Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ik

Ik

29-05-2013 om 17:45

Engels

We wisten al dat het slecht ging met Engels (zoon havo 2) maar nu kreeg hij een Citouitslag met duidelijke taal. Rekenen en wiskunde op VWO niveau, Nederlands sommige delen op VWO niveau en andere op HAVO niveau en Engels onder mavo niveau.

We zijn klaar met de dyslexiebegeleiding van jongste dus er is tijd voor Engels met oudste. Ik heb besloten om dit te volgen: http://www.esl-lab.com/ en we hebben de eerste les gedaan.

Mijn vraag gaat vooral om luistertoetsen (gegarandeerd een dikke onvoldoende, in de brugklas heeft hij maar 1 onvoldoende gehad in het hele jaar: een 1,5 voor een luistertoets Engels).

Mogen ze de vragen inzien voor ze beginnen met luisteren?
Ik zou zo graag willen dat hij voortaan de tijd krijgt om EERST de vragen te lezen (hij leest heel erg langzaam) desnoods in de pauze ofzo voor de les als dat er is maar ja dat mag op het examen ook niet natuurlijk.

Worden de luisterstukjes altijd maar 1x afgespeeld?
Hij zegt dat bij andere talen (Duits bijv) het altijd minstens 2x wordt afgespeeld en ik merk bij mezelf al dat je de tweede keer echt veel beter alles oppakt maar als het standaard 1x is moeten we daar natuurlijk op oefenen.

Komen we hier ergens mee? Zo goed is mijn Engels ook weer niet, zeker de uitspraak niet al kan ik alles verstaan en lezen wat nodig is.

Met deze leerkracht kom ik niet verder, die heeft hij nu 2 jaar gehad en ik laat het er maar bij al had ze wel door dat er iets vreemds aan de hand is met dit kind gezien al zijn andere cijfers (ook voor alle andere talen) dus ik hoop op een nieuwe. Nog tips daarvoor? Toch meteen een gesprek vragen al is dat niet de bedoeling? Waar moet ik het dan over hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

29-05-2013 om 21:54

Amerikaans

De site waar je op zit is amerikaans. Gaat niet echt helpen bij de UK engelse luistertoetsen.

Daarvoor raad ik je aan gewoon de BBC aan te zetten in plaats van nederlandse tv, eerst met ondertiteling en na een tijdje zonder. Mijn kinderen hebben daardoor in 2 maanden tijd aardig engels geleerd toen we hier in engeland kwamen wonen.

Een taal komt niet zomaar aanwaaien, je moet er veel mee bezig zijn, en de beste manier daarvoor is door het leuk te maken. Laat hem dus kiezen wat hij wil zien, zolang het maar in het engels is! En ga liedjes met hem luisteren met de tekst erbij. Gewoon veel doen, dan komen de resultaten vanzelf.

Advies mbt tot het langzaam lezen heb ik niet. Ik zou daar toch een keer met een docent over praten.

Ik

Ik

30-05-2013 om 16:27

Pff gelukkig

Die site was gelukkig geen probleem, al het Engels waar hij mee in contact komt is goed. Ik heb de leerkracht gemaild en snel antwoord gekregen.

Tv programma's werken hier dus echt niet, al geprobeerd maar hij kan het gewoon niet volgen.

Ik heb zelf erg veel geleerd van naar Snooker te kijken met ondertiteling maar een heel programma gaat gewoon echt veel te snel voor hem en dat motiveert niet. Het komt bij hem nog langzamer aanwaaien dan bij ieder ander blijkt.

dc

dc

30-05-2013 om 21:30

Natuurlijk

Natuurlijk kan hij het in het begin niet volgen. Maar als je niet doorzet, dan leer je het nooit. Geloof me, 20 minuten per dag naar iets engels kijken, dan gaat hij echt wel steeds wat meer woordjes herkennen.

Ik kan je de volgende programma's aanraden:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b013ly8d
Deadly60. Steve Backshall is ontzettend enthusiast en praat heel erg duidelijk. Mijn kinderen zijn er echt gek op.

Verder is hier dr Who, the Sarah Jane adventures, en total wipeout erg populair.

ik

ik

31-05-2013 om 08:07

Maar

Wat is er mis met mijn systeem?

Veel intensiever en niet alleen maar luisteren maar doen en praten!

Tv kijken is zonde van je tijd als je het afzet naar wat je leert in die tijd.

dc

dc

31-05-2013 om 14:27

Wat ik al zei

Nou, ten eerste is de site waar je op zit dus amerikaans, en dat is op school meestal niet het geval. En het lijkt me toch handig om UK engels te oefenen als hij dat op school krijgt. Als hij het al moeilijk vindt, kun je beter oefenen in waar hij mee te maken krijgt. (engelsen en amerikanen hebben zelf soms al moeite elkaar te verstaan).

En met steeds maar oefenen creeer je volgens mij enkel maar tegenzin, tenzij je zoon het leuk vindt natuurlijk. En tegenzin is funest voor het leren van een taal. Het is al moeilijk zat!

Enne, je vindt Deadly 60 zonde van de tijd? Ik leer er nog van! Echt, ga er eens naar kijken

Ik

Ik

31-05-2013 om 16:33

Wel goed lezen graag

De Engelse docent vindt het prima dat ik hiermee oefen.

Verder zei ik dat tv kijken qua tijd zonde is als je je realiseert hoeveel minder je leert van 40 min een programma kijken dan van die website (met zelf praten, met zelf invullen, met grammatica en luisteroefeningen).

Deadly 60 heeft zoon allang in het Nederlands gezien.

dc

dc

31-05-2013 om 17:12

Lange termijn

Dus de docent doet ook amerikaanse luistertoetsen?

En natuurlijk is het altijd leerzamer om heel intensief met een taal bezig te zijn. Ik denk alleen op de lange termijn, hoe lang gaat hij het leuk blijven vinden? Hoe lang houdt je het vol? Zelf zou ik zoiets niet meer dan 1 keer per week doen, en verder iets zoeken wat mijn kinderen leuk vinden. Mijn zoon is nu heel veel met Moshi monsters bezig, en daar leest hij heel wat voor af, dat helpt hem weer met lezen.

Maar goed, ik ben gewoon op een hele andere manier bezig met talen voor de kinderen. Ik denk dat als je moeite hebt met luistertoetsen, je vooral veel naar de taal moet luisteren, het liefst op een leuke manier.

Mijn kinderen spreken trouwens vloeiend Engels en Frans, aardig nederlands en de jongste ook aardig wat Duits. Ik weet dus wel een beetje waar ik het over heb. En ze vinden het allemaal leuk, en dat vind ik nog het meest stimulerende!

Hoe dan ook, veel succes, laten we hopen dat z'n resultaten omhoog gaan en je methode gewoon werkt.

Ik

Ik

31-05-2013 om 20:02

Ik denk

dat als je kinderen een taal vloeiend spreken ze nu niet bij de groep horen die heel veel moeite hebben met het aanleren van een taal.

Mijn zoon speelt veel online op de computer dus krijgt al lang genoeg Engels om zijn oren maar het werkt niet. Of dit gaat werken weet ik ook niet maar hij krijgt in 30 minuten wel meer Engels over zich heen en is er intensiever mee bezig dan met tv programma's kijken. Ik heb ook wel het Engels jeugdjournaal met hem gekeken maar het werkte echt niet.

Vera*

Vera*

31-05-2013 om 20:30

Taalkamp

dc

dc

31-05-2013 om 21:24

Iedereen kan een taal leren

Hij spreekt toch ook nederlands? Dan is er geen enkele reden dat hij geen engels kan leren.

Taalkamp is een ontzettend goed idee trouwens.

Ik

Ik

31-05-2013 om 22:21

Taalkamp

Taalkamp overwegen we na Havo 4.

Verder zeg ik niet dat hij het niet kan leren maar er is wel degelijk iets vreemds aan de hand. Hij haalt goede cijfers voor Nederlands, Frans en Duits maar die laatste twee gaan niet zo snel als het aanbod in Engels. Het is bekend dat Engels extreem moeilijk is voor dyslecten dus dat kan een reden zijn. Dyslexie zit behoorlijk in de familie, ook een neef op het gymnasium kwam er pas in de vierde achter dat hij het had.

Ik wil zeggen dat Engels oppikken via tvprogramma's tot vloeiend duidt op een flink taalgevoel. Hij krijg Engels vanaf groep 5 en hij heeft er nooit enig aanleg voor laten blijken.

Het zou mij verbazen dat dit genoeg zal zijn maar ik maak mij wel druk over de minimale vijf voor Engels die gehaald moet worden over 3 jaar.

dc

dc

31-05-2013 om 22:37

Dyslexie en luisteren?

Maar dyslexie gaat toch juist over het schrijven? Ik kan me voorstellen dat engels schrijven en lezen een probleem is voor dyslexen, het is zo onlogisch als wat (google eens op The Chaos van Nolst Trinite, leuk gedicht om te laten zien wat een zooitje het engels is).

Maar luisteren en praten kan je leren zonder veel te lezen.

En mijn oudste heeft denk ik niet echt veel taalgevoel, maar geen keuze. Nederlandse moeder, franse vader en we wonen in Engeland. Hij moet dus wel. Maar onze 2e gaat het duidelijker makkelijker af. Het is niet eerlijk, maar sommigen moeten er toch meer moeite voor doen. Maar ik zie dus wel van dichtbij wat mogelijk is met talen, dat kinderen veel meer kunnen leren dan we denken. En toen we hier in engeland kwamen wonen, heeft die tv dus wel enorm geholpen.

Ik zet gewoon heel grote vraagtekens bij de methodiek die we (de scholen) gebruiken om een taal te leren. En zeker als je kind mogelijk dyslexisch is, dan zou ik juist proberen om een methode te vinden die echt bij hem aansluit. En zoveel mogelijk "immersion" om die klanken te leren herkennen.

Ik

Ik

01-06-2013 om 10:25

Je begrijpt blijkbaar niet dat het probleem hier het heel langzaam lezen is, hij kan nooit op tijd klaar zijn met lezen voor het fragment start en ook tussen de fragmenten door lukt het hem niet om te lezen én te begrijpen wat de vraag is.

Ik zie het nu de hele tijd gebeuren, voor mijn neus.

Vera*

Vera*

01-06-2013 om 10:43

Dan

Je zoon zal het dan ook moeilijk hebben/krijgen met leestoetsen en niet alleen maar met luistertoetsen (en niet alleen bij Engels)
Alleen met een dyslexieverklaring (of andere medische verklaring) kom je in aanmerking voor tijdsverlenging of extra leestijd.
Ik zou laten uitzoeken wáár precies het probleem zit in dat lezen, mogelijk is het te trainen.
De exameneisen worden steeds strenger voor Nederlands, Engels en wiskunde. Hier ben je al een bespreekgeval als je in één van die vakken een vijf staat. Dat was vorig jaar veranderd.

Annet

Annet

01-06-2013 om 17:29

Kinderen met dyslectie en luistertoetsen

Op school van oudste mogen de dyslectici eerder beginnen met een toets zodat ze de vragen kunnen lezen voordat de geluidsfragmenten komen. Lijkt me heel effectief!
Misschien kun je vragen of je zoon dat ook mag.

Vera*

Vera*

01-06-2013 om 20:13

Een taalkamp is zeker een goed idee maar ik zou er niet mee wachten tot ná havo 4. In havo 4 begin je feitelijk al aan je examens en zijn er toetsen en verslagen die er al voor meetellen.

Ik

Ik

01-06-2013 om 21:52

Eerder beginnen

Om eerder te mogen beginnen moet je wel een dyslexieverklaring hebben.

Vera: een kind moet dit wel willen toch?

Eens met dc

Veel luisteren naar engels, steeds meer. En dan natuurlijk, echt gesproken engels, geen nagemaakte conversatie.
Op den duur onthoudt hij het wel, herkent hij woorden en zinnen. Hoe denk je dat kinderen leren?
I am so happy, it is my birthday.
Tag, you are it.
He is my friend.
(Let even niet op de schrijfwijze- ik schrijf expres zo). Zo leren ze i am, you are, he is. En niet omdat ze nu het rijtje 'to be' gaan leren.
Maar blijkbaar heeft je zoon nog een dyslexie probleem, los van het engels. Of omgekeerd.
Daar helpt denk ik alleen een verklaring voor. En als hij zo slecht leest dan heeft hij die toch nodig , voeger of later. Dan nu maar regelen!

Algebra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.