Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ad Hombre

Ad Hombre

10-02-2016 om 09:06

Even een dyslexieverklaring halen

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/een-valse-dyslexieverklaring-krijgen-is-een-fluitje-van-een-cent~a4241583/

Blijkt makkelijk te zijn en het koopt veel voordelen. Duizenden euro's subsidie en extra tentamentijd. Ik voorspel dat het aantal dyslecten hard om hoog zal blijven gaan!


Angela67

Angela67

14-02-2016 om 19:48

emma/vlinder

nee zo'n docent, dat is natuurlijk een belachelijke reactie maar dat zou ik ook zeker aankaarten. Ook via mentor en evt zorgcoordinator. Of iemand het nou herhaalt vanuit dyslexie of omdat hij/zij dan zorgvuldiger leert formuleren maakt niet uit. Puntenaftrek voor zoiets is sowieso belachelijk.
gr Angela

vlinder72

vlinder72

14-02-2016 om 19:49

compensatie????

Nee, natuurlijk niet. Dat verwacht ik ook helemaal niet. Maar ik zou het wel fijn vinden als een school even meedenkt hoe een kind zichzelf kan verbeteren. De vragen van toetsen achteraf mogen inzien, zou wel fijn zijn. Wij kunnen moeilijk weten wat er fout gaat als wij niet zijn toetsen mogen inzien. Daarna kunnen wij hem wel helpen met het op de juiste manier lezen en formuleren.

Het gaat mij erom dat dyslectie soms wordt gezien als alleen een spellingsprobleem.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 19:59

inkijken toetsen

dat mag op school van oudste niemand, zelfs niet als duidelijk is dat ouders bereid zijn te helpen om verspreiding van de toetsen tegen te gaan.
Ik vind dat echt een ontzettend gemiste kans - niet alleen voor dyslexie of anderszins gehinderden. Het enige wat erop zit is dat leerling zelf probeert zo goed mogelijk te zien en op te schrijven wat er voor soort fouten waren. Maar eer dat onze add'er dat door had (waar dus op te letten bij het nakijken, om er daarna wat aan te hebben) was het alweer een aantal toetsen/jaar verder. Investeren in de relatie met de docenten Nederlands heeft hier wel zin en zin gehad; bijvoorbeeld hij heeft na de les een keer toelichting gehad op een mislukte leestest. Helaas waren dat toch meer de standaard semi-nuttige tips voor een volgende keer ('rustig lezen' etc), waaruit inderdaad bleek dat zij niet echt met hem ging kijken wat voor eventueel rare fouten hij maakte. Jammer, maar helaas.

Dus inderdaad extra hard leren voor de andere onderdelen en hopen dat het altijd daarmee gecompenseerd kan worden. Maar dat is met iedere leerling (behalve degenenen die makkelijk voor alles hoge cijfers halen), het zal altijd een combinatie zijn van onderdelen waarop goed of minder goed gescoord wordt.

En dat vind ik dus ook weer normaal, daar hoeft een dyslexie-persoon niet voor gecompenseerd te worden. Wel voor de zaken die bij ieder vak een bottleneck zijn (dus dat lettertype, langere tijd voor elke toets etc).

gr Angela

Emma

Emma

14-02-2016 om 20:01

Klakkeloos

Wat ik probeer te zeggen is dat scholen niet klakkeloos een dyslexieverklaring bij wijze van procedure in de la moeten stoppen en dan klaar. Je moet je wel degelijk verdiepen in wat een individu nodig heeft (onderzoeksrapporten lezen, gesprek aangaan). Er is meer dan alleen grote letters en tijdverlenging. Er zijn ook leerlingen die moeite hebben met spelling, of automatisering, of het verklanken van letters enz. En dat is allemaal dyslexie.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 20:07

waarom

zou een middelbare school dat moeten aanbieden? Dat is toch zo ontzettend maakwerk dat je dat beter buiten school kunt zoeken?

Wellicht dat school wel kan aangeven met welke behandelaars in de buurt leerlingen ervaring hebben, maar om dit op te tuigen op een 'gewone' middelbare school vind ik wat afleiden van het doel van een middlebare school. Of misschien ben ik gewoon bang dat het ten koste gaat van tijd die ze moeten besteden aan gewoon goed lesgeven aan iedereen, aan magister bijhouden en een veilige school creeeren . Ik denk in ieder geval niet dat een gemiddelde VO-leerkracht hier iets van moet weten of zich erin moet gaan verdiepen. Misschien wel een zorgcoordinator. Soort Remedial Teaching zoals op basisschool ofzo.

gr Angela

vlinder72

vlinder72

14-02-2016 om 20:10

Angela67

Klopt. Bij ons op school mag dat ook niet. Zou ik niet eens zo'n probleem vinden als die leestoetsen niet voor 60% het rapportcijfer bepalen. Met de algemene informatie komt hij er niet. Hij heeft geoefend voor Engels maar haalde toch een 3,6. De toets wijkt af van wat hij oefent maar hij kan ons niet duidelijk maken wat het dan is.

Maar ik heb voor Nederlands de laatste leestoets gekregen (met de juiste antwoorden erbij). Zijn leraar Nederlands begreep het. Ik heb beloofd de toets niet te delen en weg te gooien na gebruik. Dat doe ik dus ook. Tijdens de voorjaarsvakantie gaan wij die toets helemaal maken en vergelijken wat zijn antwoord is, wat het had moeten zijn en waarom. Hopelijk krijgen wij ook een (oefen)toets van Engels en Frans (frans maakt ons dan weer niet zoveel uit, dat vak laat hij toch direct na de derde vallen. Bovendien ga ik ervan uit dat als hij Nederlands en Engels kan, hij Duits en Frans ook wel oppikt)

Emma

Emma

14-02-2016 om 20:16

Remedial teaching

Mijn dochter doet het prima in het vo met een uurtje rt per week op school. Dat heeft ze nodig naast tijdverlenging. Grote letters boeien totaal niet en met spelling heeft ze ook geen probleem. Maar ze is wel hartstikke dyslectisch, automatiseert erg slecht. Ik ben erg blij dat ze het zo aanpakken. Op haar basisschool gooiden ze alles op een grote hoop, zie mijn eerdere post. Goed als een zorgcoördinator dit kan organiseren en niet klakkeloos elke dyslexieverklaring op de stapel legt.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 20:17

er is oefenmateriaal

online te vinden en te koop, voor leestoetsen.

Inderdaad is het hier ook bal bij de andere talen. Maar langzamerhand gaat het beter; bij de buitenlandse talen is het ook wat makkelijker dan bij Nederlands. Want als woordenschat en grammatica redelijk zijn, dan is zo'n tekst inhoudelijk goed te doen want ze nemen natuurlijk geen moeilijke krantenstukken. Maar bij Nederlands gaat het niveau van de teksten wel snel omhoog. Echter, ze leren ook technieken om het beter te kunnen (waarom alinea-verdelingen, signaalwoorden, manieren van teksten construeren etc). Juist die inzichten in teksten helpen hem weer bij het nauwkeuriger lezen. Dus ik vind het echt nuttig dat hij het ook leert want het helpt ook bij andere vakken.

gr Angela

Vlinder (ot)

Mijn zoon (brugklas) kreeg juist aftrek van punten omdat de vraag níét in het antwoord verwerkt was. Dat jouw zoon juist puntaftrek kreeg omdat hij dat wel doet lijkt me volkomen arbitrair.

skik

plien

plien

15-02-2016 om 13:56

niet raar, wel uitzondering

Ik vind het niet raar dat er bijvoorbeeld in VWO5 nog een onderzoek naar dyslexie aangevraagd wordt en dat dan ook nog blijkt dat de persoon daadwerkelijk dyslexie heeft. Wel is het een grote uitzondering (dat zou het in ieder geval moeten zijn). Dyslexie is er in allerlei vormen en in allerlei gradaties. Mijn dochter (bijna 17) zou zo eentje kunnen zijn.
Mijn dochter is van voor 1 januari 2000. Kinderen die voor die datum geboren zijn, vallen onder andere regelingen dan de huidige. In die tijd moest onderzoek naar dyslexie zelf betaald worden, evenals alle remedierende (externe) hulp. ook waren de regels voor onderzoek streng.
Bij mijn dochter kwam het aanvankelijk lezen niet op gang. Ze heeft hiervoor hulp gehad via logopedie want dat werd wel vergoed. Pas in groep 5 begon het technisch lezen een beetje te komen, met de nadruk op beetje. Het rare is dat ze wel altijd enorm veel zelf heeft gelezen en dat doet ze nog steeds.
Ze haalde zelf boeken van de bieb, las ze en als je na afloop vragen stelde over de inhoud, dan had ze de essentie van het boek begrepen. Wel sprak ze alle namen verkeerd uit want die las ze gewoon verkeerd (doet ze nog). Avi uit heeft ze volgens mij uiteindelijk niet gehaald op de basisschool.
Spellen is de hele basisschool abominabel gebleven. Je wilt niet weten op hoeveel verschillende manieren zij woorden in een schrijfopdracht kon schrijven. Maar ze heeft zich allerlei trucjes aangeleerd waardoor ze zich eigenlijk best wel een beetje kon redden. Onbekende woorden bijvoorbeeld hakte ze in stukjes en ze probeerde die in voor haar wel bekende woorden te persen. Hilarisch was het bijvoorbeeld als ze op vakantie Italiaanse woorden probeerde te lezen. Dat werden compleet Nederlandse woorden, volgens die methode.
De hele basisschooltijd scoorde ze e en d op DMT toetsen, ik geoof 1 keer een c en voor spelling idem. Maar omdat er geen bijkomstig probleem was, was er geen reden om haar daarvoor te laten testen en kon dus ook dyslexie niet meegenomen worden in een eventueel onderzoek. Ze viel dus tussen wal en schip, viel buiten alle regelingen. Maar daar was ze niet de enige in. Er werd erkend dat ze waarschijnlijk wel dyslexie had maar door haar compensatievermogen en doordat haar scores net niet slecht genoeg waren, gebeurde er uiteindelijk niets op dat gebied.
Maar voor de middelbare school had ze een paar mazzeltjes. Ze heeft als jong kind op een internationale school gezeten, Engels ging daardoor goed genoeg. Ze is erg goed in tekstbegrip en tekstverklaren en doorziet teksten gemakkelijk. Alleen hoe ze de antwoorden opschreef, je moest het hardop lezen, dan begreep je pas wat er stond. Ze heeft heel lang fonetisch geschreven. Ze kreeg, ondanks het niet kunnen spellen en problemen met technisch lezen, op basis van verder alleen maar a's een VWO-advies. Wij vonden dat te hoog gegrepen voor haar en hebben haar laten plaatsen in een h/v brugklas. En wat wij dachten, gebeurde: alles op gebied van spellen ging verkeerd, woorden leren ging moeizaam maar teksten etc gingen top. Leesbeurten voor Frans waren echt slecht. Maar ze redde het, ze moest en zou naar 2 atheneum en dat is haar gelukt.
Ze zit nu in V5, heeft een n-profiel en loopt nu tegen problemen aan met Frans, haar moderne vreemde taal en spellen bij alle vakken. Ze wil niet anders zijn, ze weigert alsnog een test te laten doen. Maar vorige week was ze wel verdrietig dat haar leraar biologie foutgespelde woorden als fout antwoord rekende. Voor Frans gaan we er vanuit dat dat een onvoldoende blijft, hopelijk een 5 maar een 4 is ook realistisch. Gelukkig is de helft van het cijfer volgend jaar een tekst, zo zwijnt ze er wel weer doorheen. En ze zal compensatie van andere vakken hebben.
Maar ik kan mij voorstellen, dat als ze nu een test zou laten doen, dat er dyslexie uitkomt. Haar neef heeft dezelfde problemen als zij en die heeft vanaf groep 6 een dyslezieverklaring. Maar door mazzeltjes, trucjes, enorme wilskracht, goed tekstinzicht, leraren hebben een goed beeld van haar, redt ze het net. Maar ik weet niet wat we zouden doen, als ze dat niet had. Daarom zei ik dat ik het niet ondenkbaar vind dat leerlingen in VWO5 alsnog een dyslexieverklaring krijgen maar dat dat wel uitzonderingen zijn.

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 14:23

Plien

Ik het geval van jouw dochter had ik uitgezocht of een dyslexieverklaring op haar school reden zou zijn om het verder maar met 1 buitenlandse taal te doen. Iets wat zelfs mag bij een Nprofiel zonder dyslexie als er maar kans is dat ze zonder dat haar diploma niet haalt.

klopt

Bij jouw dochter zou zeker sprake kunnen zijn van dyslexie, als is het een wat mildere vorm en kan zij compenseren met een goede intelligentie. Ik kom terug op mijn eerdere punt: je kunt dit dus vaststellen door de manier waarop jouw dochter heeft leren lezen: met veel moeite en extra hulp in de eerste jaren van de basisschool. Dit bedoel ik met een goede anamnese afnemen. Dat is al de helft van je diagnose. Als iemand nooit ergens problemen heeft ondervonden, dan is het zinloos om testen af te nemen. Sterker nog: je moet het helemaal niet doen. Daar gingen sommige bureautjes goed de fout mee in.
Dat scholen de verklaringen moeten controleren is mooi bedacht maar behoorlijk veel werk. Bovendien liggen conflicten met ouders op de loer. Ouders hebben een verklaring en willen dat die serieus wordt genomen. Zijn zij dan verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderzoek?

vlinder

Vlinder, wat jij beschrijft bij jouw zoon: problemen met leestoetsen op het VO, dat is geen dyslexie, dat is een probleem met begrijpend lezen. Dyslexie wil zeggen dat je met technisch lezen problemen hebt.
Je krijgt de tekst dan echt niet ontcijferd. Jouw zoon leest juist wel, misschien zelfs wel heel snel, maar lijkt het niet in zich op te kunnen nemen. Hij kan er geen plaatjes bij bedenken. Dat is echt iets anders. Eigenlijk zelfs het omgekeerde van dyslexie, gek genoeg.
Het woord "leestoets" betekent op het VO begrijpend lezen, maar op de basisschool meestal technisch lezen.Ja, dat is inderdaad verwarrend!

plien

plien

15-02-2016 om 15:43

jamie

Wij hebben met school gepraat hierover. School staat zeker niet onwelwillend tegenover het laten vallen van Frans. MAAR dochter wil niet (wil niet anders zijn, ook een van de redenen waarom ze niet wil laten testen) en er zal geen 3 uitkomen op haar eindlijst, gezien haar inzicht in teksten. Dus ze moddert door.

plien

plien

15-02-2016 om 15:51

jutta

Ik denk ook dat ze een milde vorm van dyslexie heeft en inderdaad veel compenseert ze met intelligentie en wilskracht en de vele boeken die zij gelezen heeft. Ik weet het wel zeker. Maar er zijn er wel meer zoals zij op het VWO. Voor ons zou nu de enige reden zijn om toch nog een verklaring binnen te halen dat haar de spelfouten in alle vakken zwaarder worden aangerekend. Verlenging heeft ze niet nodig, misschien bij luistertoetsen maar dat gaat ook wel, geloof ik. Maar ja, dan moet ze wel willen. En dat wil ze niet.
Overigens zegt zij dat er bij haar ook wel kinderen bij haar in de klas zitten die minder last hebben van spellen en lezen dan zij en die wel een verklaring hebben. Daar haalt zij verder haar schouders over op.

plien

plien

15-02-2016 om 15:53

oeps

dat haar de spelfouten in alle vakken zwaarder worden aangerekend
moet zijn
dat haar spelfouten in alle vakken MINDER ZWAAR worden aangerekend
Precies andersom dus

Plien

Bij mijn dochter op school werd in de onderbouw door sommige docenten soepel omgegaan met spelfouten door dyslecten, maar in de bovenbouw tellen ze gewoon allemaal mee.

skik

Annie

Annie

17-02-2016 om 20:50

Drie kinderen

Ik heb drie kinderen. Toevallig alle drie getest qua IQ. Alledrie een bijna gelijk IQ. Toevallig. Twee kinderen hebben geen labeltje. Die hobbelen heel makkelijk door de basisschool en verder. De oudste heeft labeltje dyslexie. Niet plotseling, niet voor 162 euro. Moeite met lezen, eindeloos oefenen op school en iedere dag thuis en in groep 8 nog steeds niet AVI - uit. Tafels eindeloos geoefend en na zes weken niet oefenen 50% kwijt. Op zijn veertiende nog niet weten welke maand na oktober komt. Drie maal 'eiwit' schrijven in een tekst en daarna net zo makkelijk 'ijwit'. Letters weglaten in een woord, maar echt niet zien welk letter hij heeft weggelaten. Alfabet niet op kunnen ratelen, niet 'automatisch' weten wat er na S komt, dus dan is opzoeken in een woordenboek niet te doen. Vrije spelling, de tranen springen mij in de ogen. Hij schrijft in de klassenapp nog steeds 'halo', ook al is hij er zovaak om uitgelachen. Heel goed geleerd hebben voor een toets en gewoon niet op sommige woorden komen. Let op, met een IQ van 140+. Hoezo niet dyslectisch?
Echt iedereen, die twijfelt aan de dyslexiehype, nodig ik van harte uit om hier een avond huiswerk mee te draaien...
Dat labeltje kreeg zoon eind groep 4. Er viel een last van zijn schouders. Dat labeltje heeft hem zelfvertrouwen gebracht. Nu op voortgezet worden spelfouten minder zwaar meegeteld. Lekker makkelijk? Vier uur leren voor een SO-tje Frans... hij zou graag ruilen met zijn broertje die die woorden binne 15 minuten onder de knie heeft.

Emma

Emma

17-02-2016 om 22:44

Annie

Helemaal waar, dyslexie is geen mode. Echt niet
We kunnen hooguit blij zijn dat er, na diagnose, behandelingen zijn ontwikkeld waarmee een kind toch wel enigszins kan lezen en leren. Vroeger, in de goeie ouwe tijd waarin er nog geen "labeltjes" bestonden had je als dyslect pas echt een probleem.

Annie

"Tafels eindeloos geoefend en na zes weken niet oefenen 50% kwijt. Op zijn veertiende nog niet weten welke maand na oktober komt. Drie maal 'eiwit' schrijven in een tekst en daarna net zo makkelijk 'ijwit'. Letters weglaten in een woord, maar echt niet zien welk letter hij heeft weggelaten. Alfabet niet op kunnen ratelen, niet 'automatisch' weten wat er na S komt, dus dan is opzoeken in een woordenboek niet te doen."

Oh, alles wat ik verdrongen heb komt weer terug naar aanleiding van jouw post. Als ik met dochter een tafel geoefend had maar de juf de volgende dag hem niet kon overhoren voor het tafeldiploma konden we weer opnieuw beginnen, het beklijft gewoonweg niet.

Een dyslect kan de maanden van het jaar, het alfabet, spellingsregels of de tafels best leren, het kost alleen zo onevenredig veel tijd (vooral het bijhouden, het beklijft niet), dat het ten koste gaat van de rest. Om nou de rest van je leven wekelijks de tafels door te nemen... Dat een dyslect echt geen verschil ziet tussen twee dezelfde woorden die op verschillende manieren gespeld zijn of een woord niet juist kan overschrijven is vaak niet te begrijpen voor niet-dyslecten maar wel vaak de praktijk.

skik

plien

plien

18-02-2016 om 11:33

Skik

Bedankt, dan heeft het voor op dit moment al helemaal geen zin om alsnog een verklaring te hebben, als spelfouten gewoon meetellen in de bovenbouw. Ze wil bij scheikunde en biologie en aardrijkskunde nog wel eens fouten maken op spellingsgebied en bij scheikundige formules. Maar ze komt er wel.

Paddington

Paddington

18-02-2016 om 15:27

Bij dochter

op school is er naast het verhaal van de spellingfouten ook ruimte voor mondeling toetsen. Of dat op de bovenbouw nog is, weet ik eigenlijk niet.

Voor mij ook heel herkenbaar wat Annie schrijft. Gelukkig is ze sterk met rekenen en oefent ze nog regelmatig de tafels. Ze heeft een spelletje gevonden dat ze leuk vind om te spelen op haar Ipad

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

18-02-2016 om 15:33

PM (voor Charliefox)

Nee, het sturen van persoonlijke berichten buiten het forum om is niet mogelijk. En als het wel kon, zou waarschijnlijk iedereen de mogelijkheid om persoonlijk benaderd te worden meteen uitzetten.

Je wilt niet wéten hoe vaak we gebeld en gemaild worden door mediaredacties en freelance-journalisten, of ze de contactgegevens mogen hebben van forumdeelnemers (voor artikelen, interviews, tv-programma's, enzovoorts). Voor alle duidelijkheid: dat doen we dus nooit. Jullie privacy is heilig voor ons.

We hebben het zelfs wel eens meegemaakt dat ze een moeder wilden benaderen die net haar kind verloren was (en diep in de nacht haar hart daarover uitgestort had op het forum). Hoe onsmakelijk en lijkenpikkerig kun je het hebben...

Henk Boeke
Redactie Ouders Online

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.