Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gr 4: oplossingmethode rekensommen wereld in getallen

Hallo,
Ik ben op zoek naar de oplossingsmethode die gehanteerd wordt bij de rekenmethode van 'wereld in getallen' bij min-sommen door de tien.

Het gaat om kind in groep 4 waarmee we extra rekenwerk oefenen thuis. Vooral de min-sommen zijn lastig die 'door de tien' gaan. Dus 15 -7, 16 - 8, 13-5 etc.

Wat zijn de stappen die je dan moet doen? Betreffende juf heeft overdag geen tijd en per mail heel traag dus was benieuwd of hier wellicht iemand de strategie kent. Bij 13 -5 moet je dan eerst 13 -3 =10 doen, dan 5-3 = 2 en dan 10-2 = 8?

Iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij klopt dat inderdaad. Er zijn manieren om dat op te schrijven, maar die weet ik niet meer zo....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie

Marie

17-12-2012 om 09:49

Getalbegrip

Hoi
Wat ook nog belangrijk is het getalbegrip. Het is de bedoeling dat de kinderen automatisch weten dat het getal 8 bestaat uit 0+8 1+7 2+6 3+5 4+4 5+3 6+2 7+1 8+0 (splitsen van getallen)
Je moet dan altijd eerst naar het tiental rekenen. Dus 13-5 = eerst bedenken dat 5 3+2 is. Dus bij 13-3=10 en dan blijft er nog 2 over om van die 10 af te trekken = 8.
Sommige kinderen kunnen dit "nieuwe rekenen" prima (onze oudste dochter), andere kinderen "verslaan erin" (jongste dochter).
Vooral bij dubbele getallen 52 - 38 e.d. wist ze na twee stappen op de getallenlijn al niet meer waar ze eigenlijk mee bezig was. Voor haar was het een opluchting dat ze net als wij "vroeger" mocht gaan "cijferen" (getallen onderelkaar zetten).
Waarom vraag je niet aan juf een kopie van de bladzijdes van het boek waar de sommen in uitgelegd worden?
succes

sommige kinderen zien het opeens wel als je som 'omdraait':
13-5 wordt dan 5+?= 13 (of in woorden: hoeveel moet je bij 5 doen om 13 te krijgen)
en 52-38 wordt dan 38+?=52
in stappen wordt dat dan 38+10=48+2=50+2=52, 10+2+2=14

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-12-2012 om 10:33

Jopi

13-5
Je ziet dat het over het tiental gaat.
De vijf moet je splitsen. Splitspalen zijn in groep 3 aan bod geweest, even kind hieraan herinneren dat helpt vaak.
Je moet handig splitsen, dwz dat je de énen van het tiental haalt.
5= 3 en?
Dan doe je hardop 13-5 is 13-3 is 10 min 2.
Of: 13-5, splising onder de vijf aangeven (gaat lastig op de computer) en van daar uit verder rekenen.

Rosa van der Zanden

jopi

jopi

17-12-2012 om 11:03 Topicstarter

Dank!

Splitsen it is!

Ik hou het even bij deze manier van oplossen, want als ik hem nu al meerdere mogelijkheden geef ziet hij de bomen door het bos niet meer.

We gaan aan de slag!

suus36

suus36

17-12-2012 om 14:48

Getallenlijn

Wat wel handig is om een getallenlijn te tekenen. Je tekent een horizontale lijn. Een klein streepje om 13 te markeren. De 13 schrijf je onder het kleine streepje. Dan teken je bovenlangs een boogje naar links. Daarboven staat -3. Deze stopt bij de 10. Dan nog een sprong naar links van -2. Deze eindigt bij 8. De splitsing van 5 in 3en 2 wordt hij geacht al te kennen. Hij zit dat de 2 boogjes samen een sprong van min 5 zijn.

Als het grotere minsommen worden, spring je tussendoor ook met tientalsprongen.

Hopelijk snap je wat ik bedoel, maar dit werkt vaak wel goed om het inzichtelijk te maken. Wig gebruikt dit ook.

Groetjes,
(juf) Suus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jopi

jopi

17-12-2012 om 14:59 Topicstarter

Suus

Fijn deze tip. Voor onze zoon werkt visueel maken heel goed dus gaan we zeker doen!

Met geld

Met geld kan je optellen en aftrekken ook inzichtelijk maken. Of doe eens sommetjes op www.rekenweb.nl Daar kan je een categorie kiezen om mee te oefenen, bv optellen of keersommen of klok kijken. Is echt een leuke manier van oefenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.