Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ineke

Ineke

15-12-2013 om 12:15

Een 6 voor gym

Onze zoon van 14, 3de klas is altijd erg goed geweest in sport en gym. Nu had hij een 6 op zijn rapport. Hij baalde er erg van. Hij heeft de gymleraar gevraagd waarom hij en 6 heeft. Het antwoord was dat hij teveel had gemist. Nu heeft hij twee keer niet mee kunnen doen omdat hij een voetbalblessure had. Ik had een briefje meegegeven met de reden waarom hij niet mee kon doe met gym. Maar, zo zei zoon, dat briefje hoefde hij niet te zien. Misschien ziet de leraar het nu wel als gebrek aan inzet of zo. En ik vind het ook raar dat je een lager punt krijgt als je een paar keer niet mee kan doen. Geef dan geen cijfer. Vinden jullie dat ik met de leraar moet gaan praten?


Stenna

Stenna

15-12-2013 om 12:28

ja, maar

ik zou alleen vriendelijke vragen hoe het precies zit. De ervaring gebiedt me te zeggen dat de uitleg van pubers zelf over slechte cijfers of gebeurtenissen op school nogal eenzijdig kan zijn. Misschien is er iets heel anders voorgevallen. Niet dat ze bewust liegen hoor, maar ze zien/interpreteren het gewoon anders dan volwassenen. Goed om even de versie van de leraar te horen. Verder zou ik er dan geen drama van maken, ook als het wel alleen is vanwege de afwezigheid. Raar, maar het is maar gym, geen eindexamenvak.

wat is het probleem?

Je kind vindt het jammer dat het maar een 6 heeft voor gym. Maar het is een voldoende en het is bovendien 'maar' gym. Niet echt reden om je druk te maken lijkt mij.
Bovendien heeft je kind lessen gemist. Ik vind het dan niet onredelijk dat je een lager cijfer krijgt. Waarom zou hij een even hoog cijfer verdienen als leerlingen die er wel altijd waren? Het zou wel onredelijk zijn als hij een onvoldoende had gekregen, maar dat is niet het geval.
Je zoon kan het cijfer in de volgende periode gemakkelijk weer ophalen, hij is immers goed in gym. Kortom, niets aan de hand. Ik zou dan ook zeer zeker niet met de leraar gaan praten.

Katniss

Katniss

15-12-2013 om 14:49

Hier telt het wel mee

Bij ons tellen gym en dans wel mee voor de overgang. Hoe heet die soep in de praktijk gegeten wordt weet ik niet, maar volgens de regels zijn die vakken net zo belangrijk als bijv. aardrijkskunde. Was wel lachen op de informatie-avond, al die jongensmoeders die het belachelijk vonden dat dans ook meetelt.

nou ja

Dan telt het wel mee, het is een voldoende dus ook dan is er niets aan de hand.

Vera*

Vera*

15-12-2013 om 14:57

Katniss

Wat te denken van al die meisjesmoeders die het belachelijk vinden dat voetbal meetelt.
Misschien was de zoon van de draadjestarter ook wel heel slecht in dans, of was hij er niet toen er een ronde cijfers werd gegeven.
Ikzelf zou mij er druk om maken als er een vijf of lager gegeven zou zijn.

Mama 5

Mama 5

15-12-2013 om 15:28

Onzin

Hier telt gym ook mee. Je moet een voldoende staan, anders kan je niet over! Mag ik even lachen. Wat een onzin!

Onze dochter haalt altijd dikke onvoldoendes voor gym. Echt een 3.5 en zo. Omdat ze er gewoon heel erg verschrikkelijk slecht in is. Maar ze blijft echt niet door zitten die onvoldoendes hoor!

Dat kan toch helemaal niet? Ze zit op vwo, dan zou ze af moeten stromen naar de havo. Maar daar is gym net zo moeilijk. Dus dan blijft ze weer zitten op gym, zou ze naar het vmbo moeten. Met een gemiddelde acht op vwo niveau. Dat zou toch belachelijk zijn? Er is echt geen school in Nederland die dat gaat doen.

Wij moeten altijd erg lachen om de creativiteit van de gymleraren, hoe ze die 3.5-en weer compenseren om te zorgen dat ze in de voldoendes blijft. Het ene rapport heeft ze een 8.5 voor inzet, het andere een 6. Of ze heeft ineens een koprol gemaakt die perfect moet zijn geweest. Een 9 voor een koprol! Zo zo.

Als de school zegt: 'ach, dat cijfer van gym maakt helemaal niets uit', dan doet er geen hond zijn best meer. Dus natuurlijk dreigen ze met 'het moet wel een voldoende zijn'. Ik snap dat best.

Dochter zit inmiddels trouwens in vwo6. Ze moet nog vier gymlessen en dan hoeft ze nooit meer. Gelukkig maar voor haar!

Want die gymlessen, zijn echt vernietigend voor haar zelfvertrouwen. Nog steeds. Ze lijkt op haar moeder. Niemand wil bij haar in het team. Iedereen zit altijd op haar te schelden tijdens de les. En ze kan het echt niet.

Ik vind dat gymles vrijwillig moet zijn. Of op niveau gegeven.

Dat ze dan een groep maken met kinderen die van die fanatieke griezels zijn. Die kunnen dan lekker zelf kickerig tegen elkaar gaan strijden. Dan krijgt de beste een prachtige glimmende medaille (knap hoor, je kunt goed voetballen!)
En een groep met kinderen die gewoon voor de lol wat gaan bewegen. Die niks geven om 'winnen'. Dan lopen mensen als mijn dochter en ik ten minste niet in de weg en worden we ook niet zo vernederd en gepest. Dat zou ik willen.

Zoals LO nu is, is het echt niet goed voor sommige kinderen. Ik weet zeker dat mijn dochter de eerste tien jaar zeker geen sport meer zal gaan doen. Gewoon omdat ze zo onzeker is geworden. Vanwege de gym lessen.

Ik snap eigenlijk niet, dat gymleraren het leuk vinden, hun werk. Het is toch gewoon gemeen, je offert een paar kinderen op, om de rest zich beter te laten voelen, bah!

Katniss

Katniss

15-12-2013 om 15:33

Mijn dochter ook hoor

Ze is 14 en kan geen koprol maken. Toch had ze vorig jaar een 7 gemiddeld omdat ze voor judo een 8 had en voor touwklimmen een 9 Dit jaar is het een zesje omdat ze voor de schriftelijke toets over de voetbalspelregels een 5 had. Ik vind het allemaal niet zo boeiend, en zou pas in actie komen als school daadwerkelijk zou willen besluiten om haar erop te laten doubleren.

esta

esta

15-12-2013 om 15:38

hier ook allemaal onvoldoendes

't kind is maar 1,40 en dan ook nog niet sportief. Cijfers voor hardlopen, verspringen (cijfer alleen afhankelijk van afstand), hoogspringen (cijfer alleen afhankelijk van de hoogte). Vond ze op de basisschool gym leuk, op het VO vindt ze het een verschrikking. Ze kan niet voldoen aan de eisen de gesteld worden.

Op het rapport uiteindelijk een 5,5. Geen idee hoe ze daar dan aan komen, gesprek met de gymleerkracht ben ik niet aangegaan. Dat heb ik al eens geprobeerd. Mijn ervaring is dat dat zinloos is. Gymleerkrachten zijn bijna allemaal mensen die gym vroeger leuk vonden en er goed in waren. Inlevend vermogen is nihil is mijn ervaring in elk geval.

mama 5

mama 5

15-12-2013 om 15:48

ik snap het gewoon niet

Ik snap niet wat het doel kan zijn, van die gymlessen.

Leren bewegen? (mijn dochter krijgt alleen maar een hekel aan haar lichaam en gaat minder bewegen, door de gymles)
Samenwerken? (hoe kun je samenwerken als je door je teamleden wordt geminacht?)
Zelfvertrouwen? (hahahaha)

Ik begrijp het echt niet.

Minthe

Minthe

15-12-2013 om 16:49

Precies mama 5

Hier een sportiever (maar niet competitief) kind en een kind zonder gymgenen. Allebei halen ze met moeite voldoendes voor gym (en ook wel eens onvoldoendes). De ene keer moeten ze jongleren, de andere keer vreselijk veel rondjes lopen. Nu kan je dat natuurlijk trainen, maar je kan niet in een paar weken je conditie opbouwen van niks naar heel goed of ineens coördinatie krijgen die goed genoeg is om gelijktijdig 3 ballen in de lucht te houden. De onvoldoendes accepteren we dus gelaten.

Mijn kinderen zijn intelligente hardwerkende wezens, die uitblinken in verschillende vakken, zolang je er maar bij na moet denken... Ik vond gym, tekenen, muziek, handvaardigheid vroeger altijd de leukste uren van school, maar mijn kinderen gaan er met lood in de schoenen naartoe. Wat mij betreft gaan ze weg van het reguliere programma om er snel een keuzevak van maken, voor de kinderen die iets sportiefs of creatiefs willen gaan doen of die het leuk vinden. Dan houdt school ook wat geld/tijd over voor vakken die er echt toe doen. En vakken zoals informatica, wat hier een schamel halfuurtje (25 minuten) per week wordt gegeven. In de eerste, want daarna blijft het weg tot in 4 vwo.

patrica1966

patrica1966

15-12-2013 om 16:59

eigenlijk antijd voldoende

Mijn niet lenige kinderen krijgen altijd een voldoende voor gym. Dit omdat er vooral gekeken wordt naar inzet en aanwezigheid. Meestal is dit een zes of zeven.
Gym telt hier niet mee.

Dalarna

Dalarna

15-12-2013 om 17:31

Niet zo druk om maken

Ik verbaas me over alle mensen hier die zich er zo druk om maken. Pick your battles en doe dat pas als je kind een onvoldoende staat en daar op kan blijven zitten (meestal moet je dan ook wel andere onvoldoendes hebben of je bent een bespreekgeval en hups dan ga je natuurlijk door).

Volgens mij is het onmogelijk om op de middelbare school een onvoldoende te staan als je daarop kunt blijven zitten als je altijd gewoon aanwezig was en je best hebt gedaan. Kom daar maar eens om bij al die andere vakken

Niet druk om maken dus en ook niet meehuilen met je kind omdat het allemaal zo verschrikkelijk is. Gewoon gaan, meedoen en klaar.

esta

esta

15-12-2013 om 18:01

daar gaat het niet om

Het cijfer kan me niet zoveel schelen, ik haalde vroeger ook nooit meer dan een zes op mijn rapport. Maar door het becijferen van onderdelen waar sommigen bij voorbaat al geen voldoende voor kunnen halen gaat de lol er af. Ze voelen zich falen bij gym. Dat zou toch anders moeten kunnen?

Ik zie mijn dochter dus ook vrijwillig geen sport meer doen, zonde, ze zou het best kunnen gebruiken.

Cijfers voor gym

Dat vindt ik sowieso al raar, cijfers voor gymprestaties. Dat was hier ook zo. Hoe kan je nou een cijfer geven voor sporten. Beetje meedoen moet genoeg zijn voor een zes. Nu stond er op het rapport alleen "voldoende" bij gym. Ik heb geen idee of er ook onvoldoendes zijn gevallen. Ik heb geen idee of het meetelt om over te gaan. Zo ver ik weet is er nog nooit iemand blijven zitten voor gym, docenten zijn best creatief zoals Mama 5 zegt.
Ik dacht in het begin dat als zoon maar een 7 kreeg dat er iets mis was met zijn conditie als hij op het vorige rapport een 8 had gekregen. Nu stond er dus voldoende, dus het zal wel goed zijn.

Mussie

Mussie

15-12-2013 om 18:51

Falen inderdaad

Mijn kind faalt ook aan een stuk door. Hij is klein, onhandig en vindt het met de maand minder leuk worden om te bewegen en te sporten. Ja, vind je het gek. Als je al jaren de sukkel van de klas bent met gym, dan krijg je wel een hekel aan sport. Inderdaad, er worden kinderen gewoon opgeofferd. Op niveau zou veel beter zijn, dan zou mijn stoethaspel het misschien best leuk vinden. Er zijn heus wel activiteiten die hem wel aanspreken, hij vindt fietsen bijvoorbeeld leuk. Ik baal er best van en snap het ook niet goed. Waarom worden alle vakken op niveau gegeven en gym niet?
Gelukkig krijgt hij altijd een 6,5. Meestal een 6 voor prestatie en een 7 voor samenwerking en inzet of zoiets. Wat me doet vermoeden dat de lessen misschien niet aan ieders niveau zijn aangepast, maar misschien de normering wel. Want kan me amper voorstellen dat zijn koprol objectief een 6 waard zou zijn.

Tango

Tango

15-12-2013 om 20:24

Ik vind het ook zo raar

Die cijfers voor de diverse gym-onderdelen. Wilde er eigenlijk al een draadje over starten maar zie nu dat er al eentje loopt. Dochter van 12 (brugklas) was van de week helemaal in de stress omdat ze de volgende dag met gym een moeilijke sprong (wensprong o.i.d. weet het niet zeker) moest doen en die kon ze helemaal niet. De sprong zou ook nog gefilmd worden om het goed te kunnen beoordelen. Ze heeft er echt wakker van gelegen.
Uiteindelijk kreeg ze de sprong dus niet de volgende dag, dus alle stress voor niets. Maar ik heb me al wel voorgenomen dat als ze een onvoldoende krijgt voor gym ik met de gymdocent ga praten.
Zelf was ik vroeger ook niet goed in gym, ik durfde weinig, dochter durft echt nog veel meer dan ik. Ik vind dat ze alleen al een 6 mogen geven als je er bent tijdens de les en het probeert.

Minthe

Minthe

15-12-2013 om 20:24

Objectief

Hier beoordelen ze de gym objectief: 10 rondjes rennen is een 5, 20 rondjes is 'n 8 en de rest zit daar tussen (of onder). Bij jongleren net zo: lukt het niet dan krijg je 'n 5, kan je 3 keer gooien dan wordt het een 7 en kan je dat zonder te lopen krijg je 'n 8. Het wordt hier dus zeker niet (altijd) aangepast aan niveau.

Ik weet niet precies hoe inzet en samenwerken wordt verwerkt in het eindcijfer en of je op gym kunt blijven zitten. Zo interessant en belangrijk vind ik het dus

Tijgeroog

Tijgeroog

15-12-2013 om 20:36

Maargoed

Ik deed altijd erg m'n best op Frans, was ook altijd aanwezig maar toch kreeg ik steeds een onvoldoende. Ben er zelfs op blijven zitten.

Lastig hoor, enerzijds vind ik ook dat inzet voor een vak als gym al reden voor een voldoende is, aan de andere kant is dat ook niet helemaal eerlijk tegenover kinderen die wel goed zijn in gym en niet in de leervakken. Maar dat zal dan weer meer van toepassing zijn op de basisschool, omdat daar nog alle niveaus door elkaar zitten.

matilde

matilde

15-12-2013 om 20:37

cijfer voor inzet

Hier krijgen de kinderen ook een cijfer dat officeel mee telt op je rapport. Of er ooit iemand op blijft hangen betwijfel ik: dochter is niet zo lenig en heeft vaak last van haar rug. Maar wel aanwezig en ze wordt dan ingezet als scheidsrechter of hulpje. Inzet is belangrijker dan goed zijn in gym.

wizzer

wizzer

15-12-2013 om 20:48

waarom is er gym en waarom is er frans

Het is geen vergelijking om de inzet bij gym te vergelijken met de inzet bij frans. Lichamelijke opvoeding heeft namelijk heel andere kerndoelen, die er vooral op gericht zijn dat de leerlingen bewegen en dat ook buiten school blijven doen.

http://ko.slo.nl/vakgebieden/00007/00002/00001/

Bij Frans moeten ze gewoon frans leren. Tja en als dat niet lukt leidt dat tot een onvoldoende. Bij gym zou het moeten gaan om het positieve van bewegen, dat combineert niet met een onvoldoende voor niet hoog genoeg gesprongen, of niet ver genoeg gelopen, omdat de fysieke mogelijkheden van het betreffende kind nu eenmaal anders zijn.

Hier

Is zoon hard aan het werk met zijn werkstukken voor het laatste schooljaar. Voor de Kerst moet er van alles af zijn. De afgelopen week waren er een aantal dagen waarop het internet op school het af liet weten tot grote frustratie van iedereen. Daarop besloot de gymjuf tot een plotselinge coopertest.
Zoon heeft het gedaan maar ik denk dat zich niet netjes heeft geuit onder het rennen. Hij kwam thuis en kon zich nauwelijks beheersen een gat in de muur te slaan en dreigde komende week van school thuis te blijven. Daarnaast moest hij zijn werk thuis afmaken dat hij niet op school kon afkrijgen door het uitvallen van het internet.
Samen kwamen we er gelukkig weer uit. De rust kon weerkeren, even opnieuw een planning gemaakt, dan maar wat uitstel.
Maar dat gymgedoe was gewoon teveel. Zoon doet zijn uiterste best maar raakt nogal gefrustreerd en moet veel moeite doen om zichzelf te kalmeren nu hij niet meer in een autismeklas zit en het met een bomvolle bovenbouw klas moet doen in zijn laatste jaar. En dan niet tegen veranderingen kunnen of plotselinge acties van de gym.
Maar ja, het is een goede oefening als hij volgend jaar wil gaan studeren. Zal ook weleens frustrerend zijn of plotseling.
Zoon ergert zich nog het meest dat er aan leerlingen allerlei onmiddelijke eisen worden gesteld waar school mag onderpresteren door falend internet en gymleerkrachten die geen rekening houden met hardwerkende autistische leerlingen in hun examenjaar.

69er

69er

15-12-2013 om 21:21

vragen

Het klinkt alsof je zoon oprecht teleurgesteld is, vooral omdat het voorgaande jaren beter ging. Zeker kan je dit gewoon eens vragen... Als je kind voor welk vak dan ook slechte cijfers haalt, neem je ook contact op
Hier overigens ook gym waarbij voor elk onderdeel cijfers gegeven worden. Met ook een cijfer voor de inzet en theorie. Ik heb een sportief kind met een zeer goede conditie, snelste van de klas, handig met alles betreffende een bal maar o,o,o als er een turnonderdeel komt. Ze durft heel veel dingen echt niet en dat geeft slechte nachten, maar ze moet. ( ik vind dat persoonljk ver gaan. Mijns inziens vergroot je de kans op "ongelukken" als je een kind dwingt om te ver over z'n grens te gaan. En je dwingt als daar een cijfer tegenover staat)Ze heeft zich er een beetje bij neergelegd dat dit onvoldoende zal zijn.... Hier telt het mee voor de overgang ( net als muziek en beeldende vorming)en ik heb even geïnformeerd, zelfs de a-sportieven staan niet onvoldoende, dus ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen

Stoethaspel

Ik was ook bepaald niet de handigste bij gym, maar zal nooit die ene gymdocente vergeten, nog een stagiaire,die me wel iets heeft geleerd. Ik kon absoluut geen bokspringen, ik viel er als het ware tegenaan. Alle andere gymdocenten zeiden dan: "ga jij maar aan de kant zitten", maar deze legde me uit dat ik eerder af moest zetten. "Ren er maar naar toe en ik roep wanneer je moet springen!" En daarna lukte het! Al die frustratie, al die jaren voor niks voor gek tegen de bok aangelopen...
Mijn kinderen heb ik wat leed bespaard door ze al jong op turnen te doen, dat scheelde wat. Maar mijn zoon heeft mijn onhandigheid geërfd en nu hij in de puberteit alle kanten opgroeit, is hij een stijve hark. Maar noch ik, noch mijn zoon heeft ooit een onvoldoendes voor gym gehad, dus dat valt dan weer mee.

Stenna

Stenna

15-12-2013 om 23:42

raar allemaal

Heb zelf heel andere ervaringen (betere). Gymdocent van zoon met (autisme gerelateerde) motorische achterstand/stoornis had onmiddellijk zijn probleem gespot (zonder info van mijn kant nog), begreep dat hier wat meer aan de hand was, en paste dingen in de les aan + beoordeelde hem op zijn niveau. Eigenlijk had hij altijd wel een 7 of 8. Vanwege zijn enorme inzet en doorzettingsvermogen, en daarmee gerelateerde progressie door het jaar heen. Maar lang niet op het niveau van de rest. Dit was gewoon op een grote havo/vwo school.

Bianca

Bianca

16-12-2013 om 09:18

Hier een selectieturnster met een 5

Voor voetbal. En een conditietest. Brugklas gymnasium.
Tja ze haalt het wel weer op met toesteldingen, maar het is wel vreemd want ook hier telt gym gewoon mee. Uiteindelijk een 6 op het rapport.
Dochter is superlenig en motorisch erg handig want ze zit niet voor niks op selectie turnen. Alleen heeft ze totaal geen balgevoel. En geen lange-duur conditie. Maar ze kan wel zo een salto op de mat springen.

En pech want deze gymleraar is een fanatiek balsporter, dus hoog zal ze voor gym nooit halen bij hem. Staat toch lullig zo'n 6je op je rapport tussen alle achten negens en tienen.
Heeft ze nog mazzel want een vriendin van haar heeft astma en haat gym. Die kan ook nog geen koprol. Ik weet eigenlijk niet wat zij had.

Dalarna

Dalarna

16-12-2013 om 16:01

Bianca

Nogmaals: pick your battles! Ze heeft GEEN onvoldoende op het rapport en vooral nog geen onvoldoende op haar eindrapport. Ik heb niet zoveel tegen het huidige systeem van cijfers voor allerlei onderdelen als die onderdelen maar gevarieerd zijn en als je door er gewoon altijd te zijn, je best te doen en de les niet te verstoren uiteindelijk een voldoende op het rapport kunt krijgen. Ik heb nog van niemand gehoord dat er ondanks een goede inzet en geen lesverstoring een onvoldoende op het eindrapport staat.

Waarom zou gym niet mee hoeven te tellen? Denk je werkelijk dat er nog iemand zich inzet die niet van gym houdt als het niet meetelt? Dat is toch hetzelfde als muziekles (voor mij en mijn kind een ramp) of tekenen en handvaardigheid? Allemaal niet nodig voor een havo of vwo diploma maar als we gaan zeggen dat het niet meetelt kun je het net zo goed afschaffen en er zijn kinderen die de gym wel leuk vinden.

Jaina

Jaina

16-12-2013 om 16:07

Voldoende

Zolang je een voldoende staat is het goed lijkt me. Dat een 6 niet zo mooi staat op de lijst tussen hogere cijfers vind ik geen redenatie. Een 6 is tenslotte gewoon voldoende en het is niet hoger omdat het kind er gewoon niet zo goed in is. Ik zou daar inderdaad niet een heel gevecht over aan gaan.

Als je een proefwerk mist vanwege ziekte krijg je ook (tijdelijk) een onvoldoende maar vaak heb je dan wel de mogelijkheid het in te halen. Dat zou gym ook moeten bieden, de mogelijkheid om bij geoorloofde absentie gemiste onderdelen over te doen en zo alsnog een cijfer te halen.

Overigens vind ik het systeem van cijfers voor gym die wel mee tellen maar eigenlijk ook weer niet mee tellen (want ze gaan er inderdaad niet iemand door laten zitten) ook niet erg handig. Maar het loopt zoals het loopt en zolang je een voldoende kan krijgen door alleen inzet lijkt het me allemaal geen probleem.

Annet

Annet

16-12-2013 om 18:40

Het wordt wel lastig als gym meetelt bij een dakpanklas

Stel je zit in de brugklas vmbo-T/Havo. Je punten zijn over het algemeen goed voor Havo. Het cijfer voor gym haalt je gemiddelde naar beneden (of muziek, of tekenen). Wat dan?
Houdt een school hier rekening mee? Kijken ze inderdaad naar de 'zachte vakken' als gym, muziek, tekenen om te bepalen of een kind naar een bepaald niveau mag?

Dalarna

Dalarna

16-12-2013 om 20:06

Annet

Annet, hier werken ze niet met gemiddelden maar met compensatiepunten. Voor elk eindcijfer hoger dan 6,4 krijg je 1 punt en voor elk cijfer hoger dan 7,4 2 punten. Voor het hogere niveau moet je dan bijv 20 compensatiepunten hebben. Je kunt ook negatieve punten krijgen met een cijfer lager dan 5,5: 1 en met een cijfer lager dan 4,5 dus 2.

Hier kun je wel negatieve compensatiepunten opbouwen met gym (en dat soort vakken) maar geen positieve. Je kunt dus nooit door gym een niveau hoger komen omdat dát net voldoende punten opbracht en ik geloof dat als je gewoon meedoet je ook nooit een niveau omlaag kan. Je kunt dan geen onvoldoende op je eindlijst komen te staan. Ik wil nog steeds graag horen iemand wiens kind echt op de eindlijst een onvoldoende had maar nooit verzuimd heeft (of met geaccepteerde reden), zijn of haar best heeft gedaan en de lessen niet verziekt heeft en dan vervolgens ook precies met gym aan het minimum aantal onvoldoendes komt om te blijven zitten natuurlijk. Volgens mij ben je dan al heel snel een bespreekgevalletje....

muziek en tekenen

tellen hier in de onderbouw volledig mee. Tekenen heet beeldende vorming en is voor een groot deel ook theorie, best lastige toetsen.
Ook muziek is veel theorie, naar zingen en musiceren. Telt ook gewoon mee als vak. Het is ook niet heel raar, kunstzinnige vorming en muziek kan je in de bovenbouw ook als examenvak kiezen.
Gym moet voldoende zijn om over te gaan, maar het is nog nooit voorgekomen dat iemand hierop blijft zitten. Dreigt er een onvoldoende dan komt er wel een soort extra opdracht ofzo. Muziek en beeldende vorming daarentegen zijn serieuze vakken, waar niet mee gesjoemeld wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.