Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen lwoo

Hoi allemaal,

Zoon zit in groep 7. Hij heeft een voorlopig een vmbo-basis advies met lwoo. Hij vindt school niet leuk en heeft ook geen plezier in het leren. Hij is erg faalangstig met schoolwerk. Heeft ook vaak buikpijn als er een toets is etc. Alleen de omgang met klasgenootjes en vakken zoals Tekenen en gym vindt hij leuk.

Hier in de buurt zijn 3 scholen die lwoo aanbieden. Man en ik zijn benieuwd naar ervaringen met lwoo aanvragen/scholen? Tips waar wij op moeten letten etc.

Voor ons is het vooral belangrijk dat zoon de juiste begeleiding krijgt. Zelfvertrouwen krijgt in het leren en straks een leuke vervolgopleiding kiest waar hij met plezier naar toe gaat.

Wij willen onze zoon zo goed mogelijk begeleiden dus andere tips en ervaringen van ouders met moeilijk lerende kinderen zijn ook welkom.

Groetjes,

Zonnestraal

Voor zo ver ik het heb gezien betekent LWOO vooral dat er extra middelen beschikbaar zijn, maar een school kan zelf beslissen hoe ze dat geld inzetten, extra begeleiding, kleinere klassen etc.

Mijn dochter heeft 1 jaar Jan Ligthart gedaan na de basisschool. Dan wordt gekeken of er een achterstand is van 2 jaar of meer en als dat is wordt LWOO aangevraagd. Met dat geld hebben ze daar vooral kleinere klassen gemaakt en veel ruimte voor overleg onder leerkrachten om de juiste weg te kiezen. Het pakte heel erg positief uit. Een gouden jaar.

Dus ik zou vooral vragen wat de scholen doen met de extra middelen.

Tsjor

Het gaat erom wat ze doen met de extra gelden die ze krijgen. Mijn dochter zat op een kleinschalige vakschool. Naast kleinere klassen waren er twee zorgcoõrdinatoren. Ik weet niet meer wie welke rol had, maar hun samenwerking was perfect. Er was een rt'er voor rekenen en een voor taal. Ze hielpen haar gewoon als dat moest, structureel of 'even', zonder protocollen, dossiers of procedures. Dat was bijzonder prettig. Er waren vakmensen voor de praktijkvakken met hart voor deze kinderen. Ze heeft er veel geleerd over beroepshouding, communicatie, 'de wereld tegemoet treden'. Ik vond het een topschool! Ze is later overigens een heel ander beroep gaan kiezen, maar ze heeft warme herinneringen aan deze school. 

Jongste heeft lang geleden LWOO gedaan, maar de opzet is volgens mij nog hetzelfde. Ik zou me goed oriënteren. Elke school gebruikt het LWOO geld anders. Voor sommige scholen is LWOO het laagste niveau, dus heb je geen LWOO op kader of hoger niveau. Andere scholen bieden ook LWOO voor de hogere VMBO niveau's. In dat geval moet je nog steeds zien te achterhalen of dat geen wassenneus is. 

Overigens wil niet zeggen dat als je kind 'afgehaakt' is op de basisschool je kind moeilijk lerend is. Door het nivelleren naar het midden dat veel basisscholen doen, is er te weinig aandacht voor de noden van dit soort kinderen. Ondanks mooie verhalen over RT en verlengde instructie. Achteraf kan ik zeggen dat er meer extra aandacht is uitgegaan naar mijn oudste, die prima kon leren maar druk was, dan naar mijn jongste, een leuk en makkelijk kind dat niet zo goed kon leren.

Ik dacht toen mijn kind eind groep 7 zat ook dat mijn jongste moeilijk lerend was, maar weet onderwijl dat dit niet het geval is. 

Onze zoon kwam op de basisschool slecht mee. Moeite met vooral rekenen, buikpijn bij toetsen, bang om dom gevonden te worden, steeds slechtere werkhouding, een hekel aan school etc. Kreeg uiteindelijk een kader advies en zit sinds dit jaar op het vmbo. Basisschool had geen lwoo aangevraagd, maar middelbare school na het doen van een NIO test wel. Deze school gebruikt lwoo geld voor alle kinderen: kleinere klassen, extra lessen Nederlands en rekenen en wekelijks individueel gesprek voor elke leerling met mentor.  


Met onze zoon gaat het hartstikke goed sindsdien hij op de middelbare zit: eindelijk snapt ie het net zo snel als de rest, hoe de lesstof wordt aangeboden sluit beter aan bij hoe hij leert en hij gaat zich steeds competenter voelen (‘ik ben toch niet zo dom als ik dacht...’ zei hij vorige week nav weer een goed cijfer voor een toets). Hij doet alle vakken op kader/tl niveau en volgens mentor kan hij dat prima aan. Wij dachten dat onze zoon niet schoolslim was, maar nu blijkt dat hij vooral niet basisschoolslim was!

Zonnestraal07

Zonnestraal07

23-04-2021 om 20:02 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. De positieve berichten stellen ons erg gerust. Dat zoon weer zelfvertrouwen krijgt en op zijn plek is is voor ons het aller belangrijkst. Hij moet straks toch 5 dagen per week naar die school toe. 

Wij gaan goed informeren wat lwoo bij de verschillende scholen inhoud. Zoon heeft vooral moeite met taal en spelling. Maar heeft geen dyslexie. Verder is hij onzeker en durft bijvoorbeeld geen vragen te stellen omdat hij dan bang is dat ze hem dom vinden. We gaan ook kijken of er een school is die daar begeleiding mee biedt.

Veel scholen hebben een mogelijkheid voor 'faalangsttraining'. Daar moet je soms wel bovenop zitten want men wacht tot de leerling uitvalt ter plaatse. En dan is er nog een wachtlijst van een jaar of meer, of is de cursus net gegeven.

LWOO wordt door scholen verschillend ingevuld. Hier ging van een van de kinderen de presentatie op de (sbo) school bijna alleen maar over LWOO... Samengevat werd er aangegeven welke scholen in de omgeving vmbo met lwoo bieden en wat dat daar in de praktijk betekent voor de leerlingen. 

Eigenlijk zegt LWOO advies dus niet veel over welke school geschikt is voor je kind. Je zult echt moeten vragen wat voor jouw kind van belang is. (Waarvan ik begreep dat hier een school lwoo biedt in de vorm van kleinere klassen dan de andere, en een andere school extra uren Nederlands en wiskunde.)  

Ook zou er nog een losse onderwijsvorm van LWOO bestaan die niet op reguliere vmbo scholen wordt aangeboden. 



Er is hier in de buurt een LWOO-school met mogelijkheden voor vmbo-tl en havo. Ik vind het echt een geweldige school, maar mijn dochter vond het niks: teveel jongens met autisme en daar had zij een erg fijne neus voor als meisje met add. Ze wilde echt niet, en ik vond het jammer. Het werd de vakschool met basis/kader. Het is daar allemaal heel goed gegaan. Uiteindelijk gaat ze komend jaar toch naar het hbo, dus het maakt niks uit. Maar dat wist ik toen niet

Ik denk dat het het beste is om bij de verschillende scholen in de omgeving navraag te doen wat lwoo daar inhoudt cq wat ze met het extra geld doen en dan te kijken wat het beste aansluit op de behoeften van jullie zoon. Het lijkt me ook goed hem daar zelf bij te betrekken, zo geef je hem het gevoel dat jullie het samen doen en dat hij inspraak heeft, dat is ook goed voor het zelfvertrouwen. Succes met kiezen, en neem de tijd. Jullie hebben nog een jaar. Ga vooral ook, als het weer kan, samen kijken op scholen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.