Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joke

Joke

05-06-2013 om 15:25

Entreetoets valt tegen

Even heel kort (want ik had al een lange tekst getypt maar die is verdween

In groep 4 hebben we zoon laten testen: dyslectisch maar ook ruim hoogbegaafd.

Citoscores voor rekenen lagen op A niveau, begrijpend lezen hoge B of A (afhankelijk of er werd voorgelezen of niet).

Entreetoets valt tegen. Uiteindelijk percentiel 50%.
Laagste uitschieter bij taal is werkwoordspelling (percentiel 10) maar volgens mij heeft werkwoordspelling weinig met dyslexie te maken. Wel heb ik het idee dat er op school weinig aandacht aan wordt besteed. En dat de kennis bij mijn zoon wegzakt en niet automatiseert.

Rekenen ligt wel wat hoger maar niet de A-score die we gewend zijn. Gemiddelde B met uitschieter naar beneden voor tijd en geld.

Studievaardigheden heel wisselend beeld. Studieteksten heel erg laag, kaartlezen ook laag, schema's en tabellen heel erg hoog.

School oefent pertinent niet met oefencito's. Ik heb al aangegeven dat ik best begrijp dat heel veel oefenen met oefencito's de score oneigenlijk kan opkrikken. Maar helemaal niet oefenen?

Ik baal zo, ik kan wel janken. Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

05-06-2013 om 19:42

Wat opvalt is

Dat hij voor voortgangscito's wel goed scoort, dus aan het lezen van de vragen lijkt het niet te liggen. In theorie zou een entreetoets moeten laten zien waar nog werk te doen is, in je zoons geval in ieder geval werkwoordspelling. In de eerste instantie zou ik met hem thuis aan de slag gaan met wwspelling en kaartlezen. Blijkbaar hebben ze daar op school weinig mee geoefend. Mijn dochter had ook wwspelling laag, daarna even goed uitgelegd en toen snapte ze het. Was eerder gewoon niet goed aan het licht gekomen. Verder denk ik dat je wel degelijk cito's moet oefenen, gewoon ook om te kijken wat hij wel en niet snapt, wat komt vaak aan de orde in cito, wat is belangrijk etc. Mijn dochter had 78 percentiel op entree en cito in groep 8 546, en weinig fouten in spelling

Annet

Annet

05-06-2013 om 22:23

Een jaar geleden had ik gezegd dat

je dan thuis cito's kunt gaan oefenen. Dit kan heel effectief zijn, je volgt zelf wat er misgaat en kan direct ingrijpen. Daar kan geen groepsleerkracht tegenop.
Maar ik geloof dat volgend schooljaar de eindcito later in het schooljaar is en dat deze geen invloed meer heeft op het schooladvies. Oefenen is zinvol omdat kind oefent maar niet meer voor het advies.
Je zou kunnen kijken of je kind een NIO kan doen en of het VO daar iets mee kan. Dat is nogal wisselend.
Mocht je toch willen oefenen met eindcito's, dan zijn er altijd wel exemplaren van vorige jaren te vinden.

P

P

06-06-2013 om 07:25

Nee annet

De kinderen die volgend jaar in groep 8 zitten hebben nog een cito begin februari.

Joke

Misschien klopt die test uit groep 4 niet helemaal. Cijfers over IQ zijn maar beperkt houdbaar. Je zoon is inmiddels heel wat jaren verder en heeft wellicht een lager niveau dan de ene test uit groep aangaf. Over de hele linie zijn zijn scores wat lager.
Waarom zou je huilen?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.