Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen wisselen van school (VO)

Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met het overstappen naar een andere middelbare school tijdens het schooljaar?
Mijn dochter wil dit graag  maar ik twijfel heel erg wat een verstandige keuze is.
Dochter van 13 zit in het tweede jaar van de tl/havo brugklas.
Zij gaat nu vaak met tegenzin naar school. Zij heeft add hiervoor is op school vorig schooljaar trajectbegeleiding opgestart. Toen dit niet genoeg bleek te helpen is er begeleiding buiten school gezocht maar deze komt door ziekte van de begeleidster en mijn dochter maar niet op gang. Hopelijk wordt dit vanaf volgende week echt opgestart. Nu geeft de school waar ze naar toe wil in een gesprek met mij en dochter aan dat het wel mogelijk is maar dat leerlingen dan wel vaak op een lager niveau eindigen en dat het wellicht verstandiger is volgend schooljaar de overstap te maken. Huidige school geeft dit ook aan, volgende week heb ik op de huidige school een afspraak met de trajectbegeleiding, de schoolondersteuningsleider en de extern begeleidster om te bespreken hoe nu verder. Nu is bij dochter alleen blijven hangen dat een overstap mogelijk is en zij wil dit graag maar kan niet echt benoemen waarom. Ik ben bang dat zij er teveel van verwacht en de huidige problemen mee neemt en dan nog dieper in de put raakt.


Wat vindt ze niet fijn/leuk aan de huidige school? Dat lijkt me wel iets wat helder moet worden. Want als het gaat om de lesstof die saai is, tja, die zal op een andere school hetzelfde zijn. Heeft ze vriendinnen op school? Of gaat het echt om het stukje begeleiding dat niet loopt? ADD gaat niet opeens weg als ze naar een andere school gaat. Als beide scholen adviseren om pas na dit schooljaar te wisselen, dan zou ik dat ook aanhouden. 

Ik denk wellicht te simpel, maar het is februari. Wachten tot september duurt best lang en dan gaat ze daarna alsnog wisselen? Ik zou hierin het gevoel van mijn dochter serieus nemen. Stel dat ze op TL niveau eindigt, dan kan ze aanvullend toch altijd alsnog haar HAVO diploma halen?

Julia3

Julia3

10-02-2022 om 13:31 Topicstarter

Dat is precies mijn dilemma, ik wil haar gevoel serieus nemen maar helaas staat ze er op het moment niet zo goed voor. Het zal waarschijnlijk eerder tl dan havo zijn wat ze volgend jaar gaat doen.
Ik ben bang dat ze door de verandering op kader terecht gaat komen maar dat daarmee de problemen niet zijn opgelost. Ze heeft op de basisschool vanaf groep 6 de citos op havo niveau gemaakt maar kreeg een tl havo advies vanwege haar inzet.
Ik denk dat haar ook opbreekt dat er naar haar toe als stimulans altijd is uitgesproken dat ze havo zou moeten kunnen en dat het voelt als falen dat het niet lukt.

Ik denk dat als een kind met havo-potentie op vmbo-kader belandt verder van huis is.  Sociaal gezien, en de kans op opstromen naar havo wordt  een stuk lastiger zo niet onmogelijk , mocht ze dat willen. Beide scholen raden aan te wachten, dat advies zou ik  toch wel opvolgen. Een dertienjarige kan niet alles overzien, en het is nu nog op veel scholen zo'n warrig schooljaar geweest. 

Wat geeft de doorslag dat ze perse per direct wil overstappen? Speelt er pestproblematiek?

Ik zou sowieso het gesprek volgende week afwachten en tot die tijd niks doen en ook helemaal niks beloven naar je dochter. Gaat zij mee naar het gesprek? 

kan heel goed gaan, ik ben 2x binnen 1 kalenderjaar van school gewisseld. 1e x in mei, 2e keer in oktober van hetzelfde jaar.
Wel om een andere reden, ik had een bore-out en stroomde op. Maar het heeft mij veel goed gedaan.
Het waren ook echte schoolwisselingen dus niet opstromen binnen dezelfde locatie. 

Tenzij er sprake is van pesterijen zou ik haar haar schooljaar laten afmaken.

Lijkt mij zowel qua school als qua sociaal echt 3 keer niks om midden in 't jaar over te stappen. Zit ze op een nieuwe school en moet ze zowel begeleid worden als zich studerend recht-houden én tegelijk ook nog eens sociaal rechthouden ... lijkt mij écht too much.

Ik zou echt eerder streven dat ze 't jaar afmaakt en met TL daar afscheid neemt.

Julia3

Julia3

10-02-2022 om 19:31 Topicstarter

Fijn om jullie reacties te lezen.
Er speelt geen pestproblematiek en ze heeft een paar vriendinnen in de klas.
Ik ga inderdaad het gesprek even afwachten, dochter is hier bij aanwezig maar klapt gauw dicht bij dit soort gesprekken of geeft sociaal wenselijke antwoorden.
Wat Marty1984 beschrijft ben ik inderdaad bang voor, dat het gewoon teveel in een keer is. Wennen op een nieuwe school en de begeleiding op de rit krijgen.

Maar dan is er nog steeds niet duidelijk waarom ze precies wil wisselen en waarom nu meteen? Wat staat haar tegen aan de huidige school? Is daar iets aan te doen? En wat verwacht ze op de nieuwe school te vinden wat ze nu niet vindt?

kenfan schreef op 10-02-2022 om 15:52:

Ik denk dat als een kind met havo-potentie op vmbo-kader belandt verder van huis is. 

Mijn dochter zit met havo-potentie en add op het vmbo kader en is daar helemaal happy. Ze hoeft niet meer op haar tenen te lopen, is opeens goed in alle basisvakken. Zelfs voor wiskunde, waar ze normaal heel slecht in is, staat ze een ruime voldoende. En ze heeft 16 uur in de week praktijkvakken waarin ze uitgedaagd wordt en kan laten zien waar haar talenten liggen. Ze zit in haar examen jaar. Volgend jaar gaat ze naar een MBO4 opleiding en ze weet al welke HBO opleiding ze daarna in deeltijd wil gaan doen. Als ik vergelijk wat zij in 4 jaar heeft geleerd op het vmbo kader dan is dat meer dan mijn andere dochter op de mavo. Ik zou me dus over afstromen naar het vmbo kader geen zorgen maken. 

Als dochter heel graag nu van school wil wisselen zou ik dat gewoon doen. Wel zou ik goed de mogelijke consequenties met haar bespreken.

mut

mut

10-02-2022 om 21:08

Ik denk dat in België ongeveer 10% van de leerlingen van school wisselt na de kerstvakantie. Ik heb nu 3 nieuwe leerlingen en er is eentje vertrokken naar een andere school. Daarnaast binnen de school een flink aantal die wisselen van richting. Maar België is NL niet en het schoolsysteem is anders.

Zou ze op de andere school ook in een TL/Havo klas komen? Want dan is het niet zo erg als ze dan uiteindelijk naar TL gaat toch? Je mag sowieso niet binnen 1 schooljaar meerdere niveaus afzakken. 
Een frisse start kan soms heel fijn zijn. Wij nemen dan ook vaak de cijfers van de vorige school niet altijd mee, mits dit kan (als je in het voorexamen- of examenjaar zit kan dat niet). 

Julia3

Julia3

11-02-2022 om 07:42 Topicstarter

Op de andere school komt ze ook in een tl havo klas, maar omdat ze er nu niet goed voor staat is het nog maar de vraag of ze in de derde naar tl kan. Als ze op de nieuwe school op kader verder zou gaan zou ze weer naar een ander gebouw gaan. Het voorlopig advies eind vorig jaar was kader. School ziet wel dat ze meer kan maar het lukt niet dit er uit te laten komen vandaar de externe hulp die nu opgestart wordt. Uit een eerdere wisc 3 test is ook gekomen dat ze een disharmonisch profiel heeft er zat toen 20 punten verschil tussen het verbaal en performaal iq.

mut schreef op 10-02-2022 om 21:08:

Ik denk dat in België ongeveer 10% van de leerlingen van school wisselt na de kerstvakantie. Ik heb nu 3 nieuwe leerlingen en er is eentje vertrokken naar een andere school. Daarnaast binnen de school een flink aantal die wisselen van richting. Maar België is NL niet en het schoolsysteem is anders.

Het grote probleem met in Nederland in de onderbouw van school wisselen is dat scholen heel vrij zijn in hun programma. Wisselen van school levert bijna altijd hiaten op. Maar dat probleem speelt net zo goed als je aan het einde van het jaar wisselt.

Hebben jullie ook overwogen om nu direct naar Kader over te stappen op de andere school? Misschien is het wel heel goed voor haar om er wat druk af te halen, zodat er meer ruimte komt om aan haar ADD te werken.

Ik heb een kind dat op een school zit voor kader/tl/havo/vwo. Je hebt hier in de omgeving ook nog een school voor basis/kader/tl/havo.
Is het niet een idee om, als de overstap echt een goede reden heeft, te kijken naar een school waar je dochter verder kan op kader, tl en havo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.