Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Angela67

Angela67

16-05-2013 om 14:42

Goed nieuws

http://www.nu.nl/binnenland/3475806/leerplichtwet-niet-van-tijd.html

"De staatssecretaris deelt de mening van de Kinderombudsman dat er meer ruimte moet komen voor maatwerk en flexibiliteit. ''Het ene kind is het andere niet, dus dat vraagt om precieze oplossingen'', aldus Dekker"

groet,
Angela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Thuiszitter shy heeft een rap gemaakt

http://www.metronieuws.nl/entertainment/shy-doekhi-rauwe-rap/SrZmep!a7gkrXXP67khc/
De jongen die thuis kwam te zitten nadat hij op school gepest werd met het verkeersongeluk waarin hij zijn stervende vriend, zelf ook gewond, bijstond.
Shy wordt bijgestaan door Katinka Slump maar is nog steeds niet naar school. Ook hier weer een verhaal dat hij maar af moet stromen, dan kan het wel.

Jeugdjournaal

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1343159
De kinderombudsman die opkomt voor kinderen die autistische zijn of dyslectisch, gepest worden en waar naar maatwerk gezocht moet worden. Misschien gewoon een paar dagen thuis werken moet kunnen.

Gevaarlijk alternatief

Het klinkt mooi, maar tegelijkertijd is er ook een groot risico: als er alternatieven zijn wordt het voor scholen gemakkelijker om kinderen uit te sluiten: 'Je kunt hem/haar ook thuis onderwijs geven'.

Tsjor

Sterk

Naar aanleiding van het metro-verhaal vraag ik me af hoe het komt dat er ergens krachten zijn die zo sterk zijn, dat zij over een leerplichtambtenaar, burgemeester, advocaat (en rechter?), ouders en kinderen heen kunnen walsen.
En wat voor belangen verdedigen die krachten dan?

Tsjor

Het omgekeerde kan ook

Als er alternatieven komen zou daar ook financiering voor moeten komen, zeg maar het budget dat de overheid normaal gesproken uitgeeft voor een kind op school. Als het alternatief en het budget aantrekkelijk genoeg is (wat financieel gezien budgetneutraal zou moeten kunnen), dan staan die machtige krachten straks keurig opgedirkt in een vrijwel lege school en zijn ze blij als er iemand komt die HAVO wil doen, maakt niet uit wat voor etiketje het kind heeft.
Het budget per leerling is volgens de rijksbegroting:
2013: 7 566
2014: 7 526
2015: 7 467
2016: 7 401
2017: 7 410
Met een klasje van 6 kinderen kan een fulltimer een goed salaris verdienen, mits de materialen slim worden ingekocht.

Tsjor

Thuisonderwijs

Ook voor thuisonderwijs moet de school een inspanning leveren. Dat had bij mijn dochter nogal wat haken en ogen. Pas na maanden bleek het te kunnen dat ze haar huiswerk opkreeg van een mentor of coordinator, voor diverse vakken. Daarvoor moest ze maar contact opnemen met klasgenoten die ook niet al te helder communiceerden of gewoon geen overzicht hadden. Ze zou thuisonderwijs kunnen krijgen, na maanden, nooit wat van gekomen. Om toetsen te kunnen maken zou er een afspraak gemaakt moeten worden waarbij dochter en ik dan samen naar school konden komen. Ook nooit wat van gekomen. Voor je het weet is er een half jaar voorbij. De school heeft wel keuzes maar dat kost geld en inspanning die niet snel ingezet worden.
We hebben zo goed mogelijk thuis geschipperd, gelukkig wilde ze thuis wel werken, en ze is dan ook gewoon over gegaan toen ze naar het speciaal onderwijs kon.

Raar argument

Tsjor "als er alternatieven zijn wordt het voor scholen gemakkelijker om kinderen uit te sluiten: \'Je kunt hem/haar ook thuis onderwijs geven\'."
Volgens mij kan het niet makkelijer dan het al is.
Het wordt tijd dat scholen straf krijgen als ze hun macht misbruiken en leerlingen onderwijs weigeren.
Ondertussen is het gewoon waar dat sommige leerlinen het niet olhouden op school. Daar moet een alternatief voor komen. Dat is niet gevaarlijk maar verstandig.
Groet,
Miriam Lavell

Onderscheid

'Het wordt tijd dat scholen straf krijgen als ze hun macht misbruiken en leerlingen onderwijs weigeren.'
Er lijkt mij nog geen enkele wet in de maak die zoiets gaat voorstellen. Krijgt de 'onderwijsregisseur' die er nu moet komen zoveel macht, dat ze tegen de bepalers opkunnen?
Ik denk dat het wel gemakkelijker wordt, zeker nu steeds meer 'moeilijke' kinderen op het reguliere onderwijs moeten blijven.
Hoe bepaal je het onderscheid tussen kinderen die het niet volhouden op school en scholen die het niet volhouden met de kinderen?

Tsjor

Blijft raar

Maar dab zeg je dus dat je maar niks doet voor de leerlingen omdat je geen zin hebt om scholen verplichtingen op te leggen tav toelating en verwijdering.
Maw: de vrijdheid van schoolbesturen om hun Goddelijke gang te gaan is ons meer waard dan het recht op onderwijs voor kinderen.
Gek.
Groet,
Miriam Lavell

Nou ja

Deze conclusie moet je me uitleggen, want ik snap hem niet. Had hem ook niet in mijn hoofd. Eerder het omgekeerde: scholen zijn verplicht een kind aan te nemen, en alleen als er een school is waar het kind eventueel terecht zou kunnen zou thuisonderwijs een mogelijkheid zijn waar de ouders toe beslissen. Zoiets.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.