Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marietje2

marietje2

06-02-2013 om 13:05

Gloednieuwe fiets op schoolplein geregeld beschadigd

Ons kind heeft een half jaar terug een dure nieuwe fiets gekregen.
Nu is het al 3x voorgekomen dat ze uit school haar fiets omgevallen aantrof, zodoende zijn het zadel en zgn transsportrek inmiddels flink beschadigd.
Gisteren kwam ze thuis met dat haar zgn binders van het transsportrek gestolen waren. Allemaal voorgevallen tijdens schooltijden en fiets volgens de regels geparkeerd.
Natuurlijk heb ik de school zojuist hierover bericht en ook wat zij er aan gaan doen.
Wat kan en mag ik van een school verwachten?
En mag en kan ik de schade op de school verhalen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet aansprakelijk

Er staan hier duizenden fietsen bij het VO. Vooral de brugklassers komen natuurlijk met een fonkelend nieuwe fiets. De school is niet aansprakelijk, kan ik me wat bij voorstellen. Iedere dag liggen er fietsen op de grond of zijn er losse onderdelen weg. Binders legt mijn zoon in zijn kluisje nadat de eerste ook weg waren.
Ook is hij zelf handiger geworden in het vinden van veiligere plekken om zijn fiets neer te zetten. Ze leren strategische plekken te vinden tussen die rijen fietsen. School is hier niet aansprakelijk voor fietsen, jassen, dure gadgets en sportkleding.

Ligt niet voor de hand

Aansprakelijkheid bij school ligt niet voor de hand. Ja, de stalling is op het terrein van de school, maar dat moet je toch meer zien als een dienst/aardigheid.
Bovendien staat niet vast dat het terrein werkelijk van school is. Dat kan ook van de gemeente zijn (of van weer een andere partij), waardoor school sowieso niet aansprakelijk is.
Je huurt geen stalling (dan zou er wel aansprakelijkheid kunnen ontstaan bij de verhuurder).
In alle redelijkheid kan een school ook niet aansprakelijk zijn voor schade aan een fiets. Dat zou scholen jaarlijks voor enorme kosten stellen. Daar is gewoon geen budget voor.
Dat betekent overigens niet dat er helemaal geen aansprakelijkheid zou kunnen zijn. Als iemand een been breekt over een fiets, wordt het weer anders. Zeker als er al regelmatig klachten zijn geweest over de stalling en de school te weinig onderneemt.
Maar aansprakelijkheid in het onderwijs blijft een lastig onderwerp.
Een zekerheid: Voor schade aan een nieuwe fiets kun je het wel vergeten. Eigen risico.
Groet,
Miriam Lavell

elsje78

elsje78

07-02-2013 om 12:20

Klopt

Bij ons is het precies zo, als we alle schades moesten vergoeden dan zou het schoolbudget snel slinken. En je kan je er als school ook niet tegen verzekeren heb ik me laten vertellen...

MAAR sinds wij een goede camera op de fietsenstalling gericht hebben hebben we al wel een aantal daders kunnen traceren en ik kan je vertellen dat hun ouders de schade vergoed hebben, aangezien ze er niet onderuit konden dat hun kind op beeld stond. Een tip voor de school dus. Moeten ze wel een goede camera nemen, anders zie je niet goed wie het is

groetjes

Vervelend

ik snap ook niet zo goed waarom er niet op elke school bewaking is in het fietsenhok, volgens mij gebeuren er meer rottige dingen in die fietsenhokken en niet alleen maar dit soort eikelig gedoe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.