Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Francoise

Francoise

17-01-2013 om 07:55

Franse werkwoorden

Heeft iemand tips voor het oefenen van (on)regelmatige werkwoorden Frans voor een VWO-4 leerling? Kind leert het wel maar heeft duidelijk er ook oefening in nodig. De resultaten blijven achter bij de energie die er in gestoken wordt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hombre

Hombre

17-01-2013 om 10:00

Lastig

Dat is ook zo'n beetje het moeilijkste van het hele Frans als ik me goed herinner.

Ik heb het gevoel dat het uit je hoofd leren van rijtjes vervoegingen niet echt werkt (tenminste bij mij niet). Rijtjes zinnetjes met vertalingen is misschien beter te onthouden. Je leert ook naar mijn idee vaak standaard uitdrukkingen/zinnen en van daaruit vormt zich de regel in je hoofd.

De uitdaging wordt dan hoe je aan zo'n lijstje komt.

Zoek anders even op "franse werkwoorden oefenen" of "practising french verb conjugations", er is best veel te vinden.

Een oefensite

http://www.verbuga.eu/Mise/Mise.html

Heel veel oefenen, directe feedback, zelf je moeilijkheidsgraad bepalen en fouten kunnen herhalen.

Kind moet dan wel even de Franse benamingen van de tijden leren, of in elk geval van de belangrijkste tijden.

De site is er ook voor het leren van vervoegen in het Nederlands, Duits en Engels.

Tsjor

mama 5

mama 5

17-01-2013 om 12:22

Kaartjes

Het enige wat hier helpt, is om per vervoeging een kaartje te maken, met aan de ene kant Frans, aan de ander kant Nederlands. En dan op tafel leggen en omdraaien welke je weet.

En dan alle werkwoorden, alle tijden en alle persoonsvormen door elkaar heen. Het werkt echt.

dc

dc

17-01-2013 om 12:23

Ter gerusstelling

Franstalige kinderen moet je er ook zo'n duizend keer op wijzen dat het niet "j'ai prendu" is maar "j'ai pris".

Een taal leer je niet door het steeds in je hoofd te stampen, maar door te gebruiken. Dus in plaats van "leren", zou ik eerder verschillende zinnetjes bedenken en die regelmatig gebruiken. Opschrijven, inspreken en terugluisteren, gewoon er mee bezig zijn.

Voor een aardig overzicht van werkwoorden:
http://conjugueur.reverso.net/conjugaison-francais.html

ilsepilse

ilsepilse

21-01-2013 om 14:12

L'importance c'est le verbe

Als je dit boekje ergens te pakken krijgt, daar staan alle onregelmatige werkwoorden en vervoegingen in.
Hadden wij vroeger als leidboekje op de middelbare school in Belgie...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.