Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren in groep 4?

Onze dochter (7 jaar) zit nu in groep 4 en heeft een disharmonisch intelligentieprofiel (heb ik in een eerdere post op 30/11 al eens iets over geschreven). Daarnaast is ze ook achter in haar sociaal-emotionele ontwikkeling, ze heeft veel ondersteuning van buitenaf nodig om zich veilig en prettig te voelen en heeft problemen met het reguleren van haar emoties. Op school is dat niet zichtbaar (daar laat ze aangepast en sociaal wenselijk gedrag zien), maar thuis is ze vaak boos, verdrietig en angstig. Omdat ze op haar tweede door ons geadopteerd is gaat men ervan uit dat dit te maken heeft met een verminderd gevoel van basisveiligheid. Hiermee zijn we bezig (behandeling voor haar, ondersteuning voor ons en school) maar dat zal geen snelle verbetering geven. Op de lange termijn hopen we uiteraard wel op een positieve verandering.

Het gaat school (nog) wel aardig qua leren, maar ze ervaart het schoolwerk als erg belastend en lijkt het sowiso erg zwaar te vinden om zich op school te handhaven. Of dit het schoolwerk is of het contact met klasgenoten (of een combinatie van beide) is slecht in te schatten. School ziet wel dat ze zwak is in bepaalde vakken (rekenen, spelling), maar rapporteert nog geen grote problemen. Ook valt niet op dat ze problemen heeft met andere kinderen, al vind men haar wel vrij 'jong'. Door haar vlotte babbel ligt ze goed in de groep. Gelukkig nemen ze de probelem die wij ervaren serieus en vinden ze het erg belangrijk dat dochterlief zich op school veilig en ontspannen kan voelen.

We zitten erover te denken om aan de leerkracht en IB-er voor te stellen dat onze dochter groep 4 nog een keer overdoet. Doubleren dus. En niet vanwege leerproblemen, maar om haar in sociaal emotioneel opzicht iets meer tijd te geven om te groeien. Wij denken dat het mogelijk heel goed voor haar zelfvertrouwen kan zijn om niet meer bij de jongsten van de klas te horen (ze is van september) en het iets makkelijker te hebben qua schoolwerk. Dat geeft dan misschien ook weer ruimte voor groei op andere gebieden.

Wat denken jullie? Is onze gedachtengang logisch of maken we ergens een denkfout?


Gewoon doorgaan

Je schrijft dat ze op zich mee kan komen op school, ondanks het disharmonisch intelligentieprofiel. En ze ligt ook nog eens goed in de groep, ondanks haar relatieve en feitelijke jonge leeftijd. Wat gaat doubleren haar dan opleveren? Ze zit nu in een groep die ze al goed kent. Bij doubleren moet ze een nieuwe plek 'veroveren'. Zou ze zich daar veiliger door gaan voelen? En het feit dat jullie vinden dat ze het jaar over moet doen, terwijl ze (neem ik aan) goed haar best doet en ook nog eens best mee kan komen, zou ze daar meer zelfvertrouwen van krijgen, of juist niet?
Ik denk dat je al wel begrepen hebt dat ik doubleren juist niet zou overwegen. Ze is en doet het prima, maar ze heeft hier en daar wat meer hulp nodig. Zoals anderen een bril, een beugel of Ritalin nodig hebben. Dus ik zou juist met de IB-er om de tafel gaan om te bekijken hoe jullie haar beter kunnen helpen op school, zodat ze zich daar veiliger kan voelen. En ik neem aan dat de behandeling die ze krijgt daar ook op gericht is. Gewoon doorgaan, zou ik dus zeggen.
Hopelijk zijn er hier nog mensen die je meer gericht advies kunnen geven over wat wel te doen igv hechtingsstoornis (ik neem tenminste aan dat je dochter daarmee kampt), die lopen hier wel rond. Misschien anders die term in de titel zetten (via Forumbeheer), misschien krijg je dan meer reacties.
Sterkte!

T@sje

T@sje

12-01-2015 om 13:41 Topicstarter

Nou,

Wat doubleren haar kan opleveren is dat ze minder op haar tenen hoeft te lopen. Tenminste, dat hopen we. Ze redt t nu op school, maar het kost haar erg veel. En gezien haar disharmonische intelligentieprofiel denken wij dat de kans groot is dat ze vroeger of later toch nog gaat vastlopen, en dan zal ze misschien alsnog moeten doubleren. Dan maar liever nu, zonder eerst te hoeven vastlopen en nu ze nog zo jong is dat het ingroeien in een nieuwe klas relatief makkelijk gaat (omdat ze bv nog geen 'vaste' vriendjes of vriendinnetjes heeft). Dat is onze gedachtengang, maar voor de argumenten die jij noemt is ook iets te zeggen. Blijven zitten en je plekje vinden in een nieuwe klas zorgt op korte termijn inderdaad waarschijnlijk niet voor meer zelfvertrouwen en een veiliger gevoel op school. Maar jarenlang overvraagd worden, net wel of net niet meekunnen met het nivo van je klasgenoten en in sociaal emotioneel opzicht voortdurend aan de top van je kunnen moeten functioneren is ook geen lolletje. We gunnen haar een stukje ontspanning, en de kans dat dat lukt lijkt ons groter als ze minder op haar tenen hoeft te lopen.

Àls we met school gaan praten over doubleren, dan willen we dit uiteraard alleen als ze volgend jaar in een fijne, veilige klas komt met een goede leerkracht. Dus als de omstandigheden goed zijn. Hierover zal het dan ook gaan voordat het besluit genomen wordt...

Barvaux

Barvaux

12-01-2015 om 13:50

hmm

Het geeft echt geen zelfvertrouwen om bij de oudsten te horen of zelfs de oudste te zijn en niet het beste. Als ze nu toch op haar tenen loopt zal ze daar niet de beste zijn en dat kan juist een flinke deuk opleveren en dat in combinatie met nieuwe vrienden zoeken kan wel eens flink verkeerd uitpakken.
Ik zou pas als ik goed zou weten of er een leerprobleem is en zoja welke denken aan blijven zitten en dat niet nu al doen. Over het algemeen is bewezen dat het weinig oplevert maar goed ze blijft niet cognitief zitten, dat maakt wel wat uit maar aan de andere kant loopt ze wel op haar tenen. Als ze in groep 4 geen stof van groep 5 krijgt loopt ze de kans dat ze in groep 6 al weer onder het gemiddelde zit en wat heeft het dan opgeleverd? Dat het sociaal-emotioneel beter zou moeten gaan weet je niet.

Angela67

Angela67

12-01-2015 om 14:05

de waarde van een intelligentieprofeil

ik zou daar dit soort beslissingen echt niet op baseren, op een disharmonisch intelligentieprofiel.
Ik zou die scores vergeten, nadat je ze gebruikt hebt om er concreet mee te formuleren waar ze extra hulp bij nodig heeft.
dan ga je die hulp (laten) toepassen en kijk je of het helpt. Het zal zeker deels helpen, maar vandaaruit kun je verder. Je moet zo'n intelligentiemeting niet teveel 'lange termijn'waarde geven en uit je woorden begrijp ik dat je meent dat dit haar hele leven zal spelen. Ik denk zeker bij een jong kind dat het nog veel zal veranderen.
ik zou haar zeker niet laten doublerdn, maar dan moet je wel het gevoel hebben dat school haar ziet als een kind wat goed leerbaar is en dat ze haar graag willen helpen om ook cognitief te groeien. En niet alleen maar dat ze haar op het emotionele vlak willen helpen. Kent school de IQ uitslagen? Zo niet dan zou ik ze zeker niet delen met hen, hoogstens de uitschieters in positieve en minder positieve zin zodat je het een beetje als uitgangspunt kunt hanteren.
gr Angela

T@sje

Ik zou haar pas vast laten lopen als ze vastloopt. Met de nadruk op ALS, want dat hoeft helemaal niet. Zoals Angela67 al opmerkt ontwikkelen kinderen zich niet lineair en niet volgens een vooraf vastgesteld patroon. Wat je dochter nu (nmbm) nodig heeft is ondersteuning op de punten waar het niet goed gaat. Dus dat gevoel van veiligheid, waar ze al voor onder behandeling is, en ondersteuning op school voor rekenen en spelling. Ik denk dat ze meer zelfvertrouwen krijgt als ze met die ondersteuning betere cijfers gaat halen dan door haar te laten doubleren en als jullie laten zien in haar te geloven. En ik denk dat je dat juist niet doet als je haar laat doubleren.
En even een relativerende opmerking: ze is vast niet de enige in haar klas die 'op haar tenen moet lopen', tenslotte zitten op een basisschool alle niveaus door elkaar. Daar moet je denk ik niet al te zwaar aan tillen. Hoewel ik heel goed snap dat de combi met het sociaal-emotionele aspect best pittig kan zijn. Mijn zoon vindt dat ook het zwaarste deel van school. Heeft dan ook buiten schooltijd (inmiddels 3e klas VO hoor) zelden of nooit contact (gehad) met klasgenoten. De energie is aan het eind van de schooldag gewoon op. Tja, daar zal hij toch mee moeten leren leven. Thuis is er om bij te tanken.
Ik snap dat je hoopte met doubleren een oplossing te hebben gevonden, maar ik denk echt dat je daarmee de plank misslaat en de problemen alleen maar groter maakt. Doorgaan met wat je doet, dus begeleiding voor haar op sociaal-emotioneel gebied en tegelijk ondersteuning met spelling en rekenen, lijkt mij het beste.
Ik wens je veel wijsheid en geduld!

Doubleren

Helpt niet, laat haar bij leeftijdgenoten, eventueel met aangepast programma zodat zij later met leeftijdgenoten op het vo zit.

Ik zie op het vo en mbo studenten die 2 jaar ouder zijn dan de rest want blijven zitten en dan voelen ze zich toch stom en dat is zonde!

T@sje

T@sje

12-01-2015 om 21:13 Topicstarter

Nou, jullie zijn het allemaal eens

Dank voor alle reacties, dit helpt zeker om onze gedachten op een rij te krijgen. Dat (tot nu toe) iedereen die regaeert tegen het nu doubleren is of daar minstens grote kanttekeningen bij heeft, zet ons wel aan het denken.

Zus

Zus

12-01-2015 om 22:47

Ander geluid

Een paar jaar geleden zou mijn reactie precies als de andere hier geweest zijn. In grote lijnen ben ik het daar zelfs mee eens, maar: mijn dochter was in groep 4 precies zoals jij beschrijft, tenminste wat het schoolwerk betreft. Ze was een slimme kleuter ineens een moeizame leerder op gebied van rekenen vooral.
Met dzezelfde argumenten als hier al genoemd is ze gewoon door gegaan. Doormodderen in haar geval. Uiteindelijk heeft ze zelf gezegd dat ze groep 6 nog een keer wilde doen. Leerkracht had dat niet eerder meegemaakt .
Na overleg hebben we haar een paar maanden gegeven om erop terug te kunnen komen, maar dat gebeurde niet. Sterker nog, ze ging bewust banden aanhalen in de groep 5. In de nieuwe groep 6 ging alles ineens als een speer. Blije, ontspannen dochter en van een zwakke leerling naar een kind met vwo advies (terwijl dat niet de reden was om te doubleren). Ze zit nu in groep 8.
Nou ja, weet niet of je wat aan dit verhaal hebt, maar misschien om te laten zien dat doubleren ook goed kan doen onder bepaalde omstandigheden.

Zus

Zus

12-01-2015 om 22:51

Toevoeging

Dochter is van december en zij vertelde dat ze het erg fijn vond niet meer de kleine te zijn. Vooral omdat ze ook nu pas beetje begint de puberen met een klas vol meiden die al volop ontwikkeld zijn, zal ik maar zeggen

Barvaux

Barvaux

13-01-2015 om 09:09

marsy

"Ik zie op het vo en mbo studenten die 2 jaar ouder zijn dan de rest want blijven zitten en dan voelen ze zich toch stom en dat is zonde!'

Beetje overdreven, het gaat hier om een septemberleerling dus die kan nooit twee jaar ouder zijn dan de REST... Kom op zeg. Elk kind wat is blijven zitten is ouder of even oud in maanden. Ik denk eerder dat je dit op het MBO krijgt door stapeling: basis-mbo2-mbo3 bijvoorbeeld. Niet door blijven zitten op de basisschool en dat men zich daar op het MBO überhaupt nog druk over maakt verbaast mij nog meer.

Barvaux

Barvaux

13-01-2015 om 09:13

Zus

Resultaten van jouw dochter zeggen niets over de toekomst van anderen.

Ik ken een meisje wat precies een jaar ouder is dan jouw dochter en waar de basisschool haar steeds wilde laten zitten op precies dezelfde basis. Ouders hebben het niet gedaan (mede op mijn advies) en het kind zit nu in de brugklas van het VWO. Ja ze is jong maar daar zijn ze gemiddeld allemaal wel jong.

Dat kinderen door hun jongheid minder aansluiting vinden ligt mijns inziens meer in het karakter dan in hun geboortemaand. Mijn septemberkind wat is blijven zitten in groep 2 is altijd in gedrag één van de jongste gebleven, ook al was hij op één kind na de oudste van ruim 50 kinderen in groep 8. Niet alleen was dat zichtbaar op school maar ook op zijn sport waar de leeftijdsovergang ook bij okt lag en hij daar dus wel de jongste was. Nu bij scouting trekt hij ook naar de iets jongere kinderen.

Ben ik benieuwd

Zus, ik ben ontzettend vóór het ingaan op door leerlingen zelf verzonnen leerplannen. Dat getuigt van leermotivatie namelijk. Samen met ze beslissen is altijd beter dan over ze beslissen.

Maar je schrijft " Blije, ontspannen dochter en van een zwakke leerling naar een kind met vwo advies (terwijl dat niet de reden was om te doubleren). Ze zit nu in groep 8."

Ik wil de pret niet bederven en ik kan ook niet met zekerheid aangeven hoe de vo scholen in jouw regio hiermee omgaan, maar de gegevens die het advies onderbouwen zijn de resultaten vanaf begin groep 6 die ze dus 2 x gedaan heeft.

Het eindresultaat is in een extra jaar behaald.

De wijze waarop leerlingen nu beoordeeld worden en waarmee er nu voorspellingen voor hun toekomst gedaan worden, gaat uit van een gelijke groei in de komende jaren. 3 jaar in 4 of 8 jaar in 9. Zittenblijven is in dat model een voorspeller voor zittenblijven in het vo en op zijn minst een reden om het behaalde eindniveau te relativeren.

Zus

Zus

13-01-2015 om 18:11

Jullie hebben gelijk

Zoals ik al zei, ik was het eens en ben het nog steeds met al die argumenten. Sterker nog, door de discussies hier heb ik mij er jaren geleden sterk voor gemaakt om haar niet langer te laten doorkleuteren als decemberkind. Waarvoor wij haar zelfs naar een andre school hebben laten gaan.
Weet ook dat ik alleen spreek over dit ene specifieke geval waar het goed uitpakte. Wij en de leekrachten hebben haar niks opgelegd, ik zag ook van tevoren geen meerwaarde in doubleren behalve dat het haar eigen wens was. In haar geval zat ze daar niet lekker in meerdere opzichten, dus heel veel slechter had het niet kunnen worden.
Ik zit in een regio waar het doubleren best een probleem zou kunnen worden. Alternatief is dat ze was blijven doormodderen en sowieso naar lager niveau had gegaan (als de trend zich had doorgezet). Als dat nu ook gaat gebeuren heeft ze in ieder geval prettige laatste drie jaren op de basisschool gehad. Ze is nu blij en heeft nu vwo advies. We gaan zien hoe dat verder gaat

Zus

Zus

13-01-2015 om 18:14

Oja

Ik schreef eerder zwakke leerling, maar dat was voornamelijk op gebied van rekenen waar ze C's /D's voor haalde. Woordenschat rn begrijpend lezen was ook in eerste keer groep 6 en ervoor A's..

Juist...

als iemand hechtingsproblemen zou hebben moet je zo'n iemand niet uit de bekende omgeving halen. Mijn oudste heeft t/m groep 6 echt jaren sociaal emotioneel achter gelopen. Als de klas waarin ze zitten een sociale klas is zou ik er niet zomaar voor kiezen een kind te laten zitten.
Mijn zoon bleek in groep 7 uiteindelijk naast zijn hechting ook dyslexie te hebben. Ik hoop dat jullie de juiste begeleiding krijgen en jullie over een paar jaar kunnen zeggen dat het allemaal niet voor niets was. Het is een pittig traject waar wij doorheen mochten, maar het was het wel waard.

Sterkte met het traject. Ook voor jullie dochter. Wees en blijf er voor elkaar!

Karin

Karin

15-01-2015 om 07:06

Disharmonisch profiel

T@sje, je schrijft dat er (ook) sprake is van een disharmonisch profiel. Zou het ook kunnen zijn dat zij hierdoor heel veel energie kwijt raakt aan het volgen van wat er gebeurt? Als je aangeboden stof niet kunt overzien of het planmatig aanpakken van redactiesommen lukt bijvoorbeeld niet kan dat, zeker als je het idee hebt dan iedereen om je heen het probleemloos doet, ook een heel ongemakkelijk gevoel geven?

T@sje

T@sje

14-02-2015 om 15:00 Topicstarter

Late reactie...

het heeft even geduurd, want ik kwam niet meer ingelogd, sorry.

@Karin, wat jij schrijft is zeker een (groot) deel van het probleem! Door de problemen die ze heeft met overzicht houden, structuur aanbrengen en oorzaak-gevolg zien ontstaat er een situatie waarin ze ten eerste veel harder moet werken om mee te kunnen met de rest en ten tweede ook heel onzeker wordt omdat ze heel goed ziet dat anderen het veel makkelijker doen dan zijzelf. Ze zei vorige week zelfs 'iedereen kan beter rekenen dan ik, zelfs de kinden die veel dommer zijn!'.

Inmiddels zijn we pas gebeld door de juf dat dochterlief een groot deel van haar cito's erg slecht gemaakt heeft: rekenen E, begrijpend lezen E en spelling D. Technisch lezen zit keurig op M4 en woordenschat scoort ze een A. Haar intelligentie is getest op gemiddeld, maar wel met een V/P kloof van bijna 40 punten en ook nog een aantal inconsistenties in zowel het verbale als performale stuk.

School gaat zich nu ook zorgen maken om haar cognitieve ontwikkeling. Ze zijn het met ons eens dat aandacht voor haar sociaal-emotionele ontwikkeling minstens net zo belangrijk is, maar ze krijgt inmiddels wel remedial teaching voor spelling, werkt met de beertjes-methode en komende week staat er een afspraak gepland met ons, leerkracht en IB-er. Ik verwacht zelf dat het al of niet doubleren dan ook wel aan de orde zal komen. Heel eerlijk gezegd vraag ik me af of ze met deze scores uberhaupt over KAN gaan naar groep 5.

We wachten het af...

Sanne

Sanne

14-02-2015 om 15:24

Wat wil ze zelf?

Zou ze het fijn vinden om groep 4 rustig nog een keer over te doen? Of wil ze graag in haar klas blijven? Met 7 kan je daar zelf ook al heel duidelijk iets van vinden en dat zou ik zeker mee laten wegen.

Sanne

Barvaux

Barvaux

14-02-2015 om 15:35

T@sje

Natuurlijk kan ze met deze scores naar groep 5. Een E geeft aan dat 90% van de kinderen beter scoort op dat onderdeel dan jij. een lage E geeft aan dat ongeveer 99% beter scoort. Ze heeft niet alleen maar E's dus globaal scoort 90% beter dan jouw dochter en het is niet zo dat standaard 10% van de klas blijft zitten.

Aan je dochter vragen zou ik niet doen. Kinderen kunnen vaak niet eens een logische keuze maken voor de middelbare school en kiezen op basis van leuke proefjes bij scheikunde. Een kind van deze leeftijd kan niet overzien wat wel of niet blijven zitten betekent. Als ze blijft zitten zijn niet alleen de kinderen die 'dommer' zijn beter dan haar scoren maar ook de kinderen die jonger zijn. Daar wordt je niet altijd zelfverzekerder van.

Als je weet dat er een bepaald leerprobleem is kun je daar aan werken en dan kun je altijd nog besluiten om eind groep 5 te blijven zitten. Groep 5 is het jaar dat ze echt met zaakvakken beginnen. Dat kan lastig zijn met haar lage score voor begrijpend lezen maar het kan ook zijn dat ze compenseert op basis van intelligentie (wat je ook ziet bij woordenschat). Als de leerkracht eerst vier weken bezig is met de Romeinen kan het best zijn dat ze zo'n toets goed maakt op geheugen.

Welbevinden van het meisje

Mijn kind doubleerde ook in groep 4. In die oude klas heerste een sfeer van flapperen met je avi-score, vooral door de 'slimme' kinderen. Dat flapperen kan bij langzamere kinderen een verdrietig gevoel teweegbrengen, hoe mondig ze ook zijn.
In de nieuwe klas was er meer gelijkwaardigheid, wat het plezier in school ten goede kwam.
Als we ons kind niet hadden laten doubleren, maar als E- of D- kind in die oude klas hadden laten meegaan, lees sukkelen, was het welbevinden nog meer naar beneden gegaan.

Een paar redenen om niet te doubleren zijn; een zwakke leerling heeft een voorsprong alleen is die voor korte termijn of doubleren bestempelt een vertraagd kind in de onderwijscultuur tot een risico-geval met verhoogde kans op het niet behalen van een diploma. ( lees oude draadjes over doubleren)

Maar als wij ons kind niet hadden laten doubleren, hadden we een diep ongelukkig kind overgehouden.
Naast doubleren of veranderen van klas als de groep haar minder ligt dat je in de gaten had, kan je je afvragen of het gegeven onderwijs bij haar past.

creabea

creabea

14-02-2015 om 17:27

T@sje

Ik heb er verder geen verstand van natuurlijk, maar het maakt voor je dochter misschien wel uit als ze in een andere klas komt, op zijn minst. Is er geen parallelklas op school? Een andere leerkracht wil ook nog wel eens schelen, die bekijkt de dingen toch weer anders, is onze ervaring. Persoonlijk ben ik niet persé tegen zitten blijven, zoals veel mensen hier; maarja, ik woon dan ook niet in de Randstad waar de stress toch wat groter is om op het vwo te komen blijkbaar.

Sanne

Sanne

14-02-2015 om 19:16

Niet goed kiezen met 7

Tja, dat verschilt misschien per kind. Die van mij had in groep 3 maar 1 kind waar ze mee speelde en waar ze heel sterk aan hing en veel zelfvertrouwen aan ontleende. De klas werd gesplitst (lang verhaal) in een klas waarin erg zelfstandig gewerkt moest worden en een gewone klas (waar dat andere kind in moest, want die was niet zo van het zelfstandig werken). Zij koos zelf voor de zelfstandig werken klas.
Nu in groep 6 heeft ze het al over de middelbare. En heeft een heel duidelijk beeld van wat voor soort school ze wil. Vraagt ook heel veel 'hoe is dat op de school van x of van y, de oudere dochters van vriendinnen).

Ik merk dat zij het in ieder geval heel prettig vindt om over dingen die haar betreffen mee te praten en daarbij soms ook met invalshoeken of ideeen komt die heel waardevol zijn voor het gesprek.
Sanne

T@sje

T@sje

14-02-2015 om 19:43 Topicstarter

Zoveel mensen zoveel meningen...

Lastig hoor, veel verschillende meningen en voor alles is wel wat te zeggen (en tegen alles ook, hahaha). Zelf zegt mijn gevoel toch dat ons kind misschien wel het meeste is gebaat bij het overdoen van groep 4, mits ze dan bij dezelfde meester komt en in een 'veilige' en prettige klas.... Zo kan ze zich zowel op sociaal- emotioneel gebied als op cognitief gebied door ontwikkelen zonder dat de eisen en verwachtingen steeds omhoog blijven gaan. Een jaartje rustig 'rijpen' zonder al te veel verwachtingen zeg maar. Daarnaast zien we nu dat ze (ook) in het opbouwen van vriendschappen nog erg jong is: ze kan het met bijna alle klasgenoten goed vinden, maar heeft nog geen echt vaste vriendjes/vriendinnetjes. Dus hoeft ze ook geen kinderen te missen die heel veel voor haar betekenen alsze doubleert.

De andere kant is echter dat we zeker weten dat ze t zelf verschrikkelijk vindt om te blijven zitten, juist ook omdat ze zich altijd zo vergelijkt met andere kinderen. En het wennen aan een nieuwe klas zal ook spannend zijn natuurlijk.

Ons kind gaat nu bijna elke dag met tegenzin naar school. Heeft het er echt wel momenten leuk, maar ziet zó op tegen bepaalde vakken en tegen de hoeveelheid werk die verzet moet worden. Toen ik laatst zei dat school er echt bijhoort, dat ik ook elke dag naar mn werk ga, ook als ik geen zin heb, zei ze: Maar jij hoeft op je werk toch niet de hele dag dingen te doen die te moeilijk voor je zijn? Waarom moet ík dat op school dan wel?'. Vond ik zo ontzettend schrijnend....

dit dus

"Wij denken dat het mogelijk heel goed voor haar zelfvertrouwen kan zijn om niet meer bij de jongsten van de klas te horen (ze is van september) en het iets makkelijker te hebben qua schoolwerk. Dat geeft dan misschien ook weer ruimte voor groei op andere gebieden."

Ik vind jullie gedachtengang heel logisch hoor. Als ze nu al zo tegen school op ziet en blijkbaar zo op haar tenen moet lopen, zou ik haar wat meer 'lucht' willen geven door het jaar over te doen. Je zegt ook dat er meer speelt op het persoonlijke vlak mbt haar adoptie, dan kan het gewoon allemaal wat teveel zijn voor haar. Daarnaast is ze een jonge leerling dus het verschil met haar nieuwe klasgenoten is ook niet heel groot, misschien past ze daar sociaal emotioneel gezien zelfs beter.

Barvaux

Barvaux

14-02-2015 om 22:08

tja

Hier zou ze geen jonge leerling zijn, alle kinderen tot eind december gaan in principe door.

Ik zou eerst uitzoeken of er een leerprobleem is als dyslexie of iets dergelijks voor je haar laat zitten. Een jaar overdoen zonder dat je weet of er iets aan de hand is is een beetje zonde. Met een leerprobleem zal ze dan in groep 5/6 weer vastlopen en dan ben je een jaar kwijt.

Creabea: waarom nu weer dat VWO? Het lijkt wel of het alleen VWO is hier op OO.

idd

creabea: die VWO obsessie is echt iets van OO hoor, heeft niets met Randstad te maken.

T@sje

T@sje

14-02-2015 om 22:37 Topicstarter

Maar....

... hoe erg is het om een jaar 'kwijt' te zijn? Ik begrijp niet zo goed waarom dat een probleem zou (kunnen) zijn. Jaar langer basisschool is een jaar later naar VO. Nou en? En op VWO zien we ons kind sowiso niet terechtkomen, is ook helemaal niet nodig. We hopen dat ze haar schooltijd (basisschool en VO) een beetje prettig doorkomt en dat ze daarna iets kan gaan doen wat ze echt leuk vindt. Los van het feit dat haar schooltijd 1 jaar langer duurt als ze doubleert zie ik verder niet echt nadelen van een jaar kwijt zijn. Ik zie het meer als 'je gunt haar een jaar extra'. Maar mis ik iets belangrijks?

nuance

Ik denk dat jullie gedachtengang en redenatie heel logisch is. Alleen op dit forum worden dingen vaak zwart/wit gesteld. Zo zou het doel voor ieder kind VWO moeten zijn en is zittenblijven onzin. Ik denk dat er meer nuance tussen zit. Zittenblijven is zeker niet altijd de beste oplossing, maar in sommige gevallen zie je toch dat het kinderen goed doet en zij er beter uitkomen.

Je kunt het niet zwart/wit stellen, elke situatie is anders en verdient een individuele beoordeling. Jullie kennen je kind en haar situatie het beste en persoonlijke dingen die meespelen neem je in je overweging mee.

Proeffase?

Is het een idee om met school te overleggen dat je kind gaat "proefdraaien" bij de kinderen in groep3? Daar zitten kinderen waar ze dan eventueel volgend jaar bij in de klas komt. Bijvoorbeeld 1 of 2 dagen in de week. Dan is het volgend jaar minder wennen en misschien bloeit ze op.
Nog geen definitieve beslissing, maar kijken hoe dat de komende maanden gaat.
Het kan ook goed uitwerken als je dochter een dag of 2 een andere leerkracht heeft. Juist omdat ze onzeker is kan ze daar ook wat aan wennen, iemand anders voor de klas.

Ik zou ook kijken wat voor je kind het komende jaar de beste oplossing is en haar welbevinden is het belangrijkste. Als ze door te doubleren een wat makkelijker en ontspannener jaar gaat krijgen is dat zeker geen verloren jaar.

"Slechte scores".

Eigenlijk is er geen sprake van "slechte" scores, hoogstens "lage" scores. A t/m E, het gaat erom of een score "passend" is. Je dochter krijgt extra begeleiding en dat moet volgend jaar doorgaan. Misschien gaan de scores door de stof te herhalen omhoog, blijvend, misschien tijdelijk. Misschien heeft ze in groep 5 weer een E voor rekenen bijvoorbeeld. Of ze klimt langzaam en gestaag naar een C de komende jaren.

School maakt zich zorgen om haar cognitieve scores, ik zou dat als ouders minder belangrïjk vinden. Alle hulp en begeleiding bieden die er mogelijk is, samen met school. Ook thuis kan je in ontspannen sfeer oefenen met rekenen en plannen. Niet op de oefentoetsen via internet, maar met boodschappen doen, spelletjes en een cake bakken.

De niveau's op de basisschool varieren van die A t/m E en voor ieder kind is er passend vervolgonderwijs. Presteren, druk, je dochter wordt het allemaal te veel.
Ik zou zeggen:"komt wel goed schatje".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.