Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ellen

Ellen

18-04-2017 om 14:08

Doubleren 4vwo of naar 4havo

Dag allemaal;

Graag jullie mening/advies.
Mijn zorgen gaan uit naar mijn zoon van 15. Tot aan het begin van dit schooljaar fluitend het VWO doorlopen. Na het kiezen van het profiel (NT) is het fout gegaan. Hij staat nu voor 5 vakken onvoldoende. Daarbij ook voor Spaans, Nederlands en Economie dus het zit hem niet alleen in de Beta-vakken. Compensatiepunten voor de overige vakken heeft hij amper, zijn beste vakken zijn Godsdienst en Gym (!). Volgens zijn mentor twijfelen zijn leerkrachten of hij dit niveau wel aan kan. Hij zegt dat zoon de theorie wel goed leert maar het toepassen daarvan niet kan. Iets wat pas in 4vwo aan de orde komt. En zoon moet meer aangeven bij de leerkrachten als hij iets niet begrijpt. Ik vraag me af of hij (bescheiden/verlegen als hij is) dat wel zal doen.

Wat zoon zelf aangeeft (en dat baart me zorgen) is dat hij niet altijd begrijpt wat er staat. Dat zijn ogen te snel voor de tekst gaan (??). Dat het lijkt of hij dyslectisch is. Zoiets komt toch niet nu pas aan het licht lijkt mij?

Iig vertrouwt mentor erop dat hij alles op alles gaat zetten om zijn cijfers op te halen.
Ikzelf denk al vooruit: stel dat er geen verbetering komt wat is dan wijsheid: doubleren of naar 4havo (mocht er keus zijn dan).
Wat nl. als de komende jaren blijkt dat hij toch het niveau niet aankan op het VWO; dan moet hij van school af. Dan liever nu een niveau lager. Man is het daar niet mee eens en zoon is zo onzeker dat hij het niet weet. Hij heeft wel beloofd alles op alles te zetten zijn cijfers proberen op te krikken...


Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2017 om 14:41

Profiel

Als duidelijk is, dat de resultaten ingestort zijn sinds hij een profiel gekozen heeft, had dat vorig jaar dan al geen problemen op moeten leveren? Een profiel moet toch al voor het derde jaar gekozen worden? Ik vind het moeilijk om voor iemand te bepalen wat wijsheid is. Ik dénk dat ik zou kiezen voor de havo als je écht de indruk hebt, dat hij zich een slag in de rondte geleerd heeft, maar niet tot een goed resultaat kan komen én er uitgesloten is, dat er niet echt iets met hem is waardoor hij de stof niet goed tot zich kan nemen. Heeft hij een bril nodig? Moet hij nagekeken worden op dyslexie?

Ik weet nog wel dat mijn dochter zich verkeken heeft op het door haar gekozen profiel, waardoor ze vastliep. Ze is toen naar de havo gegaan. Dat liep helaas ook spaak, dus is ze zonder diploma naar het mbo gegaan. Dat is goed gegaan. Nu zit ze op het HBO, in het derde jaar. Langzaam maar zeker komt ze er wel.

Li

Li

18-04-2017 om 14:48

niveau

Als het tot nu toe fluitend ging, dan kan hij het niveau prima aan, lijkt me. En in de bovenbouw krijg je och juist meer theorie?

Naar mijn totaal niet professionele mening heeft je zoon last van tekortschietende executieve vaardigheden. Tot nu toe kon hij het op alleen zijn ongetwijfeld hoge intelligentie redden, maar nu niet meer. Dat betekent ook dat het niet gaat verbeteren op een ander niveau, tenzij hij naar een niveau gaat dat hij ook slapend nog aankan.

Kijk eens rond op www.stibco.nl, dan zie je wat je allemaal kan doen om hem te helpen. Mijn dochter "kan geen teksten lezen". Toen werd ze getest op dyslexie en er kwam inderdaad dyslexie uit, tot mijn stomme verbazing. Volgens mij leest ze prima, maar wat ze leest komt nooit aan in haar brein. Ik heb haar bijvoorbeeld geleerd om de eerste zin van een alinea net zolang hardop aan zichzelf voor te lezen totdat hij is doorgedrongen. Wat eenmaal in haar brein zit, blijft daar ook zitten. Het gaat dus echt om het werkgeheugen. Ik roep ook steeds: "lees eerst de vraag, bedenk dan hoe je het gaat aanpakken!" Je moet er echt naast gaan zitten, totdat hij het zelf kan.

Ik doe maar een gok hoor, maar zo klinkt je verhaal een beetje.

dyslexie zou toch kunnen

Geen idee of het bij je zoon ook zo is, maar ik ken twee verhalen uit eerste hand dat er pas in 5 VWO dyslexie werd geconstateerd. Kinderen die zo slim zijn dat ze het al die tijd konden compenseren, maar op een gegeven moment toch tegen de grens aanliepen.
Dus schrijf het niet bij voorbaat al af.

Ellen

Ellen

18-04-2017 om 15:10

Kaaskopje

Zoon zit in 4vwo dus heeft pas sinds dit schooljaar profiel gekozen. Volgens zijn mentor gaat het vanaf dit jaar niet meer om alleen theorie leren maar voornamelijk om het toepassen ervan. Een ander profiel kiezen is denk ik geen optie want hij loopt op zowel beta- als alfavakken vast. Zijn ogen testen heb ik ook aan gedacht. Zijn broer en zus hebben beide ook een bril dus dat zou bij hem ook evt. kunnen. Hij zegt wel dat ie alles kan lezen. Maar testen kan nooit kwad.

Ellen

Ellen

18-04-2017 om 15:14

wat jij vertelt over je dochter klinkt heel aannemelijk. Hoe oud was jouw dochter toen ze getest werd op dyslexie?

Pennestreek

Pennestreek

18-04-2017 om 15:38

Werkgeheugen

Ha Ellen, ik triggerde op het woordje werkgeheugen van Li. Vanwege vastlopen in 4 VWO is mijn zoon onlangs getest, en daar kwam o.a. uit dat er bij hem een enorm verschil zit tussen zijn intelligentie aan de ene kant (begaafd) en zijn verwerkingssnelheid en het werkgeheugen (bijna zwakbegaafd) aan de andere kant. Omdat hij zo slim is heeft hij inderdaad nog vrij lang kunnen compenseren, maar hij loopt nu echt keihard tegen zijn eigen grenzen aan. School begreep dat het nu misloopt, omdat het tempo in de 4e erg omhoog gaat. En vooral dat tempo breekt hem dus op.
Ik vind het verschil tussen 'fluitend doorlopen' en nu 5 onvoldoendes (van de hoeveel vakken? Max 10 denk ik?) wel heel groot. Een deel zou natuurlijk voort kunnen komen uit puberaal lui zijn, maar dat lees ik niet in je post. Ik zou, naast idd zijn ogen testen en eventueel testen op dyslexie, misschien toch eens verder (laten) kijken.
Sterkte, het is heel erg naar om je kind vast te zien lopen en niet te weten waar het aan ligt, en dus niet te kunnen helpen...

Li

Li

18-04-2017 om 15:54

dyslexie

Dochter was 15, geloof ik. En er kwam dus wel dyslexie uit en ja, dat schijnt dus te kunnen op je 15e, zeker als je erg slim bent. En schrijf het inderdaad niet meteen af, zoals Caroro ook schrijft! Maar toen ik het rapport doorlas, bleek ze toch vooral laag te scoren op verwerkingssnelheid, niet op technisch lezen. Dat kwam me bekend voor, gezien de problemen van mijn autistische zoon (ook heel begaafd). Daarom hebben dochter en ik besloten om die diagnose maar zo te laten, want alles wat ze er op school mee krijgt is extra tijd en dat zou ze bij een andere diagnose ook krijgen, maar zelf eerder in te zetten op ADD. Niet de pillen, want dat wil dochter niet, maar wel de aanpak. Die kende ik al van mijn zoon, maar ik moet hem nu ook aan haar leren. Overigens vind ik het jammer dat ze geen pillen wil, want dien helpen echt heel goed, maar zo lukt het ook. Het is alleen veel frustrerender voor haar.

Je zou dus kunnen laten testen op zowel dyslexie als ADD. Heeft hij problemen met deadlines, tijd voor proefwerken, aan het werk komen en blijven, opdrachten inleveren?

Ik vind het wel lui van de school zeg, om meteen maar te roepen dat hij het niveau niet aankan. Als dat echt zo was, dan waren ze daar allang achter. Je zult er dus zelf mee aan de slag moeten. nadeel van diagnoses is dat ze lang duren en die tijd heb je niet. Verdiep je dus in de materialen van Stibco en maak jezelf tot een expert, die hem kan helpen.

Li

Li

18-04-2017 om 16:04

O ja

en de boeken van Kaat Timmerman kopen! Die zijn heel praktisch. Een boek heeft de titel "lees eerst de vraag" en dat is gericht op middelbare scholieren. Toch heb ik meer gehad aan haar algemene boek "Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen". Erg praktisch! gewoon nu bestellen en meteen beginnen. Toen dochter er een stukje in las, vond ze het griezelig dat een vreemde vrouw zomaar in haar hersens kon kijken!

Triva

Triva

18-04-2017 om 16:11

dyslexie

Bij mijn neef kwam er pas in gymnasium 3 uit dat hij dyslexie heeft dus ja dat kan best, zeker als school er niet op test. Veel scholen doen een soort testje in de brugklas.

sara

sara

18-04-2017 om 16:49

bijles?

Ik zou niet twijfelen aan zijn niveau.
Hij heeft 3 jaar laten zien dat aan te kunnen, laat je niet gek maken door school.
Ik denk dat er valles aan de hand kan zijn. Goed om daar naar te kijken, maar misschien kom je er gewoon ook niet (snel) achter. Misschien is 'het' ook wel tijdelijk.
Behalve uitzoeken hoe en wat zou ik vooral ook inzetten op ophalen punten. Met goede bijles?

Ellen

Ellen

18-04-2017 om 17:08

allemaal

Bedankt voor jullie bijdragen! Hier gaan we mee verder. Ik ga me in de link en boeken verdiepen.
Zojuist jullie bevindingen aan zoon voorgelegd en aan hem gevraagd wat hij er van vindt. Hij heeft min of meer nogmaals uitgelegd waar het hem aan schort. Hij zegt: "Mama; als ik bijv. Biologie of Economie (zijn slechtste vakken) moet leren dan lees ik wel maar ik lees alleen maar losse woorden, geen geheel. Pas na een paar keer opnieuw lezen snap ik pas wat er staat... En bij een toets lees ik ook vaak niet goed, dan staat er millimeter en lees ik meter.

Lijkt me toch meer een concentratieprobleem.
Maar goed, we beginnen eerst maar eens met een oogtest bij de opticiën.

Ellen

Ellen

18-04-2017 om 17:24

Sara

Dat is idd wat mij ook bevreemdt. Citoscore van 550 en 3 jaar lang is het prima gegaan met hoge cijfers.
Bijles. Als het om 1 of 2 vakken zou gaan zou dat een optie zijn maar voor 5? Geen beginnen aan..

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-04-2017 om 18:02

Ellen

Natuurlijk kan ik geen diagnose stellen, maar ik herken dit van mijn kind. Was wel wat eerder met "van alles naar niets". Liep eind vwo2 vast. Bleek ADD te hebben. Kwamen we pas achter toen het op de havo ook niet lukte. Met passend onderwijs en medicatie schoten zijn resultaten weer omhoog. Ik zou dus voorzichtig zijn met afstromen, zeker als je geen idee hebt waarom de resultaten zo kelderen.

sara

sara

18-04-2017 om 20:10

scannen

Misschien scant hij teksten snel, zonder ze goed te lezen. En is hij daar vooralsnog goed mee weggekomen.
Misschien ook speelt er een heel hoog iq en past deze manier van leren slecht bij hem. (of heeft hij weinig leervaardigheden opgedaan)
Bijles, waarom niet voor zijn 2 slechtste vakken? Misschien krikt het zijn zelfvertrouwen wat op als het daar beter gaat. Liefst van iemand die hem ook wat algemene tips kan geven tav leren.

Li

Li

18-04-2017 om 20:17

Ja, dit:

"Mama; als ik bijv. Biologie of Economie (zijn slechtste vakken) moet leren dan lees ik wel maar ik lees alleen maar losse woorden, geen geheel. Pas na een paar keer opnieuw lezen snap ik pas wat er staat... En bij een toets lees ik ook vaak niet goed, dan staat er millimeter en lees ik meter.

Dit is zoooo herkenbaar! Maar wij hebben geen officiële diagnose, omdat het zo (net) gaat en omdat dochter absoluut geen pillen wil. Toch behandel ik haar alsof ze wel ADD heeft en dat werkt goed. Trouwens, als je op de site van Stibco kijkt, dan zie je dat ze geen diagnoses noemen. Dat is dan ook niet hun ding. Ze willen geen labels plakken maar problemen oplossen! Toch kan een label wel handig zijn, namelijk om medicatie te krijgen. Dan kan je zoon (als het inderdaad ADD is) ineens omhoog schieten. Meestal doet een psychiater zo'n onderzoek en daarvoor zijn ellenlange wachtlijsten, maar ik dacht dat een orthopedagoog het ook mocht doen? Misschien weten anderen daar meer van. Je hebt namelijk haast, tenzij de school je nog wat ruimte gaat geven en hem in afwachting van een diagnose laat overgaan..

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-04-2017 om 23:21

Poli

Als reactie op Li i.v.m. inderdaad lange wachtlijsten:

Ons kind is naar de AD(H)D-poli in een ziekenhuis verwezen. Kinderarts, psycholoog ed. Alles onder 1 dak. Als ik het me goed herinner bezocht hij op 1 dag in ieder geval de arts, de psycholoog en een AD(H)D-verpleegkundige en hadden we vrij snel alle stappen om wel of geen diagnose te stellen doorlopen.

We konden daar snel terecht en ook wij hadden "haast", omdat het na afstromen van vwo naar havo, nog steeds niet lukte op school. In ons geval had de middelbare school al wel uitgebreid dyslectie-onderzoek laten doen, om dat uit te sluiten. Er was geen dyslectie, maar er vielen wel wat dingen op in die test, die achteraf terug te voeren waren naar ADD.

executieve vaardigheden

Slecht ontwikkelde executieve vaardigheden, daar liep onze oudste tegenaan. Tot en met gymnasium 3 ging het allemaal 'vanzelf', hij stond eind derde klas een 8 gemiddeld voor alles, met een 9 voor oa. natuurkunde en wiskunde. Hij koos een NT profiel met economie en BSM als extra vakken.

In de vierde ging het opeens veel slechter. Veel onvoldoendes die hij aan het eind van het jaar nog nipt wist op te halen tot magere zesjes. En dit jaar (in de vijfde) stond hij na het eerste blok in één keer al op 8 tekorten zonder enig compensatiepunt. Argh!

Bij hem speelde met name dat hij geen idee had hoe het aan te pakken (en dat wat hij deed dus heel inefficiënt was) en vooral ook dat hij zich er maar nauwelijks toe kon zetten om tijd aan zijn schoolwerk te besteden, want dat was voorheen ook nooit nodig (hij deed altijd vrijwel al zijn huiswerk in de klas)

Uiteindelijk hebben we 3 maanden geleden besloten hem naar een studiebegeleidingsinstituut te doen. Daar wordt hij met name heel strak begeleid in de aanpak. Hoe plan je, hoe leer je...Hij gaat er nu 4 dagen per week na school heen (meestal is hij daar dan zo'n 2 uur), en omdat hij daar toch 'moet zijn', besteed hij al die tijd in ieder geval aan schoolwerk. En het werkt! Hij staat nu na blok 3 nog maar voor 1 vak een 5,2 en verder allemaal weer zessen en zelfs zevens.

Het is dus niet zozeer 'bijles' voor een bepaald vak (al wordt hij door één persoon wel extra begeleid bij de beta vakken en werkt hij met iemand anders weer aan Grieks), maar vooral het aanleren van betere strategieën. Die dus op alle vakken toepasbaar zijn.

Ik had er eigenlijk al op gerekend dat hij dit jaar zou blijven zitten, maar dat wil hij zelf perse niet. Vandaar dat we dan als een soort laatste optie dit nog zouden proberen. Dat het zo snel zoveel uit zou maken had ik nooit verwacht!
Wellicht is het ook een idee voor jullie? Nadeel is wel dat het geen goedkoop grapje is, om het voorzichtig uit te drukken. Wij willen het dan ook weer snel af gaan bouwen zodra we het idee hebben dat die vaardigheden een beetje ingesleten zijn geraakt...

Lianna

Lianna

19-04-2017 om 08:55

anders

Ik kijk hier toch anders tegen aan. Ik denk dat er verschil is tussen de onder- en bovenbouw VWO. De onderbouw is grotendeels leren en de bovenbouw is interpreteren en toepassen, grof gezegd. Met hard leren kom je de onderbouw prima door met een goed verstand. In de bovenbouw red je het daar niet mee. Dan komt inzicht kijken. En dat kan wennen zijn. Hard leren en toch geen goed cijfer, zelfs een dikke onvoldoende. Sommigen zetten de knop heel gemakkelijk om, anderen hebben meer moeite. Mijn kinderen zijn slecht in reproduceren. Zijn de onderbouw wel doorgekomen maar zeker niet ruim. De bovenbouw ging ze een stuk beter af maar leerwerken waren altijd minder dan inzichtproefwerken. Ze calculeren dan ook onvoldoendes voor bijvoorbeeld woordjes leren in. Jammer, nu hebben ze 7 gemiddeld, anders stonden ze een 8.
Verder is het natuurlijk mogelijk dat er "iets" aan de hand is maar laat je ook niet te zeer die kant op duwen. Een etiket blijft kleven. Wel zou ik op school vragen of ze zoon kunnen testen of hij het niveau aan kan, juist omdat ze twijfelen of hij het niveau wel aankan. Dat is bij mijn jongste dochter ook gebeurd en daar kwam uit dat ze het gemakkelijk aankon, iq kregen we niet maar wel dat ze bovengemiddeld niveau atheneum had. Dat gaf school en dochter zekerheid en vertrouwen in elkaar. Ze kreeg ook nog een lijst handvatten mee. Aan de ene had ze meer dan de ander maar nu, atheneum 5, staat ze er goed voor. Aan verlenging zou ze veel hebben maar daar is geen reden toe. Uit de test kwam wel dat ze wat neigde naar add/dyslexie maar dochter wil pertinent niet getest worden en wij en school zijn daar verder ook niet op doorgegaan om dat te laten onderzoeken. School heeft deze test aangevraagd en betaald, na toestemming van ons. Mocht er zoiets gebeuren bij jouw zoon, dan weet je of het niveau er is. En die bril, dat zou ik ook doen. Ik had ook een dochter die ineens een bril nodig bleek te hebben met sterkte 2. Die had ook veel hoofdpijn daarvoor. Dat was daarna weg. Oei, wat voelde ik mij schuldig.

sara

sara

19-04-2017 om 10:14

kan Lianna

De tekst die je hebt hoor ik veel te vaak.
Nu kan dat voor een enkel kind wel opgaan. Maar volgens mij wordt de tekst veel te makkelijk gebruikt, mn door scholen. Ik geloof niet in die strikte scheiding; dat kinderen oftewel alleen kunnen reproduceren of op inzicht werken. De meeste kinderen zitten ergens in het midden. Ook geloof ik niet in de strikte scheiding tussen onder- en bovenbouw.
Maar niks wijst in de post op een kind dat met hard werken op een bepaald niveau zit. Kind heeft fluitend onderbouw doorlopen. Ook een cito van 550 haal je niet met alleen hard leren. Ook daar komt inzicht bij kijken, passend bij groep 8.

Wat ik wel merk/herken bij dochter in vwo2 is dat ze slecht leest en/of de opdracht slecht snapt. Ze geeft snel haar eigen draai aan teksten. (las vroeger ook altijd scannend, maakt nog steeds haar eigen woorden of uitdrukkingen) Daarom heeft zij ook moeite met toepassingsvragen op toetsen. Maar zelfs met simpele opdrachten heeft ze soms moeite. Hoewel ze prima presteert heeft ze zo weleens toetsen verprutst, zelfs bij talen. Dat ze de opdracht verkeerd interpreteert. (en achteraf: ohja!!)

Li

Li

19-04-2017 om 11:30

maar Lianna

Je zegt dat een etiket blijft kleven, maar toch laat je testen, al zeg je niet wat voor test? Een test resulteert altijd in het een of andere etiket.

Ik ben meer voor de aanpak van Jippox: pak de problemen aan waar ze ontstaan. Of als je daar het geld niet voor hebt en het kind laat het toe: het zelf doen met je kind. Samen een alinea lezen, kind vragen wat daar nou eigenlijk stond. Maar als jouw kinderen ook zonder die aanpak al 7 staan, zou ik het ook lekker laten gaan. Dan kunnen ze misschien nog wel beter, maar wat mij betreft is het leven al druk genoeg. Maar sommige mensen (zoals ik) moeten echt aan de bak.

Vervolgopleiding?

Onze dochter liep vorig jaar vast op school, in de derde. We dachten toen nog dat het lag aan het feit dat ze nooit had geleerd om hard te werken (alles kwam aanwaaien) en de puberteit. We hoopten dat het wel zou bijtrekken in de loop van het jaar. Dat deed het helaas niet. Richting eind van het jaar nog bijles voor drie vakken geregeld en dat werkte erg goed. Helaas kwam ze toch wat punten tekort voor het vwo en zit nu in havo 4. En we dachten dat het nu wel beter zou gaan met gekozen profiel en een iets minder hoog niveau. Niets bleek minder waar en inmiddels zitten we in een diagnose traject en blijkt ze ADD te hebben. Bij meisjes schijnt het vaker pas op deze leeftijd boven water te komen.
Dochter is een jonge leerling dus geen probleem om eerst havo en dan eventueel vwo te doen. Misschien bij jullie ook een afweging? Of wellicht is vwo niet eens nodig voor de vervolgopleiding die hij wil doen? Buiten dat is onderzoeken wat er aan de hand is natuurlijk belangrijk.

Yura

Yura

20-04-2017 om 11:57

Doubleren en ander profiel

Dat zou nog een andere optie zijn. De exacte vakken worden opeens zo enorm moeilijk in de bovenbouw, dat hebben we bij mijn oudste ook onderschat. Hij is hier afgelopen jaar dan ook helaas op gezakt. Tot en met de derde was hij best goed in de exacte vakken, hij heeft ook heel lang gedacht dat hij aan een TU ging studeren, tot hij de cijfers van zijn eerste SE's terug kreeg vorig jaar. Hij worstelt zich nu voor de tweede maal door de exacte vakken en gaat in een economische richting studeren. Achteraf gezien hadden wij liever gehad dat hij in de vierde al gestrand was, dan had hij een E&M profiel kunnen nemen, dat gaat niet meer als je de zesde over doet, dan moet je je erdoor worstelen, wetende dat je er nooit meer iets mee gaat doen. In de vierde stond hij er ook vrij beroerd voor, maar dankzij hard werken en bijlessen heeft hij het toen gered, was achteraf misschien niet zo handig.
Twee vrienden van hem zijn nog voor de herfstvakantie in de vierde van profiel gewisseld, ze hadden nog geen toets gehad maar merkten al dat ze het niet meer konden volgen, terwijl ze in de derde gewoon goed in die vakken waren.
Mijn echtgenoot heeft ook de vierde over gedaan en is toen van een exact pakket naar een meer economisch pakket gegaan.

Li

Li

20-04-2017 om 12:12

Ja, stom is dat hè

Dan denken kinderen dat ze weten wat ze kunnmen verwachten en waar ze goed in zijn, maar dan verandert opeens de inhoud van het vak. Daar zouden ze door school beter voor gewaarschuwd moeten worden. Volgens mij was het verschil vroeger minder dramatisch, al weet ik niet hoe het bij een beta pakket zat.

Lianne

Lianne

20-04-2017 om 13:09

hier

Hier op de scholen proberen ze dat een beetje te ondervangen door in de derde proeflessen te geven, zowel voor "nieuwe" vakken, als voor bekende vakken. Niet dat je dan een perfect beeld heb van een vak in de bovenbouw maar je hebt wel een ietsje beter idee. Maar dat weerhoudt sommigen er niet van het toch te proberen. Ook ben je verplicht in de 4e nog een extra vak te hebben. Als je slim kiest, kun je nog wat afdekken, als je het juiste vak laat vallen (bv natuurkunde laten vallen, toch aardrijkskunde en bio in het pakket is van NT naar NG).
Ook gebeurt het dat in de 4e leerlingen doubleren om profiel te wijzigen, vaak van NT/G naar EM. Of leerlingen stromen af omdat het helemaal niet gaat. Zoon zit in havo 5, hij heeft leerlingen die van tl komen (hijzelf) in de klas, die van het VWO komen, doubleurs/zakkers en "gewone" havoleerlingen. Dochter doet VWO, die heeft doorstromers (ook leerlingen die terugkomen, zeg maar), doubleurs en gewone vwo-leerlingen. Dus het zwerft ook nog wel wat, in de bovenbouw van een doorsnee scholengemeenschap.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-04-2017 om 17:15

niveau testen?

"Wel zou ik op school vragen of ze zoon kunnen testen of hij het niveau aan kan, juist omdat ze twijfelen of hij het niveau wel aankan. "

Deze opmerking triggert mij. Je denkt aan een IQ-test? Wat verwacht je daar dan van? Of wat zou je doen met de uitkomst?
Ik zou hier in een dergelijke situatie zelf nooit voor kiezen. Om verschillende redenen. Allereerst is er in dit verhaal geen enkele reden om te denken dat 'het niveau' onvoldoende is. Tot de derde ging het allemaal eenvoudig, schrijft TS. Met de cognitieve capaciteiten zit het dus wel goed. Daarnaast zou ik niet weten wat je met de uitkomsten van zo'n test kan en wil. Het is toch inmiddels wel bekend dat je IQ-testen niet te serieus moet nemen. Het is fijn als je met zo'n test kan laten zien dat een kind écht wel intelligent is (maar het bijvoorbeeld nooit heeft laten zien). Maar in veel andere gevallen heb je er niet zoveel aan. Bovendien zijn ze niet zo betrouwbaar als veel mensen denken of wensen. Stel nou dat een kind wat lager scoort dan je van een VWO'er mag verwachten, wat dan? Is dat dan 'bewijs' dat hij niet slim genoeg is en dus naar havo moet?

Testen zijn (vaak) niet betrouwbaarder of waardevoller dan je eigen waarneming. Het is toch buitengewoon raar om aan 'het niveau' van een kind te twijfelen dat moeiteloos in 4 gymnasium is terecht gekomen?

Er zijn verder al veel zinnige dingen gezegd. Verdiep je in leerstrategieën, executive vaardigheden, studiebegeleiding, zoek ervaringsverhalen, ga naar de opticien etc. etc. Stibco is ook de moeite waard om te kijken, zij hanteren een interessant 'denkraam'.

Lianne

Lianne

21-04-2017 om 09:18

Weet je

Ik had een heel lang verhaal getypt waarom ik, na 10 jaar, tegen onderzoeken, medicatie en etiketten ben geworden. Waarom ik tegen dat gehang in de nek van kinderen ben geworden, terwijl ik tegelijkertijd denk dat scholen, hoe goed ze ook zijn, veel steken laten vallen waarvan kinderen (niet allemaal hoor) nadeel ondervinden. Dat al die medicatie die wij jeugdigen geven, niet hen alleen maar helpt (mijn zoon heeft dat zelf ondervonden). En wat die onderzoeken allemaal niet doen met de psyche van iemand (en in de toekomst).
Door een ingrijpende gebeurtenis met onze zoon, ben ik heel anders hier tegenaan gaan kijken.
Ook van dit verhaal heb ik een heleboel weggehaald. Concreter ga ik niet worden ivm herkenbaarheid. Maar dat onderzoeken, etiketten, diagnoses, medicatie niet alleen maar halleluja-verhalen zijn, daar ben ik op harde wijze achtergekomen. En mijn zoon zou daar bijna levenslange gevolgen aan overgehouden hebben of erger.
En ja, nu hij geen medicatie meer neemt, is hij vergeetachtiger, slordiger etc. Maar hij voelt zich weer goed en dat is wat belangrijk is. En niet het schoolniveau.

Zon

Zon

21-04-2017 om 10:07

hmmm

Ik vind het ook een bijzondere gedachtengang, kind loopt vast op school dus er zal wel sprake zijn van een stoornis. Ik zou veel sneller en concreter aan de gang gaan. Een diagnosetraject duurt veel te lang en die tijd heb je nu niet. Bovendien is het echt niet het ei van Columbus.

Je zegt in je eerste post wat jij vindt en wat je man vindt, maar het allerbelangrijkste is toch echt wat je zoon ervan vindt. Heeft hij er vertrouwen in? Wil hij zo door of vakken ruilen? Is Havo een optie, evt met daarna VWO. Wat zijn zijn toekomstplannen, wil hij een HBO of WO studie gaan volgen? Ik zou vooral zijn mening en motivatie de doorslag laten geven. Hij moet het doen.

nog een vraag

Je hebt het over VWO4 met een NT profiel, maar noemt vakken als economie, biologie en Spaans. Dat zijn allemaal geen vakken die bij een NT profiel horen, dus ik neem aan dat hij ze als extra vakken volgt.

Is een logische eerste stap dan niet om daar wat in te gaan schrappen? Zeker als hij juist voor die vakken onvoldoende scoort...

sara

sara

21-04-2017 om 10:23

houd er rekening mee

dat er ook hele andere dingen kunnen spelen.
Hij kan in zijn hoofd (te) druk bezig zijn met iets anders. Misschien is hij wel harstikke verliefd. Of maakt hij zich zorgen om een vriend. Heeft hij problemen met klasgenoten of leraren. Gebruikt hij drugs.
Hoe komt het dat hij zo onzeker is?

Yura

Yura

21-04-2017 om 13:18

Extra vakken

Jippox, je vraagt of economie, biologie en Spaans extra vakken zijn. Dt hoeft natuurlijk niet.
Profieldeel van NT is wiskunde, natuurkunde, scheikunde en kiezen uit of biologie of wiskunde D (op sommige scholen mag dat ook informatica zijn). Spaans kan als tweede verplichte vreemde taal gekozen zijn, dat kan op sommige scholen ipv Frans of Duits. Dan kan hij dus niet van biologie en Spaans af. Dan moet er nog een vak gekozen worden in het vrije deel om aan voldoende vakken te komen, dat zou dan economie kunnen zijn, dan kan hij daar ook niet vanaf, tenzij hij nog een extra vak heeft gekozen. Mijn kinderen hebben Ned, Eng, wisk B, nat, scheik, bio, Duits, M&O, die kunnen nergens vanaf, is het minimale aantal vakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.