Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

eerste cijfers loting & matching VO Amsterdam


Angela

Dat doen ze dus wel, die schoolbesturen verenigt in Osvo. Het eerste persbericht (4 juni) sprak van een 'succesvol verlopen matching' de tweede van afgelopen donderdag is helemaal regentesk: de voorzitter zegt dat het systeem gewoon rechtvaardiger is (ze legt niet uit hoe dan) en dat het gewoon te ingewikkeld is om uit te leggen aan de ouders. Er is ook al geopperd daar een wetenschapper dat het theoretisch beter zou zijn als leerlingen maximaal drie "populaire scholen" (wat dat ook mag zijn) op de lijst mag zetten, aangevuld met scholen die niet populair zijn. Dan draait het systeem kennelijk beter ....

Lange weg te gaan nog. Donderdag a.s. Bespreking in de gemeenteraad, ouders kunnen 3 minuten spreektijd aanvragen van te voren.

Nou en?

Maar wat gaat spreektijd in de gemeenteraad opleveren dan? De gemeente/wethouder heeft ook niks te vertellen.

Wie weet wordt iedereen het eens, donderdag. Maar wat dan?

Angela67

Angela67

14-06-2015 om 15:11

ok, 3 minuten . . .

laten we hopen dat HEEL VEEL ouders drie minuten aanvragen en dat het een mooi moment van waarheid kan worden!
gr Angela

Welke wetenschapper?

Trouwens, welke wetenschapper was dat? Ik begrijp helemaal niet hoe we van 'echte voorkeur opgeven' naar 'max 3 van soort A en de rest B' kunnen schuiven.

Oh ja. Dat is waar ook. Daar ben ik natuurlijk te dom voor.
Tssss

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 15:22

link bekeken

Net deze link bekeken: http://hyperionlyceum.nl/doc/2014-2015/Toelichting%20op%20de%20matchingshistorie.pdf maar het hele systeem dat leerlingen elkaar kunnen verdringen en je zo dus op elkaars voorkeurspositie terecht komt komt toch doordat je steeds een nieuw lotnummer per school krijgt? Als iedereen

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 15:23

Vervolg

Als iedereen 1 lotnummer krijgt heb je toch veel minder kans op dat gedoe dat het ene kind op de voorkeurspositie van de één en het andere kind andersom terecht komt?

Angela67

Angela67

14-06-2015 om 15:23

als er een ding is waar VO-scholen niet van houden

dan is dat slechte publiciteit. Hoe meer er in de buitenwereld komt hoe meer druk er op de ketel komt. Dus ja, de gemeente/wethouder kan formeel niets, maar publieke opinie kan krachtig drukmiddel zijn. Uiteindelijk ligt de oplossing voor verandering nl wel in de politiek (landelijk).

Hier in Utrecht hebben we eindelijk na heel veel vragen en proberen een afspraak met aantal schoolbestuurders op 30 juni as. Een van de actieve ouders heeft een artikel in het AD kunnen laten plaatsen op de opiniepagina, en toen kwam er een reactie via via en later dus een uitnodiging.

gr Angela

Weet ik niet

Pieter, ik begrijp de noodzaak van dat lotnummer sowieso niet.
Ik begrijp niet waarom het een oplossing is om in plaats van loten voor 500 leerlingen, voortaan te gaan loten met alle leerlingen.
Een lotnummer voor de hele loting zouthoudend betekenen dat een leerling met een laag nummer. Op alle scholen de beste kans heeft. Steeds dezelfden zouden geplaatst worden, steeds dezelfden uitgeloot.

Ouders verliezen dat

De slechte publiciteit gaat vooral over ouders. Die moeten niet verwend doen, een keer tevreden zijn, niet zoveel noten op de zang hebben.

Dit systeem, zo wordt telkens beweerd is. - in overleg met ouders - ingevoerd.

Angela67

Angela67

14-06-2015 om 15:40

maar er is nog nooit...

zo'n 'ria' geweest (raadsinformatie avond heet dat hier in UTrecht) waarin zo duidelijk de mening van de ouders formeel in de publiciteit is gekomen. En de VSA is nu al zo lang bezig dat zij prima in staat zullen zijn om het goed over het voetlicht te brengen. Gewoon doorstomen, blijven volhouden met aandacht, publiciteit etc. Iets wat kennelijk al zoveel jaren bestaat kun je niet in een keer omver krijgen.

Daarbij: overleg met ouders? Ik denk niet dat 'de ouders' in A'dam ooit met OSVO zo concreet overlegd hebben. En daarbij: je kunt overleggen met ouders en het dan toch anders doen . . . ouders hebben niets in te brengen, dus daar kan OSVO ook niet mee pronken.

gr Angela

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 15:42

1 lotnummer

Ja maar als je met 1 lotnummer werkt en je loot een laag nummer kom je gewoon op je eerste school terecht.

Neem nu die tweeling: Pietje kiest voor school A op de 1e plaats en school B voor de 2de plaats en Keesje precies andersom. Noem mij dan maar eens hoe het kan dat als je met 1 lotnummer werkt Pietje op B terecht kan komen en Keesje op A? Lijkt me onmogelijk! Het kan alleen wel als je voor elke school op je lijstje een nieuw lotnummer krijgt. Het gevolg is dus dat er heel veel ruilmogelijkheden zijn ontstaan en dat zou niet moeten mogen: met 1 rondje extra op de computer hadden ze die er zo uit kunnen halen en ging Pietje nu naar A en Keesje naar B.

Wat is het voordeel van meerdere lotnummers? Dat er minder kinderen op hun tigste positie terecht komen? Tja dan had je gewoon hetzelfde gehad als vorig jaar: 500 kinderen die volledig uit de boot vallen. Waarschijnlijk was het nog beter gegaan omdat je meer dan 1 school kon opgeven itt vorig jaar.

Moni

Moni

14-06-2015 om 15:57

Zeker inspreken bij de gemeente

Zorg voor goede concrete voorbeelden van kinderen waarbij duidelijk iets misgaat. En spreek goed af wie wat inspreekt. Als je daarin goed samenwerkt, dan kun je een mooie statement maken. En de pers pakt dat zeker op.
Schoolbesturen hebben graag een goede relatie met de gemeente. Dat helpt ook.
En zoek ook vooraf de pers op met een goed verhaal.

Hoezo mis?

Moni, volgens mij is dat de kwestie. Hoezo een duidelijk voorbeeld van mis? Wat is mis dan?

Begrijp me niet verkeerd ik zie voorbeelden te over van misleiding en (al dan niet doelbewuste) misinformatie. Daar is wat mee te doen, maar bij de gemeenteraad komt men niet verder dan ach en wee roepen. Als men dat al doet.

Thomas

Thomas

14-06-2015 om 19:47

Onno? (ot)

Iemand schrijft: de voorzitter zegt dat het systeem gewoon rechtvaardiger is (ze legt niet uit hoe dan) en dat het gewoon te ingewikkeld is om uit te leggen aan de ouders.

Ik dacht dat alleen onze kwakzalver Onno zulke dingen steeds beweert. Of is hij nu ook voorzitter van de Osvo?

Thomas

Haha, nee ze bestaat echt, ze heet Marrianne Heeremans en ze heeft het echt gezegd (ik vrees dat ze het nog meent ook). Zie op www.osvo.nl voor het laatste persbericht waarin ze dit o.m. zegt.

Miriam

Ik ben blij dat je zelf al schrijft "begrijp me niet verkeerd" in je laatste bijdrage want anders zou ik wat je (o.a.) aan mij schreef wel verkeerd begrijpen.

Antwoord

Ik weet niet wat ik nu weer verkeerd doe. Volgens mij stelde ik een vraag.
Wat is het antwoord?

Wat gaat er precies bereikt kunnen worden met praattijd bij de raad?

Ik heb steeds maar het idee dat er met pappen, nathouden en afleiden, niks gebeurt.

Lynn

Lynn

15-06-2015 om 10:22

kort geding

Wanneer is dat kort geding?

Lynn

Er is nog geen datum bekend. Het kan nog wel een paar weken duren, eerst moet die dagvaarding nog worden opgesteld (ik neem tenminste aan dat die nog niet klaar is) en dan moet nog een datum worden geprikt. Maar goed, er zit natuurlijk wel spoed achter.
Ik neem aan dat het Parool, dat uitgebreid aandacht aan deze materie besteedt, ook wel zal melden wanneer die zaak dient. Als ik het in die krant lees post ik het hier wel.

Overigens, Miriam, ik ben het niet echt met je eens. Het kan best zijn dat de gemeente officieel niks te zeggen heeft en spreektijd bij de raad officieel niks uithaalt. Maar hoe meer gedoe en negatieve publiciteit, hoe meer druk op de bij het proces betrokken partijen om iets te veranderen. Als de gemeentepolitiek zich collectie kwaad maakt (D66 moet wat, lijkt me, als grote voorstander van de keuzevrijheid van ouders) zal OSVO/zullen de scholen uiteindelijk wel in beweging komen. Die mevrouw Heeremans leeft ook niet helemaal in een vacuum.

(Als ik www.osvo.nl intik krijg ik trouwens iets over inbraakbeveiliging, heel raar)

groeten,

Temet

Kennismakingsdag

De algemene kennismakingsdagen vallen op 23 en 24 juni. Ik ben benieuwd de kennismakingsdagen, in kader van de mogelijke optie tot ruilen, daadwerkelijk op deze dagen gaan plaats vinden. Dat ruilen is wel wat in het kort geding afgedwongen wordt.

Bas en Paul,

Ik zou wel eens een reactie van de bedenkers willen lezen, misschien kunnen ze meedenken aan een oplossing of de osvo overhalen mee te gaan in het ruilen van leerlingen-

Paul =Pieter

----

De mening van Pieter en Bas

In de nieuwsbrief van juni geven de ontwerpers in het item resultaten aan dat lln zich onnodig zorgen maken over de loting.

http://www.feweb.vu.nl/nl/over-de-faculteit/relatie-magazine/vuurwerk-nieuwsbrief/2014-juni/matching-algoritmes-voor-schoolkeuze/index.asp

Cynisch

Temet "D66 moet wat, lijkt me, als grote voorstander van de keuzevrijheid van ouders"
Daar heb ik in mijn gemeente niks van gemerkt. Hier heeft De D66 wethouder een centraal toewijzingsysteem voor het bo ingevoerd. Een loterij in beslotenheid. Ruilen mag niet. Niks te kiezen.

Ik lees net op het forum van VSA dat mensen afwachten wat de gemeente voor hen gaat doen, terwijl ondertussen de restplaatsen al worden opgevuld met mensen van de wachtlijst.
De schrijnende gevallen (ik heb geen definitiet gezien) gaan bot vangen juist.
Volgens mij wordt er teveel van de gemeente verwacht.

Ik ben trouwens voor politieke commotie en dan verwacht ik eigenlijk meer bovan het CDA.
Deze systematiek is niet alleen het einde van de vrije schoolkeus, maar ook het einde van de diversiteit van het onderwijs. Maar dan kun je beter de tweede kamer porren.

Miriam

In de discussie over zwarte en witte scholen en de vraag of de gemeente daar wat mee moet is D'66 in Amsterdam altijd erg van de lijn 'geen ingrijpen van gemeentewege, want keuzevrijheid'. Vandaar mijn opmerking.

Groeten,

Temet

overigens (ot)

Wat betreft het CDA zullen we het inderdaad van de Tweede Kamer moeten hebben, want in Amsterdam schopt deze partij electoraal nog geen deuk in een pakje boter. Eén zetel in de gemeenteraad, evenveel als de partijen voor respectievelijk de Dieren en de Ouderen.

Groeten,

Temet

De vraag 'niet ruilen' laten vervallen

Het OSVO/ de wethouder zouden de scholen kunnen ontslaan van de aangegane verplichting om niet tot ruilen over te gaan.
Maak een briefje voor de OSVO/de Wethouder waarmee ze alle scholen kunnen berichten dat die voorwaarde voor deelname aan het matchingsysteem vervalt.
Scholen mogen ruilen.
Vervolgens kopieer je je nummer, zodat je altijd een bewijs hebt, en gaat samen met ouders en kinderen een afspraak maken met beide scholen om de kinderen te laten ruilen van inschrijvingsplaats. Neem je inschrijvingsnummer mee en geef het dan af aan de betreffende school waar je je inschrijft.
Lijkt mij.
En als het nog niet mogelijk is, er is nog geen uitspraak, dan lever je de kopie van de inschrijvingsnummers bij beide scholen in.

Jan (Amsterdam)

Jan (Amsterdam)

15-06-2015 om 16:31

werkende suggesties, wie biedt?

Er circuleert een gerucht dat OSVO en/of gemeente het logisch vinden om de door hen onderkende schrijnende gevallen (random geplaatste of vaker dan vijf keer uitgelote of vergeten kinderen) boven aan de reservelijsten te plaatsen. Op welke reservelijsten zou dat moeten zijn? Op die van hun eerste keuze of op die van al hun voorkeurscholen?

Voor de vergeten kinderen is natuurlijk een plaatsing op een reservelijst geen afdoende compensatie voor de schade die zij hebben geleden. Ook voor de andere schrijnende gevallen is plaatsing op een reservelijst nou niet direct een verschrikkelijk snel en goed werkende oplossing van hun problemen – er moet immers eerst een plaatsje vrijkomen voor de reservelijst in werking kan treden. Dat zal zeker voor populaire scholen niet snel gebeuren.

Het gaat mogelijk om 63 random geplaatsten, 75 op voorkeur 5 of slechter en 50 kinderen die zoek zijn. Totaal misschien wel 188 kinderen, maar allicht toch wel zo’n 100 kinderen die recht hebben op verbeterde behandeling.

Als de 100 kinderen waar de plaatsing van moet worden verbeterd op de reservelijsten worden ingevoerd op de plaats van hun door het lot bepaalde rangnummer winnen ze niets: de meesten stonden daar al, immers. Worden in dit plannetje die 100 kinderen in het begin van de reservelijsten geplaatst? Daar zullen de mensen die nu op de eerste plaatsen van de reservelijsten staan niet blij mee zijn!

Maar er zijn er meer dan de 100. Als er een compensatieregeling komt voor de schrijnende 100, waarom zouden dan de anderen die elk om hun eigen redenen (te ver fietsen, foute denominatie, verkeerde schoolrichting, absurde misplaatsing) ook niet tevreden zijn niet gecompenseerd worden?

Als OSVO en gemeente door de MEPS plaatsing en door de reservelijsten heen gaan fietsen, waarom mogen ouders of de VSA-ruil-site dan zelf niet die win-win-ruilen doorvoeren waar ze het oog op hebben?

Sorry voor al mijn retorische vragen. Ik weet ook niet overal antwoord op. Maar ik wil hier nog wel even een andere belangrijke vraag aan de orde stellen: die naar oplossingen.

Wat te doen voor de schrijnende 100? Welke scholen moeten nog weer een extra klas open stellen? Hoe wordt win-win-ruilen het beste uitgevoerd? Wie opent er het allesomvattende loket waar probleemgevallen zich kunnen aanmelden? Wie gaat de regie voeren, wie controleert het loket, wie bemiddelt en wie vervult de ombudsfunctie? Wie beslist? Wie helpt ontevreden ouders en kinderen met het allereerst indienen van een klacht en/of met het opstellen van een bezwaarschrift, in een beroepsprocedure, in een hoger beroep of bij de ombudsman?

De problemen zijn duidelijk. Wie weet er een goede oplossing voor de problemen, of voor een van de deelproblemen? Iedereen kijkt reikhalzend uit naar goede suggesties, mogelijkheden voor reparatie, naar werkende oplossingen of naar een beleidsrichting waar iedereen zich in kan herkennen.

Dit forum is een goede plek voor het inventariseren van oplossingen.

Angela67

Angela67

15-06-2015 om 16:39

meer plekken

laat de scholen meer klassen bijmaken
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.