Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeiemoeder

Moeiemoeder

24-06-2016 om 09:33

Einde van het schooljaarstress

Het is weer zover, einde van het schooljaar, vakantie in zicht, kinderen moe en er moet nog zoveel. Mijn grote puber (met ASS) doet het fantastisch op school maar maakt het zichzelf zooo moeilijk. Als ze nu voor al haar laatste toetsen een 1 zou halen zou ze nog overgaan, maar het kind tergt zichzelf en haar gezinsgenoten door zich compleet op haar schoolwerk te storten. En iedereen die haar daarbij in de weg zit kan een sneer krijgen. Verder heeft ze zeker wel elke dag een huilbui over dingen die tegen zitten of mensen die haar dwarsbomen. Kortom, de ASS is weer even lekker aanwezig.
Kleine puber doet juist helemaal niets. Voor dit schooljaar ben ik er maar mee gestopt om haar aan het werk te jagen, ze doet werkelijk niets (maar dan ook echt niets) zonder dat ik haar eraan moet herinneren.
En dan staan er nog een eindvoorstelling van de dansschool en zomerfeest van de basisschool op het programma. Zelfde weekend, beide kosten een halve dag voorbereiding. Dan nog de afsluitende bijeenkomst op het v.o. Ik heb zelf nog een cursus en examen, plus nog heel veel werk wat af moet voor mijn vakantie.
En dan toch nog tijd om hier te klagen. Gedeelde smart....
Zijn jullie nog zen?


Pirata

Pirata

24-06-2016 om 09:39

Ja, ik ben nog redelijk zen, maar dat komt door bewust met deze drukke periode om te gaan. Want het is inderdaad een megadrukke tijd!
Daarom plan ik zo min mogelijk dingen in in de laatste weken voor de vakantie. Druk wordt het toch wel! Ook word ik (nog) gemakzuchtiger met huishoudelijke zaken. Op het werk is het ook stress, een deadline in de eerste week van de vakantie ( fantastisch gepland :-p ).
Voorlopig leef ik nog, maar vertrek vermoedelijk afgepeigerd op vakantie. Helaas.

Stickertje

Stickertje

24-06-2016 om 11:54

Herkenbaar

Mijn zen is al op vakantie nu ik nog. We moeten nog drie weken.
Oudste zit net voor de finale proefwerkweek en alle groepsopdrachten van deze periode naderen de inleverdatum. Iedereen is moe en doet het liefst zo min mogelijk. Van 2 groepsopdrachten heeft dochter de coördinatie op zich genomen/gekregen. Iedereen achter de vodden zitten om op tijd te leveren, controleren, redigeren en dan uithuilen bij mama als het weer niet is gelukt.
Een deadline stond op afgelopen nacht 24.00. Komt dochter vanochtend erachter dat groepsgenoot niet alles heeft ingeleverd. Ik in plaats van sporten, met dochter achter de computer om docent te mailen waarin de vraag of het oké is dat dit onderdeel nu nageleverd wordt. Was een soort eigen beoordeling van het proces groepsopdracht. Ze heeft die eigen beoordeling (voorgedrukt invulformulier) zelf ingevuld zonder overleg met de groep en ingeleverd. Eigenlijk wilde ze die eerst drie uur vrij besteden aan nuttigere zaken. Alvast wat leren voor de proefwerkweek.
Ik hoop dat de door school voorgestelde danktank met ouders nog van de grond gaat komen. Waarom al die groepsopdrachten zo laat in het schooljaar. Iedere periode een lijkt mij een stuk beter. Dat kunnen leerkrachten van 1 jaarlaag best met elkaar afstemmen. Periode 1 een

Bijkomen

Hier is alle toetsweekstress en citostress net achter de rug, zowel op bo als vo komen er nog twee relaxte weken aan, dus ik ben vandaag juist bezig alle puin te ruimen van de afgelopen weken, zodat ik me vanaf maandag nog een paar weken vol op mijn werk kan storten. Tja, ik heb idd het huishouden gewoon laten zitten, makkelijk eten en zo. Het is een zootje, maar ook dat komt weer goed.

Stickertje

Stickertje

24-06-2016 om 12:08

huishouden beetje versloft ja.

Dat wisselende weer maandag nog kil en donderdag meer dan 30 graden is voor mij heel zwaar. Ik kan daar absoluut niet tegen. Dan een kind dat er ook helemaal doorheen zit en veel meer sturing en hulp vraagt dan anders. Ik doe het nodige, stoffen, zuigen, het sanitair, de was maar ramen lappen even niet. Met die felle buien ziet het er toch binnen een pasr uur niet meer uit.

Inaya

Inaya

24-06-2016 om 12:27

Nog even

Hier nog een berg toetsen in de laatste week, het leek wel of de leerkrachten zich overvallen voelden door het einde van het schooljaar. En ook thuis veel te volle agenda's. Af en toe een valdispert doet wonderen.

Examenmam

Examenmam

24-06-2016 om 12:42

Boekenlijsten

Hier een geslaagde die na het herexamen nu helemaal in vakantiestemming komt , de tweede die nu nog wat tandjes bij moet zetten en een moeder die nu lijstjes maakt en online onderhandelt over studieboeken. De tweede heeft ipad onderwijs ,dus daar probeer ik aanvullend boeken voor te regelen ( of als de bestel deadlijn nadert huren) en voor de geslaagde gebruikte boeken voor de volgende opleiding. O ja en alvast na gaan denken over de aanschaf van een laptopje Wat is een handig formaat en gewicht om dagelijks mee te sjouwen? 13,3" a 14" en 1,5 a - 2 kg. ?

Lente

Lente

24-06-2016 om 13:00

Grappig, dat huishouden

"Ik doe het nodige, stoffen, zuigen, het sanitair, de was maar ramen lappen even niet."

Als ik alleen het nodige doe, dan zorg ik voor boodschappen, eten en afwas. De rest kan wel wachten

Stickertje

Stickertje

24-06-2016 om 13:02

hi hi Lente

Boodschappen koken en afwas doe ik natuurlijk ook. Eten soms wel even wat makkelijker.

Lente

Lente

24-06-2016 om 13:06

Ja, dat snapte ik wel

Maar ik doe verder heel makkelijk niets, als dat nodig is voor mijn vrije tij en ontspanning.

Triva

Triva

24-06-2016 om 13:57

Tja

Pubers (al dan niet met of zonder ASS) die enen mogen halen en toch hun huisgenoten in de weg zitten zo ik toch niet accepteren maar goed dan ben ik waarschijnlijk weer iemand aan het straffen wat niet mag hier

Mijn puber geniet er van dat hij onvoldoendes mag halen en nog over gaat maar hij komt het wel zo nu en dan even vragen voor de zekerheid. Ik heb gezegd dat de vakken die hij volgend jaar heeft prioriteit hebben en dat hij er van moet genieten dat hij geen moeite hoeft te doen om over te gaan zoals anderen. Hij heeft nu al twee keer laten zien dat lummelen aan het eind van het schooljaar niet betekent dat hij aan het begin ook door gaat met lummelen dus dat vertrouwen geef ik hem nu. Andere puber is geslaagd, is constant bij vrienden, werkt wat bij, gaat volgende week een weekje met vrienden naar de camping dus ik mag wel zeggen: het eerste jaar zonder 'einde van het schooljaarstress'.

Vogel

Vogel

24-06-2016 om 14:26

Herkenbaar

We hebben hier het ergste achter de rug. Ass-brugger liep in de laatste toetsweek een blessure op waardoor hij niet naar school kon. Geen idee hoe ze dat gaan oplossen, maar stiekem vond ik het wel best, even een time-out. Nu nog drie dagen brugklaskamp en de dagen daarna als hij oververmoeid thuis komt overleven, en dan even geen stress meer. Althans, geen schoolstress.

Moeiemoeder

Moeiemoeder

24-06-2016 om 14:30

Huishouden

Het huishouden is hier altijd de sluitpost. Als we maar eten en schone kleren hebben. Een lapje over de keuken doe ik elke dag, en de wc is ook vijf minuten werk. Ik heb laatst nog wel om 23 uur staan stofzuigen, het kon echt niet meer.

poeh

hier een derdeklasser waar de stress voor de proefwerkweek begint op te bouwen, terwijl ze nog 2 weken te gaan heeft voor het zover is en ze ook allemaal enen mag halen en dan nog over gaat. ik laat haar maar rustig op haar kamer leren, half uur voor het slapen gaan naar beneden voor wat warme thee en wat relaxen. even niet zo heel streng, en haar laten gaan.

ik had bedacht dat het bij de jongste in groep 8 nu heel rustig zou zijn. niks hoor, allemaal afspraken waar wij mee moeten helpen voor het kamp, tijdens het kamp, na het kamp (opruimen), meehelpen met het toneel van de musical, make/up en haar voor de musical (4*), afscheidsfeestjes.... zowel kind en ik hebben het er maar druk mee.

en ondertussen al die eind-jaar dingen van sport verenigingen, muziek vereniging en werk (barbecue, kinder-jaar-feest, ...) helpt ook niet mee.

wat zal het fijn zijn als het eenmaal 22 juli is!

@Emma

@Emma

24-06-2016 om 15:58

Kip zonder kop

Toen ik nog in het vo werkte was ik zo gestresst aan het eind van het schooljaar dat ik daarna nog minimaal 5 dagen opgefokt rondrende als een kip zonder kop
Nu is alles alleen maar minder erg. Ook met dochter in het vo. Op mijn werk bouw ik rustig af en kan ik de eerste weken van de vakantie nog wat opruimen en klaarzetten voor komend jaar.
Maar het huis is wel een zwijnenstal nu, volgend weekend ga ik me daar eens mee bezig houden. Toch wel druk dus

lisbeth

lisbeth

24-06-2016 om 16:03

nog even

we moeten nog 1 gewone week en 1 toetsweek. afgelopen waren.... tja hoe zeg ik het, hel.
alsof alle vakken in 1 keer alles wilden toetsen en alle projecten wilden afronden. komende week is gelukkig een stuk rustiger en dan de toetsweek nog. Maar ik heb echt 10 keer liever een toetsweek dan die weken die we net gehad hebben

Nog effe

Zoon met ass keihard aan het werk om twee toetsen te herkansen. Gisteren van 20-24 samen zitten leren. Zoon legt het mij uit en als ik het dan snap kan hij het goed weergeven.
Maak er geen gewoonte van maar hij doet zo hard zijn best.
Volgende week de 2e herkansing.
Ik stel alles uit tot na de 15e.
We eten al vroeg omdat het sacherijnig en hongerig thuiskomt en dat scheelt ook weer aan goed humeur. Dochter komt ook hongerig van haar stage maar gelukkig minder kort lontje.

Nina

Nina

25-06-2016 om 01:08

En het begin van de vakantiestress

Ik haat vakantie. De verveling, het gehang, alles kost geld. Op vakantie gaan is nog harder werken. Pfffff geef mij maar werk en school. Ik moet zoveel en wil eigenlijk niets doen. Ik zie er tegenop en wordt al moe bij het idee. Wat kijk ik uit naar eind augustus!

Inaya

Inaya

25-06-2016 om 07:57

Nog twee toetsen

Hier nog twee toetsen en nog vier lesdagen. Als het goed is, komt er dit weekend een stroom aan cijfers binnen. Pfff, nog even volhouden ...

Alleen ik heb stress.

Geen stress bij de kinderen, maar bij mij. Ik ben halverwege een opleiding en moest nog wat dingen afsluiten, aftoetsen en aftekenen. Nog 1 laatste stagedag en dan kunnen de schoolboeken in de kast en kan ik ontstressen.

Theeleut

Theeleut

25-06-2016 om 09:22

Hier

Valt het mee maar op de een of andere manier ben ik altijd toe aan vakantie Ik stel mij er ook ook in en tel nu de weken af. Nog 3 te gaan en dan 4 weken vrij. De kinderen zijn er ook erg aan toe. Oudste heeft alleen komende week nog toetsen en dan is het klaar! Staat er goed voor dus hoeft zich nergens druk over te maken. Ik kan niet wachten om wat langer vrij te zijn dan alleen maar het weekend! We kijken er allemaal naar uit!

Mams

Mams

25-06-2016 om 09:48

Hier ook wel...

Twee kinderen op de basisschool, dus geen toetsweken. Wel de jaarlijkse stroom aan activiteiten om het schooljaar af te sluiten (uitstapjes naar strand en speeltuin, vossenjacht, oud-hollandse picknick, schoonmaken van de klas, etc), waar uiteraard ouders bij nodig zijn. Daarnaast nog meedoen aan of zelf bedenken van kadootjes voor leerkrachten en klassenmoeders, rapportgesprekken voeren en om het helemaal af te maken hebben we ook nog het kinderfeestje van onze oudste aanstaande woensdag. Combineer dat met twee kinderen die moe zijn en genoeg hebben van alles dat moet, drukke weken op het werk en flink last van hooikoorts. Reden genoeg voor eindejaarsstress dus

Elk jaar neem ik me voor om het niet te laten gebeuren en elk jaar gebeurt het toch. Maar ja, blijven ademen en over twee weken begint hier de zomervakantie!

Klaar

Mijn zoon die het door schoolomstandigheden al moeilijk genoeg heeft bleek nog wat boekverslagen werkstukken in te moeten leveren. Dus behalve elke avond en elk weekend leerwerk inplannen, begeleiden en overhoren heb ik een deel van dat werk op mij genomen.

Dochter had een toetsweek, de week voor de toetsweek mogen ze dan geen toetsen op krijgen. De week vóór de week voor de toetsweek zit dus stampvol toetsen van docenten die hun programma net niet helemaal afkrijgen en er nog snel één tussendoor moeten proppen, dus die heeft aardig wat stress gehad.

Inmiddels zijn alle toetsen geweest en is alles ingeleverd, dus het is klaar. Er zijn nog wel twee hele schoolweken over die gevuld worden met leukigheid, onzin en roostervrije dagen. De oplossing voor de eindeschooljaarstress ligt dus voor de hand.

skik

Li

Li

25-06-2016 om 13:58

pfff

Zoon blijft zitten. De ene juf vindt dat hij toch hard moet doorwerken, maar van de andere mag hij tekenen ipv wiskunde proefwerk maken. Nogal verwarrend.

@nnemoon

@nnemoon

27-06-2016 om 08:53

hier ook

Hier is pas 22 juli laatste schooldag. Zoon zit nu volop in de entree toetsen. Hij is erg moe, klaagt iedere dag over hoofdpijn. Dan ook nog hooikoorts en af toe galbulten van de stres en het plaatje is kompleet. Een kind dat absoluut niet in de belangstelling wil staan is ook nog jarig rond deze tijd. Trakteren en kinderfeestje, het is hem allemaal net teveel. Hij houdt niet van veranderingen, maar meestal lopen de laatste schoolweken anders. Het kost hem veel moeite om zich daaraan aan te passen. Ook vindt hij het erg spannend om te horen wie hij volgend jaar als meester of juf zal krijgen. Dus mijn ventje is wel aan vakantie toe. Mijn vakantie begint pas 15 augustus. --

Uitgeputte moeder

Uitgeputte moeder

27-06-2016 om 09:11

Herkenbaar

Hier is de proefwerkweek op het VO voorbij, dus ergste stress voorbij. Twee op VO, allebei stonden een half jaar op het randje.

Eentje is over en op het laatst alle onvoldoendes weggewerkt, joepie!

Voor andere nog steeds spannend, nl. bespreekgeval. Pfff, wat een zwaar half jaar achter de rug. Overigens niet alleen met de kinderen, hoewel dat wel heel veel aandacht en energie kostte, maar ook nog met andere heftige dingen.

Hoop dat de 2e ook over kan.

En hoop heel erg dat de kinderen zeker qua schoolwerk het komend schooljaar echt minder aandacht gaan vragen. Of dat ik beter wordt in loslaten.

Hoewel ik wel denk dat doordat ik niet losgelaten heb de ene in elk geval over is. En daar ben ik dan wel blij mee!

Inaya

Inaya

30-06-2016 om 08:23

pfff klaar

Vannacht zijn de laatste cijfers in Magister gezet, dochter is over. Haar vriendinnen en goede vriend zijn ook over, voor twee ervan was het nog spannend.

En nu even helemaal niets (riep mijn dochter net).

Uitegeputte moeder: ik duim voor je!

Pennestreek

Pennestreek

30-06-2016 om 12:28

Ook wel aan vakantie toe

Beide kinderen stonden op zitten blijven, en voor allebei zou dat afstromen betekenen en voor allebei betekent dat weer andere school zoeken. Beiden hebben (met heel veel hulp, ondersteuning en soms niet-meer-zo-lichte-dwang van ons) een enorme eindspurt ingezet. Maar het blijft nog even onzeker. Oudste hoort het morgen, jongste volgende week. En als we/ze pech hebben en het niet gehaald hebben volgt nog een stressvolle tijd, want voor oudste hebben we geen alternatieve school in de ruime omgeving kunnen vinden nog en voor jongste geldt dat dan ineens een profiel gekozen moet worden (doen ze op huidige school een jaar later dan gebruikelijk om leerlingen een zo breed mogelijke basis te geven; op zich prettig, maar in ons geval mogelijk problematisch). Dus we zijn nog niet klaar met school.

Daarnaast zelf een heel erg pittig jaar achter de rug met nogal wat stress. Nu de vakantie nadert merk ik dat ik er vreselijk aan toe ben. Ik worstel me door deze laatste twee weken heen (ben vanaf 11 juli twee weken vrij). Want ook op het werk is het stressen dezer weken. Eigenlijk niet anders geweest, ben hier in maart begonnen en het is gewoon hard werken. Wel heel erg leuk, maar vermoeiend. Dus voor mij kan de vakantie niet snel genoeg beginnen!

Nog effe

Zoon kreeg vandaag het laatste cijfer dat hij moest halen om door te kunnen naar zijn minor, dat werd anders pas weer volgend voorjaar gegeven. Wat een enorme opluchting is. Nu nog zorgen dat hij voor 1 juli zich voor zijn minor aanmeld dat betekent wel aan elkaar knutselen want het cijfer staat er op zijn vroegst morgen pas in. Tja, organisatie is alles.
Maar er staat er nu een rondjes te huppelen in de kamer!
Dochter heeft volgende week nog een lastig gesprek of ze toch door mag naar het door haar gewenste MBO. Hopelijk gaat dat ook wel lukken. Nog effe.
Weer even een heel stressvol eindeschooljaar hier.

Stickertje

Stickertje

30-06-2016 om 14:14

de stress bereikt een hoogtepunt nu

Oudste zit midden in de laatste toetsweek, jongste gaat vervroegd afscheid nemen van zijn basisschool en dat loopt niet helemaal naar wens. Man is druk bezig om alle projecten die hij leidt zo te organiseren dat hij 3 weken gemist kan worden. Maakt lange dagen. Ik doe alvast voorbereiding voor onze kampeervakantie en regel het huishouden. Ondertussen coach ik dochter met bij en hoofdzaken scheiden tijdens het leren van de proefwerken.
Mijn to do list voor vandaag was strak gevuld, komt er een telefoontje van de basisschool. Luizenexplosie in 4 klassen of ik alsjeblieft kon helpen met het opsporen van alle besmette kinderen. Dag strakke planning.

Inaya

Inaya

30-06-2016 om 15:02

Stickertje

'Luizenexplosie in 4 klassen of ik alsjeblieft kon helpen met het opsporen van alle besmette kinderen. Dag strakke planning.'

Waarom zeg je dan niet gewoon dat je niet kunt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.