Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
leona

leona

16-11-2012 om 14:24

Flinke onvoldoende voor muziekles op vo 2e klas

Graag wat meningen cq. ervaringen.

Ik zie net dat mijn zoon een flinke onvoldoende heeft voor muziek. Hij heeft van huis geen muziekles, gewoonweg omdat we het geld niet hebben. Van hem had ik al gehoord, dat deze docent de kinderen onverwacht getoetst had op muzieknoten. Hij speelde een noot, en de kinderen moesten opschrijven welke noot het was, die noot hield hij 2 seconden aan en ging verder....
Ik vind het echt ongelooflijk dat een docent daarop toetst. Ik heb zelfs gehoord dat studenten die naar het conservatorium willen, hierop getoets worden en vaak dit niet weten, dus een kind in de 2e klas VO hierop te toetsen????
Ik begrijp hier niets van.
Is dit iets wat gebruikelijk is?
Wat vinden jullie hiervan?
Graag jullie mening, want ik ben zooooo boos op die docent, heb al een mailtje klaarliggen. Zoon is heel ijverig en wil echt voor alles een mooi cijfer hebben, dus het ligt niet aan het feit dat hij voor muziek niets doet.

Leona

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-11-2012 om 14:38

Waarom ben je zo boos?

"Zoon is heel ijverig en wil echt voor alles een mooi cijfer hebben, dus het ligt niet aan het feit dat hij voor muziek niets doet."
Mijn zoon wilde ook graag mooie cijfers en ondanks zijn inspanningen is het met Frans en Duits nooit gelukt. Hij deed er zijn best voor, maar het was 'gewoon zijn ding niet'. Vooral van luistertoetsen bakte hij niets. Het is nooit in mij opgekomen om daar boos over te worden. Jouw zoon is op dit moment wat minder goed in muziek. Dat kan, je hoeft ook niet overal goed in te zijn. In de klas is ongetwijfeld geoefend met noten, en dat wordt getoetst. Ik vind daar eerlijk gezegd niets vreemds aan, laat staan dat je hier als ouder boos over moet worden. Er zullen nog wel meer toetsen komen; toetsen waarvoor je kind wel kan leren en een mooi cijfer kan halen.
Dat jouw kind geen muziekles thuis heeft, vind ik er helemaal niets mee te maken hebben. Ja natuurlijk, een kind dat een instrument bespeelt, zou dit wellicht beter kunnen. Als wij thuis Frans hadden gesproken, had mijn zoon wel goede cijfers gehaald op zijn luistertoetsen Frans. Een kind dat op sport zit, haalt misschien betere cijfers op gym. Tja.
Ik vind dat je je als ouder pas druk moet gaan maken, als je kind dreigt te blijven zitten op 'pretvakken' als gym en muziek. Verder lekker laten gaan, jammer voor je zoon, maar dat kan hij vast wel aan. Een incidentele onvoldoende is echt geen drama.

Ik zou blij zijn als ze dat zouden leren

Hier wordt alleen wat vaag gezongen, verder helemaal niets. Met een beetje mazzel mag er nog iemand op het houtblok of de tamboerijn slaan, maar verder is het de naam muziekles niet waard. Dus als er bij jou echt les gegeven wordt, en ze iets moeten leren: geweldig!

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2012 om 15:09

En...

En ik heb twee kinderen die helemaal niks bakken van tekenen en handvaardigheid. Meestal zesjes. Er zijn maar weinig kinderen die overal in uitblinken.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-11-2012 om 15:49

Wel een heel vreemde toets...

om zo uit het niets te moeten zeggen welke toon er gespeeld wordt, dat kunnen alleen mensen met een goed getraind absoluut gehoor. Ik ken genoeg mensen die wel actief muziek beoefenen (zelf speel ik ook, en zoons ook) maar ik ken er maar een paar die op gehoor kunnen zeggen of één instrument zuiver is, laat staan zo uit het niets de juiste toonhoogte kunnen benoemen. Dus voor een muziektoets in 2 VO is dit heel raar. Maar het zal wel niet zo zwaar meetellen, dus ik zou er geen groot drama van maken als ik jou was.
Marjoleine

Wilma

Wilma

16-11-2012 om 16:57

Wel vreemd, maar geen mail

Ik vind het wel een vreemde en erg moeilijke toets. Maar ze ullen dit ast geoefend hebben, anders toetst ie zoiets niet.

Ik zou hier beslist geen mail over sturen. Jammer, maar helaas. Er komen vast welandere toetsen waar hij hoger mee kan scoren.

Weet je heel zeker dat het precies zo gegaan was?

Lijkt me best onwaarschijnlijk dat de kinderen op gehoor een toon moesten benoemen. Da's eigenlijk alleen weggelegd voor mensen met een absoluut gehoor, de meeste mensen die zelf een instrument bespelen kunnen dat niet. En als het wel zo is, dan heeft vast en zeker de hele klas een dikke onvoldoende. Kan het niet zo zijn dat ze bijvoorbeeld de noten van de toetsen van een piano moesten herkennen, die in beeld waren op het smartboard?

Ik zou geen boos mailtje sturen want misschien is dat volkomen onterecht. Vraag eerst nog eens bij je zoon of een klasgenoot na hoe het nou precies ging, of vraag dat bij de docent na, zonder boze ondertoon.

skik

Ik zou

Inderdaad eerst eens checken bij die leraar hoe het precies zat. Misschien heeft je zoon iets niet meegekregen?
Ll puur op gehoor tonen laten herkennen lijkt me bizar moeilijk, ik speel ook instrumenten maar dat lukt me niet hoor.

leona

leona

16-11-2012 om 21:26

Niet eerlijk

Bijna de hele klas heeft een onvoldoende. Ik heb heg nagevraagd aan een aantal vrienden van hem, en deze onverwachte toets is echt zo gegaan.
Het maakt mij niet uit dat hij niet overal in uitblinkt , dat hoeft helemaal niet, maar dit is gewoon niet eerlijk. Hij moest ook Italiaanse namen leren over ritmes en die had hij niet geleerd, stom en eigen schuld, maar die noten zitten me dwars. Ik heb zelf 7 jaar pianoles gehad en ik weet ze ook niet op gehoor te benoemen.
Op het moment van de toets hebben sommigen gezegd dat ze het niet eerlijk vonden, waarop dd docent boos reageerde dat het brugklas werk was. Vorig jaar hebben ze heel veel uitval van deze docent bijna geen les gehad!!!!! Kan niet tegen deze onrechtvaardigheid!!!!!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-11-2012 om 22:02

Muziekles

Als het idd zo is gegaan zou ik als ouder zeker navraag doen bij de betreffende docent. Lijkt mij dat meer ouders deze gang van zaken vreemd vinden. Of wellicht dit bij de mentor neerleggen?
Overigens, als ex-muzikant, kan ik je zeggen dat dit beslist geen basisleerstof is voor algemene muziekles op een middelbare school. Het op gehoor benoemen van noten en tonen (solfege) vereist uitgebreide oefening en training. Ik kreeg het pas in het eerste jaar conservatorium.
Nog iets over muziekles: als je een laag inkomen hebt zijn er bij de meeste gemeentes mogelijkheden om (een deel van) de kosten vergoed te krijgen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-11-2012 om 22:05

Relax leona

Relex Leonie, met boosheid kom je nergens. Als de kinderen zelf het idee hebben dat dit geen passende toets was, dan moeten ze actie ondernemen. Adviseer hem om samen met klasgenoten naar de mentor te gaan en dit te bespreken. Daar is een mentor voor. Je kind zit in de tweede, oud en wijs genoeg dus om zelf actie te ondernemen. Dat mag je echt van kinderen in de tweede verwachten hoor, ze zitten niet meer op de basisschool. Ik vind persoonlijk jouw reactie nogal overtrokken, en ik denk dat je je kind er niet mee helpt door nu op hoge poten naar school te gaan. Geef je kind vertrouwen dat hij dit zelf kan oplossen. En vindt hij het de moeite niet waard om naar de mentor te gaan, ook prima. Die onvoldoende haalt hij echt wel weer op hoor.

Maylise

Maylise

16-11-2012 om 23:37

Leona

Het klinkt inderdaad als een oneerlijke toets. Ik snap dat je zoon meer duidelijkheid wil en dat hij hiernaar wil vragen. Maar dan niet door jou maar door je zoon. Als die toets echt oneerlijk is dan kunnen ze samen met de klasgenoten naar de docent gaan om (beleefd!) te vragen hoe en waarom. Komt hier geen bevredigend antwoord uit dan kunnen ze het hogerop gaan zoeken. Ik zou me er verder niet mee bemoeien. Zolang de overgang niet in gevaar komt (en dat lijkt me niet door een toets) vind ik dat ze dit zelf uit moeten zoeken.

Was het soms een muziekdictee?

Ik weet dat oudste voor alle muziekschooldiploma's (ABCD) wel een muziekdictee heeft gehad. Ook voor de allereerste en toen was ze pas 8 volgens mij. Maar ze is even niet hier dus wat de inhoud van zo'n muziekdictee precies is kan ik haar niet vragen. Maar daar is zij en de rest ook met gemak voor geslaagd. Volgens mij was het zelfs het eenvoudigste van het theorieonderdeel dat muziekdictee. En dat was ook iets met noten horen en benoemen. Dus er zijn ook makkelijkere manieren om noten te benoemen lijkt me...... Dan ben je echt nog lang niet op conservatoriumniveau en die kinderen hebben heus niet allemaal een absoluut niveau. Maar dat doet er lijkt me niet toe. Als de bijna hele klas een dikke onvoldoende haalt was het of te moeilijk qua niveau of de lesstof is niet goed uitgelegd. Dat moet de mentor ook opvallen.... En hij kan aankaarten bij die leraar dat dit niet eerlijk is. Of bij het team
En dan kan hij ervoor zorgen dat het over word gedaan ( na extra uitleg desnoods) of dat er een vervangende toets word gemaakt. Een beetje aandringen van jouw en de leerlingen moet hem dat duidelijk maken. Wel netjes blijven, gewoon een mailtje sturen of bellen en zeggen dat je het niet vind kloppen.
Groeten albana

Ritmisch dictee zegt dochter

Oudste komt net binnenvallen en heeft jouw omschrijving van de lesstof gezien en denkt dat het om een ritmisch dictee ging. Daarbij moet je de lengte van de noten en de maatsoort ( wel eenvoudige ) herkennen, en opschrijven. Wel eenvoudige lesstof, op A niveau ongeveer volgens oudste. Jongste schijnt het op v.o. ook gehad te hebben als toets ( vorig jaar ook 2 de ) en die had wel altijd voldoendes voor muziek en ook nooit muziekles gehad, behalve op school. Maar die had wel een goede en enthousiaste muziekleraar die goed uitlegde en een zus voor als ze het niet snapte
Groeten albana

bibi63

bibi63

17-11-2012 om 16:33

Kan niet

Ik vind het niet kunnen. Als je geen muziekinstrument bespeelt, is het vrijwel onmogelijk dat te weten (en ik vraag me af of muziekspelende kinderen het wel weten....). Ik vind dat muziekles een 'algemene orientatie' moet zijn. Waarin je als docent wat vertelt (feitelijke kennis, geschiedenis, instrumenten enz enz) , basis mbt muzieknoten, wat laten horen e.d. Zaken die kinderen kunnen leren net als met geschiedenis of aardrijkskunde. Kinderen een proefwerk geven door noten (gehoor, muzikaalgevoel, kennis door een muziekinstrument te bespelen) te laten herkennen, vind ik fout. Dat kun je wel doen in de les, dat is best leuk, maar niet voor een rapportcijfer.
Wat hier gsteld wordt in de draad, dat je nu eenmaal beter bent in Frans als je een Franstalige ouder hebt, vind ik totaal onzin. Natuurlijk ben je dan beter, dat is logisch, maar dat wordt niet verwacht, is geen proefwerk eis.
En verder niet te vergeten: het zijn bijvakken, maar voor alle bijvakken een onvoldoende heeft wel degelijk consequenties, zeker als je op de hoofdvakken ook mager scoort.
Gr. Bibi

Hier ook af en toe

Hier hebben ze ook wel ditnsoort toetsen gehad bij muziek. Ik was het hier ook helemaal niet mee eens. Maarja, mijn knd deed het best goed en dan hou je je toch maar stil. En hier telt muziek net zo zwaar als wiskunde, aardrijkskunde of wat voor vak dan ook. Alleen gym telt niet echt mee.
Nu mijn tweede kind op het VO zit maak ik me er drukker om. Zij is niet zo' n muzikaal genie. Ze zal op de andere vakken hoogstwaarschijnlijk geen onvoldoendes staan, maar op muziek staat ze tot nu toe een mager zesje. En wat ze vragen voor de toetsen is soms idioot en voor net muzikaal geschoolde kinderen niet te doen.
De vergelijking met opgroeien in een franstalig gezin gaat natuurlijk niet op. Bij de eerste franse toetsen wordt er vanuit gegaan dat je geen frans spreekt. En op onze school gaan ze er bij de eerste toetsen muziek al vanuit dat de kinderen AMV hebben gehad en dat is volgens mij geen instroomeis op het VO.

Marjolein

Marjolein

17-11-2012 om 20:34

Ja hoor,

Bij ons gaat dat ook zo. Inderdaad solfege in de tweede klas. :o Met moeite halen ze een rapportvoldoende voor muziek, vooral door dit soort onderdelen. Vorig jaar zelfs een paar keer een 3, nou dat is keihard ophalen dus.
Vorig jaar liep er ook een draadje over bij Ouders en School. Het is helemaal in om onmogelijk moeilijke muziektoetsen te geven. Ik snap het niet, maar ik maak me er niet boos over. Het voordeel vind ik dat ze echt iets leren bij muziekles, mijn kinderen leren noten lezen, allerlei muziekkreten en -stromingen. Beter dan de passieve lessen die wij vroeger hadden.
Boos worden, waarom? Het is weer zo'n vakonderdeel dat niet aangeleerd wordt op school, maar het wordt wel van je kind verwacht. Ik zie dat bij veel vakken, trouwens.
En dat wij dat een onmogelijke vaardigheid vinden om te vragen aan een puber, soit. Je kunt wel mailen met de docent om te begrijpen wat er nu precies wordt getoetst, en vragen hoe je je kind daarbij kunt helpen.
Ik snap je frustratie wel, maar probeer er positief iets aan te doen.

Geen onmogelijke vaardigheid

Dat ritmische dictee en de onderdelen die genoemd worden zijn nou niet bepaald onmogelijk. Is allemaal A niveau muziek. Normaal als je jong begint met gewoon muziekles behaal je dat in 3 jaar tijd en heb je maar een half uurtje muziekles ( meestal zelfs maar 20 minuten) per week. Met als je 10 jaar bent ongeveer. Begin je ouder dan red je dat met gemak in 2 jaar. Dat is beginnersniveau zeg maar. Niet eens hoog genoeg om meer dan eenvoudige liedjes te spelen. Niet genoeg om altijd muziek te blijven maken, niet genoeg voor een amateurorkest en oom niet voor een dweilorkest of om echt met plezier dat te doen. Daarvoor moet je minstens B ( en dan is het ook nog maar minimaal) en beter nog C hebben. Dus zo enorm ingewikkeld qua lesstof is het echt niet. Ik denk eerder dat het grote verschil is dat kinderen die de lesstof met een instrument erbij leren het horen en praktisch beoefenen en daardoor sneller begrijpen en onthouden. Jongste kreeg ook simpele liedjes op tijdens schoolmuziekles. Die je op school mocht oefenen als je thuis geen muziekinstrument had. En dan mocht je nog kiezen ook welk instrument. ( meer instrumenten voorhanden) omdat jongste echt helemaal geen ambitie die kant op heeft koos ze bet instrument dat we thuis ook hebben. Lekker makkelijk oefenen Ik snap ook niet goed wat ze anders zouden moeten leren? Beginnersstof muziek, wat is daar dan mis mee??
En ja jongste haalde ook wel eens een 3 en ook wel eens een 8 ( ritmisch klappen). Nou en? Dat is gewoon geen kind die uitblinkt in muziek, ze haalt ook wel eens wat minder op andere vakken. Meestal een kwestie van een tijdje drukker met haar sociale leven in de klas dan met de lesstof. Zij heeft dat opletten wel nodig anders leert ze niks en kent en begrijpt ze de lesstof niet.
Groeten albana

bertje1

bertje1

18-11-2012 om 12:48

Hihi

maak je niet te druk... maar je kunt natuurlijk altijd aan de mentor vragen. hiero (vwo) is muziekles zoooooooo makkelijk... ze moeten voor het 1e hoofdstuk maarliefst 3 noten kennen op de notenbalk en een muziekje na kunnen spelen; maar een noot zo kennen van de piano? dat is belachelijk, dat kun je niet horen als leek!

Vic

Vic

18-11-2012 om 13:51

Tja

Er zijn altijd wel leerkrachten die 'rare' toetsen geven of een bijzondere manier van beoordelen hebben. Zo heeft bij mijn dochter in de klas wel eens iedereen een 7 gekregen voor een boekbespreking. Was ik ook niet blij mee (dat is voor haar juist iets om haar cijfer mee op te krikken), maar die leraren zullen er wel een bedoeling mee hebben. Als het de spuigaten uitloopt en je kind dreigt te blijven zitten op dat ene vak, kun je altijd nog aan de bel trekken.

Straks

Krijgt hij een baan en passeert zijn manager hem volstrekt onterecht voor een leuke klus. Onrechtvaardigheid is overal. Hij moet leren wanneer hij er al dan niet energie in wil steken. Adviseer hem, maar neem het niet over van een VO kind.

Loes

Bijvak? pretvak?

Los van de inhoud van de discussie: muziek is geen bijvak, maar gewoon een vak in de basisvorming.
Overigens denk ii inderdaad ook dat het om een ritmisch dictee ging..

Vera*

Vera*

20-11-2012 om 07:51

Hier

Dochter moet volgende week ritmes kunnen tikken. Ze hebben een blaadje mee zodat ze kunnen oefenen.
Ze zit in de brugklas.

Maki

Maki

21-11-2012 om 08:46

En hier

Hier kiezen kinderen zelf het niveau voor muziekles. Er is een voorgeschreven stuk met makkelijke en moeilijke partijen (en dat varieert van een tweehandig pianostuk tot een ritme slaan op een slagwerkinstrument). Ze krijgen ook wel eens een toets. Meestal over basistheorie (nootduur, maatsoort, toonhoogte).

Maar het op het gehoor herkennen van de toonhoogte, dat hebben ze nooit gedaan... lijkt me ook niet realistisch om te verwachten. Wat ik me wel zou kunnen voorstellen: docent speelt een noot en zegt welke het is, daarna speelt hij een andere noot die de leerlingen moeten benoemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.