuters liet verlengen en het zittenblijfpercentage boven de 25% lag stond er wel een kleine voetnoot, maar geen minpunt. Laatst ben ik in het rapport van de school van de kinderen van mijn vriendin gedoken, die 12 studiedagen per jaar geeft en sowieso echt niet aan de minimumuren komt (heb ik allemaal tot op het uur nauwkeurig uitgeteld n.a.v. hun eigen opgave op hun website). In het rapport vermelde de inspectie doodleuk dat de school voldoet aan de urennorm. Ik denk dat de inspectie niet zo nauw kijkt.

skik

Onvoldoende

Het Karel de Grote vmbo gt, krijgt van Dronkers een 10 en van de Inspectie een onvoldoende.
Reden: de school doet alleen mee met de examens Engels en Nederlands. Voor de rest doen ze mee met KAD (kwaliteit afsluiting doorstroumsucces) van IVO scholen. Daardoor zijn er te weinig gegevens beschikbaar. De Inspectie heeft het in onderzoek.
Ik weet niet hoe het met al die andere VS-ers zit met tienen, maar gezien dat rare uitstroomgetal denk ik dat die gewoonte zich wel vaker zal herhalen.
Het Marecollege (havo) krijgt van Dronkers een 4, en staat bij de Inspectie onder basistoezicht. Voor doorstroom een 3 (uit 5), voor gemiddelde CE een 4 (uit 5).
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

10-12-2012 om 11:39

Bizar....slechte ontwikkeling, die lijstencultuur

Onze school, waar we helemaal niet zo blij mee zijn, scoort een 8.
Blijkbaar wordt inderdaad vooral gekeken naar CSE cijfers en helemaal niet naar afstroom percentages.
Die indruk hadden we al op school gekregen. Deze school werkt nadrukkelijk aan het massaal laten afstromen van leerlingen die het niet zo goed doen. Want: Stel je voor dat ze een slecht slagingspercentage moeten publiceren....?!
Er wordt jaarlijks gestart met 9 havo brugklassen, er zijn 7 havo tweedeklassen en 6 havo derde klassen. Vergeet niet dat dit nog flink geflatteerd is, omdat er tussentijds ook afgestroomde VWO'ers aanschuiven.
Na klas 1 stroomt dus al meer dan 20 % af naar een lager niveau. Na de 2e klas verdwijnt er weer hele klas. Er wordt niet gekeken of ze iets kunnen doen voor leerlingen met problemen. Nee, ze zijn ze liever kwijt dan rijk.
Voor dit beleid worden ze beloond met een 8,0 !
Leve de kortzichtige lijsten cultuur in Nederland.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-12-2012 om 16:28

Ja apart

De school die hier in de omgeving erom bekend staat dat ze gaat voor het neusje van de zalm (alleen top havo-ers en hoger worden aangenomen en niet goed scoren is afstromen) scoort op deze lijst 2 negens (voor Havo en VWO) en de school een stukje verderop die er voor gaat om het beste uit de leerling te halen, maar een acht. Snapte het al niet.

Feitelijk kun je dus concluderen dat de negens van school 1 het "kies voor makkelijk" schoolbeleid onderschrijven. Ik was even aan het twijfelen geslagen, maar ik geloof toch dat dochter beter af is op school 2.

Evanlyn

Evanlyn

12-12-2012 om 11:55

Vrije school en lijsten

De Vrije School geeft HAVO leerlingen de mogelijkheid een zesjarig programma te doen (met meer "Vrije School dingen" erin) en hun VMBO doet staatsexamen. Dat is de reden voor het verlaagde rendement in de bovenbouw. Bij het VWO doet dit verschijnsel zich dus niet voor.

Overigens vind ik die lijsten ook niet zo geweldig. Ze hebben vooral het effect dat scholen snel laten aftsromen, of het zelfs niet laten proberen op een hoger nivaeu. En de lagere scholen worden ook afgerekend op een een te hoog advies, maar niet op een te laag advies. Over de hele linie heeft dit alles een drukkend effect.

Mijn dochter doet nu met twee vingers in de neus HAVO, terwijl ik zeker weet dat zij VWO ook aan zou kunnen. De slechte werkhouding waardoor zij op de HAVO terecht is gekomen wordt zo fijn in stand gehouden, want stel je voor dat de lagere of middelbare school een risico zou nemen. De scholen willen vooral die vingers in die neus houden. Ook hun eigen vingers, want aan een HAVO leerling als mijn dochter hoef je niet veel te doen natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.