Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaring combinatieklassen eindexamen jaar

mijn zoon gaat bijna beginnen aan het eindexamenjaar. Hij zit op een kleine school. Vorig jaar had hij bij meerdere vakken maar 10 leerlingen in de klas. Aangezien het voor examenjaar bekend staat om veel zittenblijvers, zijn het er komend jaar nog minder. Nu vertelde hij dat ze komend jaar een aantal klassen gaan combineren dus voor examen jaar en examenjaar  krijgen tegelijkertijd les. Hij was daar niet heel blij mee, maar zal het er toch meer moeten doen. Zijn er mensen met ervaringen met deze combinatie? Docenten of ouders? Op zich zie ik zowel voor als nadelen maar hoor graag hoe dit bij anderen is uitgepakt.

Ja. Ervaring hier. Als docent. Op ons inpandige speciaal onderwijs schooltje ( met veelal autistische leerlingen) geef ik regelmatig les in een combi klas V5/V6. Zijn wel heel kleine klassen. Eigenlijk zelden meer dan een leerling of 6/7. ( Al maakt dat eigenlijk niet zo vreselijk veel uit. Je moet 2 programmas runnen. Of dat nou voor 2 groepjes van 2 leerlingen is of voor 2 groepjes van 5 maakt eigenlijk niet zoveel uit)

Natuurlijk is het niet ideaal. Het vraagt wat meer zelfstandigheid van de leerlingen ,( op zich niks mis mee om dat aan te leren) en t is vooral extra intensief voor mij als docent. Maar het levert soms ook leuke dingen op ( onverwachte interactie / samenwerking/ whatever) en onze slagingspercentages zijn beter dan op de reguliere school waar ik lesgeef ( maar dat ligt ook aan het type leerlingen natuurlijk) 

Ik begrijp dat er in geval van jouw zoon ook weinig te kiezen is. Dus ervoor gaan is sowieso de enige optie. Hou een oogje in t zeil. Help of stimuleer een handje waar nodig. En realiseer je ook dat een examen jaar maar erg kort is. Eigenlijk zijn er vaak naar 3 blokken van een week of 8 les. Verder toetsweken. Beetje examen voorbereiding en examen zelf . Ook in een reguliere examenklas moet t grootste deel van t echte werk buiten het lokaal gebeuren. Thuis. 

Oh. En even voor mijzelf sprekend.  Die ' blokken' hebben ook voordelen.  Ik focuste me tijdens die lesweken veel meer op mn examenleerlingen en liet de voor examen kinderen relatief wat meer aan hun lot over. Maar pikte dat dubbel stevig op in de weken dat de examenleerlingen toetsweken hadden. Want dan had ik de V5  helemaal alleen en kon ik dubbele meters maken zeg maar. Paste t programma daar ook op aan. Lastigere onderwerpen in  de weken dat ik ze ' solo' had. Vaardigheden en herhaal werk meer in de periodes dat ik V6 erbij had. 



Succes!! Het komt vast goed! 

Het lijkt me niet zo'n groot probleem. Kleine klassen zijn juist een voordeel, zeker met het huidige tekort aan docenten. In de klassen vóór het examenjaar is het niveau vaak vergelijkbaar met dat van de examenklassen, alleen de onderwerpen verschillen. Je zoon kan zelfs extra kennis opdoen uit het vorige jaar, wat nuttig is voor zijn eindexamen.

Als je bezorgd bent dat hij niet genoeg uitleg krijgt, kun je overwegen bijles te regelen. Hoewel dat prijzig kan zijn, biedt de school misschien examentrainingen aan. Mijn dochter en zoon hebben veel gehad aan online bijles voor iets meer dan tientje per maand. Bij mijn zoon betaald school het vanaf volgend schooljaar zelfs. Als je wilt kan ik vragen hoe dat programma ook alweer heet. 

Ik wens je zoon veel succes met zijn examenjaar! 

ik denk dat het ook verschillend ingericht kan worden per vak. Bijvoorbeeld bij de talen luistertoetsen, tekst, literatuur kun je gezamenlijk doen / oefenen. Maar bij wiskunde kun je Thema 3 niet doen zonder kennis van 1 en 2. 

Zondernaam

Zondernaam

16-08-2024 om 12:47 Topicstarter

Bedankt voor jullie antwoorden. Hij heeft een nt ng profiel en het zal waarschijnlijk gaan om 4 vakken. We gaan zien wat het jaar gaat brengen. Ik vind het een goede voorbereiding op de vervolgopleiding omdat het een groter beroep doet op zijn zelfstandigheid. Aan de andere kant leert hij het beste door goede instructie en dat zal nu wel gehalveerd worden. Tegelijkertijd krijgt hij mogelijk nog wat extra mee van de leerstof van vorig schooljaar.
toetsweken lopen gelijk dus daar zal geen verschil in zitten. Vorig jaar was het gewoon luxe met Max 15 leerlingen. Voor de school is het ook belangrijk dat de leerlingen slagen dus er zal alles aangedaan worden om ze te laten slagen ga ik vanuit.

heeft hij het goed begrepen? Het zou natuurlijk ook kunnen betekenen dat ze leerlingen van klas 4A gaan combineren met die van 4B bij bepaalde vakken! 

Zondernaam

Zondernaam

16-08-2024 om 22:08 Topicstarter

Er is maar 1 klas van zijn leerjaar. Met deze klas heeft hij dan Engels en Nederlands, maar met de profielvakken zijn de klassen natuurlijk kleiner. die klassen worden gecombineerd met het voor eindexamenjaar want dat is ook een kleine groep.

gewoon interesse: ik ken zulke kleine scholen niet (mijn oudste zat op een “kleine” school met 5 eindexamenklassen, de jongste twee zitten op een grote school met 13 klassen per leerjaar, dat is wel een brede scholengemeenschap). 
Is het een bijzondere school (qua onderwijsvorm of levensovertuiging) of speciaal onderwijs? Of zijn er in Nederland gewoon zulke kleine VO scholen?
Je hoeft dit uiteraard niet te beantwoorden! (En snap het ook helemaal als je dat ihkv privacy niet doet).

Verder wens ik je zoon veel succes! Mijn middelste doet 1 vak dat heel weinig gekozen wordt en daar zitten 4V, 5V en 6V bij elkaar. Dat gaat prima volgens mij.

Zondernaam

Zondernaam

17-08-2024 om 11:05 Topicstarter

nee hoor, gewoon regulier. Het is een krimpregio waardoor er minder leerlingen zijn. In combinatie met een slechte naam doet dat geen goed voor het leerlingenaantal. Het is een hele brede scholengemeenschap, dus van vmbo tot havo vwo, maar vooral vmbo leerlingen omdat veel ouders er voor kiezen om naar een havo vwo school te gaan. Wij vinden dat juist een pre omdat het een betere afspiegeling is van de maatschappij. Verder ook heel tevreden over de school. Zij kijken echt naar de leerling als geheel en niet als een nummer die goede cijfers moet opleveren (zoals de havo vwo school is onze ervaring).
Vmbo heeft dus meerdere examenklassen.

Zondernaam schreef op 16-08-2024 om 12:47:

Bedankt voor jullie antwoorden. Hij heeft een nt ng profiel en het zal waarschijnlijk gaan om 4 vakken. We gaan zien wat het jaar gaat brengen. Ik vind het een goede voorbereiding op de vervolgopleiding omdat het een groter beroep doet op zijn zelfstandigheid. Aan de andere kant leert hij het beste door goede instructie en dat zal nu wel gehalveerd worden. Tegelijkertijd krijgt hij mogelijk nog wat extra mee van de leerstof van vorig schooljaar.
toetsweken lopen gelijk dus daar zal geen verschil in zitten. Vorig jaar was het gewoon luxe met Max 15 leerlingen. Voor de school is het ook belangrijk dat de leerlingen slagen dus er zal alles aangedaan worden om ze te laten slagen ga ik vanuit.

Ik denk dat dat wel meevalt. In het algemeen geven docenten van de 60 minuten les max 20 minuten instructie. Daarna is het vaak de bedoeling dat je zelf de leerstof gaat verwerken. In de tijd dat het verwerkt wordt kan de leerkracht nu de andere groep instructie geven. Er is dan alleen minder ruimte voor vragen of extra oefening voor degene die het lastig vinden. In een kleine klas is het voordeel dat deze extra uitleg dan vaak wel 1-op-1 gegeven kan worden ipv met een aantal lln tegelijk, waardoor de instructie beter kan toespitsen op zijn specifieke vragen. Je zoon leert daardoor wel zelfstandiger te zijn en alvast vragen te beantwoorden die hij wel weet ipv te wachten tot de docent klaar is. 

@Zondernaam, ik heb je een pb gestuurd.

Zondernaam schreef op 17-08-2024 om 11:05:

nee hoor, gewoon regulier. Het is een krimpregio waardoor er minder leerlingen zijn. In combinatie met een slechte naam doet dat geen goed voor het leerlingenaantal. Het is een hele brede scholengemeenschap, dus van vmbo tot havo vwo, maar vooral vmbo leerlingen omdat veel ouders er voor kiezen om naar een havo vwo school te gaan. Wij vinden dat juist een pre omdat het een betere afspiegeling is van de maatschappij. Verder ook heel tevreden over de school. Zij kijken echt naar de leerling als geheel en niet als een nummer die goede cijfers moet opleveren (zoals de havo vwo school is onze ervaring).
Vmbo heeft dus meerdere examenklassen.

Groningen? 

Ik heb ervaring als leerling en als docent.

Als leerling werd het een klas 5H/6V, en bij ons ging het om kunstgeschiedenis en scheikunde. Waarbij de uitleg voor ons als leerlingen hetzelfde was maar de opdrachten verschilden. 

Als docent ook lesgegeven aan twee leerjaren in een klas, maar in feite is dat niets anders dan met twee (of drie) verschillende niveaus in een klas. Je bent vooral als docent in zo’n les meer aan het woord. 
Je zegt dat je zoon vooral veel oppikt van de uitleg. Daar zal als het goed is qua tijd niet veel verschil inzitten. Gemiddeld legt een docent 10-15 minuten uit in een les, de rest is zelfstandig werken. Het grootste verschil zal dan zijn dat de docent ook tijdens zijn zelfstandig werkenmoment uitleg geeft aan een ander deel van de groep. Op zich voor een examenklas niet zo erg omdat de lesstof van het voorexamenjaar ook vaak meegenomen wordt in de examens. Meteen een opfrissertje

Zondernaam schreef op 17-08-2024 om 11:05:

nee hoor, gewoon regulier. Het is een krimpregio waardoor er minder leerlingen zijn. In combinatie met een slechte naam doet dat geen goed voor het leerlingenaantal. Het is een hele brede scholengemeenschap, dus van vmbo tot havo vwo, maar vooral vmbo leerlingen omdat veel ouders er voor kiezen om naar een havo vwo school te gaan. Wij vinden dat juist een pre omdat het een betere afspiegeling is van de maatschappij. Verder ook heel tevreden over de school. Zij kijken echt naar de leerling als geheel en niet als een nummer die goede cijfers moet opleveren (zoals de havo vwo school is onze ervaring).
Vmbo heeft dus meerdere examenklassen.

Ah ik snap het, er is dus maar 1 eindexamenklas op zijn niveau maar wel meer op andere niveaus. Klinkt als fijne school. Komt vast goed.

Ik ben zelf docent en begrijp dat het voor sommige kinderen een moeilijke overgang is. Het is echter wel zo dat het voor laatstejaars wel eens fijn kan zijn omdat ze nog wat extra herhaling meekrijgen. Verder verschilt het niet enorm met een standaard eindexamen klas. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.