Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P

P

12-12-2012 om 17:57

Ezelsbruggetje 's

Oudste leerde vorig jaar (dacht ik tenminste) een ezelsbruggetje om de uitgangletters te onthouden wanneer er een 's achter moet. Tot mijn verbazing weet degene die de dyslexiebegeleiding van jongste doet het niet en helaas weet ik het ook niet meer

Dus pyjama's (lange a klank) en hobby's.

Het was dus iets met die letters (a, o, u) + y.

Weet iemand het toevallig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

12-12-2012 om 18:24

je titel is fout

's krijg je bij woorden die eindigen op

a
i
o
u
y

en dus niet bij woorden die eindigen op

e

helaas zijn er een paar "probleemwoorden" waarbij deze regel overtreden wordt wat het niet makkelijker maakt. Maar in 99% van de woorden is dit de regel

Titel is goed hoor, elsje

Er staat een spatie tussen ezelsbruggetje en de apostrof. :0)

skik

P

P

12-12-2012 om 20:34

Elsje en skik

Ik weet inderdaad heel goed wat de regel is maar er stond een ezelsbruggetje in de vorm van een woord geloof ik in het boek van Nederlands vorig jaar. Dat woord wil ik graag weten.

Goed gezien Skik, het ging natuurlijk niet om ezelsbruggetjes maar om een ezelsbruggetje voor 's

krin

krin

12-12-2012 om 20:49

Goeie vraag

"Ezelsbruggetje: Ik hOU vAn Y;s Als één van de hoofdletters aan het eind van een woord staat krijg je in het meervoud ‘s. Zie alle voorbeelden in de eerste zin."
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/meervoud.321525

elsje78

elsje78

12-12-2012 om 21:09

Oeps sorry

Even de juffrouwstand uitzetten de volgende keer

Ok, de regel is duidelijk, maar misschien kunnen jullie me dan uitleggen waarom niveaus niet met 's is. Ik probeer al een tijdje met een goede verklaring te komen voor mijn leerlingen, maar ik kan het niet goed vinden.

Inge M

Inge M

12-12-2012 om 21:48

Elsje78

De uitleg is volgens mij dat je geen 's nodig hebt om het goed te lezen. Als je die niet nodig hebt, moet je hem ook niet plaatsen.

Inge M

Inge M

12-12-2012 om 21:49

En aanvullend

De au staat ook niet in het bovengenoemde ezelsbruggetje

Limi

Limi

13-12-2012 om 07:49

Uitspraak

Als de uitspraak zou veranderen met -s doe je -'s. Je kunt de apostrof ook zien als de weggevallen klinker die je voor de uitspraak nodig hebt.

pyja-mas: mas is kort en dat zeg je niet, dus ma's (maas)
para-plus: je zegt geen plus, maar pluus, dus plu's

enz.

Aan het eind van een woord mag je wel -ee hebben en bijvoorbeeld niet -oo, dus -e/-ee is anders.

P

P

13-12-2012 om 18:19

Grijns

Krin dat was MIJN antwoord daar wat ik niet eens zelf kon terugvinden )) Bedankt!

Elsje, het gaat om lange klanken (de a in rapen is een lange klank) en er zit geen lange klank in niveau.

krin

krin

13-12-2012 om 21:10

Ik dacht al

dat jij daar kind aan huis was. Geinig.
Niveau heeft trouwens wel een lange klank, vind ik. Als je het op zijn jarenzeventigs als nivo zou schrijven, zou je er geen nivos van mogen maken, maar nivo's. Maar omdat je de oo-klank in niveau niet opeens anders uitspreekt als je er een s achter zet, heb je geen apostrof nodig.
De klank (de mogelijke klankverandering) is dus belangrijker dan de letter op zich. En de baby's zijn de uitzondering, maar de Y staat erbij, zie ik.

P

P

13-12-2012 om 21:18

Ik werd er ook al helemaal gek van dat ik geen zoekterm kon bedenken om die vraag terug te vinden

Maar er blijven gewoon altijd uitzonderingen, voor een kind met dyslexie kom je al ver met zo'n regeltje.

Hier

heeft zoon deze regel toevallig deze week in zijn dyslexiebehandeling gehad. Op zijn steunkaart staat:

Als een woord eindigt op: eem lange klank (aa, oo, uu) of als je i of y die je uitspreekt als een ie, krij je in meervoud een 's. Bij dagen en jaargetijden altijd een 's .
De ee doet ook bij 's niet mee.

Pham

P

P

15-12-2012 om 11:21

Grappig pham

Onze zonen gaan dus gelijk op met de dyslexiebehandeling!

elsje78

elsje78

15-12-2012 om 16:10

Pham

bij dagen en jaargetijden altijd een 's?

P

P

15-12-2012 om 16:18

Oja de jaargetijden

Waarom men vroeger heeft bedacht dat het wel des winters en des zomers is maar niet des lentes en des herfsts is mij ook een raadsel

P

P

15-12-2012 om 16:19

En idd de dagen

Bij de dagen is het toch altijd gewoon een s eraan vast?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2012 om 17:30

's maandags

wordt daarmee bedoeld, lijkt mij.

Is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want je zou verwachten dat de regel op de 2e "s" slaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.