Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

14-03-2013 om 16:24

Even klagen hoor...nieuwe juffen

Ik moet het even kwijt hoor, want baal gewoon vreselijk. Dit schooljaar is onze zoon naar een andere klas gegaan. Vorig jaar zat hij in de parallelklas waar het helemaal niet goed ging met hem. Nu dus in groep 4 bij twee geweldige juffen. Krijg ik vandaag het wekelijkse nieuwsblaadje binnen. Staat erin dat juf 1 vanaf de zomervakantie met zwangerschapsverlof gaat en juf 2 met vervroegd pensioen. Dat laatste had zoon al eens terloops genoemd, maar hij wist niet precies wanneer.
Zoon zit nu in 3/4/5 combinatie, groep 4 en zou dus nog een jaar bij deze juffen blijven, die al jaren samen deze klassen doen. Maar nee dus. Niets aan te doen natuurlijk, maar ik baal gewoon vreselijk. Juf 1 komt wel weer terug na haar verlof, maar wat er verder gaat gebeuren is nog een complete verrassing. Ze kunnen nog gaan schuiven binnen het team en zo kan zoon zomaar een van de juffen van vorig jaar krijgen.
Ik vond overigens ook wel dat de ouders van deze klas hier wel een brief over mochten ontvangen i.p.v. het in de weekbrief te lezen. Blijkbaar niet belangrijk genoeg. Voor ons wel. Ik had het er vanmiddag met zoon over en die had het blijkbaar in het geheel nog niet beseft. Hij wil helemaal niet twee nieuwe juffen....en hoe kon hij nou weten dat het zo belangrijk was dat juf D. een baby kreeg. Beseft hij veel dat dat betekent dat ze er een aantal maanden niet is. Hij had dat dus helemaal niet aan ons verteld.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama

Mama

14-03-2013 om 17:09

Juist erg vroeg

Blijkbaar heb jij een historie met andere juffen.
Maar op zich vind ik dat de school juist extreem vroeg is met deze mededeling. En dat het via een weekbrief gaat vind ik ook normaal. En dat jou zoon niet twee nieuwe juffen wil, kan een school geen rekening mee houden toch?
Dat deze juffen al langere tijd een bepaalde groep hadden is toch niet een garantie dat dat altijd zo blijft? Dit schooljaar verandert er toch niets? Een nieuw schooljaar is hier altijd kans op een hele andere indeling.
Bij de meeste scholen komt de indeling ergens in juni. En dan hebben de kinderen nog twee maand om aan het idee te wennen. Waarom zou dat bij jullie school en jouw zoon anders moeten?

Conference

Conference

14-03-2013 om 17:11

Balen zeg

Die juffen willen ook altijd babies erbij of meer vrije tijd als ze grijs worden, zo irritant!
Je hebt gelijk wanneer je zegt dat je van te voren wel per brief op de hoogte had willen worden gebracht, hier op school is dat niet meer dan logisch. Wij worden altijd per mail op de hoogte gebracht van dit soort dingen die spelen in de klas.
Wat betreft de vervangende leerkracht is het afwachten geblazen, ga niet alvast allerlei doemscenario's bedenken over welke vreselijke juffen er nu komen, want dat heeft domweg geen zin. Misschien komt er wel een superleuke meester voor terug die hartstikke goed met je zoon kan omgaan en het beste uit hem haalt.
Het neemt niet weg dat je alle recht hebt om nu even te balen dat die juffen weggaan, dat zou ik ook doen!

P

P

14-03-2013 om 17:30

Je bent een beetje verwend

Wauw dat lijkt mij echt ideaal, gewoon weten dat je kind drie jaar bij dezelfde leerkracht zit (tenzij die niet goed is).

Hier krijgen we altijd een week of 4 voor de zomervakantie met alle klassen tegelijk te horen wat het volgend jaar wordt en echt dat is ALTIJD een verrassing, je kunt er geen pijl op trekken. Ik heb nu 10 jaar ervaring met deze school en steeds als je denkt dat het X of Y wel zal worden gebeurt er weer wat anders. Omdat het een groeiende school is (van 20-400 leerlingen) komen er ook altijd nieuwe leerkrachten bij ook tijdens het jaar want er gaan er ook altijd weer weg (midden in het jaar).

ik ben hevig jaloers want je wilt niet weten wat ik in 10 jaar en 2 kinderen allemaal niet voor geks heb meegemaakt. Een zwangerschapsverlof die in de zomer ingaat is al een luxe

amk

amk

14-03-2013 om 17:49

4weken voor de vakantie

is al een luxe, wij krijgen de brief op de laatste schooldag mee. En als je pech hebt zoals wij dit jaar blijk je op dag 1 alsnog een andere docent voor de klas te hebben.

De kinderen mogen wel een paar weken van te voren aangeven met wie ze graag in de klas zouden willen zitten. Maar dat wordt niet altijd gehonoreerd.

Mama

Mama

14-03-2013 om 18:41

Conference

Is je stuk nou serieus? want eerst heb je het over barbies en grijze vrije tijd....
En natuurlijk als er TIJDENS het schooljaar iets in de klas verandert zou ik een brief vrij gewoon vinden ( niet noodzakelijk). Maar het gaat hier over het volgende schooljaar! Er verandert helemaal niets tijdens dit schooljaar.
Volgend schooljaar is de klas-samenstelling toch ook weer anders?
Een paar week voor de zomervakantie lijkt mij ruim voldoende om de klas-samenstelling en de indeling van de leerkrachten bekend te maken.
Natuurlijk snap ik het dat Tango het niet leuk vindt dat er leuke juffen weggaan. Maar om er nou zo'n punt van te maken en persoonlijk geïnformeerd te willen worden lijkt me overdreven. Maak het niet te zwaar. Haar kind krijgt volgend jaar een andere juf. Zoals bijna elk kind in Nederland na de zomervakantie een nieuwe leerkracht krijgt. EN er zullen veel kinderen zijn die dit niet leuk vinden.

Tango

Tango

14-03-2013 om 21:24

Reactie

Het zal ook best dat dit heel vroeg is dat we het horen. Normaal horen we ook pas eind van het schooljaar de klassenindeling. Maar er ligt hier op school inderdaad een en ander vast. Er zijn bijv. nu twee 3/4/5 combinaties en in principe worden die steeds door dezelfde juffen gedraaid en blijven de kinderen in dezelfde klas. Behalve als je zwaarwegende redenen hebt om over te stappen. Vorig jaar hadden we zwaarwegende redenen en zijn we overgestapt met de hoop dat zoon nu twee stabiele jaren zou krijgen. Dat wordt er dus maar 1 en daar mag ik best van balen, vind ik.
Een geschiedenis met juffen hebben we zeker. Tangozoon heeft al twee keer groep 2 gedaan omdat de juf in de kleuterklas dat zo'n geweldig plan vond. Heeft niets opgeleverd en vervolgens heeft hij in groep 3 ook nauwelijks vooruitgang geboekt. Nu in groep 4 heeft juf halverwege het jaar al aangegeven dat hij w.s. dyslectisch is en dat we onderzoek kunnen aanvragen. Ook doen ze er nu alles aan om hem zo goed mogelijk te begeleiden. Vandaar dat ik zo blij ben met deze juffen. En natuurlijk kan de nieuwe ook weer geweldig worden, een meester lijkt me geweldig want die hebben we nog niet. Maar het blijft afwachten natuurlijk. Hij kwam in ieder geval hard binnen vandaag.

Snap het wel

Ik snap wel dat je baalt als je eerder een slechter ervaring met juffen hebt gehad en het juist nu zo lekker loopt. Garanties dat dit voor jaren zou zijn heb je nooit. Nu maar hopen op nog betere juffen, zit niks anders op.

P

P

15-03-2013 om 07:56

Tango

Ik heb ook een paar jaar om een meester geroepen, mijn zonen hebben er in totaal nu vier gehad op de basisschool maar van drie daarvan denk ik nog steeds: hadden ze maar gewoon een goede juf gehad!

dihanne

dihanne

15-03-2013 om 08:56

Even lekker klagen, tango....

.... ik begrijp Tango: goed dat je hier even lekker komt klagen!

ik denk dat ik het wel herken: je voelt je machteloos, en dat ben je in deze ook.

onze dochter zit nu in groep 8, en we vier keer te maken gehad met een leerkracht die zwanger werd, eentje werd ziek en eentje stopte met werken. Dus 6 van de 8 jaren waren er nieuwe leerkrachten, vervangers en gedoe.

leerkrachten die na het verlof 'zeker' terug zouden komen in de klas, kwamen toch in een andere klas terecht enz.

en je kunt er als ouder niets aan doen

Het is ontzettend rot dat je nu net het gevoel hebt dat je kind 'goed' zit, en dat dat weer gaat veranderen. Balen Balen Balen

terecht dat je erover klaagt, en uiteindelijk moet je er natuurlijk weer een weg in vinden, en dat gaat natuurlijk ook lukken...

groetjes
Dihanne

Tineke

Tineke

15-03-2013 om 09:30

Ach ja...

Natuurlijk vind je het vervelend, maar ik vind dat geen reden om af te geven op school. De nieuwsbrief is juist bedoeld voor dit soort mededelingen, dus dat is de juiste plek. Een aparte brief, dan maak je het wel heel groot, terwijl het de normaalste zaak van het leven is dat er baby's komen of dat de werktijd erop zit.
Normaal gesproken kunnen kinderen in regulier onderwijs dit soort veranderingen ook prima aan. Over een paar jaar staat er immers ieder uur een andere docent voor kinds neus, en continuiteit zit er nauwelijks in over de jaren heen.
In het SO krijgen kinderen met veel meer verschillende mensen te maken, en dat gaat prima, en dat gaat dan om de meest kwetsbare kindertjes die er zijn. Dus tja. Ik begrijp dat je het anders had willen zien, maar andere kant, ach, zo gaat dat nou eenmaal.

pooh bear

pooh bear

15-03-2013 om 13:50

Beetje herkenning

Hier hebben ze ook klassen met 2,4,5 en 6,7,8 Toen onze dochter naar groep 6 ging hadden wij met de juf bedacht dat onze dochter het best gebaad was bij een fulltime juf. Een partime juf zou echt niet goed voor haar zijn. Ook had de middenbouw een bepaalde juf voor haar in gedachte die volgens haar heel goed voor dochter zou zijn. Wij waren het hier wel mee eens.
Toen dochter een paar maanden in groep 6 zat bleek deze juf zwanger te zijn en de laatste maanden van het schooljaar kreeg ze een andere juf. Ook kwam haar juf na de zomer parttime terug zo had ze toch een parttime juf.
Ik weet dat school hier niks aan kon doen mij vonden het ook vreselijk balen.

Nu zit ze in groep 8 en is de juf voor de tweede keer zwanger. Het leuke hiervan is dat ze deze keer als vervanger een juf heeft waar ze al sinds de kleuters heel graag bij in de klas wilde komen. Dat is nooit gelukt en nu heeft ze haar toch nog een paar dagen per week in haar laatste maanden op deze school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.