Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Excellente scholen?

Las vandaag dat er stempeltjes gegeven worden aan zogenaamde excellente scholen....... Ik vind het maar niks....

Wij komen van een school waar de cijfertjes erg belangrijk waren. De rest werd aan voorbij gegaan. Cito's werden niet gemaakt door kinderen die toch lwoo zouden doen. Zo blijven de cijfertjes kunstmatig hoog.

Maar als ik kijk hoe er omgegaan werd met kinderen met een extra stukje zorg? Schandalig!

We hebben nu een school die tot voor kort niet eens cito's deed, maar wel open staat voor alle kinderen, slim, minder slim, rustig of druk, blank of zwart!

Waar draait het nu eigenlijk om?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

04-02-2013 om 21:28

Mijn gevoel

Het woord 'excellent' staat me sowieso tegen. Ik wil een goede, begripvolle school, waar uit iedereen het beste wordt gehaald. Meer niet.
Gr. Bibi

Tasja123

Tasja123

04-02-2013 om 21:40 Topicstarter

En ook scholen die niet zo hoog scoren kunnen in verhouding wel meer uit kinderen halen als dit soort scholen.... Dat vind je niet terug in die hoge scores....dat vind je pas terug in de leerling later....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pubermoeder

Pubermoeder

04-02-2013 om 22:31

Tasja

"En ook scholen die niet zo hoog scoren kunnen in verhouding wel meer uit kinderen halen als dit soort scholen"
Wat bedoel je precies met 'dit soort scholen"? Wat weet je precies over de scholen op deze lijst? Wie zegt dat deze scholen niet het optimale uit leerlingen weten te halen? De school van mijn oudste kind (zelfstandig gymnasium) is sinds vandaag zo'n excellente school. Een school krijgt trouwens alleen dat predikaat als hij zichzelf heeft aangemeld. Dat waren er zo'n 170 geloof ik. Ruim 50 (meer dan de helft basisscholen) heeft het label gekregen. School van mijn dochter is dan wel een gymnasium, maar zonder strenge selectie aan de poort. 543 op de cito + havo/vwo-advies van de basisschool. Kom daar maar eens aan (er zijn ook gymnasia met 547 cito-eis + louter A-scores vanaf groep 6). Relatief weinig uitstroom en zittenblijvers, en toch goede eindresultaten. Ja, dan heb je het wel over veel uit kinderen halen. En dan te bedenken dat meer dan de helft van de leerlingen examen doet in minimaal een extra vak.
Wat ik alleen niet snap: de onderwijsinspectie maakt ook al lijstjes, dat is toch ook vanuit de overheid? Waarom dan vanuit het ministerie weer een extra/ander lijstje?

Mama

Mama

04-02-2013 om 22:49

Hier in de regio drie

3 excellente basisscholen.
Twee in Haren en 1 in Groningen zuid. De buurten waar het inkomen hoog ligt, opleidingsnivo idem.
Het is de chiq van Groningen die daar woont. De universitair geschoolden. Het lijkt me voor deze scholen een makkie om goed te scoren. Deze scholen halen altijd al hoge cito scores en hebben extra lessen engels enz. De ouderbijdrage is ook hoog.
Blijkbaar is dit ook het soort school dat zich aanmeldt voor deze sticker om mee te pronken.
Het zijn voor zo ver ik weet ook leuke en prima scholen. Maar of ze meer rendement hebben dan een gewone Groninger stadsschool met allochtonen, laag geschoolde Groningers en sociale problemen is maar zeer de vraag.

Inschrijven

Van wat ik er van begreep is het een soort wedstrijd achtig iets. Veel scholen die ook goed zijn zullen daar misschien niet eens aan meegedaan hebben. Eigenlijk zijn die 31 basisscholen de beste van die scholen die hebben meegedaan. Het zegt niets over de rest van Nederland.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

05-02-2013 om 07:15

Hmm

Gisterenochtend op radio 1, dus voor dat de uitslag bekend was: een school (Calvijn) met vmbo leerlingen die al hun huiswerk op school doen. Om 8 uur gaan ze elke dag eerst een uur huiswerk doen. De school staat in Charlerois in Rotterdam en veel kinderen krijgen daar niet de kans om thuis hun huiswerk te doen. Ook 's middags is er hulp bij het huiswerk. Ik heb nu geen tijd om te kijken maar zo'n school verdient voor mij die titel. Geen gymnasiumschool, vind ik nergens voor nodig. Die hebben het toch al zoveel makkelijker zo in hun eentje, lekker ver weg van al die vmbo'ers!

Jojanneke

Jojanneke

05-02-2013 om 13:45

Eens met pubermoeder

Kijken jullie, vóór je reageert, wanneer een school het predicaat 'excellente school' krijgt?
NB hiervoor moet een school zich vooraf idd aanmelden, dat een school het predicaat niet heeft, wil niet zeggen dat het het predicaat niet zou verdienen.

Jojanneke

Jojanneke

05-02-2013 om 13:46

? p

"Die hebben het toch al zoveel makkelijker zo in hun eentje, lekker ver weg van al die vmbo\'ers!"
Wat bedoel je daarmee? Ik snap je punt niet.

bibi63

bibi63

05-02-2013 om 15:56

Niet eens met p

Ik vind een (VMBO) school/afdeling waar het huiswerk op school gedaan wordt helemaaaaaal niet fijn en goed. Ja natuurlijk zullen meer VMBO dan gym leerlingen discipline enz. missen, maaaaar je zit op het VO en daar hoort HUISwerk bij (en dat is voor een deel toch echt thuis). Hoe moet dat straks op het MBO? Moet je dan nog eens leren dat je thuis ook het e.e.a. moet doen. Nee, geen goed plan m.i.
Bibi

Maylise

Maylise

05-02-2013 om 16:27

Bibi

Op het MBO zijn ze al weer een stuk ouder en vaak maken ze de keuze voor een MBO opleiding ook bewuster. Dan ben je eerder geneigd om serieus met huiswerk aan de slag te gaan.
Een beetje extra begeleiding die eerste jaren kan geen kwaad.

Veel ouders doen die begeleiding zelf of kopen die hulp in.Juist op het VMBO heb je echter ook veel kinderen die thuis geen hulp kunnen krijgen om uiteenlopende redenen. Voor deze kinderen die toch al zo kwetsbaar zijn lijkt me een huiswerk vrije school een zeer goede keuze. Niet alleen voor die kinderen trouwens. Genoeg kinderen voor wie deze oplossing beter (en goedkoper) zou werken dan geimproviseer met huiswerkklassen en dergelijke.

Overigens is het principe niet zo nieuw. Ik ken meerdere scholen die in elk geval in de onderbouw huiswerkvrij zijn.

P

P

05-02-2013 om 18:27

Bibi

Zie de reactie van Maylise. Het gaat hier om een school waar sommige kinderen thuis echt niet de kans krijgen om huiswerk te maken, en ik vind het super dat ze daar op die school om DIE reden dus een Thuiswerkvrije school (want er is wel huiswerk maar dat doen ze niet THUIS) hebben gemaakt. Dus niet omdat het zo interessant staat maar omdat ze alle leerlingen de kans willen geven om bij te blijven en dat niet aan de thuissituatie over laten.

Wat kan daar mis mee zijn?

kate

kate

05-02-2013 om 20:00

Fijn

Heerlijk..een school waar ze het huiswerk op school kunnen maken. Thuissituatie staat prima toe om huiswerk te maken maar ik vind het veel rust geven dat het meeste werk al op school is gedaan. Zoon heeft mij anders steeds nodig om hem te begeleiden.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

05-02-2013 om 20:36

Bibi

Ik begrijp je reactie wel, maar ik ben het helemaal met P eens. Het is organisatorisch een hele klus om voor en na schooltijd huiswerkbegeleiding te bieden. En het levert veel op. Wat je op school leert, beklijft bij veel kinderen pas na herhaling (huiswerk dus). Als er bij jou thuis geen gelegenheid is om dat te maken of te leren, is het geweldig wanneer de school in dat gat stapt. Hulde voor dit initiatief. En jouw kijk op pubers en huiswerk vind ik wel bijzonder optimistisch.

P

P

06-02-2013 om 16:31

Ze zijn in ieder geval wel excellent geworden

http://www.calvijn.nl/locaties/juliana.aspx

mijk

mijk

06-02-2013 om 16:45

Mama (ot)

Heb jij al kinderen op de middelbare school in Stad? Hoe ging dat qua informatie van te voren? Zie mijn draadje hier beneden!

Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.