Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
leasemom

leasemom

16-06-2013 om 00:03

Entreetoets tegenvaller

Al vanaf groep 1 deed leasezoon het goed op school. Vanaf groep 3-4 werd gedacht aan hb. In groep 6 mocht hij naar de plusklas (zonder overleg met ouders) om vervolgens er weer uitgezet te worden, want zijn tafels waren nog niet zo best (zonder overleg met ouders). Groep 7 zat hij weer in plusklas. Maar ook in een klas met een nare juf, die hem tot pispaal bombardeerde. Tijdens de entreeweek, heeft ze een mailwisseling voor zitten lezen (ouders waren niet blij met haar manier van weigering tot uitje van leasezoon omdat zijn fiets niet zou deugen volgens de normen.... lees handsvatten waren wat beschadigd) en de kinderen uit de klas om hun mening gevraagd. Leasezoon heeft zijn entree verknald. percentiel van 29. Totaal niet spiegelend aan zijn kunnen.
Vraag 1: Hoe belangrijk is de entreetoets?
Vraag 2: mag een entreetoets herhaald worden?
Ik heb wat gelezen in archief maar nog niet hierop antwoorden gelezen.
groeten ,
bezorgde leasemom

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2013 om 00:37

Balen

Wat een nare situatie.
Over de entreetoets: het hangt toch wel erg van de school (zowel basisschool als VO) af welke waarde aan de entreetoets wordt gehangen. Hoe het hier gaat: de entreetoets bepaalt (mede) het voorlopige advies van de leerkracht. Dat advies krijg je geloof ik rond oktober (begin groep 8 dus). Mijn zoon kreeg een iets hoger voorlopig advies dan de entreetoets aangaf, er telt dus wel meer mee dan!
In januari krijgen de kinderen hun definitieve scholadvies. Daar komt dan later de eindtoets als 'onafhankelijk' advies bij.
De middelbare scholen hier in de stad hebben allemaal regels voor toelating tot bepaalde brugklassen. Volgens mij is het wisselend hoe strikt ze hiermee omgaan en hoeveel waarde ze hechten aan het advies van de leerkracht en/of de cito. Ze hebben daar in ieder geval hun eigen vrijheid in.
In sommige regio's is de toelating echter vastgelegd in protocollen en is er veel minder ruimte voor persoonlijke inschatting en voor uitzonderingen. Dan wordt een kind bijvoorbeeld al niet tot een VWO toegelaten als het in groep 6, 7 of 8 een keer een B ipv een A op de cito heeft gescoord.

P

P

16-06-2013 om 10:11

Paar antwoorden

Nee een entreetoets kan niet over want dan krijg je dezelfde vragen. Ik zou een NIO toets regelen als ik jou was al zegt dat ook weinig want mijn zoon scoorde behoorlijk laag op de NIO, net als een heel groot deel van zijn klas toen. Klopte weinig van. Kinderen die nu VWO doen krijgen op taalgebied een score lager dan mavo maar wellicht lag dat aan de toestanden in die klas.

Verder gebruikt onze school de entree om te kijken waar de klas gemiddeld op uitvalt en besteden ze daar extra aandacht aan in groep 8.

Marieke

Marieke

17-06-2013 om 18:25

Hier ook

In groep 7 een tegenvallende entreetoets. Percentielscore weet ik niet neer, maar uitkomst was vmbo-t. Eindcito 535, net havo, maar liever vmbo-t. Nee, nee, zei school, jouw kind heeft de beide toetsen verknald, maar dat neemt niet weg dat ze gewoon naar havo-vwo kan en gaat. Op de scholengemeenschap is vmbo-t, combi vmbo-t/havo, havo, combi havo-vwo en vwo. Gesprek aangevraagd met brugklasleider: wat is nu verstandig? Wij neigden naar vmbo-t/havo. Nee hoor, goede en consistente rapporten, goede werkhouding, heb al gesproken met leerkracht basisschool: wij denken dat zelfs vwo erin zit! Cito is zeker niet alleen zaligmakend! Maar wellicht dat deze scholen uitzondering zijn?

Suze

Suze

17-06-2013 om 22:25

Hangt van vo-scholen af!

Verhaal van Marieke klinkt geweldig! Maar is zeker niet overal zo.

Het hangt dus erg van de VO-school van je keuze af (of je kiest als het kan een VO-school die er niet te zwaar aan tilt, en meer aan het - hopelijk goede - schooladvies).

Met de veranderingen rond de Cito-eind is het volgens mij nu nog onduidelijker wat de eisen volgend jaar zullen zijn op de VO-scholen, maar je kunt natuurlijk (telefonisch/anoniem) eens informeren hoe ze er op de scholen die jij in gedachten hebt over nadenken (score iets aanpassen, het is maar een vb).

Misschien goed om met je basisschool (directeur, niet de betreffende juf) te bespreken wat voor advies zij denken te gaan geven. Misschien zelfs de situatie vast uitleggen, dat hij niet zo lekker in zijn vel zat. Zou door zo'n slechte score en vervelende juf natuurlijk ook zomaar lager kunnen zijn dan je had verwacht...

Tot slot: bij ons in de regio accepteren ze NIO- en andere toetsen die kinderen buiten schoolverband maken NIET meer! Teveel kinderen maakten kennelijk apart een NIO toets en kennelijk zijn ze bang dat er dan hogere scores volgen (door de begeleiding?) dan in een normale klassituatie. Dus niet zelf een NIO toets laten doen als je niet zeker weet dat die op jullie VO-scholen geaccepteerd wordt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.