Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslectisch, in groep 2


Tante Tiny

Tante Tiny

29-03-2014 om 16:54

Ik zou blij zijn met zo'n alerte juf

Ze meldt je keurig wat ze opgemerkt heeft en hoe ze het verder gaat onderzoeken.
Jij komt eigenlijk vooral beledigd over, zo van: hoe durft iemand zoiets over mijn slimme kind te zeggen.

wizzer

wizzer

29-03-2014 om 17:28

Onzin Flanagan

Deze tekst staat al jaren in de WPO (in elk geval in 2002 al, waarschijnlijk daarvoor ook al):

4. Leerlingen bij wie naar het oordeel van de directeur van de school de grondslag voor het volgen van aansluitend voortgezet onderwijs in voldoende mate is gelegd, verlaten aan het einde van het schooljaar de school, mits hierover met de ouders overeenstemming bestaat. In elk geval verlaten de leerlingen de school aan het einde van het schooljaar waarin zij de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt.

Wizzer

Bedankt voor je info. Staatsblad 545 art 39 was voor mij de uitleg van de ' gemaakte' aanpassing. Als ik die directeur tegen kom, zal ik hem bedanken voor de onzin die hij op mijn mouw heeft gespeld. Het was in ieder geval een reden om ons kind binnen het reguliere onderwijs te houden en een RT-er in te schakelen.

Nut van hakken en plakken?

Waarom wordt dat hakken en plakken zo belangrijk gevonden. Mijn kind vertikte het in de kleuterklas om te hakken en te plakken en bleef daar bijna op zitten (vroege leerling). In groep 3 bleek kind al snel een hele goede lezer te zijn. Is er een onderzoek waaruit de relatie tussen hakken en plakken van kleuters en leren lezen in groep 3 blijkt? Ik heb het idee dat een lesmethode belangrijker gemaakt wordt of anders gebruikt dan waar het ooit voor bedoelt was.
Vraag mij ook af of dyslexie iets met hakken en plakken te maken heeft.

Dalarna

Dalarna

30-03-2014 om 10:21

Fay

Hakken en plakken is één van de methodes om te leren lezen, na verloop van tijd wordt dat hakken en plakken overgeslagen als je goed kunt lezen. Sommige kinderen slaan deze hele fase over en andere kunnen zo niet leren lezen.

ja een van de lesmethodes

Dat snap ik, dat hakken en plakken een van de lesmethodes is. Mijn vraag is of het niet te belangrijk wordt gemaakt. Waarom zou niet kunnen hakken en plakken als 5-jarige een probleem zijn. Mijn kind bleef er dus bijna op zitten, terwijl het in groep 3 al snel een goede lezer was. En bij het kind uit dit draadje wordt dyslexie gekoppeld aan niet in de klas hakken en plakken.

Dalarna

Dalarna

30-03-2014 om 16:39

fay

Ik snap wat je bedoelt maar dat is dus een inschattingsfout van de leerkracht. Als je goed naar een kind kijkt kun je zien dat het het hakken en plakken gaat overslaan en een kind in groep 2 houden omdat het moeite heeft met hakken en plakken is in mijn ogen het kind volledig een jaar stil zetten ipv juist extra te gaan helpen omdat het achterloopt.

Maar goed dat hebben ze allemaal bij mijn zoon gedaan

Inschattingsfout

Precies hetgeen waar het om gaat. Bouwen op een deskundig oordeel van iemand die pedagogisch onderlegd is en al vele kinderen aan zich voorbij heeft zien gaan. Je wilt niet twijfelen aan haar objectiviteit en kennis.
Daarom kan je zo' 'n vraag bijvoorbeeld voorleggen aan OOL omdat je behoefte hebt aan bevestiging.

Je wilt niet twijfelen of moeten strijden , je wilt duidelijkheid. Je staat niet te wachten op een inschattingsfout van de juf wat je kind betreft, want dat doet je afvragen of je keuze voor die school geen inschattingsfout was.

Gezien de reacties zal de bezorgde moeder pas in groep 3 of 4 hier meer duidelijkheid over krijgen.

Een reden voor het feit dat ze thuis wel goed hakt, kan liggen aan het feit dat ze dan is voorbereid en weet wat er van haar wordt verwacht en niemand op haar let. In de klas kan ze bij een beurt het hakken overslaan mogelijk omdat dan kinderen kijken.
Misschien wordt haar kind net zo'n goede lezer als het kind van Fay. Een ervaring die ze in gedachte kan houden bij een rapportbespreking, net zo goed als de ervaring van Dalarna om een kind niet groep 2 te laten doubleren maar in groep 3 extra te helpen.

Brazella

Brazella

09-04-2014 om 09:21 Topicstarter

Sorry!!

Tegen iedereen die zich beledigd heeft gevoeld door mijn tekst.

Sorry, het was niet mijn bedoeling om mensen met dyslexie dom te noemen, of het zo te laten overkomen dat ik denk dat mensen met dyslexie dom zijn want dat is niet zo en dat denk ik ook niet. Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik er geen minuut aan heb gedacht dat ze het zou kunnen hebben. Ik ben hartstikke blij en zeker niet beledigd dat de juf er zo vroeg op let. Ik vind het echter wel vreemd dat ik elke dag 2 keer met de juf spreek, en dat ze dit niet eerder heeft aangegeven. Zo zijn er in november extra gesprekken geweest voor ouders die dat nodig vonden of als de juf het zelf nodig vond en daar heb ik bijvoorbeeld geen uitnodiging voor gehad. Terwijl ik denk als je zo'n vermoeden hebt, dan geef je dat toch eerst aan mij aan en dan ga je stappen ondernemen zoals bijvoorbeeld de ib-er informeren. Vanuit daar ook dat misschien een vorm van beledigdheid uit mijn tekst op te maken is. Als mijn dochter dyslexie heeft, dan is dat zo, en dan moet ze daar gewoon mee geholpen worden en hoe eerder hoe beter, maar ik was gewoon nieuwsgierig of het niet een beetje vroeg was om dyslexie te constateren, vooral omdat ze het thuis wel doet.

Nogmaals mijn excuus als ik iemand beledigd heb.

Dalarna

Dalarna

09-04-2014 om 09:43

Brazella

Ze kan dat toch nu pas bedacht hebben?

MW

MW

09-04-2014 om 16:30

Neem het met een korreltje zout

Je kind is pas begonnen met lezen, tuurlijk maakt ze fouten. Als je er thuis oplet en het niet herkent zou ik me al helemaal geen zorgen maken.
Mijn zoontje zit in groep 3. Nog geen half jaar geleden opperde zijn juf ook dat hij misschien dyslexie heeft. Hij heeft pas z'n rapport gekregen, een super rapport en een dikke voldoende voor lezen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.