Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Engels boek, wat gaan ze vragen?

Dochter (3 gymnasium) heeft een Engels boek moeten lezen en heeft daar volgende week een proefwerk over. Iedereen mocht zelf een boek kiezen, dus bijna alle leerlingen hebben een ander boek. De vragen moeten dus redelijk algemeen zijn. Wat kan dochter voorbereiden? Thema, ontwikkeling van de hoofdpersoon, plaats waar het zich afspeelt, maar wat nog meer? Vorig jaar had ze ook een boek gelezen maar toen werd de lerares ziek en toen is het proefwerk nooit meer doorgegaan. Willen jullie eens vragen aan jullie pubers wat dochter kan verwachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verhaallijn, moraal en titel

Naast de vragen die je zelf al noemt lijken me de loop van het verhaal, de verklaring van de titel en de moraal van het verhaal of bedoeling van de schrijver nog mooie aanvullingen.
Geen pubers hier maar ik herinner me nog goed mijn eigen boekbesprekingen...

Annet

Annet

07-11-2012 om 12:06

Even gokken

- Naam auteur en wat info over auteur zoals andere boeken.
- Korte samenvatting van het verhaal
- Persoonlijke mening over het boek (ze moet zorgen dat ze niet alleen schrijft dat ze het een leuk boek vond maar vooral waarom. Iets persoonlijks doet het altijd goed.
- Welk hoofdstuk/deel vond je het beste en waarom?
- Welke andere afloop zou jij bedenken

Dit zijn wat soorten vragen die ik de afgelopen jaren langs heb horen komen (ook bij Nederlands) en ook voor boekverslagen e.d.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-11-2012 om 13:54

Zal het straks vragen

Hoi Stoepkrijt,
Ik zal het straks even vragen aan zoon, hij is immers op zelfde school een jaartje verder

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-11-2012 om 15:55

En dit mag ze verwachten

Ik heb zoon zojuist even uitgehoord. Iedereen krijgt dezelfde toets. Er is een aantal vragen, vooral over de personages en de onderlinge relaties. Ook werd gevraagd hoe het verhaal zou zijn verlopen (of afgelopen) als bepaalde personages niet zouden voorkomen in het boek.
En verder twee schrijfopdrachten: een samenvatting en een nieuw einde voor het boek. Sommige vragen mogen in het Nederlands worden beantwoord, andere moeten in het Engels.

Pennetje

Pennetje

07-11-2012 om 17:43 Topicstarter

Super!

Fijn, dan kan ze daar in het weekend alvast op oefenen! Ze heeft een of ander mysterieus boek gekozen over zussen met bijzonderen gaven, ik vond het nogal hoog gegrepen. Maar ze vond het wel leuk om te lezen.
IJsvogeltje, gaat het goed op school met jouw zoon? Ik vind de derde wel zwaar voor de kinderen, dochter is veel langer met haar huiswerk bezig dan eerst. Cijfers zijn nog steeds voldoende, maar niet meer zo briljant als vorige jaren. Gelukkig heeft de husseling van de klassen uitstekend uitgepakt, dit jaar is de klas nóg leuker dan in de tweede (na dat nare eerste jaar). Dus dochter zit wel heel erg op haar plek.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-11-2012 om 18:09

Stoepkrijt

Fijn hoor, dat het nu zo goed gaat met je dochter!
Met zoon gaat het prima. School heeft niet zijn hoogste prioriteit, en dat zien we wel in zijn cijfers. Hij is met hakken of de sloot over gegaan afgelopen jaar. Hij plant nog steeds niet, maakt nog steeds geen uittreksels enzo... Nu pas begint het kwartje te vallen dat dat toch wel handig is, en het ook wel slim is om altijd je huiswerk te doen. Maar waarom leren voor een 8 als je met een 6 ook overgaat? Verder is het een heerlijk joch, lekker relaxed, ligt goed in de groep, kan het met iedereen vinden, gaat lekker zijn eigen gang, leerkrachten vinden hem aardig en netjes ("hij zou alleen wat harder mogen werken"). Komend schooljaar wil hij naar Amerika (highschool), maar dat mag van ons alleen als zijn cijfers voldoende zijn. Dat is de belangrijkste stimulans voor hem momenteel. Bij terugkomst komt hij wellicht bij jouw dochter in de klas

Pennetje

Pennetje

07-11-2012 om 22:08 Topicstarter

Ijsvogeltje

Spannend, een jaar naar Amerika! Zou grappig zijn als ze daarna bij elkaar in de klas kwamen, we zouden er waarschijnlijk nooit achter komen. Dochter gaat N&G kiezen als profiel, wil graag de medische kant op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.