Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Extra vak in groep 8

Vandaag te horen gekregen dat mijn dochter van 11 een extra cursus/vak onder schooltijd mag gaan doen omdat ze eigenlijk wel klaar is met het reguliere werk. Er zijn al kinderen in de klas die Spaans doen dus dat is een optie. Ik gaf aan dat Italiaans mij ook wel handig leek (we gaan naar Italië op vakantie). Juf zoekt uit of dat kan.
Maar wat ik me afvraag: wat kan ik verwachten van zo'n extra vak? Hoe vaak werken ze daar meestal aan en levert het ook wat op? Of moet ik het meer zien als bezigheidstherapie? Iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Of het wat oplevert?

Als je kind geïnteresseerd is in de Italiaanse taal pikt ze er allicht iets van op. Ze kan straks wat woorden en zinnen in het Italiaans spreken en lezen en dat is het dan. Er is waarschijnlijk geen speciale begeleiding bij. Mijn kind zou het niets interesseren dus zal er weinig van oppikken. Hij leest liever een mooi geschiedenisboek of de Donald Duck. Het is gewoon een educatief tijdverdrijf en ja, bezigheidstherapie. Je kind is bezig en de juf kan haar aandacht ergens anders aan schenken. Alles beter dan vervelen.
Hoeveel uur? Ik zou dat niet weten eigenlijk. Als je dochter echt een cursus doet en de juf het ziet als extra vak kan ze er misschien een certificaat voor halen? Zo officieël heb ik het hier niet meegemaakt.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-11-2012 om 23:31

Toch spaans

Als andere kinderen al Spaans doen zou ik daar bij aansluiten. Dat is leuker, kunnen ze samenwerken, gesprekjes voeren enzo. En dan ga je volgend jaar toch gewoon naar Spanje op vakantie.

Maki

Maki

22-11-2012 om 00:29

Spaans

Hier ook Spaans. Daar is een leuke methode voor en het lijkt mij leuker om aan te sluiten bij een ander groepje dan in je eentje Italiaans te doen. Spaans wordt wereldwijd ook meer gesproken. Hier krijgen ze les van een native speaker.

Naast Spaans doet mijn zoon op zijn eigen school filosofie en robotica, alledrie 'n (half) uurtje per week, robotica iets meer (maar ook buiten school). Het is leuk om te doen, het is fijn als er iets blijft hangen, maar ik verwacht niet dat hij aan het eind van het jaar vloeiend Spaans spreekt.

Ilva

Ilva

22-11-2012 om 10:05

Middelbare

Als ze spaans gaat dan zie het dan als al een beetje voorbereiding op de middelbare school. Mijn zoon zit nu in 1VWO maar in de tweede krijgen ze Spaans. Als je op de basisschool nu al wat hebt gedaan is het wat makkelijker in het begin. Heb je een beetje voorsprong.

Nut

Mijn oudste Zoon heeft ook Spaans gedaan op basisschool. Hij zit nu in de brugklas (op deze school krijgen ze het eerste jaar naast Engels en Latijn ook nog Frans, Duits en Spaans. Na het eerste jaar mogen ze van Fr-Du-Sp er eentje laten vallen). Met Spaans had hij een kleine voorsprong maar na een maand of 2 was die wel weg. Dus het is toch ook wel een beetje bezigheidstherapie geweest denk ik. Wat op zich ook niet erg is...
Wat ik wel een heel nuttige tijdsbesteding vond is een typecursus. Die heeft zoon ook grotendeels onder schooltijd gedaan en daar heeft hij nu bijna dagelijks veel profijt van.
Op 'onze' basisschool besteden ze erg weinig aandacht aan Engels en achteraf hadden we beter daar wat mee kunnen doen. Met Engels heeft zoon echt een achterstand t.o.v. veel klasgenoten. En dat is best lastig in te halen. Dus als jullie school niet zo veel aan Engels doet kan ik je dat van harte aanbevelen.

Picasso

Picasso

22-11-2012 om 11:00 Topicstarter

Bedankt!

Okee, Spaans is dus gebruikelijker en dan kan ze met d'r klasgenoten meedoen. Klinkt inderdaad wel logisch. Wat voor begeleiding ze krijgen weet ik niet, moet ik maar gaan vragen. Ik ga ook even kijken wat de middelbare waar ze heen wil doet met talen.

Een typecursus is ook een goede, ga ik zeker ook aan dochter voorstellen. Kan ze zelf kijken of dat er bij past en met de juf bespreken of het kan.

Onze school doet vrij veel aan Engels, al vanaf groep 1. Dochter heeft nu op woensdagmiddag als naschoolse activiteit musicalles in het Engels. Dus het Engels zit wel goed.

Ben in elk geval erg blij dat school met dit aanbod kwam. Zou jammer zijn als ze zich de rest van het jaar min of meer zit te vervelen....

P

P

22-11-2012 om 13:14

Picasso

Ik geloof dat veel scholen werken met http://www.juanyrosa.nl/index.aspx?id=75

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.