Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guera

Guera

05-11-2016 om 17:31

Ervaring Kernvisie of ik leer anders?

Getriggerd door een reactie in een ander draadje ben ik gaan lezen over de kernvisiemethode. Ik heb ontzettend het idee dat er in dochter van 10 meer zit dan de toetsen laten zien. Op school blijft er een ? achter haar naam staan mbt dyslexie. Maar ze vinden haar te goed en wij denken dat de hulpmiddelen zoals grote letters en meer tijd haar niet gaan helpen. Wij zeggen zelf weleens dat het lijkt of er een mist in haar hoofd hangt en heel soms trekt die op. Dan denk je: zie je. Ze is echt wel pienter. Ook in taalgebruik , ideeen, algemene ontwikkeling en woordenschat heb je het idee met een pienter kind te maken. De tafels beklijven niet en klokkijken ook niet. Tot zover waarom ik denk aan de kernvisiemethode. Ze heeft geen gedrags-of concentratieproblemen.....
Wie heeft ervaring met dergelijke 'problematiek' en deze methode?

Vogel

Vogel

06-11-2016 om 09:25

Argwaan

Ik (leraar basisonderwijs) vertrouw het niet helemaal, als ze pretenderen 'symptomen van diagnoses als add en adhd te kunnen terugbrengen tot acceptabele proporties'.
Een tijdje geleden heette het beelddenkers.
En wat als het zou werken voor je kind? Stuur je de het team van de basisschool op cursus?

Ik snap je probleem en het moet heel frustrerend zijn, voor je dochter in de eerste plaats, maar dit lijkt mij een heilloze weg. Maar misschien zijn er andere lezers met goede ervaringen....

Triva

Triva

06-11-2016 om 11:07

hmm

Ik heb een neef die gymnasium heeft gedaan en nu geschiedenis studeert én hij heeft dyslexie.

Ik daarom de volgende punten een beetje vreemd: 'ze vinden haar te goed', 'we denken dat de hulpmiddelen zoals grote letters en meer tijd haar niet gaan helpen', 'ze is echt wel pienter'

Dyslexie heeft NIETS te maken met het IQ maar kan wel hoogbegaafdheid verbloemen en andersom.

Juist de opmerkingen van de klok en tafels duiden voor mij op dyslexie. Als ze dan niet zoveel moeite heeft met spelling en lezen betekent dat gewoon dat ze een hoog IQ heeft en dat kan leren.

Guera

Guera

06-11-2016 om 16:27

Triva

Dat snap ik. Maar ik vraag me af wat het gaat helpen concreet om een dyslexie verklaring te hebben. Ga ik de niet vergoeden dyslexietest molen in en dan? Wat kan ze daar dan concreet mee? Daar ben ik naar op zoek. Ik geloof graag dat het te maken heeft met dyslexie. Dan weten we dat en dan? Ik zoek een oplossing voor oa het automatiseren. Lezen gaat super. Ze is al een jaar avi uit en begrijpend lezen gaat ook goed. Klokkijken. Topografie. Spelling. Allemaal hopeloos.

Guera

Guera

06-11-2016 om 16:31

Vogel

Kind zit op topschool waarbij ze al veel ervaringsgericht en op niveau aanbieden. Ik ben super tevreden en sta op zeer goede voet met leerkracht en tegelijkertijd krijg ik mijn vinger er niet achter. Ze heeft een paar maanden bijles rekenen gehad omdat ze achterliep door drukte in de klas paar jaar geleden. Maar die reguliere bijles/preteaching heeft ook niks uitgehaald met automatiseren. Ze blijven maar herhalen herhalen herhalen. Ze wordt er iebel van. En zegt nu als het niet lukt: o hihi sorry zat ff niet op te letten hoor. Ja daaaag Ze weet het gewoon niet. Vandaar dat ik wat zoekend ben en benieuwd was naar ervaringen aangezien dit ook hier op ool juist aangekaart werd als mogelijke tip.

Juno

Juno

06-11-2016 om 17:32

Concreet

Concreet krijg je bij een dyslexieverklaring meer tijd voor de roetsen, meer tijd bij de eindCito, mag je toetsen indien mogelijk digitaal maken. Afhankelijk van de afspraken met school hoef je aantekeningen niet van het bord over te nemen maar mag je een foto van het bord maken of de aantekeningen van de leerkracht kopieren. Je wordt niet gematst met toetsen, helaas.
Vergoeding krijg je alleen bij een aantal V-scores op rij. Wanneer een kind voor de andere vakken een I scoort en een III voor spelling is er een kans dat er sprake is van dyslexie maar krijg je het niet vergoed. Veel middelbare scholen doen een dyslexiescreening, dus als je kind al wat ouder is zou ik daar op wachten.
Niet kunnen automatiseren of kunnen klokkijken is zeker een signaal.

Binnen de zorgwereld is er veel kaf tussen het koren. De kernvisiemethode schaar ik daar ook onder.

Guera

Guera

06-11-2016 om 20:52

Juno

Sja daar heeft ze dus echt niks aan. Meer tijd. Foto maken. Dat doet iedereen toch en anders maken ze foto van elkaars aantekeningen. Toetsen digitaal ook niet interessant als je de tafels niet kent....

Juno

Juno

06-11-2016 om 21:21

Guera

De vraag was of iemand ervaring heeft met dergelijke problematiek. Die heb ik. Een van mijn kinderen is qua problematiek vergelijkbaar. Je kan er wel een dyslexieonderzoek op loslaten en in mijn vorige post heb ik beschreven wat je dan concreet krijgt. Op basis van de gegeven informatie denk ik dat er sprake kan zijn van dyslexie, je krijgt alleen het onderzoek niet vergoed omdat je kind te hoog scoort.

Meer tijd is in zoverre fijn, dat als je bijvoorbeeld de tafels niet hebt geautomatiseerd je via een andere strategie wél op het antwoord komt. Een strategie die meer tijd kost. Mijn kind schrijft bij een dictee alle mogelijke spellingvarianten op en op de een of andere manier weet ze dan meestal wel wat de juiste is. Zo'n acht keer een woord opschrijven kost meer tijd.
En een foto of kopie van de aantekeningen van de docent is oneindig veel nauwkeuriger dan die van een klasgenoot, dit zijn zeker dingen waar een kind iets aan heeft.

En digitale toetsen worden voorgelezen, dat kan ook erg fijn zijn. Bij dyslexie kan je een aantal strategieën en behandelmethoden inzetten maar kijk dan bij échte behandelingen en niet bij de kernvisiemethode, prismabrilken, ontwikkelen van hersenhelften enzovoort.

Mijn kind redt het ondanks dat ze niet kan klokkijken, de tafels niet kent, de weg niet kan vinden, geen grammaticaal correcte zinnen kan uitspreken, niet kan automatiseren dankzij van een dijk van een werkhouding én de extra tijd die ze krijgt.

Ik ben het niet met je eens dat je hier niets aan hebt. Je kind zal baat hebben bij het aanleren van strategieën, strategieën die voor jouw gevoel een stapje terug in de stof zijn. Tafels is per slot van rekening niets anders dan herhaald optellen en door wat handigheidjes te leren kan het dan toch lukken om snel tot een antwoord te komen. De lol van tafels stampen is dat he het antwoord in één keer weet maar als dat stukje dus niet lukt is het handig dat kind weet dat het eigenlijk een optelsom is.
Die extra tijd bij Cito en eindexamen krijg je overigens alleen als er een dyslexieverklaring aanwezig is.

Ik heb drie dyslecten in huis die alledrie compleet anders lezen en leren.

Guera

Guera

06-11-2016 om 22:14

Dank juno

Voor je uitgebreide verhaal. Ik hoor hier in de omgeving dat dyslectisch 10 min extra krijgen en daar niks aan hebben. Maar wel goed om te weten. Misschien dat we het onderzoek toch laten doen . Geen Vergoeding an sich vind ik niet zo'n probleem als er maar oplossing mee bereikt kan worden. Vooralsnog zag ik die niet echt in het hebben van een verklaring.....Dat ga ik heroverwegen.

Verbazing

@Guera, je geeft aan dat ze avi-uit leest. Dat is mooi. Ze is dus in staat om een onbekend woord te hakken en te plakken en zo foutloos te lezen en te begrijpen. Maar als ze kan hakken en ziet dat er sprake is van bv een lange klank, dan is ze toch ook in staat de spellingsregels toe te passen bij het schrijven.
Hier hadden de dyslecten moeite met snel foutloos lezen en met foutloos schrijven. Allebei aspecten moesten door herhaling binnen komen.

Of heeft ze de grammatica-regels en werkwoordvervoegingen niet onder de knie?
-----
Andere methode die een logopedist vaak toepast, is het gebruik van kleuren. De woorden worden in klankstukken gehakt en iedere klank krijgt een kleur. Vb lange klank een groene kleur en de stomme e klank in vb het woord 'maken' een oranje kleur. Zo ziet een dyslect ook of de lange klank 'aa' open of gesloten is. Vb maandag ( gesloten) of gatenkaas ( open).

Het zien en toepassen vergt wel tijd. Vandaar de extra tijd bij toetsen.

Juno

Juno

06-11-2016 om 22:27

Kwek

Wat Flanagan beschrijft is Kwek, een afgeleide van Taal in blokjes. Werkt fantastisch voor het spellen. Allebei erg goed.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2016 om 22:41

niets aan hebben?

"Ik hoor hier in de omgeving dat dyslectisch 10 min extra krijgen en daar niks aan hebben."

Hier is het 15 minuten. Mijn kind heeft die extra tijd overigens om een andere reden dan dyslexie. Maar er niets aan hebben?! Ik snap dat niet. Hoezo niet? 10 of 15 minuten extra voor een toets waar je normaal 45 minuten voor hebt... Voor tentamens/examens is het 30 minuten extra. Dat is nogal een verschil hoor. Dat kan voor kinderen het verschil zijn tussen een (dikke) onvoldoende en een (dikke) voldoende. Noem het maar niets. Mijn zoon krijgt dankzij die extra tijd zijn toetsen wél af.

Fransien

Fransien

07-11-2016 om 09:58

Taal in blokjes en 'ik leer anders'

Taal in blokjes is een methode met bewezen effectiviteit, je kunt het uitproberen en zoals zoveel methodes werkt het voor veel kinderen maar niet voor alle.
Ik leer anders gaat uit van beelddenken, het is een goede methode voor klokkijken en dergelijke omdat het de stof op een net andere manier aanbied.

Bij zoveel kinderen die niet standaard zijn, werkt de standaard methode net niet op alle vlakken. Je kunt rustig een alternatief uitproberen, het kan helpen maar dat hoeft niet. Geen enkele methode is zaligmakend en veel methodes werken bij 80% van de kinderen en bij 20% niet.
Ga rustig proberen en je merkt of het werkt of niet, maar hang er aub geen compleet wereldbeeld aan op.

guera

guera

07-11-2016 om 17:16

fransien en flanagan

Dat zal ik niet doen hoor. Een wereldbeeld eraan ophangen. Ik ben gewoon op zoek naar een manier om bepaalde dingen te trainen.

En ja ze leest vrij vlotjes en begrijpt het ook nog maar haar spelling is echt kansloos. Ze begrijpt de regels maar past ze niet toe. Ze automatiseert het niet. Als ik topo met haar doe en ik heb 3 provincies gehad is ze de eerste alweer vergeten. Het blijft echt niet hangen. Als het half 11 is zegt ze gerust dat het bijna 6 uur terwijl ze net haar ontbijt achter de kiezen heeft. Snapt ze het niet? onthoudt ze het niet? ziet ze het niet? Je kan het 10 x zeggen. O ja zegt ze dan.
Ik weet inmiddels gewoon niet zo goed wat het is en al deze moeilijke puntjes: de weg vinden, automatiseren, klokkijken schijnen allemaal met dyslexie te maken te hebben. Maar het enige dat ze wel kan is lezen Dus veel oplossingen die er voor dyslecten zijn die moeite hebben met lezen gaan haar niet helpen (is ook de mening van de leerkracht).
En hier zeggen 2 vriendjes met dyslexie dat zij geen baat hebben bij de extra tijd want ze redden het wel in de tijd.

Li

Li

07-11-2016 om 17:29

dyslexie

Een kind van mij heeft ook een dyslexieverklaring. Zij leest moeizaam, maar spelt perfect. Dat kan dus ook nog! Uiteindelijk heeft ze op de middelbare school het meest aan de extra tijd. Nu scheelt het niet veel, maar straks bij het eamen hopelijk wel. Ze heeft ook nooit de tafels geleerd en juf van de basisschool sloeg steil achterover toen ze hoorde dat het kind NT deed, haha...

Zelf denk ik eerder aan ADD, eerlijk gezegd. Maar ja, ze is al groot en aan de pillen wil ze niet, dus wat heeft testen dan voor zin. Je ziet wel die hyperfocus als ze iets echt interessant vindt. Dus wel natuurkunde, geen tafels, en geen Nederlands ("wat is dat nou weer voor een raar verhaal?").

Ali

Ali

07-11-2016 om 18:10

Dyscalculie

Hoe is haar rekenen? En het toepassen van de rekenstrategie?
Dochter en ik hebben allebei dyscalculie, en veel kenmerken komen overeen met dyslexie, oa automatiseren, klokkijken niet onder de knie krijgen, links en rechts door elkaar halen.
Ik zeg altijd: ik snap sommen en getallen niet. Als iemand v procenten uitlegt, snap ik het, als ik het vervolgens zelf moet doen, lijkt het alsof het een volledig nieuwe som is. Zeker ook met de verhaaltjessommen. Ik zie het gewoon niet.

'Snapt ze het niet? Je kan het 10x zeggen.'

Die zin deed mij denken aan de volgnde link:

http://yvonnetempelaar.nl/columns/de-verstrooide-professor.html

Misschien tijd voor een bezoek aan een vrijgevestigde psycholoog voor een iq-test.
Het maakt niet uitwat eruit komt. Maar het kan je als ouders helpen je kind beter te begrijpen.

----

Omdat mijn kinderen gewend waren onbekende woorden volgens de taalblokjes te bewerken en zo tot een juiste spelling te komen,was de kernvisiemethode zo moeilijk te accepteren? 'Mam, ik ben niet paranoia en kan dus ook geen woordjes in de achterkant van mijn hoofd projecteren.' De rt-er gaf aan dat ze nog zo'n leerling had, te sceptisch om het te proberen.

Mbv kernvisiemethode worden de woorden één voor één in het hoofd geprojecteerd. Dat lijkt mij tijdrovend. Daarnaast heeft een kind indertussen ook foutieve woorden in het hoofd opgeslagen. Die moeten weer vervangen worden door juist geformuleerde woorden. Al met al best tijdrovend.

Toch horen ze op een dag een ' nieuw ' woord en hebben ze geen idee hoe dat geschreven moet worden want geen zicht op een weergave. Dan is het fijn om wel ervaren te zijn met de taalblokjesmethode. Daarmee kan je aan de slag zonder ooit eerder dat woord onder ogen te hebben gehad.

Guera

Guera

07-11-2016 om 19:07

Brandweervrouw

Wisselend. Ligt aan het onderwerp. Milliliter deciliter ed totale hocuspocus.

Ali

Ali

07-11-2016 om 19:41

De maten, brrr

Vind ik ook nog steeds moeilijk. Het beklijft gewoon niet. De tafels ook niet, ik onthou het niet. Er zit geen 'beeld' bij cijfers, lijkt het, geen waarde.
Klokkijken is moeilijk, vooral bv het is nu kwart over 2, hoe laat is het over 20 minuten. Of hoe laat was het 50 minuten geleden.
Het makkelijkste vond ik het rekenen met staartdelingen en 'onder elkaar zetten'.
Heeft ook met werkgeheugen te maken, cijfers blijven daar gewoon niet inzitten.

Juno

Juno

07-11-2016 om 20:12

Logopediste

Een goede logopediste kan wonderen verrichten voor het trainen van het werkgeheugen. Het hangt enorm van de nascholing en specialisatie af, maar als je iemand hebt die dit beheerst kan zij je kind enorm helpen.

Tango

Tango

08-11-2016 om 10:32

Hulpmiddelen

Zoon hier, 12 jaar groep 8, heeft dyslexie, zowel bij lezen als spelling. Automatiseren is ook lastig. Met de tafels heeft hij moeite, zeker met delen. Dat moet hij iedere keer weer opnieuw leren lijkt het wel.
Hij mag bij toetsen een tafelkaart gebruiken, hier staan de tafels van 1 t/m 10 op, of misschien wel t/m 12. Verder krijgt hij heel veel overhoringen mondeling afgenomen. Dat helpt hem dus goed.
Lezen gaat wel een stuk beter. Spelling blijft lastig. Gisteren met werkwoordspelling bezig geweest, verleden tijd. Hij weet vaak de regel wel, maar past het niet toe. En sterke werkwoorden gaan al helemaal fout. Hij zegt gewoon houdde i.p.v. hield.
Klokkijken is bij hem helemaal geen probleem, topo lukt ook wel, met de nodige hulp.
Mij lijkt dus dat er in het geval van jouw kind, Guera, zeker sprake is van dyslexie. Ik zou dus echt voor die verklaring gaan, niet vanwege die extra tijd dus, maar wel vanwege de hulpmiddelen en de goede begeleiding die ze kan krijgen. Daar hebben wij ook echt veel aan gehad, sommige regels passen we nog steeds toe als het nodig is.


Mijn zoontje van 9 liep vast op

School, school wilde iq onderzoek. Dit iq onderzoek gaf aan dat hij lager begaafd was, en wij als ouders een te grote verwachting hadden. De rek was eruit en wij moesten ZMLK onderwijs gaan onderzoeken. Mijn zoontje zat in groep 5, maar rekenen en spellen deed hij nog op groep 3 niveau. Wim Bouman, wilde de uitdaging aan, om met hem aan de slag re gaan, gevolg, de Cito voor de zomer gaf aan dat hij op rekenen en spelling ( eind groep 5) op midden 5 kon afronden. Bijna 1,5 ingehaald door 10 sessies kernvisie ( vaarwel ZMLK school) wij ouders hadden het dus achteraf bij het juiste eind!

Zou zeggen, doen dus! 

Mama2023 schreef op 10-12-2023 om 17:11:


Mijn zoontje van 9 liep vast op

School, school wilde iq onderzoek. Dit iq onderzoek gaf aan dat hij lager begaafd was, en wij als ouders een te grote verwachting hadden. De rek was eruit en wij moesten ZMLK onderwijs gaan onderzoeken. Mijn zoontje zat in groep 5, maar rekenen en spellen deed hij nog op groep 3 niveau. Wim Bouman, wilde de uitdaging aan, om met hem aan de slag re gaan, gevolg, de Cito voor de zomer gaf aan dat hij op rekenen en spelling ( eind groep 5) op midden 5 kon afronden. Bijna 1,5 ingehaald door 10 sessies kernvisie ( vaarwel ZMLK school) wij ouders hadden het dus achteraf bij het juiste eind!

Zou zeggen, doen dus!

Dit topic is uit 2016, dus ik hoop dat er inmiddels aan een oplossing gewerkt is voor het kind van TO. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.