Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

17-12-2012 om 13:24

Fijne stereotyperingen in geobasmethode

Ik hielp net zoon (groep 8) met het oefenen voor een toets aardrijkskunde. Over Parijs ging het deze keer. Na een kort stukje over het centrum van Parijs ging het verder over de grauwe buitenwijken met goedkope flats. In een 3 zinnen werd hier een beeld neergezet, waar de PVV een puntje aan kan zuigen.
Veel jongeren in de buitenwijken zijn werkloos.
Criminaliteit is er een groot probleem.
In de buitenwijken wonen veel gastarbeiders bij elkaar.

Vervolgens gaat het door over de mooie, fijne en veilige voorsteden waar hardwerkende forenzen genieten van ruimte en rust.

Ik stond eigenlijk wel versteld van het beeld wat hier zomaar even gecreëerd wordt, zonder enige nuance. Ten eerste leek mij het begrip gastarbeider niet meer van deze tijd, maar het gemak waarmee een paar woorden - jongeren, werkloos, criminaliteit en gastarbeiders - aan elkaar gekoppeld werden, vind ik echt stuitend.
Ik heb er maar een goed gesprek aan gekoppeld over verschillende vormen van criminaliteit en beeldvorming, maar vind het echt jammer dat een schoolmethode zo kort door de bocht zo'n tekst produceert.
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat criminaliteit en werkloosheid geen problemen zijn in dit soort buurten, maar het gemak waarmee dit gekoppeld wordt en afgezet wordt tegen 'veilige' voorsteden, vind ik zorgwekkend.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

17-12-2012 om 17:15

En wat klopt er niet aan?

Werkloosheid en criminaliteit in de banlieues is nu eenmaal een groot probleem.
Of wilde je de PVV stemmenwinst bezorgen door hier krampachtig over te gaan doen ?

Teksten met weinig nuance

Een probleem is denk ik ook dat teksten zo eenvoudig mogelijk worden gehouden. Daardoor klinken ze vanzelf al botter dan mogelijk de bedoeling is, en er worden allerlei mogelijke nuances weggelaten ook.

Mijn zoon (groep 5) had een lijstje mee met mogelijk moeilijke woorden die kennelijk aan de orde gekomen waren in de (geschiedenis?) les. Bij 'held': 'iemand die anderen helpt als ze in gevaar zijn [ of zoiets] . Een held is niet bang'
Nou, dat klopt niet hoor, zei ik tegen zoon: een held is eerder iemand die wel bang is maar het toch doet. Want ik kan dat soort dingen dan weer niet over mijn kant laten gaan. Maar ik snap wel dat de nuance soms wordt opgeofferd aan de eenvoud en het hapklaar aanleveren van informatie.

Groeten,

Temet

Nuance

Mede doordat statistieken met gegevens over etniciteit of religie in Frankrijk zijn verboden weet niemand of de schoolresultaten en arbeidsparticipatie van migranten anders is dan gemiddeld. Toch denk ik dat etniciteit hier niet het belangrijkste probleem is. Anders dan bijvoorbeeld de gettoïsering van Noord-Amerikaanse binnensteden wordt leeftijd, niet etniciteit, algemeen gezien als de belangrijkste factor in het verval van de banlieue. Het gaat dan vooral om de zogenaamde tweede en derde generatie jongeren, die in tegenstelling tot hun ouders in de stad zijn geboren en/of opgegroeid. Jongeren die zich wel Frans voelen, maar vaak kansarm zijn en het gevoel hebben buitengesloten te worden.
Daarnaast zou het republikeins nationalisme en haar drang tot assimilatie ook wel eens een van de achterliggende oorzaken van de huidige problemen kunnen zijn. Jarenlang is er door de angst voor verschillen een autoritair, repressief ingrijpen van de Franse staat geweest. De banlieues werden daarbij in zowel verkiezings- als beleidsprogramma’s continue afgeschilderd als de ‘buitenwereld’ die een bedreiging vormen voor de Franse cultuur en samenleving. Je zou kunnen stellen dat die ruimtelijke beeldspraak tussen stad en banlieues stigmatiserend heeft gewerkt. Ofwel ruimtelijke segregatie speelt meer een rol dan etnische segregatie.

Alstublieft.

skik

Quotehaakjes vergeten. Dit is uit een interview met een sociaal antropoloog die zich gespecialiseerd heeft in banlieues.

skik

Nicky Lohs

Nicky Lohs

18-12-2012 om 19:56

Maar

Ik lees in die 3 zinnen gewoon 3 feiten over deze wijken.

Soms zijn dingen toch ook gewoon zoals ze zijn? Of moeten ze de waarheid in schoolmethodes verdraaien of delen weglaten omdat het niet zo aardig overkomt?

Fransien

Fransien

19-12-2012 om 13:52

Banlieu

Die 3 zinnen in Geobas zijn, heel kort samengevat, ook wat ik weet over de voorsteden van Parijs. Daarnaast weet ik ook dat het no-go area's zijn voor de politie en dat zal niet vanwege onbeschaafd taalgebruik zijn. Ik heb nog even gegoogled om te kijken of ik echt andere informatie kan vinden, maar behalve verhalen over dat er nu door werkgevers op postcode geselecteerd wordt en goedwillende mensen nu absoluut geen kans maken op een baan door het gedrag van buurtgenoten heb ik niet gevonden. Natuurlijk zitten er meer normale mensen dan raddraaiers in een wijk, maar in deze wijken lijken de raddraaiers de norm. Of dat komt door etniciteit kan ik niet zeggen, uitzichtloosheid kan veel met mensen doen. Wat betreft de tekst in het schoolboek, ik vind niet dat die moet weergeven hoe de situatie eruit hoort te zien, wel hoe hij op dit moment is.

Tja..

Je kan dingen niet mooier maken dan ze zijn. Ik draai het om, hoe zou je zelf de banlieus in 3 korte zinnen omschrijven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.