Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen echte vrienden

Ik maak mij een beetje druk om mijn zoon. Hij is 10 jaar en heeft eigenlijk geen vrienden. Hij heeft op school altijd wel vriendjes gehad waar hij ook regelmatig mee afsprak na school. Helaas is dat verwaterd in de afgelopen 2 jaar. Op school heeft hij het prima naar zijn zin, hij wordt niet gepest of buitengesloten. Maar afspreken na school is er eigenlijk nooit bij. Nou wonen wij wel in een andere wijk dan waar de school staat dus dat maakt het ook lastiger. Ook zijn wij vorig jaar verhuisd. In onze vorige buurt woonde veel kinderen en was hij regelmatig buiten met een aantal vrienden. Sinds we verhuisd zijn is dat natuurlijk minder geworden omdat afspreken lastiger gaat. In de nieuwe buurt wonen helaas weinig kinderen. Ik heb geprobeerd wat vrienden voor hem te zoeken hier maar omdat er zo weinig kinderen zijn liep dat meestal op niks uit of was het eenrichtingsverkeer. 
Hij zit al op sport en ook daar heeft hij leuke contacten maar omdat de sport een stuk uit de buurt zit halen ze elkaar ook niet op.
Lang verhaal kort gemaakt, hij heeft gewoon geen echte vrienden en verveelt zich, ik vind het erg om te zien en zou het graag veranderen.
Hebben jullie tips voor mij? Herkennen jullie dit verhaal en hoe is dat met jullie kinderen gegaan?

heeft je kind er zelf een probleem mee? 
Afstand zegt niet alles hoor. Geef hem aan bereid te zijn vriendjes te brengen/halen waar nodig. Onze zoon zit in een andere woonplaats op school. Sinds zijn tiende fietst hij zelf naar school en regelt de speelafspraken zelf maar ik weet dat niet elk kind dat al kan op die leeftijd. Maar wil je laten weten dat afstand dus niet zondermeer een probleem hoeft te zijn. 

Vind je zoon dat ook erg? Ik had vroeger ook geen vriendinnen die ik meenam naar huis vanwege de afstand, maar ik vond het helemaal niet erg! Als ik buiten wilde spelen ging ik naar een pleintje bij ons in de buurt en daar was altijd wel iemand met wie ik kon meespelen (meestal kindjes die ik niet kende maar als ik het vroeg mocht ik altijd meedoen)

Kinderen van tien kunnen toch wel naar een wijk verderop fietsen? Wij wonen in een dorp en er wonen hier ook kinderen in het buitengebied. Die spreken ook gewoon met vriendjes af hoor, dat hoeft echt geen probleem te zijn, zeker op die leeftijd niet.
Maar je schrijft dat hij al zo'n twee jaar niet meer met vriendjes van school speelt na schooltijd. Heeft dat een reden? Wil hij niet? Willen andere kindjes niet (meer)?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.