Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Fondsen, bronnen gezocht

wie o wie kent fondsen subsidie bronnen oid voor de reiskosten ( meer dan 500 euri per maand ) die wij hebben om onze kinderen de voortgezette vrije school te laten bezoeken . Wij puzzelen dit al 6 jaar zelf bij elkaar maar eigenlijk lukt dat niet en hebben we chronisch tekort , het lukt steeds , kost echter wel meer dan enkel geld . Ook voor onze MBO( HMC) student hebben we zulke hoge ( reis) kosten dat er in het financiële enkel stress is . we willen graag onze kinderen dit identiteits gebonden onderwijs blijven gunnen , maar zijn op zoek naar bronnen ,

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alternatieven

Bronnen voor 500 euro per maand aan reiskosten ken ik helaas niet. Maar zijn er geen alternatieven?

Bijvoorbeeld: zelf verhuizen en dichterbij gaan wonen.
Of: kinderen door de week in een gastgezin.
Of: kinderen (mbo) op een kamer laten wonen.
Of: zelf de kinderen naar en van school rijden en ondertussen in de buurt een baantje zoeken.
Of: zelf een kamer verhuren in je eigen huis.
Of: stacaravan in de buurt van de school, waar je dan door de week verblijft.

Ik heb zelf indertijd optie 2 gedaan en optie 5 en overweeg voor 2014 optie 3 of 4.

Helaas krijgen ze met een MBO-opleiding pas vanaf hun 18e studiefinanciering, dus dat maakt het lastig tot ze 18 zijn.

Tsjor

Anna Niema

Anna Niema

11-05-2013 om 13:31

Andere school

Als jullie de reiskosten niet zelf kunnen betalen voor een school waar jullie je kinderen per se op willen hebben, dan rest er niets anders dan je kinderen op een andere school te doen dicht bij huis. Kom op zeg, wat een luxeprobleem. Een vrije school is echt niet zaligmakend. Vrije schoolkeuze wil niet zeggen dat anderen moeten opdraaien voor iets dat jij niet kunt betalen.

Voor je kind op het MBO is er misschien wel een tegemoetkoming in studiekosten (reiskosten) beschikbaar, want die opleiding kan alleen in Rotterdam en Amsterdam als ik goed begrijp dat het om een houtbewerkingsopleiding gaat. Zou hij/zij dat niet op school kunnen navragen?

Marie

Marie

11-05-2013 om 15:16

Tsjor heeft gelijk

Hoi
Ook ik zeg - kijk eens naar de alternatieven die Tsjor aangeeft. In plaats van een stacaravan (niet op elke camping mag je het hele jaar wonen) is een woning huren in de plaats van de school en daar door de week met de kinderen wonen, evt. met nog een gezin samen zodat de kosten gedeeld kunnen worden.
Vroegah hadden mijn ouders wel kinderen van een waddeneiland "in de kost". Maar op een gegeven moment had dat gezin 3 kinderen "aan de wal". Voor dat geld konden ze ook een goedkope woning huren. Ze deden dat samen met nog een gezin en de moeders wisselden elkaar om de week af woonden dan samen met 5 kinderen in dat huis geloof ik. Daar bespaarden ze dus best wel veel geld mee.
En ook ik vind het een luxeprobleem wat jullie hebben.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-05-2013 om 19:57

Sorry hoor

maar de overheid bezuinigt aan alle kanten op het speciaal onderwijs. Ook leerlingvervoer er naar toen krijg je nog amper, soms met heel veel pijn en moeite. Let wel, dit zijn kinderen die NIET naar een REGULIERE school KUNNEN. Omdat ze daar vastlopen, omdat de school niet weet hoe ze die kinderen kunnen begeleiden. En dan vraag jij, die er voor kiest je kinderen ver weg op een Vrije School te doen, of er fondsen oid zijn om de reis te bekostigen???
Ik heb bij voorgaande posters prima tips gezien....

bibi63

bibi63

11-05-2013 om 20:30

Ik sluit me aan bij de rest

Willen jullie hier overheidsgeld voor aanboren??? Heel erg. Zie reacties hierboven: kinderen die noodgedwongen op speciale scholen zitten en GEEN kosten meer vergoed krijgen.
Ik gun mijn kind ook van alles. Als zij in de USA wil gaan studeren, gun ik haar dat van harte. Maar als wij dat niet kunnen betalen: helaas pindakaas.
Bibi

Gastgezin zoeken

Wij hebben indertijd een gastgezin in Amsterdam gezocht. Dat hebben we gedaan door stichting Nidos op te bellen, dat is een organisatie die opvanggezinnen zoekt voor ama's. Wij wisten dat het vaak niet meevalt om een ama-kind in huis te krijgen, omdat sommige kinderen behoorlijk getraumatiseerd zijn. Mensen beginnen er idealistisch aan, ze verwachten een dankbaar kindje in huis te krijgen, maar ze krijgen veel problemen. Opvanggezinnen haken daardoor soms af.
Onze redenering was: dat zijn mensen die wel degelijk graag een kind in huis willen hebben en wij hebben een kind dat geen problemen heeft, een supervol programma waardoor het kind overdag nauwelijks thuis zal zijn, dus wie weet, wellicht kan een van die 'afhakers' ons kind opvangen. Dat is gelukt. Wij zijn toen in kontakt gekomen met twee heel aardige mensen, onze zoon (toen 11 jaar) heeft er ruim twee jaar gewoond en heeft nu nog goed kontakt met hen, jaren later.
De stichting heeft niet meer gedaan dan onze naam doorgegeven aan een gastgezin, waarvan zij wisten dat die graag kinderen zouden willen opvangen, maar niet al te moeilijke kinderen. We hebben toen een bedrag afgesproken voor voedsel etc.
Als je kind ergens anders woont vanwege school kun je wel dubbele kinderbijslag aanvragen. Daar zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden, dat kun je nalezen op de site van de SVB.

De andere opties zijn ook reële opties, in die zin dat ik weet dat sommige ouders dat gedaan hebben, bijvoorbeeld verhuisd zijn, of zelf het kind naar school brengen en dan in de buurt gaan werken, of een stacaravan (je woont er in feite niet, want je hebt nog een woonadres elders in Nederland).

Je moet kijken wat bij jullie situatie past. Als je nu al 500 euro per maand uitgeeft heb je in elk geval zoiets als budget, dat biedt mogelijkheden.

Tsjor

Nog een suggestie

Het eerste gastgezin, daarvoor had de school bemiddeld. Zij kenden ouders die ook een kind op die opleiding hadden, waar mijn kind dan zou kunnen verblijven. Heel aardig, maar het klikte absoluut niet met dat gastgezin, dus daar heb ik hem na enige tijd weggehaald. Toen is hij tijdelijk bij een vriendje van zijn klas thuis geweest en daarna hebben we het gastgezin gevonden zoals ik eerder beschreef. Maar de eerste optie (vraag het eens aan de school) zou ik zeker niet overslaan.

Tsjor

Evanlyn

Evanlyn

12-05-2013 om 00:39

Goeie suggesties

Goeie suggesties hierboven. Het lijkt me een lastig probleem, zeker als je kind gelukkig is op school, maar je financiële situatie is veranderd. Trek je niks aan van de mensen die het een luxeprobleem vinden, want vergeleken met Syrië is natuurlijk alles een luxeprobleem. Met dat soort oordelen is nog nooit iemand geholpen.

Anna Niema

Anna Niema

12-05-2013 om 11:36

Onzin evanlyn

De tering naar de nering zetten, nooit van gehoord? Villakula will haar kinderen op de Vrije School laten, maar ze kan het niet ZELF betalen. Dan kan dat dus niet en moet ze een andere school dichtbij huis zonder reiskosten zoeken.
Zoals andere Anna al opmertke wordt er vreselijk bezuinigd op vervoer voor kinderen met een handicap die vervoer nodig hebben, in vergelijking daarmee heeft Villakula een luxeprobleem. En daarom vind ik dat ze een andere school voor har kinderen moet zoeken, want om anderen te laten betalen voor je hobby is natuurlijk van de gekke.

Wat zou je ervan vinden als ik hier de vraag stel: ik wil mijn kinderen op de British School in Amsterdam doen, want het lijkt me zo enig dat ze goed Engels leren, maar de reiskosten erheen zijn te duur en het schoolgeld kunnen we eigenlijk ook niet betalen. Weet iemand of daar fondsen voor zijn? Dan zeg je toch ook, doe effe normaal.
Zo zie ik ook de wil van Villakula om haar kinderen te willen blootstellen aan het gedoe op de Vrije School. Dan maar een gewone school zonder Steiner-geneuzel.

Sjansje

Sjansje

12-05-2013 om 11:37

Syrië?

Hoezo vergeleken met Syrië? Ik denk dat hier, heel terecht, wordt opgemerkt dat het om een luxeprobleem gaat omdat in Nederland extreem bezuinigd wordt op het leerlingenvervoer voor speciaal onderwijs. Kinderen met een beperking, die geen keuze hebben uit diverse scholen. Kinderen voor wie het wegvallen van vervoer eenvoudigweg betekend dat ze dus niet meer naar school kunnen.
Natuurlijk is de situatie waarin Villakula zit een luxeprobleem.

kastanjet

kastanjet

12-05-2013 om 11:49

Ik wilde dat ik een keuze had

Dochter moet naar een cluster-3 LZK-school, 65 km verder. Drie uur reizen per dag.. Geen andere mogelijkheid hier in de buurt.

Anne m

Anne m

12-05-2013 om 15:32

Wat als

Villakulla niet voor de vrije school gekozen had, maar voor bijvoorbeeld Reformatorisch onderwijs? Is iedereen dan nog dezelfde mening toegedaan? Of als er een school gekozen wordt ivm topsport, die ook verder weg ligt?
Ik neem aan dat Villakulla deze school heeft gekozen omdat dit aansluit bij de manier van opvoeden en de manier van onderwijs die zij wensen. Het is geen privé school, dus de vergelijking met de British School of studeren in Amerika gaat mank, vind ik.
Ik ben het er wel mee eens dat de " samenleving" niet hoeft op te draaien voor de reiskosten. Maar ik vind de vraag die gesteld wordt legitiem.

anna van noniemen

anna van noniemen

12-05-2013 om 16:06

Dan zou ik hetzelfde hebben gezegd

en ok, een andere school is dan wellicht geen optie als je per se reformatorisch onderwijs wilt, daarvoor moet je bij ons vandaan ook naar een grote stad reizen... Maar als dat je keuze is.

Ik heb weleens gelezen dat je daarvoor bij ons in de gemeente ook leerlingvervoer kan aanvragen, maar dat daar dan wel een eigen bijdrage naar draagkracht tegenover staat. Wat ik niet meer dan terecht vindt. Misschien is dat er ook wel voor Vrije School, wat tenslotte ook onder bijzonder onderwijs valt. Maar een eigen bijdrage zal daar ongetwijfeld voor gevraagd worden....

Anne m

Wij hebben voor onze oudste zoon gekozen voor een bepaalde school ivm topsport. De extra kosten voor dat sporten plus vooral de extra reiskosten zijn best hoog. Dat is een luxe die wij ons -gelukkig- kunnen permitteren. Als we daar het geld niet voor hadden gehad, dan zou zoon niet naar deze school zijn gegaan maar naar een gewone school in de buurt. Jammer maar helaas. Er zijn -op enkele uitzonderingen na- altijd wel scholen in de buurt. Wil je toch een andere school dan IS dat een luxe probleem, en dat kan dus alleen als je daar voor wilt en kunt betalen.
Hier wordt door de sportacademy overigens ook wel gezocht naar sponsoren. Zo krijgt zoon wel gratis kleding om in te trainen (gesponsord door bedrijven die er hun logo op kwijt kunnen) en bijvoorbeeld een gratis fiets op het station om mee naar school te komen. Verder sponsort de NS nog met 1 gratis jaarkaart (voor 18 sporters, dus per persoon schieten we daar niet heel veel mee op). Op het moment is het gewoon heel moeilijk om sponsoren te vinden voor wat dan ook.

Annet

Annet

12-05-2013 om 16:21

Vraag is heel normaal

De vraag is of er bronnen of regelingen zijn waar deze ouders gebruik van kunnen maken. Goede vraag toch! Je kunt als burger niet zo makkelijk alle mogelijkheden overzien.
Als zo' n regeling er is, dan mag je er gebruik van maken, dat is onafhankelijk van anderen die niet in aanmerking komen.
Een heel andere discussie is het bestaan van leerlingenvervoer voor bepaalde vormen van onderwijs ( niet speciaal onderwijs).

Fiorucci

Fiorucci

12-05-2013 om 16:58

Anne m

Ja, ook bij een reformatorische school zou ik diezelfde mening hebben.

cqcq

cqcq

12-05-2013 om 17:40

Je moet bij de gemeente zijn

En dan daar de verordening leerlingenvervoer doorspitten. Als er al een tegemoetkoming mogelijk is dan zal die afhangen van jullie inkomen. (en als het, als is het met veel moeite nu lukt om het vervoer van je kinderen te betalen dan vermoed ik dat je inkomen te hoog is om een substantiele bijdrage van de gemeente te krijgen).

Tineke

Tineke

12-05-2013 om 20:26

Mbo

Er bestaat wel een soort tegemoetkoming voor MBO-leerlingen, jonger dan 18 jaar. Bij DUO op te vragen. Is behoorlijk veel geld, zo'n 700 euro per schooljaar.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-05-2013 om 23:23

Maar maar maar

Ik vind het ook een luxe probleem, en ik zou voor een lokalere school kiezen. Maar dat geeft toch niet, vragen over luxe problemen mogen toch ook wel gesteld worden?
Bovendien lees ik de vraag denk ik anders. Villakula vraagt volgens mij wel of er fondsen zijn, maar niet naar overheidsvergoedingen. Maar naar stichtingen en andere sponsors die in een situatie als deze een bijdrage willen leveren. Lijkt me een legitieme vraag, waar ik verder niet bij kan helpen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2013 om 00:16

Oke oke oke

Maar actief meedenken mag toch ook?

De vraag is of er fondsen zijn. Dan is de tip om bij gebrek daaraan out of the box te denken toch niet verkeerd.

Ik vind het overigens ook een luxeprobleem, maar dat maakt de vraag toch niet minder terecht. Villakula kan er ook niks aan doen dat er op leerlingvervoer bezuinigd wordt.
En bovendien hebben ouders van zorgenkinderen wellicht ook nog wel wat aan de evt. tips mbt fondsen.

Reformatorisch onderwijs

Reformatorisch en gereformeerd onderwijs met een streekfunctie organiseren zelf hun leerlingenvervoer, en alle ouders (ook die van fietsende kinderen) wordt gevraagd daar aan bij te dragen.
Scholen hebben ook eigen fonds voor minder draagkrachtige ouders.

Heeft deze Vrije School dat dan niet?
Of zijn er te weinig minder draagkrachtige ouders binnen de schoolpopulatie?

Heb je al navraag gedaan bij de school?

En om wat voor afstand gaat het eigenlijk? Valt het niet te fietsen?
Dirks oud-klasgenoten fietsen bijna allemaal om en nabij de 20 km om op school te komen.

Het Wartburgcollege in Rotterdam-Zuid heeft leerlingen in o.a. Hardinxveldt-Giessendam, die komen elke dag op de fiets, en dat is ruim 30 km.

Zodra je kind 16 is kunnen ze op een brommertje, dat is altijd nog goedkoper dan 500 euro per maand.

Al eens aan thuisonderwijs gedacht?

School en fondsenboek

Ik ben niet echt thuis in die wereld, maar ik zou het geloof ik vrij gericht aanpakken. Biedt de school zelf of een overkoepelende organisatie binnen de Vrije School geen mogelijkheden? Kan me zo voorstellen dat er daar potjes zijn voor mensen zoals jullie. Dus ik zou daar beginnen met vragen. Heb je anders het Fondsenboek al eens doorgebladerd om te zien of er iets te vinden is wat past bij jullie situatie? Mogelijk kom je hier ook op ideeën.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.