Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdamse

Amsterdamse

18-05-2017 om 18:54

Goede en slechte onderwijzers en docenten

Eigenlijk erger ik me rot over de kwaliteit van lesgeven. Ik heb nu twee kinderen op het VO, en wat ik in al die jaren al recht heb moeten breien vanwege slechte onderwijzers/docenten is eigenlijk te bizar voor woorden. Mijn kinderen hebben zoveel níet geleerd.

Nu op het VO kom ik erachter hoe groot de hiaten zijn. Maar dan ook op het VO docenten die niks uitleggen, die tegen leerlingen zeggen: eerst zelf doen, dan vragen aan een andere leerling, dan nóg een keer zelf doen, en dan pas vragen aan de docent als er tenminste nog tijd over is. Docenten die zich niet aan de schoolregels houden (toetsen een week van tevoren in magister), docenten die niet reageren op mails van leerlingen, docenten die niet kunnen uitleggen, geen orde kunnen houden.

Zoon had een wiskundetoets, en hij snapte het niet, dus ik heb hem een paar dagen geholpen. Hij zei dat hij in die paar dagen méér had geleerd dan in al die die jaren op de basisschool en VO samen. Daar werd ik een enorme partij verdrietig van.

Mijn kinderen halen uitstekende cijfers voor de vakken waar ze goede docenten voor hebben. Dan werken ze hard en leren met plezier. En dat kan dus per jaar wisselen. Ik help ze met uitleg, en ze kijken regelmatig youtube filmpjes. En ik begrijp bijles héél erg goed.

Mijn wens: dat er alleen nog maar goede docenten zijn, en dat docenten die slecht functioneren ontslagen worden.


bieb63

bieb63

18-05-2017 om 21:53

Amsterdamse

Ik zou zeggen: doe een studie om VO docent te worden..... Heb je daar zin in? En denk je dat jij een goede docent bent, met alle aspecten die het met zich meebrengt?

Ik snap je frustraties hoor, absoluut. Maar neem jij het stokje over?

Methode

'Maar dan ook op het VO docenten die niks uitleggen, die tegen leerlingen zeggen: eerst zelf doen, dan vragen aan een andere leerling, dan nóg een keer zelf doen, en dan pas vragen aan de docent als er tenminste nog tijd over is.' Ja, dat herken ik heel erg van de basisschool. Dat wil niet zeggen dat de docent het niet weet of geen tijd heeft, maar blijkbaar is er ergens ooit een of andere pedagoochelaar geweest die heeft verklaard dat dat de beste manier is om te leren.
Wat mijn dochter ervan leerde was: het heeft geen zin om iets te vragen, want dat stuurt de leerkracht me toch weer terug naar het groepje. Dus was ze stil en vond de leerkracht het jammer dat ze zo weinig van zich liet horen. Tsja, onderwijs, wat je erin giet komt er ook weer uit. Ze is nog steeds (inmiddels MBO) blij verrast als er een leerkracht is die gewoon antwoord geeft en uitleg geeft als ze iets vraagt.

Tsjor

Half a twin

Half a twin

18-05-2017 om 22:24

niet alleen docenten

Boeken in BO zijn vooral mooi, kleurig en aantrekkelijk voor kinderen. De kinderen leren de feiten uit die boeken maar heb al zovvel fouten gevonden, dat is niet leuk meer. Dat in combinatie met een zwakke docent of leerkracht en de hiaten in kennis worden groot.......... heel groot.
De leerkracht van zoon die ik ooit op een fout in de methode wees had wen heel apart antwoord. De kinderen moesten leren te leren, feiten uit het boek reproduceren tijdens een toets.
Dat ik het dan fijn vind als de feiten kloppen was dan maar bijzaak geloof ik.

Amsterdamse

Amsterdamse

18-05-2017 om 22:28

Eigen werk

ik weet dat ik goed ben in mijn eigen werk, door de waardering die ik van mijn opdrachtgevers krijg. En doordat er steeds opnieuw opdrachten binnenkomen. Toen ik nog in vaste dienst was, kreeg ik dezelfde waardering van collega's en klanten. Als ik niet goed genoeg had gefunctioneerd, waren er maatregelen genomen. Zoals ik heb meegemaakt bij collega's.

Ik raak erg gefrustreerd als ik zie dat er jaar in jaar uit dezelfde niet functionerende leerkrachten voor de klas staan en er een potje van maken. Met als gevolg dat kinderen niks leren en achter raken, en dat is nog het minst kwalijk. Leerkrachten kunnen kinderen ook breken. Verhalen genoeg hier op ool. Ik begrijp niet waarom deze mensen gewoon in dienst blijven.

En zelf leraar worden, wel eens over serieus nagedacht. Denk wel dat ik een natuurlijk overwicht heb, en ik vind met name pubers erg leuk, ik snap ze. Alleen is er geen vak dat ik kan geven

Ik weet dat er in het voortgezet onderwijs veel reflecties gevraagd en gemaakt worden over het functioneren van docenten, ook door leerlingen; en dat die reflecties ook besproken worden met de docenten. In het basisonderwijs heb ik dat nog niet meegemaakt en op het MBO/HBO ook niet.

Tsjor

@Emma

@Emma

19-05-2017 om 08:40

Amsterdamse

Tja, als je het zo stelt kan je alleen maar tegen alle docenten zijn natuurlijk. Mijn ervaringen met de docenten van mijn dochter zijn totaal anders. En ja, ook Amsterdam en zelfs VMBO. Petje af voor deze zeer betrokken mensen.
Basisschool was anders: überhippe school, toekomstbestendig concept, en een leraar die het helemaal niet kon.
Over het algemeen: slechte leraren heb je overal, maar de directie maakt of breekt de kwaliteit van een school. Als het zo erg is zou ik zeggen: kijk eens rond naar wat anders in plaats van alle docenten af te branden.

Half a twin

Half a twin

19-05-2017 om 08:51

Niet alle leerkrachten

Gemiddeld genomen ben ik zeer tevreden over de VOschool van mijn kinderen. Helaas heeft mijn dochter er voor de talen 2 leerkrachten bij die het totaal ontbreekt aan passie voor het vak van docent. Ze draaien hun lesjes af en dat is het. Extra uitleg? Niet mogelijk. Een van die 2 presteert het ook nog om een planning te presenteren voor de bezige periode en dan na een paar weken de planning op zijn kop te gooien. Moet je je werkstuk ineens 12 dagen eerder inleveren.
Vervolgens krijgen wij als ouders te horen dat plannen niet het sterkste punt is van dochter in een gesprek met de mentor. ?!? Wie is er niet goed in plannen?

Kinderen die veel verzuimen krijgen daarvoor disciplinaire maatregelen, docenten die in een periode een derde van de lessen afwezig zijn kunnen gewoon door gaan.

Anniek

Anniek

19-05-2017 om 09:16

Herkenning

Mijn dochter kreeg op het VO les in wiskunde van een docent die zeer gebrekkig nederlands sprak (gewoon op een nederlandse school dus) en de leerlingen konden hem amper verstaan. Als ze soms een aantal keren vroegen 'wat zegt u' dan werd de docent boos, want hij dacht dat ze hem aan het pesten waren. Op school geklaagd, maar het kon niet anders dan zo, want ze hadden een lerarentekort.
Later kwam er een nieuwe docent wiskunde, weer een buitenlandse man, dochter vond hem heel aardig, maar kon hem ook amper verstaan. Pas de laatste die ze kreeg was goed, en wilde ook iets uitleggen als ze om uitleg vroeg (de anderen werden ook nog boos, want ze vonden dat ze het wel moest kennen nu, als ze vaker dan één keer om uitleg vroeg)
Maar goed, toen was het kwaad geschiedt, ze is heel slecht in wiskunde, ze is uiteindelijk wel geslaagd gelukkig.

Amsterdamse

Amsterdamse

19-05-2017 om 09:19

Niet alle docenten

Emma, beter lezen, ik brand niet alle docenten af.

Ik vind het moeilijk te verteren dat slechte docenten jaar in jaar uit hun werk kunnen blijven doen. Ondanks reflectie ed verandert er niks. De verhalen zijn allemaal herkenbaar.

Amsterdamse

Amsterdamse

19-05-2017 om 09:22

Anniek

Zó herkenbaar!!
Het gevolg is dat mijn kinderen een hartgrondige hekel krijgen aan bepaalde vakken.

maan.

maan.

19-05-2017 om 09:36

Probleem is overal..

Volgens mij zit op elke school wel een docent die beter iets anders had kunnen doen. Je kunt het treffen je kunt pech hebben. Daarentegen heb je soms ookdocenten die zo enorm van hun vak houden ongelofelijk. We zagen het op de basisschool, op de middelbare school (na vier jaar knoeien met slechte docenten op een vak in het examenjaar een topper en ineens wel goede cijfers voor dat ene vak..) maar zelfs op de universiteit lopen er knurften tussen..

lieverdje

lieverdje

19-05-2017 om 09:40

tuurlijk kun je docent worden

"En zelf leraar worden, wel eens over serieus nagedacht. Denk wel dat ik een natuurlijk overwicht heb, en ik vind met name pubers erg leuk, ik snap ze. Alleen is er geen vak dat ik kan geven "

Dat is onzin. Je kunt zo een deeltijd lerarenopleiding (HBO) gaan doen, dat wil de overheid momenteel zelfs heel graag, want voor veel vakken zijn er serieuze tekorten. Tenzij je een lage vooropleiding hebt (alleen vmbo) zijn er bij mijn weten geen bijzondere belemmeringen. Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben bijvoorbeeld om docent wiskunde te kunnen worden.

Er blijven zoveel slechte leerkrachten in het onderwijs omdat er gewoonweg niet genoeg zijn. Wees een held en wordt er zelf een!

jannie

jannie

19-05-2017 om 09:54

wat ik me altijd afvraag

is hoe jullie toch zoveel weet hebben van het functioneren van leraren op vo?
Ik krijg daar werkelijk niks van mee en heb dan ook geen idee.
Ja, dochter vertelt wel eens wat, maar heel summier. En dat zegt me dan echt weinig over de kwaliteit van lesgeven. Slechts bij één leraar heb ik wel zo mijn ideeën. Dochter vindt haar slecht lesgeven en omdat ze haar als mentor heeft gehad heb ik kennisgemaakt met betreffende docent. En merkte dat die vrouw, leuk mens, wel héél graag praat en slecht luistert.
Maar verder? Geen idee.
Ik heb alleen meningen over leerkrachten op bs. En moet zeggen dat ik het echt kind- en ouder afhankelijk vind. Zo liep er een immens populaire leerkracht al heel lang rond die echter voor mijn kind helemaal niet goed functioneerde.

Erica

Erica

19-05-2017 om 10:00

Streng

Ik vind je streng. Niet alle genoemde vergrijpen maken dat een docent niet goed functioneert. Toetsen niet een week van tevoren in Magister? Niet antwoorden op mails? Als er op een andere manier gecommuniceerd wordt, lijkt het me geen probleem. Ik heb zelf nog geen kind op het VO, dus misschien denk ik er te licht over.
Mijn eigen ervaring dan. Docenten konden echt niet maken dat ik een vak niet leuk vond. Bovendien heb je (in zes jaar) een docent maar twee of als je pech hebt drie jaar. Wat vond ik slechte docenten? De leraar Nederlands en de leraar Engels (drie jaar, helaas!) die gewoon te licht waren, de lerares Duits (2 jaar) en de lerares Frans (minder dan een jaar) die geen orde konden houden. De natuurkundeleraar die niet uit kon leggen (2 jaar, helaas). De geschiedenisleraar die alleen het boek voorlas, liet voorlezen, een film over het onderwerp opzette, een film over een ander historisch onderwerp opzette of de dikke en de dunne opzette (drie jaar, helaas). Dat zijn ze wel. Uit kunnen (en willen) leggen, orde houden en passie voor het vak zijn wat mij betreft belangrijk voor een goede docent dus. Ik kon ook onderscheid maken tussen docenten die ik weliswaar niet zo aardig, maar wel goed vond. Of docenten die ik wel aardig, maar niet goed vond.
Die wiskundeleraren die slecht te verstaan zijn, zijn misschien wel goed (niet als ze boos worden als je uitleg vraagt), maar zouden beter elders les kunnen geven. Daar zit de fout meer bij de directie, die zou moeten eisen dat ze hun spreekvaardigheid nog meer oefenen - en misschien doen ze dat ook wel, maar dat is ook niet van de ene op de andere dag gebeurd.

Amsterdamse

Amsterdamse

19-05-2017 om 10:15

Plannen

Streng, mmm, het is meer een opeenstapeling van al deze dingen. Belangrijkste is dat een aantal docenten dingen niet of niet goed uitleggen, er geen orde gehouden kan worden of een onveilige sfeer is (niks durven vragen ana de docent).

Oudste zit op een montessorischool, waar de leerlingen leren plannen, en ze daar ook op afgerekend worden, er komt een beoordeling op het rapport die meetelt voor de overgang. Ze krijgen de stof voor een heel blok, incl de toetsdata in principe aan het begin van het blok. Sommige docenten zetten de stof pas na drie weken op magister, en reageren niet op mails van oudste hierover.

Ik merk het aan de cijfers van mijn kinderen op het VO, en de oudste vertelt regelmatig dingen.

Anniek

Anniek

19-05-2017 om 10:28

Jannie

Jouw dochter vertelt weinig over school, maar die van mij had hele verhalen, vooral over de slecht functionerende docenten (omdat het haar frustreerde) maar ook wel over de docenten die leuk en grappig waren. De middenmoot, daar hoorde ik weinig over. Maar tijdens het eten werd vaak gepraat over school.
Maar mijn zoon bijvoorbeeld, hij vertelt juist bijna niets over school (net als jouw dochter) van zijn docenten weet ik weinig tot niets.

Half a twin

Half a twin

19-05-2017 om 10:38

jannie hoe wij dat weten?

Kind heeft het eerste uur vrij want taal A Valt uit. Kind heeft laatste uur vrij want taal B valt uit. Na een tijdje gaat dat opvallen, en denk ik zo? Alweer geen A? Toen ben ik met dochter door magister gegaan om te kijken hoe vaak het uitviel en hoeveel lessen er waren "opgevangen" Dan mogen ze onder toezicht van de docent drama zelf verder werken aan A.
7 weken 3 uur peer week A en dan 5 lessen uitval en 2 opvang is dus 30% van de tijd dat er geen les gegeven is. School was verbaasd over de vele onvoldoendes van dochter ik moest op school komen. Ik was wat minder verbaasd. Als ik te weinig les zou hebben gehad kon ik ook geen voldoendes halen voor een vreemde taal

Erica

Ik vermoed dat de ergernis van Amsterdamse over dat Magister-verhaal m hierin zit dat vaak van de leerlingen wordt verlangd dat ze alle informatie (over huiswerk etc) uit zo'n systeem halen - zodat ze nooit kunnen zeggen dat ze niet wisten dat ze huiswerk/een toets hadden - en dat aan de andere kant wordt toegezegd dat leraren de informatie tijdig en volledig in het systeem zetten. Duidelijke regels, en iedereen houdt zich eraan. Nou ja, dat is de bedoeling dan. Maar ik lees hier wel vaker dat het voorkomt dat kinderen wel van alles moeten, maar dat de leerkrachten vervolgens de regels - die hun school nota beide bene zelf heeft uitgevaardigd - aan de laars lappen: dingen te laat in het systeem, niet volledig, etc.

Ik zou me daar ook wild aan ergeren. Ik vind dat als de school regels afkondigt - maakt niet uit welke - *juist* de school zelf zich daaraan moet houden, en dat een leerkracht, als dat een keer misgaat, zich tegenover de klas daarvoor moet verontschuldigen. Tenzij het achterliggende idee is dat de leerlingen moeten worden voorbereid op (werk)situaties waarin de lager geplaatsten niks mogen en de hoger geplaatsten juist van alles, maar ik geloof niet dat er een pedagogisch concept achter dit soort uitglijers zit, het is waarschijnlijk eerder slordigheid. Alleen: als je dat van leerlingen niet pikt, doe het dan ook zelf niet.

Hier op school lijkt het overigens goed te gaan - ik hoor althans geen klachten - maar ik lees dit soort verhalen vaak op dit forum (ook over organisatorische puinhopen waarin scholen toezeggingen niet nakomen) en ik ben altijd weer verbaasd en geërgerd. Heeft waarschijnlijk ook met mijn werk te maken waarin ik gewend ben dat er iha duidelijke regels zijn en dat, als de overheidsinstelling zich daar niet aan houdt, er in elk geval niemand raar opkijkt als je erover klaagt.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

19-05-2017 om 13:05

Kinderen

De kinderen zijn ook niet altijd de meest betrouwbare bron van informatie. Ik ben wel eens naar een ouderavond toegegaan om daar de man te ontmoeten die een kruising van Idi Amin en Qaddafi zou zijn en ik werd begroet door een uitermate vriendelijk en beschaafd heerschap met een groot gevoel voor humor en een zeer realistische kijk op de prestaties van mijn kind. De heks Eucalypta bleek een jonge vrouw te zijn met zeer veel vakkennis die vol warme woorden over mijn kind sprak en ongetwijfeld vast wel streng was maar verder niet overeenkwam met het beeld dat ik van haar had.

Jaina

Jaina

19-05-2017 om 13:10

Kwaliteit

Ik heb weinig echt slechte docenten ontmoet en ik heb er toch best wel wat ontmoet door de jaren heen. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even sterk in elk onderdeel van hun vak (wie wel) en natuurlijk maken ze fouten (wie niet). Er gaat heus wel eens iets mis op organisatorisch of pedagogisch gebied.

Een deel is ook persoonlijk. Mijn dochter liep weg met de meester van groep 8. Mijn zoon helemaal niet. Mijn zoon vindt docent x goed uitleggen, mijn dochter snapt er weinig van. Soms klikt het met iemand, soms helemaal niet. Je kan nooit elke leerling in elke klas tevreden houden want al die leerlingen hebben nu eenmaal wat anders nodig.

Natuurlijk is niet elke leraar even fantastisch en goed maar de meesten doen het echt heel redelijk in mijn ervaring. Ik heb weinig te klagen gehad (mijn kinderen klagen wel meer, zie hierboven)

Echt slechte en ongemotiveerde docenten waar iedereen (inclusief de school) mee zat ben ik weinig tegengekomen, ja 1 of 2. Dat is vervelend maar elke organisatie heeft wel eens zo'n probleem. En het effect is gelukkig niet zo groot omdat het echt de uitzonderingen zijn.

Amsterdamse

Amsterdamse

19-05-2017 om 13:12

Leuke docenten

En er zijn zeker hele leuke docenten, en goede. Oudste weet meestal erg goed hoe het allemaal zit, ook de docenten die wél aardig zijn maar niet goed orde kunnen houden (ze baalt dan ook van haar klasgenoten en vindt het zielig voor de docent), docenten die niet de toffe peer zijn maar wel goed lesgeven. En dat alles is natuurlijk ook persoonsafhankelijk.

Maar dan nog, waarom is het niet mogelijk om effectief te klagen over docenten die slecht functioneren? Iedereen, ouders en andere leerkrachten weten het, maar er gebeurt niks. Moest ik eens proberen in mijn werk, jarenlang slecht functioneren.

Anniek

Anniek

19-05-2017 om 13:33

op de basisschool

Op de basisschool kreeg mijn zoon te maken met een nieuwe onderwijzer in groep 6. De klas had al leraar, maar deze ging in deeltijd werken,dus er kwam een andere bij voor 2 dagen in de week. Plots had zoon er een probleem bij, t/m groep 6 nooit klachten over hem en toen deze nieuwe leraar kwam, zat zoon ineens heel regelmatig alleen te werken op de gang.
Zelf kwam het thuis met het verhaal dat de nieuwe meester 'hem niet aardig vindt'. Ik was zo verbaasd, al járen ging het gewoon goed op school en één nieuwe meester is er en er was gedoe.
Kreeg zelfs bezorgde berichtjes van andere hulpmoeders, waarom mijn zoon aldoor op de gang zat als meester "Bart" er was (even een naam verzonnen).
Ik ben gaan praten op school maar de andere docenten hielden allemaal hun hand boven het hoofd van 'Bart'... zelf hadden ze inderdaad geen probleem met zoon moesten ze beamen maar toch ging het bij "Bart" niet goed en dat kwam niet door Bart...
Super vaag, gelukkig was het maar een half schooljaar dat zoon bij Bart moest zitten 2 dagen in de week en die dagen was hij zo nu en dan 'ziek'. Het jaar erop had mijn zoon Bart niet meer als docent, heb het hele gedoe nooit begrepen, maar zat er wel mee in mijn maag.

Amsterdamse

Amsterdamse

19-05-2017 om 13:43

Effect

Temet, precies wat ik bedoel, dank je, goed verwoord.

Jaina, helaas kan het effect wél groot zijn, en dat komt wel vaak voor. Op de basisschool een jaar lang 5 dagen in de week een slecht functionerende leerkracht kan enorme effecten hebben op kinderen en de klas als geheel. Er is geen ontkomen aan, voor de klas.

Erica

Erica

19-05-2017 om 15:05

Ik snap

De ergernis als Magister niet tijdig of niet volledig is gevuld, maar ik vind dat geen reden om een docent wegens dysfunctioneren te ontslaan. Ik zou wel verwachten dat er excuses volgen, of uitleg waarom het voor een keer toch zo moet, en dat doorgaans kinderen die iets niet gemaakt hebben, omdat het niet volledig of veel te laat in magister stond, daarop niet aangekeken worden. Wij hebben ook wel eens een derde proefwerk op een dag gekregen, wat niet mocht, omdat het moest. Of eigenlijk probeerde de docent het op te geven, zeiden wij dat dat niet kon, probeerde hij de andere lesdagen van die week, dat kon ook niet (het was een drukke week) en zei hij toen dat het een zwaartellend so was. Leraren die stelselmatig te laat of niet volledig zijn, moeten daarop aangesproken worden, maar ontslagen, nee. Zijn dat goede docenten? Nee. Maar ook niet per definitie hele slechte docenten.

Fiorucci

Fiorucci

19-05-2017 om 15:53

Erica

Er volgt geen uitleg of excuus. En ook antwoorden sommigen standaard niet op mailtjes. Ik vind dat je als docent ook een voorbeeld bent. En het lijkt me wel zo beschaafd om minimaal een leesbevestiging te geven. Zo voed ik mijn kinderen op, en wij vinden dat volkomen normaal. Ik vind helemaal niet dat deze docenten ontslagen moeten worden, maar wel dat zij er op aangesproken moeten kunnen worden.
En wens je nooit te communiceren via mails? Prima hoor, maar biedt dan ook niet de mogelijkheid tot mailen...

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 16:03

Jaina & Fiorucci

"De kinderen zijn ook niet altijd de meest betrouwbare bron van informatie."

Zat ik ook te denken. Kind klaagt over docenten die alles verkeerd doen en hemelt mama op waarvan hij in een paar dagen meer leert dan alle jaren op BO & VO. Klinkt alsof het kind erg goed is in dramatische uitspraken en mamma kietelen waar het werkt

Fiorucci:
"Zo voed ik mijn kinderen op, en wij vinden dat volkomen normaal. "

Knap hoor, ik krijg de mijne niet eens zo ver om het dopje op de tandpastatube te doen

Docenten

zijn net mensen
We doen bijna allemaal ons best, werken hard voor weinig geld, en je blijft echt niet 40 jaar als docent werken als je een hekel heb aan je werk, het is te zwaar.
En dat er docenten zijn die niet goed plannen, ja die zijn er.
Docenten die niet goed uitleggen vast ook wel.
Maar middelmatige docenten bestaan zeker, en het tekort is zo extreem voor bepaalde vakken (wiskunde, informatica, maar ook Nederlands en Frans inmiddels) dat scholen gewoon weinig keuze hebben.
Zolang het werk van docent geen aanzien heeft en niet beter betaalt dan een baan als zwarte schoonmaakster (ik heb een keer uitgerekend, een paar jaar geleden, dat ik ongeveer 11€ netto per uur verdien..) zul je zien dat de kwaliteit van docenten niet omhoog gaat.
Ik zou zeggen: ga je gang, kom ons versterken. Vooral in grote steden als Amsterdam en Rotterdam is het tekort nijpend.
Sini (docente Frans)

Amsterdamse

Amsterdamse

19-05-2017 om 16:35

Overdrijven?

Tuurlijk kunnen kinderen overdrijven, ook die van mij. Maar als ik erachter kom dat jongste géén idee heeft onder andere hoe oppervlakte en omtrek te bereken, de maten niet kent, én bijna het hele 1e jaar wiskunde niet snapt, dan begrijp ík zelfs dat er een behoorlijke kern van waarheid inzit. En dat blijkt ook uit de cijfers van toetsen.
Gelukkig is ie slim, dus thuis bijspijkeren lukt nog, totdat ik het zelf niet meer snap. Daarbij vindt hij het zelf verschrikkelijk dat hij het niet snapt, en de docent geen uitleg wil geven en komt de frustatie er woedend uit. Jammer is dat hij nu een enorme hekel aan wiskunde heeft.

Bij de montessorischool van oudste is contact tussen leerling en leraar erg belangrijk, er moet vanalles worden ingepland in vrije werktijduren in magister. Als de stof niet af is in 1 blok, komt er een onvoldoende op het rapport en die telt zwaar mee. Als een docent consequent niet reageert, wordt het allemaal erg lastig.

En inderdaad die slecht Nederlands sprekende docent wiskunde, heeft mijn kind ook. Heb die docent ook ontmoet. En die lieve en jonge docent Engels ken ik ook. Daar gebeuren de rotste dingen in de klas. Kind heeft daar last van.

Op de basisschool heeft die ene leerkracht veel schade toegebracht aan de hele klas. Gesprekken met alle ouders en de directie geweest, ook op uitnodiging van de directie. Een hoop blabla, ze zit er nog steeds, die docent.

Maak het niet kleiner, aub.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 16:45

Amsterdamse

"En dat blijkt ook uit de cijfers van toetsen."

Dus die school van je zoon scoort lager op toetsen dan andere scholen? Dan heb je het slecht getroffen. Je litanie doet echter voorkomen dat het probleem overal speelt.

"Maak het niet kleiner, aub."

Maar ook niet groter.

Amsterdamse

Amsterdamse

19-05-2017 om 16:53

Toetsen

De wiskundetoetsen van kind, niet de cito's, Ad. En ja, de rekencito van de basisschool was ondermaats.

Ik begrijp ouders die hun kinderen op bijles doen, heel goed.
Het probleem is groot, iedereen die ik spreek, kent het probleem en weet zo een aantal docenten op te noemen die slecht functioneren, bij hun eigen kinderen en uit hun jeugd. Ook op ool talloze verhalen. Dan vind ik het geen klein probleem meer. De gevolgen zijn groot, en ouders kunnen het oplossen, als ze dat kunnen.

Kennelijk zijn we dit zo gewend, dat we het normaal zijn gaan vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.