Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Esther

Esther

06-01-2013 om 09:11

Frans onderwijs in amsterdam?

Goedemorgen,
Ik ben een nederlandse moeder van een kind van 11 in Parijs. Mijn fantastische dochter is drietalig : frans, italiaans en wat engels. Ik ga waarschijnlijk vanaf augustus 2013 met haar in Amsterdam wonen. Ik ontdek dat de franse school geen sectie van een middelbare school heeft. Hoewel mijn dochter zeer sociaal is, en overal meteen vriendinnen maakt, vermoed ik toch dat ze met haar gebrek aan nederlands en haar dyslexie een moeilijk tijd tegemoed zal gaan. In Parijs zit ze nu in klas CM2, ze is 1 jaar blijven zitten, en in september zou ze hier naar het middelbaar onderwijs gaan. Zijn er frans-nederlandse onderwijsmogelijkheden in Amsterdam te vinden waardoor ze de overgang geleidelijk zou kunnen doen? Qua niveau zou dit in Nederland overeenkomen met de oude zesde klas (nu groep 8?), het laatste jaar voor de middelbare school. Bedankt voor jullie antwoorden en ideeen.
Esther

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schakelklas?

Helaas is er in Amsterdam geen franstalig voortgezet onderwijs. Voor zover ik weet is ook het tweetalig onderwijs alleen met Engels en niet met Frans.
Er is wel de mogelijkheid voor een schakelklas tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs.
Mocht je een reguliere school overwegen, dat kan natuurlijk, bedenk dan wel dat je vaak in de brugklas niet mag blijven zitten, dus dat wenproblemen en dyslexie in de brugklas een reden kunnen zijn om af te stromen.
Ook is in Amsterdam de kernprocedure. Ik weet niet zo goed hoe het zit als je later insteekt. Maar dat betekent dat de leerlingen in maart/april mee loten met de school van hun eerste keuze, daarna een 2e ronde enzovoort. Ik weet niet zo goed hoe het zit op afstand en of het een probleem is om veel later je aan te melden als je uit het buitenland komt. Misschien is het wel een voordeel. Een grote groep kinderen teveel kun je niet toelaten, maar misschien wel 1 kind.
In Amsterdam heb je ook Onderwijsconsumenten. Daar zou je ook voor advies contact mee kunnen zoeken.
http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/

Frans

Frans aanbod is er wel bij maison Descartes, de franse culturele instelling. Ook weet ik nog van vroeger dat er een jongerenvereniging was bij de Waalse kerk in Amsterdam, en een franstalig koor. Dat was in elk geval gezellig Nederlands en Frans praten en couscous eten op zondag. Mocht je haar Franse contacten willen versterken.

Sowieso

Zou ik alle middelbare scholen eens mailen, (de snelheid van) hun reactie zegt al veel over wat ze evt te bieden hebben. Misschien kun je het beste op iets internationaals mikken.
Het hangt ook af van je toekomstige postcodegebied waar je misschien terechtkan/ op een wachtlijst komt.

Hoe eerder je je inleest, hoe beher! Begin bijv ook vast je dochter Nederlands te (laten) leren - nu is ze nog in een vertrouwde omgeving, nu kun je al starten met de voorbereiding.

Succes!

Lycee

Kan ze hier niet gewoon terecht?
http://www.lyceevangogh.nl/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.