Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tessss

Tessss

17-12-2012 om 14:43

Dyscalculie?? of toch niet...

Kort geleden kwamen we er achter dat onze dochter een enorme achterstand had voor wiskunde. Ze zit in de 2e van het Montessori en dat betekent veel eigen verantwoordelijkheid. Maar bij haar kwam het er op neer dat ze dit hele schooljaar nog niets had laten aftekenen (ze moeten huiswerk laten aftekenen als het af is). En daarbij staat ze inmiddels ook een dikke onvoldoende. Naar mijn idee heeft de lerares dan ook een steekje laten vallen.
Maar goed, inmiddels zijn de achterstanden weggewerkt en kunnen we gaan werken aan die onvoldoende. Probleem is dat ik niet goed weet waar die vandaan komt. Want als ik haar huiswerk bekijk (en dat heb ik nu uitvoerig gedaan!) en er met haar over spreek heb ik niet het idee dat ze er niets van snapt.
Wel heeft ze vanaf groep 5 al problemen met rekenen. Ze heeft daar extra begeleiding voor gehad op de basisschool, waarna de conclusie was dat er 'iets niet goed was gegaan met het automatiseren'. Uiteindelijk kreeg ze na de Cito toch een havo advies, maar zat ze met rekenen duidelijk onder het gemiddelde (41 percentiel).
Afgelopen jaar heeft ze ook op de middelbare school extra rekenles gehad. Maar al met al is ze heel onzeker over haar rekenprestaties geworden. Ze zegt zelf; ik kan het gewoon niet. Dus faalangst kan een rol spelen (hier heeft ze ook al een cursus voor gedaan).

In mijn achterhoofd spookt al een tijdje de term 'dyscalculie'. Vooral omdat ik bijna dagelijks zie hoe onhandig ze is met rekenen. Hoofdrekenen is een ramp. Maar ook op papier maakt ze hele stomme fouten (bv 10/5 uitrekenen als er 5/10 staat, of 4*6 uitrekenen als er 6*6*6*6 staat). En ik ben er niet van overtuigd dat dat alleen maar slordigheden zijn.
Haar basisschool leraar zei dat ze veel moeite heeft met het onthouden van regeltjes, maar als het regeltje er eenmaal in zit kan ze het prima toepassen. Dat merk ik nu ook. Dan zijn ze bezig met een hoofdstuk over cirkels en moet ze bij iedere som opnieuw in het boek opzoeken hoe ze de omtrek of de oppervlakte moet berekenen. Het lijkt niet in haar hoofd te blijven zitten.
Jammer is dat ik helemaal geen zicht heb op wat er fout gaat bij de toetsen, want die krijgen we nooit te zien (moeten op school blijven). Dus of het rekenfouten zijn, inzicht fouten of slordigheden (is ze ook erg goed in!), weet ik niet.

Ik weet het even niet meer. Wil haar graag helpen, maar weet niet hoe. Moeten we haar alleen begeleiden bij haar huiswerk (bijles of zelf), of moeten we misschien toch laten onderzoeken of ze dyscalculie heeft. En zo ja, hoe pak je dat dan weer aan...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

17-12-2012 om 21:05

Filmpje over rekenmethoden en dycalculie


http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=lDTLXoILyAo

Tessss

Tessss

17-12-2012 om 23:17

Rauw?

Met je link kom ik op de documentaire rauw uit... Ook erg interessant, maar heeft hier weinig mee te maken.

Annet

Annet

18-12-2012 om 08:30

Oeps....

En ik maar denken dat die link bij de rekendraad stond......

Tessss

Tessss

19-12-2012 om 21:10

Dank je!

Hij doet het weer, fijn. Ik had al over deze aflevering gelezen, maar toen was het programma 'niet beschikbaar' op uitzending gemist. Nu dus gelukkig wel weer!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.