Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

eindmusical

de basisschool van mijn kind doet niet aan een musical in groep 8, maar een eindfilm. Persoonlijk vind ik het jammer, de film wordt in 1 dag opgenomen en dat is het dan. De school koopt de film (+coach en montage) in bij een commerciële partij. Heel efficient, geen inbreng van de leerlingen.... 
Van vroeger kan ik me herinneren dat we maanden bezig waren met het oefenen van de teksten, de liedjes, decor maken en dergelijke...het lijkt me ook een vorm van dramales. Voor nu met corona lijkt me een film een aardig alternatief maar de school doet het al zeker 5 jaar. 

 Iemand hier ook ervaring met zo'n film i.p.v. eindmusical, en wat vind je ervan?

Bij de meeste musicals die nu op film komen is het zo dat er al maanden geoefend wordt. Het filmen en kijken is ipv de uitvoering. Is dat bij jullie niet het geval?

Bij onze school ook een film ipv musical. Mijn kids zitten niet in groep 8 maar mochten de film kijken in de klas, en vertelden erover. De groep 8 kinderen hebben zelf meegedacht, geoefend, nagedacht over het filmen. Volgens mij net zoveel voorbereiding als met een muscial. Ook zijn er bloopers opgenomen, dat was blijkbaar een hoogtepunt. Volgens mijn kids in ieder geval een groot succes, en ik heb er thuis meer over gehoord dan in eerdere jaren, toen het gewoon een musical was. 

Ik ken het niet en zoals je het omschrijft, lijkt het alsof kinderen weinig moeten samenwerken aan de film. Dat zou ik jammer vinden.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

13-07-2021 om 21:29

Hier deden ze dat vorig jaar. Die film was wel echt een project van de kinderen. Ze schreven zelf het scenario (wel door de juf vooraf opgedeeld in aparte scènes) en het schoolgebouw speelde een belangrijke rol in het verhaal. De grote meerwaarde (voor mij, mijn kind had liever een musical gehad) is dat we nu een film in huis hebben waar het hele schoolgebouw en alle docenten en OOP op te zien zijn. 

Maar het was ook enorm veel werk. Vooral de eindmontage, maar ook het opnemen van de scènes. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat ze het uitbesteden, want in het basisonderwijs hebben ze het best zwaar gehad het afgelopen schooljaar.

Ik lees nu dat ze het al jaren zo doen. Dat vind ik dan wel wat typisch inderdaad.  

Ik snap best dat een school er niet heel veel tijd aan kwijt wil zijn. Zeker niet nu ze al maanden dicht zijn geweest door corona en er ook nog achterstanden in te lopen zijn. Dat heeft dan gewoon prioriteit boven een musical/film.

Ook voor een film moet er over het algemeen veel geoefend worden. Weet je zeker dat er niet maanden voorbereiding is voor die ene opnamedag?

Ja, maar bij mijn zoon deden ze het 9 jaar geleden allemaal zelf en op meerdere dagen. 
Mijn oudste dochter was van de week wel bij een dergelijke film van haar broertje (vaders kant) en ze zei dat ie niet goed gemonteerd was. Het einde miste 

Hier hebben ze het één jaar gedaan, in samenwerking met een stel studenten van de filmacademie voor een project. Maar er zat zeker meer werk in dan 1 middag voor de kinderen. Scènes moesten worden geoefend, outfits geregeld en veel werd op locatie opgenomen. Montage en verhaal ed was in handen van de studenten. De dag dat eigenlijk de musical uitvoering zou zijn, was er de vertoning van de film op school. Kinderen kwamen aan in bijzondere voertuigen, in galakleding en over de rode loper school in. Na de filmvertoning was er een Oscar uitreiking. Ieder kind kreeg een eigen Oscar uitgereikt voor hun beste eigenschap ( en de Oscar voor hardste lach/meest zorgzaam/beste turnster gaat naar......Klaasje!!) 
Lang verhaal kort; was zeker zo leuk als een musical!

Toen dochter op de basisschool zat, deden ze ook als eind een film opnemen. Ze kregen al eerder het script. Ik vond het wel leuk. Op de afscheidsavond kregen we de film te zien. Opgenomen in 1 dag. Maar werd opgenomen op de dag dat de andere klassen met schoolreis waren, zodat groep 8 de hele school tot hun beschikking had om filmopnames te maken. Groep 8 was al eerder met kamp geweest.

Hier ook een film i.p.v een musical. Script komt inderdaad van een commerciële partij, maar er is door de klas wel degelijk flink voor geoefend. Ze hebben dingen over filmtechniek en belichting geleerd en vanalles voor de scenes gedaan. Ik vind het dus wel een mooie oplossiing in deze tijd.

Zo'n eindmusical kun je ook kopen, dus ik zie weinig verschil met een film.

hier ook een eindfilm. Maar daar zijn ze wel weken mee bezig geweest.  Tekst oefenen,  attributen maken,  decors maken. Uiteindelijk ook in meerdere dagen gefilmd.  Is erg leuk geworden.  Maar de meeste musicals worden toch ook gewoon gekocht en daarna opgevoerd? 

Als iemand die gewerkt heeft in het basisonderwijs kan ik wel begrip hebben voor een dergelijke keuze, zeker in coronatijd. De werklast is al torenhoog en nu ook nog verdubbeld door corona. Dat gezegd hebbende: het einddoel is altijd om te zorgen dat de leerlingen van groep 8 een memorabel en leuk afscheid hebben. Hoe dat er precies uitziet is eigenlijk niet zo van belang. In jouw tijd was het de norm om maanden aan een musical te oefenen en dan op het podium te staan. Tegenwoordig zie je dat kinderen uit groep 8, als je ze zelf de keuze geeft, eigenlijk veel vaker kiezen voor een film. Ook kiezen zij dan voor TikTok-filmpjes, Adlips, en andere moderne vunzigheden ;D

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.