Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiorucci

Fiorucci

09-10-2015 om 16:52

Fysiek corrigeren

Ik heb een vraag namens een goede vriendin. Is een school verplicht protocollen te hanteren ten aanzien van fysiek corrigeren van leerlingen?


#29, M Lavell

Ik had gelezen dat het een klacht van school betrof maar het ging om de beoordeling door LKC van het voorval.
Vroeger had de LKC een andere opzet en waren de geschillen per onderwijs te vinden op steekwoorden. Zo was er eens een moeder die een klacht had over de aanpak van haar kind tijdens gymles; de jongen wilde niet uit zichzelf en werd stevig bij de arm de rumte uit gelootst. De zaak werd afgedaan als ongegrond maar de school had een taak dit voortaan beter te sturen; de leerkracht had iemand erbij moeten halen om fysiekhandelen te voorkomen. Ik kon die uitspraak niet meer vinden. Het was een geval ongegrond, net als de uitspraak in #29.

Nog een uitspraak ongegrond, zie link. Het is gewoon heel moeilijk aan te tonen omdat van elke gebeurtenis geen beelden zijn die zwart op wit vastleggen wat er gebeurd. De bewijsvoering is niet te doen. Leraren en school houden elkaar de hand boven het hoofd, ( of de leerkracht is een person non grata), kinderen worden in deregelijke zaken niet als getuige gehoord en de ouders hebben niets behalve een rapport. In principe staan ouders met rug tegen muur. Heb je geen betrouwbare getuige, wordt de zaak ongegrond verklaard. Een school weet dat.

http://onderwijsgeschillen.nl/publicatie/klacht-over-fysiek-handelen-bij-begeleiding-van-leerling-en-over-mogelijke-verwijdering

Knurf

Mijn dochter van 6,5 heeft net de 20 kilo gehaald. En ze is niet graatmager. Een kind van 8 dat erg klein is uitgevallen en bovendien mager is zou best 17 kilo kunnen wegen, dat lijkt me echt niet uitgesloten. Mogelijk was jouw kind datzelfde gewicht met de helft van de leeftijd, maar erg lichte kinderen bestaan ook.

Dus om nu impliciet te beweren dat er van het verhaal weinig klopt lijkt me wat kort door de bocht.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

12-10-2015 om 17:33

Knurf

Integendeel. Uit t officiele incidentenformulier bleek dat de eerste leerkracht haar armen vasthield, de tweede zat op haar beentjes, de derde zat half op haar borstkas. Dit meisje was ooit prematuur en dysmatuur en is echt zo licht.

Katniss

Katniss

12-10-2015 om 17:40

Tja

Zoals je het beschrijft klinkt het tamelijk idioot en buitenproportioneel en is een aangifte op zijn plaats. Wat is hun motivatie om het op deze manier aan te pakken?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 18:37

Och toch

Mijn dochter is ook wel eens fysiek gecorrigeerd. En dat vond ik ook maar zozo. Dat ging wel anders, ze was ouder, het was maar een personeelslid (weliswaar mannelijk) en er is naderhand een gesprek over geweest. Op mijn aanvraag trouwens. Daarna is het niet meer gebeurd en dat had ik ook niet geaccepteerd.

Van wat je hier beschrijft krijg ik echt tranen in mijn ogen. Is er nog enige vorm van terugkoppeling geweest? Ik mag toch hopen dat je hier als leerkracht ook een gemengd gevoel bij hebt....

Als het moet,

kletsen ze zich eruit als zijnde een mogelijk geval van epilepsie waarbij ze het kind in de stabiele zijligging wilde leggen tegen het stikken in slijm, vandaar iemand half over de borst. Maar om die leerkracht te beschermen tegen het schoppen en onberekenbare sla- bewegingen van de armen, moesten ze die ledematen met zachte hand tegenhouden. Het meisje heeft door de wilde bewegingen zichzelf pijn gedaan. De actie van de leerkrachten was goed bedoeld. Ze komen er weg mee want er zijn geen beelden.
Daarom is het belangrijk dat een arts hen informeert hoe te handelen bij herhaling zodat ze geen gekneusde ribben oploopt.

Eerlijk gezegd, als een kind zo teer en breekbaar is, maar een woedeuitbarsting vertoont die niet door één volwassene te handelen is, zou ik als buitenstaander haar misschien ook verkeerd aanpakken omdat ik haar moeder niet ben en niet gewend ben aan dergelijke voorvallen.
Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de leerkracht sta.

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2015 om 18:42

Aangifte

Aangifte is gedaan, school vindt dat ze best terug kan komen...bizar. Moeder heeft besloten dat ze voorlopig thuis blijft. En wat zij nog het ergste vindt, geen enkele blijk van besef...besef dat een gevecht van ruim een uur om bijna niks toch buitenproportioneel is..

Knurf

Knurf

19-10-2015 om 16:26

een uur?

'Uit t officiele incidentenformulier bleek dat de eerste leerkracht haar armen vasthield, de tweede zat op haar beentjes, de derde zat half op haar borstkas'

En 'besef dat een gevecht van ruim een uur om bijna niks toch buitenproportioneel is'

Ik blijf het een onwaarschijnlijk verhaal vinden. Drie leerkrachten die hun klassen een uur lang (!) alleen laten om een meisje van 17 kilo te overmeesteren?

Fiorucci

Fiorucci

26-10-2015 om 08:08

Knurf

Ook in de officiele lezing van de betreffende leerkrachten staat dit vermeld. Dus echt, laat je argwaan toch varen. Waarom zou ik liegen?

Brigit

Brigit

27-10-2015 om 08:05

Ik voel met flanagan mee

En ik ben blij dat ik niet in de schoenen van die leerkrachten sta. Dat zijn toch iha mensen doe heus wel het belang van het kind voor ogen willen hebben zeker in het so. En niet zomaar even lekker bovenop een kind springen, gewoon omdat ze sterker zijn.
Er was een voorval en dat is niet goed gehanteerd maar dan is er van te voren geen goede instructie doorgesproken hoe te handelen bij dit speciale kind. Hebben ze haar tegen haarzelf willen bechermen? Hebben ze een ander kind(eren) willen beschermen? Wat was er gebeurd als haar los hadden gelaten? blijkbaar is ingeschat dat de schade, aan wie of wat dan ook, dan nog groter zou zijn en hebben ze dat niet gedurfd. Ondanks dat het kind zo vreselijk weerstand bood dat er verwondingen ontstonden. Verlies-verlies situatie.

Katarina

Katarina

27-10-2015 om 08:25

Brigit en Flanagan

Weet je, het is heerlijk als je zo naar de wereld kan kijken. Als je er gewoon vanuit kan gaan dat leerkrachten en andere professionals precies weten waar ze mee bezig zijn. Dat dit soort situaties gewoonweg niet voorkomen en een verzinsel zijn van domme of haatdragende ouders. En vooral: dat jou - of jouw kind - dit soort dingen niet kan overkomen.

Was het maar zo. Er gaat - heel veel mis. In het onderwijs, in de zorg, in gezinnen, overal. Er gebeuren zeer onwaarschijnlijke dingen. Natuurlijk weten wij niets over deze concrete situatie. Maar oh oh oh, het is zó naïef om te zeggen: het verhaal is zo bizar, dat kan gewoon niet waar zijn, dus er moet wel iets met die ouders mis zijn. Echt, dat is naïef. En ik snap het wel hoor, dat mensen geneigd zijn zo te denken. Want als het een ander kan overkomen, dan kan het ons ook overkomen. En dat willen we niet. Dus door te roepen 'het zal wel verzonnen zijn', kunnen wij weer rustig slapen.

Maar welkom in de wereld. Ga maar eens op zoek naar rapporten over misstanden in het onderwijs, in de zorg. Bekijk eens wat goede documentaires en reportages. Als je durft. En oordeel vooral niet te snel over mensen die voor hun kind op komen. Helaas is het maar al te vaak waar.

Onder het kleed,

@Katarina, begrijp mij niet verkeerd. Ik heb zelf heel pijnlijk ervaren hoe leerkrachten kunnen reageren om hun verkeerde manier van aanpak of overtredingen van protocollen onder een kleed veegden door juist de pijlen masaal af te vuren op de ouder. Een taktiek om de aandacht te verleggen en zij niet in de picture staan.
Daarom schreef ik al eerder dat het de gevallen die in het LKC besproken worden, ongegrond worden verklaard. Pure tijdverspilling m.i.

Ik zal het verhaal van Fiorucci dus nooit af doen als onwaar. Ik begrijp hoe de moeder met haar rug tegen de muur staat. Ik hoef de rapporten niet te lezen, ik denk dat ik al menig rapport gelezen heb. Ik ben ook heel kwaad en berdrietig geweest want een kind kan heel wat te verduren krijgen, terwijl men zich pedagogisch opgeleid wanen.

Vanuit de leerkracht bekeken, blijf ik erbij dat ik blij ben niet in hun schoenen te hoeven staan. Ze moeten handelen en rekening houden met meerdere aspecten; kind, zichzelf en de andere ca. 29 kinderen in de klas op momenten van kortsluiting. Wanneer je als vrijwilliger met een klas op pad gaat, kunnen ook situaties voordoen waarbij je blij bent dat je de leerkracht erbij kan roepen omdat hoogoplopende conflictsituaties onde haar verantwoording vallen.

Ik ken een geval van een kind bij wie de elleboog makkelijk van zijn plaats schoot. Kind voelde zich daar niet veilig en had vaak ruzie. Bij een verkeerd vasthouden om hem tot bedaren te brengen, ging zijn elleboog weer van de plaats. Dan moet je als leerkracht geïnformeerd worden, hoe te handelen zonder gevolgen. Ik ben geen leerkracht gelukkig.

Brigit

Brigit

27-10-2015 om 10:11

Komop Katarina

Ik zeg juist dat de leerkrachten niet goed wisten waar ze mee bezig waren. Omdat dat blijkbaar niet goed was doorgesproken van te voren, en dan heb ik het in dit verband ook helemaal nergens over de schuldvraag daarvan ( om je maar even voor te zijn). En als verzinsel doe ik het al helemaal niet af waar lees je dat nou weer??
En idd zoals flanagan zegt leerkrachten moeten rekening houden met het indivuduele kind maar met nog veel meer factoren.
Een altijd en overal geldend verbod op fysiek handelen voor leerkrachten, daar ben ik ook niet echt voor. Het zal jouw kind maar zijn die door een ander kind dat door het lint is in elkaar wordt geschopt, en de leerkracht mag alleen zeggen dat dat niet mag ( maar ja, hij luisterde niet, jammer dat uw kind nu in het ziekenhuis terecht is gekomen) of de politie bellen maar die komt dan echt te laat. Waarmee ik dus NIET zeg, Katarina, dat dat hier het geval was. Voor de duidelijkheid maar even. Ik zeg alleen dat ik denk dat leerkrachten soms in hele moeilijke afwegingen terecht kunnen komen.

Brigit

Brigit

27-10-2015 om 10:14

Nog even toevoegen

In het algemeen. Niet specifiek dit geval. Want daar kennen we de ins en outs niet van.

Katarina

Katarina

27-10-2015 om 10:28

sorry, was vooral voor Knurf bedoeld

Sorry, ik was wat te snel. Mijn bericht was vooral voor Knurf bedoeld.

Brigit

Brigit

27-10-2015 om 16:27

OK Katarina

Kan gebeuren.

Mussie

Mussie

27-10-2015 om 19:10

Nou toch wel beetje eens met knurf

Nou, ik moet zeggen dat ik dezelfde twijfels heb als Knurf hoor. 3 volwassenen die een uur gevochten hebben met een meisje van 17 kilo!? Ik denk dat het verhaal wat overdreven wordt. En dat lijkt me nergens voor nodig want de reactie van de artsen spreekt boekdelen.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2015 om 18:57

Mussie

Nogmaals, het is niet overdreven, het staat in de officiele stukken. En nogmaals, waarom zou ik liegen. Sterker nog, ouders hebben bij de start op deze school expliciet aangegeven dat lichamelijk ingrijpen geen optie is, vanwege een eerdere traumatische ervaring op een eerdere school.

Knurf

Knurf

29-10-2015 om 19:33

niet liegen maar wel een tikje overdrijven?

'En nogmaals, waarom zou ik liegen.'

Ik denk niet dat je liegt. Ik denk wel dat de situatie erg overdreven wordt. Drie leerkrachten die een uur lang op een kind van 17 kilo zitten zonder dat wie dan ook ingegrepen heeft (en zonder dat de drie klassen van de betreffende leerkrachten losgeslagen door de gangen rennen) is gewoon echt niet waarschijnlijk. Overdrijven om een punt te maken, je gelijk te krijgen of gewoon voldoende steun te krijgen is heel menselijk.

'ouders hebben bij de start op deze school expliciet aangegeven dat lichamelijk ingrijpen geen optie is, vanwege een eerdere traumatische ervaring op een eerdere school.'

Juist dan kan er bij een relatief klein vergrijp al snel een enorm probleem ervaren worden. De ervaringen van het verleden worden dan geprojecteerd op de situatie van nu, en voor je het weet is er moord en brand. Een hoog 'zie je wel' gehalte, zoals sommige mensen nu ook hebben bij die ene vluchteling die wel iets steelt.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 21:36

een uur

Waar hebben die drie leerkrachten dan een uur op gewacht vraag ik mij even af en inderdaad hoe kun je drie klassen in de steek laten voor één kind?

V@@s

V@@s

29-10-2015 om 21:46

speciaal onderwijs toch?

Dus waarschijnlijk meer dan 1 volwassene op de groep, dus drie volwassenen beschikbaar voor 1 kind is helemaal niet onmogelijk.

Fiorucci

Fiorucci

02-11-2015 om 19:29

knurf

Nogmaals, en voor het laatst, betrokkenen , de leerkrachten dus! hebben onafhankelijk van elkaar deze verklaring afgelegd. De traumatische ervaring van de vorige school betrof onterecht lichamelijk corrigeren bij meerdere leerlingen, waaronder deze leerling. En inderdaad, het betrof twee leerkrachten van deze klas en een extern persoon die boventallig werkt in diverse klassen. Maar weet je, je hebt al besloten dat het verhaal niet klopt, ik steek hier geen energie meer in. Strafrechterlijk onderzoek is gestart, gelukkig neemt politie het wel serieus.

fiorucci

Ben wel nieuwsgierig naar de uitkomst van het onderzoek, wil tzt nog eens een berichtje plaatsen?

Fransien

Fransien

05-11-2015 om 14:48

Het meisje

Is het meisje weer een beetje bijgekomen? Arm kind, voor haar moet het echt wel traumatisch zijn, voor de tweede keer notabene...

Fiorucci

Fiorucci

05-11-2015 om 15:40

Fransien

Ze heeft gelukkig geen nachtmerries meer, en maakt nu thuis haar schoolwerk.

Met welk doel?

Wilt de moeder dat ze op een andere school geplaatst wordt? Het lijkt mij dat de lpa op een gegeven moment weer aan de bel trekt. Ze is leerplichtig. Hoe langer ze weg blijft, hoe moeilijker het voor haar wordt om weer opnieuw te beginnen. Het meisje moet de gebeurtenis ook achter zich kunnen laten door op school ook leuke dagen te ervaren. Misschien is het beter als ze halve dagen begint. De kans dat die drie leraren in herhaling vallen is klein.

V@@s

V@@s

05-11-2015 om 19:52

Flanagan?

Zou jij echt je kind terugbrengen naar een locatie waar iets dergelijks gebeurd is? Ik kan het me niet voorstellen.

V@@s,

Het vorige incident was op een andere school. Zoveel speciale scholen zijn er niet. Op deze school zijn ze bewust van de de soesa als gevolg van de aangifte bij de poitie. Dat maakt de kans op herhaling kleiner dan als ze weer naar een nieuwe school gaat.

Als de leerkrachten sorry tegen haar zeggen, kan ze zich veiliger voelen dan op een nieuwe school vol onbekenden.

V@@s

V@@s

05-11-2015 om 20:28

precies

Zoveel speciale scholen zijn er niet, dus thuisonderwijs lijkt me nu een logische keuze. Ik kan me echt niet voorstellen dat je een kind terug laat gaan, zolang hetzelfde personeel daar nog werkt. Sorry zeggen maakt daar voor mij echt niet uit.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2015 om 08:49

Thuis

Ze krijgt nu thuisonderwijs. Ze gaat niet meer terug naar deze school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.