Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Clowntje

Clowntje

19-12-2012 om 20:38

Extra vakken groep 4 kiezen

Aansluitend aan het draadje versnellen of niet.
Bij mijn dochter gaat dit wellicht ook spelen, ze wordt nu doorgetoetst. Vooruitlopend hierop heeft ze nu ook de vraag gekregen wat ze graag zou willen leren op school. Extra stof dus. Voor groep 4 of 5.

Welke ervaringen hebben jullie. Wat beviel goed? Frans / Spaans / iets techniekerigs. Geen idee wat de mogelijkheden zijn. Zelf weet ze het zo goed, ze weet ook echt niet welke richting op te moeten / kunnen denken. Het zou haar wel helpen als ik een lijstje kan geven met kijk, dit is mogelijk, misschien zit hier iets tussen, zoiets kan dus.
Ga het natuurlijk ook nog wel op school vragen maar dat wordt dan pas na de kerstvakantie ....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

19-12-2012 om 20:51

Cursussen

Mijn oudste heeft destijds cursussen Word, Excel, Powerpoint e.d. gedaan. Vanaf groep 7 werd er een plusklas 'opgericht' waarin ze allerlei opdrachten in groepjes deed. Frans of Spaans zou ik niet doen, omdat ze zich anders op het v.o. gaat vervelen tijdens die lessen (is natuurlijk nog wel ver weg

Maki

Maki

19-12-2012 om 21:00

Veel

Mijn kinderen hebben als verrijking deze vakken gedaan: Engels (v.a. groep 3), programmeren (3), Spaans (4), robotica , Filosofie (7), Economie (8), Frans (8), argumentatieleer (8), science (8) en wiskunde (8).

Voor Engels en Spaans zijn er leuke methodes die zelfstandig of in kleine groepjes gedaan kunnen worden, met minimale begeleiding. Techniek en/of robotica zal school wat meer in moeten investeren als dat er nog niet is.

Je zou ook kunnen denken aan presentatietechnieken (powerpoint en dat soort programma's) of bijvoorbeeld een typecursus. Daar kan ze de rest van haar schooltijd profijt van hebben.

lisbeth

lisbeth

19-12-2012 om 21:10

Algemeen

Hebben jullie geen algemeen verrijkingswerk op school? Dan denk ik aan Acadin of bijvoorbeeld levelwerk.
Wat ik bij mijn dochter merk die als sinds groep 2 verrijkingwerk doet dat ze kortlopende projecten het leukste vind. Dochter heeft ook een jaar spaans gedaan maar had het daar op het einde ver mee gehad.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

19-12-2012 om 22:53

Heb je hier iets aan?

http://www.symbaloo.com/?quickstart=1

Maar ik vind het idee van Lisbeth om Acadin of Levelwerk te doen ook goed.

Clowntje

Clowntje

19-12-2012 om 23:05

Ja acadin

Hebben we ook (sinds kort) daar gaat ze ook mee beginnen maar daar weet ik zelf nog niet zo goed van wat dat nu precies inhoudt.

Levelwerk

Op onze school hebben ze levelwerk. Per leerjaar is er een box met een heel gevarieerd aanbod aan pluswerk. Er is ook nog een uitloopbox, als je door die van groep 8 heen bent. Google maar eens op levelwerk.
Het mooie aan dit systeem is dat er een hoeveelheid 'werk' per blok (4 blokken per jaar) wordt opgegeven en dat de kinderen dan zelf een (week)planning moeten maken. Hier zitten de levelwerkers uit verschillende klassen een paar keer per week bij elkaar (soms onder begeleiding, soms niet). Dan kunnen ze elkaar waar nodig helpen, hun werk nakijken en een planning maken. Is je geplande werk niet af, dan gaat het als huiswerk mee naar huis.
Er is dus weinig vrijblijvends aan, en dat is juist erg goed. De boxen zijn niet goedkoop. Hier was op een gegeven moment het budget van school op en hebben we er zelf eentje voor school aangeschaft. Ik heb geen spijt van die investering!

lisbeth

lisbeth

20-12-2012 om 07:36

Levelwerk

Is duur, de vraag is of de school daarin wil investeren. Onze school heeft een zelfde soort kisten gemaakt. Verschillend pluswerk die meestal kortlopend zijn. Onze dochter kon daar niet goed mee uit de voeten zij werkt nu met acadin. Vooral de webpaden zijn populair. Ze is er nu met 1 bezig over kinderarbeid

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tessss

Tessss

20-12-2012 om 09:09

Spaans

Mijn dochter heeft in groep 5 en 6 Spaans gedaan. Daarna gestopt en het idee dat ze er nu niets meer van weet. En toch merkt ze nu ze in de 2e klas zit met Frans dat ze daar toch nog best wat aan heeft. Bovendien schijnt het dat hoe eerder je als kind begint met het leren van vreemde talen, hoe beter het is, en hoe beter de verbindingen in je hersenen worden aangelegd.

Jillian

Jillian

20-12-2012 om 13:56

Hier

Mijn zoon heeft eerst Spaans gedaan via Juan y Rosa wat bedoeld is om zelfstandig te werken. Toen hij dat uit had zijn we zelf extra boeken gaan kopen van een taalmethode. Helaas niet echt op kinderen gericht maar verder prima. Hij is nu voor het derde jaar met Spaans bezig en hij vindt het op zich heel leuk. Enige nadeel is dat er op school niemand is die hem kan helpen dus ik ben zelf ook begonnen met Spaans en neem samen met hem het huiswerk door.

Verder maken we gebruik van wat de school te bieden heeft. Er is een plusgroep wiskunde/techniek waarbij ze in een groepje op dat gebied van alles doen 1x in de week. Daarnaast is er een groepje wat Chinees is begonnen te leren en daar doet zoon ook aan mee. Ik ben overigens sceptisch of ze hier nou veel van zullen leren maar zoon is wel enthousiast. Dat is overigens vooral mogelijk omdat een van de juffen van Chinese afkomst is en zelf de taal spreekt. Hier zijn ze dit jaar mee begonnen. Zoon zit in groep 8 dus daar zal hij niet veel meer mee kunnen doen.

Verder werkt hij bij rekenen op zijn eigen niveau en dan individueel. Hij loopt veel verder voor op de rest van de klas dus er is ook niemand waarmee hij dat samen kan doen.

bij geschiedenis en aardrijkskunde werkt hij samen met de klas maar hij krijgt extra werk om de onderwerpen uit te diepen. Vaak samen met enkele anderen die ook voorlopen, soms ook alleen.

Het gaat eigenlijk allemaal best goed. Natuurlijk zijn er momenten dat het toch te makkelijk is of zoon zich verveelt maar daar leert hij ook mee omgaan. Dat soort momenten kom je altijd tegen in je leven. Hij houdt erg van tekenen en lezen dus hij heeft altijd papier, potloden en een boek bij zich. Zo kan hij zich tijdens een verloren uurtje zelfstandig bezig houden.

Levelwerk is de school nu mee bezig. Het is de bedoeling dat ze in elke klas dit aan gaan bieden aan leerlingen die voorlopen. De school is zeer betrokken als het gaat om differentiatie maar tot nog toe is het allemaal meer ad hoc.

Acadin

Acadin kan je als ouder goed bekijken. Het is een digitale leeromgeving. Als je een inlogcode hebt (kan je ook zelf aanmaken of via school), dan kan je lesmateriaal zoeken op velerlei gebied. Het is gewoon leuk om eens rond te snuffelen op die site.

Clowntje

Clowntje

21-12-2012 om 11:40

Dank allemaal

Voor acadin zou school een account aanmaken, zal eens kijken of ik al kan inloggen. En dat levelwerk ga ik ook eens googelen.
Dochter kan weer verder denken.

Na de kerstvakantie maar weer verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.