Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-02-2011 om 18:31
Onze dochter staat op de drempel van de middelbare school en haar keuze is o.a. op het Ignatiusgymnasium gevallen. De sfeer beviel haar goed, en mijn man zag het ook wel zitten. Maar er is een loting, en ze kan moeilijk kiezen tussen het Ig en het Amstelveen College. Ze leert graag en makkelijk.
Wat was voor jullie de doorslaggevende factor om naar het Ig te gaan?
Ik zoek nadrukkelijk positieve ervaringen met het Ig.
Alvast bedankt!
Johanna
16-02-2011 om 16:37
Onze ervaring
Mijn zoon zit op het Ig en heeft daar nadrukkelijk zelf voor gekozen; bij hem bestond geen twijfel. Je wilt alleen de positieve kanten van het Ig horen, dus ik zal een aantal zaken noemen waarvan ik weet dat veel ouders daar erg van gecharmeerd zijn (ik zelf niet perse), in willekeurige volgorde.
- Behoort bij de beste (althans best scorende) scholen van Nederland;
- Wat met dat eerste waarschijnlijk wel te maken heeft (want ze willen die hoge score vast behouden, en hoge scores hebben ook veel te maken met percentages uitval/doubleren/slagingsscores, etc.): ze zitten bovenop de kinderen en trekken meteen aan de bel als het iets qua prestaties minder gaat (en iets minder is voor Latijn ook een magere 6);
- Ook daar weer verband mee houdend: ze bieden veel extra ondersteuning buiten reguliere schooluren als daar behoefte aan is;
- Ze gaan straks een nieuw, mooi opgeknapt schoolgebouw in (hoewel nog onduidelijk of dat per aankomend schooljaar wordt gehaald);
- Relatief kleine school, aardige, vriendelijke, gemoedelijke sfeer (beetje provinciaals zeg ik als Amsterdammer);
- Communicatie met ouders is goed;
- Je kan als ouders direct de resultaten van de je kinderen volgen via een digitaal inlogsysteem.
Heb je hier wat? Lijkt mij eerlijk gezegd niet; afwegingen tussen een zelfstandig gymnasium en een scholengemeenschap, tussen een zekere plaatsing (in Amstelveen?) en een zeer onzekere plaatsing vanwege loting, wel of niet ver moeten fietsen (jullie wonen in Amstelveen?), zijn voor een kind misschien wel belangrijker, zeker als ze twijfelt en ook het Amstelveen College leuk vond.
Succes met haar keuze en nog belangrijker misschien, het loten.