Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mama

mama

09-11-2015 om 13:31

Engels vanaf groep 8 !!


Engels wereldtaal

Vroeger is er al een poging geweest tot een internationale taal, het Esperanto. Engels heeft die rol al overgenomen.
Dat vind ik prima. En wat je verder nodig hebt kun je dan erbij leren. Er zijn Nederlanders die prima Russisch spreken en ook Spaans, Italiaans (de katholieken) en Portugees, Chinees, en zelfs diverse kleine talen, voor zover ze niet wegbezuinigd zijn, worden door kleinere en grotere groepen Nederlanders beheerst.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-11-2015 om 18:37

Injel

"Ken je de serie The Foundation van Asimov? Die waarin iedereen al eeuwenlang (!) het verval van het Galactisch Keizerrijk zag aankomen, behalve de mensen die zich rond de keizer bevonden?"

Het is hopelijk je wel opgevallen dat het hier om SF gaat? (De F staat voor Fiction)

"http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/4097608/2015/07..."

Ach ja, wat is macht?

Is macht dat je meer soldaatjes hebt dan de rest van de landen of dat je technologie mijlenver voorloopt? Of is het macht dat de halve wereld achter een van je verdwaalde geesten (Karl Marx)? Of is het macht dat iedereen naar je films kijkt?

Of is het macht dat de rest van de wereld je alleen kan bijbenen door grote delen van je cultuur over te nemen?

Als de Chinezen zo westers en kapitalistisch worden dat ze meer geld verdienen dan Europa en de VS bij elkaar, is dat dan een teken van westerse macht of van zwakte?

Bij wijze van geestelijke oefening: Die kleren die de leiders van die machtige landen dragen, zijn die in hun land ontworpen of door westerse modeontwerpers? De telefoons in hun zakken, komen die van islamitische high tech bedrijven? De jets waarin ze vliegen?

Nee, de westerse macht is gigantisch en de grote structurele omwentelingen (w.o. migraties) en de enorme impact van het Internet (waar geen enkel historisch precedent van is) zouden er best wel eens voor kunnen zorgen dat de wereld onomkeerbaar verwestert. Maar goed, dat weet niemand. Goldman Sachs niet, Injel (die alleen anderen napraat) en Ad Hombre (die tenminste zelf nog wel eens wat bedenkt) helaas ook niet. Ik weet een ding wel vrij zeker: Het zal onze tijd wel duren.

En als je van SF houdt is dit misschien wel een geloofwaardiger scenario:

https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_Crash

Dees

Dees

09-11-2015 om 18:41

Jester

Je kind leert Engels dus die woorden kloppen, als hij Amerikaans had geleerd had je gelijk gehad.

Nur

Nur

09-11-2015 om 19:19

Vogel

De meeste basisschool leerkrachten spreken niet goed Engels en al helemaal niet op zo'n niveau dat ze de kennis goed over kunnen brengen. Dat is ook niet verwonderlijk want op de Pabo wordt nauwelijks aandacht aan Engels besteed. Dus veel leerkrachten besteden sinds hun eigen schooltijd nauwelijks/geen aandacht meer aan het Engels. Overigens is dat geen verwijt. Leerkrachten moeten al genoeg onderwijzen. Voor serieus Engels onderwijs zou ik voorstellen een vakleerkracht in te huren (al dan niet een native speaker) die kan vervolgens op meerdere basisscholen werken en daar het Engels onderwijs verzorgen.

Nur

Nur

09-11-2015 om 19:24

Welke talen in de toekomst belangrijk worden valt niet te voorspellen. Het Engels zal niet altijd die rol blijven vervullen. Hiervoor was het Frans en daarvoor Latijn. Maar voorlopig wordt de rol van het Engels alleen groter. Ook in alle economieen van de toekomst is men volop bezig Engels te leren.

Toen mijn tante in de jaren 60 begon aan een studie Spaans zei men tegen haar dat Spaans de taal van de toekomst was. Engels en Frans zou er uitgaan. Tante is inmiddels met pensioen en nog steeds wordt er maar op heel weinig scholen Spaans gegeven & is de rol van het Engels alleen maar dominanter geworden. Tante heeft zich overigens laten omscholen tot leraar Frans veel later want daar is wel emplooi in te vinden. Nu kan het best zijn dat Spaans over 50-100 jaar alsnog de lingua franca wordt maar daar heeft tante niks meer aan. Die voorspelling kun je gewoon niet maken. We zien wel. Mocht het Portugees opeens enorm stijgen dan gaan we dat dan alsnog leren.

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 19:31

Vogel

Van welke jaargang Pabo ben jij? Volgens mij heeft mijn zus (afgestudeerd ca. 16 jaar geleden) geen Engels gehad op de Pabo, en op de middelbare school op lts-niveau (vmbo G/T). Zo zijn er natuurlijk veel meer die vanaf het vmbo via mbo op de pabo zijn gekomen.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 19:35

katniss

Waarom is lts gelijk aan vmbo G/T? Je had in onze tijd toch ook gewoon mavo dus dan is lts/huishoudschool toch Basis/Kader?

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 19:38

Nur

Ik geloof er niet zo in dat nu nog Engels wordt vervangen door een andere taal. Juist meer en meer mensen leren Engels als tweede taal en door welke taal laten al die bevolkingsgroepen dat dan weer vervangen? Een tweede of derde taal naast Engels: prima maar Engels vervangen? Het lijkt mij nu wel wat gestabiliseerd, de wereld is mondialer dan ooit, heel veel boeken etc zijn in het Engels, welke taal is dan nog een bedreiging daarvoor?

Marije

Marije

09-11-2015 om 21:43

dochter

Mijn dochter heeft nauwelijks zinvol Engels gehad op de basisschool en viel in de brugklas compleet door de mand. Ze beginnen echt niet op 0 en een goede basis vanuit de basisschool is erg belangrijk.

Vogel

Vogel

09-11-2015 om 21:58

@Katniss

Ik was op een jaar na bij de oprichting van de Pabo, dat is inderdaad wel 25 jaar geleden.
Overigens ben ik geen voorstander van mbo-ers die doorstromen naar de pabo. Hoe sneu voor mbo-ers ook, en hoe elitair gedacht misschien, ik vind dat je een bepaald basisniveau moet hebben om leraar te kunnen worden.

MamavanSenH

MamavanSenH

09-11-2015 om 22:12

"Kun je altijd nog leren"

Volgens mij is het min of meer een feit dat je een taal het best leert als je dat zo jong mogelijk doet.
Ik ben zelf naast in het Nederlands ook opgevoed in het Arabisch en Frans tot de scheiding van mijn ouders (ik was een jaar of 12, vader ging terug naar zijn geboorteland). Vanaf dat moment alleen nog Nederlands gesproken met mijn moeder, mijn vader sprak ik amper nog. Frans heb ik op school nog kunnen bijhouden. Arabisch is op enkele dingen na helemaal weggezakt en ik ben een paar jaar geleden begonnen dat opnieuw te leren omdat het toch een deel van mijn afkomst is maar ik krijg het er echt niet meer in. Terwijl ik als kind prima Arabisch sprak.

Sommige mensen zijn gezegend met een talenknobbel en kunnen als ze later bij een internationaal bedrijf gaan werken "altijd nog Engels/Spaans/Portugees/Chinees/noem maar wat gaan leren". Maar niet iedereen lukt dat goed als volwassene. En dan is het toch handig als je als kind kennis hebt opgedaan van vreemde talen én dat bent blijven vasthouden. Dus in ieder geval Engels vanaf de basisschool en natuurlijk intensief voortzetten op de middelbare school en vervolgstudies. En liefst ook Spaans, dat spreken ze in zoveel landen ter wereld dat ik dat wel een belangrijke taal vind. Gelukkig krijgen mijn kinderen Spaans vanuit huis mee en ik hoop dat ze die taal hun hele leven behouden naast het Engels en een goede beheersing van het Nederlands.

Dees

Dees

10-11-2015 om 06:38

Vogel

Je zult je verbazen hoe hoog het niveau van een mbo-er die doorstroomt naar het hbo is. Vaak stromen deze mensen beter door als havisten dientechtstreeks naar het hbo gaan.

Caesar

Caesar

10-11-2015 om 07:28

Dees

Beter als?

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2015 om 08:07

Injel

Injel:
"Wel eens van de BRIC-landen gehoord? Onder meer Brazilie en China zijn de landen met de snelst groeiende economie van de wereld. Goldman Sachs heeft betoogd dat de gecombineerde economieën van de vier BRIC landen, aangezien ze zich snel ontwikkelen, tegen 2050 de gecombineerde economieën van de huidige rijkste landen van de wereld zou kunnen overtreffen."

Ach gut, Injel, Goldman Sachs lijkt zich bedacht te hebben:

"Goldman Sachs heft BRICS Fund op

Veertien jaar nadat Goldman Sachs de BRIC-landen als het nieuwe luilekkerland voor beleggers op de kaart zette, trekt de Amerikaanse zakenbank zich terug uit deze markten. Het zogenoemde BRICS Fund, dat Goldman indertijd lanceerde, wordt opgeheven en ondergebracht bij een ander beleggingsfonds. De reden hiervoor is dat de winstvooruitzichten op termijn slecht zijn en beleggers momenteel massaal hun geld uit het fonds halen."

http://www.volkskrant.nl/economie/goldman-sachs-heft-brics-fund-op~a4182353/

Ik was er niet echt naar op zoek, maar het is toch wel bijzonder grappig als de krant je de volgende ochtend al gelijk geeft!

(dan weten we ook gelijk waarom Goldman zo enthousiast was, het prees gewoon zijn eigen product aan!)

Hanne.

Hanne.

10-11-2015 om 09:50

groep 1

Mijn kinderen krijgen vanaf groep 1 Engels, maar zeker in de lagere klassen gaat het dan vooral om liedjes en tellen, maar stiekem pikken ze er toch wel wat van op.

Maar het grote winstpunt vind ik dat ze zich realiseren dat er andere talen zijn, en dat ze soms ook spontaan komen vragen hoe je dingen in het Engels zegt. Al is mijn 5 jarige vooral ook heel goed geworden in Engelse woorden 'verzinnen'.

Maar goed, ze zijn er mee bezig, en de uitspraak pikken ze relatief makkelijk op. Tegelijkertijd vind ik dat een valkuil, want geen native speakers die ze corrigeren en ik hoor (dus) ook heel veel slecht uitgesproken woorden langskomen. Dat vind ik wel eens jammer.

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 09:55

Dees

Het is een fabeltje dat ze het vanuit het MBO allemaal zo goed doen. Praktisch gezien gaat het wel als je de juist vooropleiding hebt maar theoretisch komen ze vaak wel wat tekort. Niet iedereen want er zijn natuurlijk ook leerlingen die makkelijk de havo hadden aangekund maar ze missen toch wat bagage, niet intellect. Het zal misschien wel meevallen op de pabo omdat je voorkennis niet al te hoog is, er een rekentoets is om toegelaten te worden etc maar trek het niet naar de hele HBO toe. Om bijv werktuigbouwkunde op HBO te gaan studeren is een MBO4 opleiding in de richting dans voldoende. Tja...

Dees

Dees

10-11-2015 om 10:29

Jamie

Tja in de opleiding bedrijfseconomie merkte ik dat veel Havisten en zelfs VWO-ers bleven steken, ze liepen al heel snel een achterstand op. MBO-ers haalden het wel allemaal, maar ik moet wel zeggen de doorstromers van het MBO naar het HBO zijn dan vaak wel de MBO-ers die beter presteren op het MBO. Bij ons in de klas zaten er 3 MBO-ers met allememaal minimaal 7ens op het diploma, ik had er zelf maar 2 de rest 8en en 9ens. Op het HBO haalde ik geregeld 10en en heb ik nooit hoeven herkansen. Een van de andere MBO-ers hoefde ook de hele opleiding niets te herkansen, er waren geen Havisten of VWO-ers die zonder herkansingen de opleiding door kwamen.

Als ik een opleiding had gedaan die gericht was op talen, dan had ik dat met mijn dyslectie nooit gered. Overigens heel apart dat ik met mijn Engels zelden last heb van Dyslectie maar dat is totaal iets anders.

Overigens is regelmatig in het nieuws gekomen dat het niveau van de PABO erg aan de lage kant is, dan kun je je beter afvragen waar dat probleem ligt. Het kan bij de studenten liggen maar ook gewoon bij de opleidingseisen. Het zou niet erg moeten zijn als van de 30 studenten er 20 afvallen als dat betekend dat de 10 die over blijven gegarandeerd goed opgeleid zijn. Maar als het erop neer komt dat er 10 afvallen en 20 overblijven omdat de school graag heeft dat er voldoende uitstroom is (en daarom dus het niveau van de opleiding aanpast) dan zou dat aangepakt moeten worden.

Krullevaar

Krullevaar

10-11-2015 om 16:32

Dees

Dan heb jij een andere ervaring dan ik en zie je gelijk hoe persoonlijk dat is.

In mijn 1e jaar HEAO zaten 4 Havisten, 2 MEAO'ers en de rest allemaal VWO'ers. Van de MEAO'ers heeft niemand het gered en van de Havisten haalde iedereen het, alleen wel in 5 jaar i.p.v. 4. Maar er waren uiteraard ook VWO'ers die het niet in 4 jaar haalden

De VWO'ers hadden natuurlijk ook al langer op het VO gezeten, dus over de hele linie maakte Havo of VWO niks uit. MEAO maakte wel degelijk uit.

Nou ben ik waarschijnlijk wel iets ouder dan jou (ben 40) dus mijn ervaring is wel van iets langer geleden.

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 16:45

Dees

Gemiddeld gezien klopt het echt niet wat je zegt.

Kijk hier maar eens: http://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/hoger-beroepsonderwijs/deelnemers-hbo/studiesucces-hbo (grafiek)

Dees

Dees

10-11-2015 om 17:12

Hmm

Ik ben 37 dus zoveel verschillen we niet, wat ik wel weet is dat er maar weinig mbo-ers nog verder gingen na het MBO, de meesten gingen werken, of deden een deeltijdopleiding.

Ah die tabellen geven dus een ander beeld als wat ik had. Overigens hoeft mijn beeld niet helemaal onjuist te zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat iemand met een mbo diploma eerder geneigd is te stoppen met een opleiding als het niet zo lekker loopt als iemand met een VWO diploma.
Wat wel heel duidelijk zichtbaar is is dat echt maar een klein deel (1/3e ongeveer) hun diploma binnen de nominale tijd haalt, echt triest.

engels

engels

12-11-2015 om 22:24

ik was zelf 10 toen in naar de brugklas ging

Hey, zelf ben ik een vroege leerling en ik heb een klas overgeslagen, hierdoor was ik 10 toen ik in de brugklas zat. Nou ik vond dat vreselijk meiden van ongeveer 13 jaar, met totaal andere intresses.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het bij mij op school de bedoeling was dat je in groep 7 en 8 engels kreeg. Nou ik denk dat ik 5 lessen in totaal aan engels heb gekregen. Ik kwam dus in de brugklas als meisje die geen woord engels kon. Ik had hier erg veel moeite mee. Ben ook nog dyslexties dus dat hielp ook niet. Ik had ook nog nooit woordjes moeten leren en was dus helemaal onvoorbereid eigenlijk naar de middelbare school gegaan. Ik had dan alleen soms voor biologie, geschiedenis en aardrijkskunde iets moeten leren. Nou ja leren, ik moest het 1x doorlezen en ik haalde een 10. Simpel dus. Ik ging naar een VWO klas, waar ik het met alle vakken rede behalve de talen. Nou echt een ramp! In de 1e had ik Engels, Frans en Nederlands (ik ben Nederlandse maar ik vind Nederlands ook een vreemde taal voor me hihi). In de 2e kreeg ik er ook nog Duits, Latijn en Grieks bij. In dat jaar werd ik ook nog ziek en heb ik bijna een half jaar school gemist. Uiteindelijk net op het nippertje Havo 3 bereikt. Was ik totaal niet tevreden over maar ja beter als in Vwo 2 blijven zitten. Ik ben naar de 3e klas gegaan, ik begon eerst in een klas waar ik me helemaal niet gewenst voelde. Ik had ook nooit zin om naar school te gaan, ik dacht nee niet weer op nieuw. Ik heb toen aangevraagd om naar een andere klas te mogen, dat mocht uiteindelijk en daar ben ik heel blij meegeweest. Uiteindelijk einde van het 3e jaar Havo. Heb ik Frans en Duits laten vallen waardoor ik nog maar 2 talen had te leren, ging veel beter. Ik koos een mix tussen NT en NG en vond school nu leuk. Ik heb mijn diploma van de Havo gehaald. En ben daarna met 1 vreemde taal tjaa hoe ik het voorme kaar gekregen heb geen idee. Heb ik binnen 1 jaar mijn Vwo diploma gehaald.

Ik ging daarna naar de Universiteit en werk ik in het medisch-labaratorium en heb het reuze naar me zin. En engels is helemaal gelukt doordat ik eindelijk na de 3e frans en duits kon laten vallen. I'm a happy girl xx

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.