Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mirjam

Mirjam

15-06-2015 om 16:21

Dochter zit met dilemma

Dochter heeft vorige week te horen gekregen dat ze is geslaagd voor de havo. Ze heeft ook mooie cijfers gehaald. Ze had zich maanden terug al opgegeven om op dezelfde school door te gaan met vwo, maar ook had ze zich aangemeld voor een HBO studie. Ze wilde de keuze nog even in het midden laten. Voor beide is ze aangenomen. Tot de 3e heeft ze op het vwo gezeten, maar is in de 4e op havo begonnen. Voor het examen had ze zoiets van ik ga naar het HBO, maar nu twijfelt ze toch. Juist omdat haar cijfers zo aardig zijn. Aan de ene kant is ze wel klaar met het schoolse en lijkt het haar leuk om weer eens wat anders te doen. Aan de andere kant vindt ze de veiligheid van het vertrouwde op school ook prettig. Ze is pas 16 en ziet volgens mij ook een beetje tegen het studentenleven op. Mocht ze vwo gaan doen, dan zal ze daarna ws niet voor een universitaire studie kiezen. Ze zal dan mogelijk voor dezelfde studie op het HBO kiezen, maar heeft ook een andere studie op het oog die verder weg is en waarvoor ze op kamers moet. Dat was voor nu nog geen optie om verschillende redenen. Wij kunnen haar niet echt adviseren. Wij vinden het prima als ze HBO gaat doen en mocht het toch niet direct iets zijn, dan hopen we dat ze wel haar propedeuse haalt en iets anders kiest. Gaat ze vwo doen en ze komt er na een jaar toch achter dat dat het ook niet meer is, dan mag ze wat ons betreft ook stoppen. Dat zal school niet geweldig vinden, maar ok.
Dochter zit nu dus met een dilemma. Ze heeft voor beide opties voors en tegens. Zo kent ze op beide opleidingen geen andere leerlingen of studenten en daar ziet ze in beide gevallen tegenop. Op het vwo kent ze wel de docenten en met sommige is ze ook wel beetje klaar.
Wat zouden jullie haar en ons adviseren?


Yeti

Yeti

15-06-2015 om 16:26

Wat wil ze worden?

In principe leidt het vwo op voor een wetenschappelijke studie. Dus als ze een beroep in gedachten heeft waarvoor ze op de universiteit moet belanden, kan ze beter naar het vwo gaan. Wil ze dat niet, dan kan ze beter naar het HBO gaan. Des te eerder kan ze haar tijd en aandacht richten op de studierichting die ze leuk vindt.

Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 16:43

soortgelijke situatie

Mijn zoon zit in een soortgelijke situatie maar dan een jaar eerder. Hij heeft enorm hoge cijfers nu in havo 4 en zal dus zo naar het vwo kunnen maar wat heeft hij daar aan als hij toch geen universitaire studie gaat doen. Natuurlijk heeft hij meer bagage op het HBO maar met zijn cijfers staat hij sowieso steviger dan de gemiddelde havist.

Ik denk dat jouw dochter haar propedeuse moet gaan halen dichtbij en dan volgend jaar echt moet gaan kiezen wat ze wil. Ze kan dan nog een aantal universitaire studies doen (niet alle) of een ander hbo en dan is ze dus weer een jaar ouder. Dit op basis van wat je vertelt over het VWO en dat ze daar toch wel mee klaar lijkt te zijn.

Katniss

Katniss

15-06-2015 om 16:45

Gut, wat een lastige

Ik denk dat ik voor het vwo zou gaan. Dan heeft ze nog twee jaar de tijd om te groeien, leert ze weer wat bij, en heeft ze daarna meer keuzemogelijkheden qua vervolgopleiding.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2015 om 17:16

vwo

Ze is nog jong. Met 16 naar het hbo zou mijn voorkeur niet zijn.

Als zou ze maar een jaartje vwo doen, dan neemt ze qua bagage zoveel meer mee.
Bovendien, weet niet hoe het nu is, maar in mijn tijd sloten technische hbo's veel beter aan op vwo dan op havo. Vooral de havo-wiskunde was een groot struikelblok.

Moeilijk moeilijk

Ik kan je niet raden. Dit is echt iets dat zij/jullie zelf moet beslissen. Wel een paar overwegingen:
- ik vind 16 wel heel jong voor het HBO. Is ze zelfstandig genoeg om dat aan te kunnen (qua zelf leren, plannen, reizen)? Of zou ze in nog 2 jaar VWO ook in dat opzicht nog kunnen groeien?
- zie de reactie van Yeti. Wat wil ze bereiken met die HBO-opleiding, en wat wil ze met VWO en daarna de andere HBO-opleiding? Waar gaat haar hart (nu) naar uit?
- je schrijft dat ze mooie cijfers haalt op de Havo, maar voor zover ik weet is de overstap van Havo naar HBO toch enorm groot en is de overstap van VWO naar HBO beter te doen.

Ik denk dat als ik je dochter was, ik zsm contact op zou nemen met de HBO-opleiding waar ze nu heen zou kunnen, en dan een gesprek aanvragen met een decaan of studieadviseur. En heeft ze op haar huidige school een decaan of mentor? Heeft ze daar al mee gesproken? Mijn ervaring is dat als je gedwongen wordt je gedachten tegen een ander onder woorden te brengen, je vanzelf ook meer een gevoel krijgt bij wat je eigenlijk wil.

En misschien nog een andere optie: direct door naar eindexamen VWO. Ik weet niet of dat tegenwoordig nog kan, of dat het op haar school kan, maar zo heeft mijn echtgenoot het vroeger gedaan. Op een paar tienden na niet gehaald, maar dat doet voor dit verhaal verder niet zo ter zake . Dan zou ze wel de extra bagage krijgen en raakt ze maar een jaar kwijt. Dan heeft ze nog een jaar om te beslissen welke van de 2 HBO's het wordt.

Succes, moeilijke beslissing hoor!

Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 17:30

Leeftijd

We moeten nu ook weer niet moeilijk gaan doen over 16 jaar als we aan de andere kant allemaal roepen dat nov/dec kleuters naar groep 2 moeten. Je kunt een verse 17 jarige niet anders gaan behandelen dan een bijna 17 jarige. Vreemd dat we nu opeens naar maanden gaan kijken terwijl dat, als ze nog zoveel jonger zijn met 4 jaar dat niet belangrijk vinden.

Els

Els

15-06-2015 om 18:14

VWO

Mijn advies bij twijfel is VWO. Niet alleen nu maar ook later houdt het de weg open naar eventueel alsnog een universitaire studie. Daarnaast valt het de zoon van een vriendin van mij op het HBO tegen hoe lastig het is om bij de vele samenwerkprojecten om te gaan met veel oudere klasgenoten. Dit hangt vast ook af van de opleiding maar hij ervaart een lastig verschil in leeftijd.

Sawo

Sawo

15-06-2015 om 18:19

Zwaarte opleiding

Ik ben het helemaal eens met engeltje laat ze contact opnemen van de hbo opleiding van haar keuze. Het verschil in hbo studies si zo groot dat we niet echt een zinnig advies kunnen geven. Een moeilijke technische hbo opleiding zal misschien wel aanraden om vwo te gaan doen.terwijl een kunstzinnige opleiding juist een snelle instroom zal waarderen.
Groet
Saar

havo

havo

15-06-2015 om 20:01

draadje kapen

mag ik met een kleine vraag kapen? Er wordt gesproken over de propedeuse halen en daarna eventueel een andere hbo of evt. universitaire studie. Biedt dat voordelen? wordt je dan op een andere hbo sneller toegelaten? of mag je daar dan evt. langer over je eerste jaar doen.
Mijn dochter heeft helaas niet die riante cijfers, maar wel dezelfde leeftijd. Ik zou zeker voor vwo gaan.

Krullevaar

Krullevaar

15-06-2015 om 20:24

afhankelijk van opleiding

Ik denk dat het heel erg afhangt van welke HBO studie ze op het oog heeft. Voor sommige studies is meer bagage echt wel wenselijk, voor sommige juist niet nodig. Die bagage kan je krijgen door VWO te doen, maar ook door een relevante propedeuse te halen. Misschien is VWO 2 jaar in 1 een optie? Wel duur.

Al snap ik ook dat een leerling op een gegeven moment iets anders wil en klaar is met de middelbare school. Dat was ik ook op mijn 16e, maar ik heb geen moeite gehad met de overstap naar het HBO destijds.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2015 om 20:58

Ach Barvaux

Er is een keuze en dan kan het geen kwaad om daar over na te denken.
Met 16 gaan studeren mag en kan maar het hoeft niet. Dat kan ook prima als je 17 of 18 bent. En met 22 afstuderen is prima gedaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2015 om 21:01

Ja 2 jaar in 1

Is dat geen mooie middenweg. Andere school, andere studenten en volgens mij ook een andere manier van studeren.
Weegt dat op tegen het andere prijskaartje?

bieb63

bieb63

15-06-2015 om 21:11

ik weet niet wat voor opleiding HBO ze is ingeschreven, maar

er is ook nog een andere mogelijkheid: eerst MBO4 (in dezelfde richting als waarvoor ze voor HBO heeft gekozen), dat kan ze dan waarschijnlijk verkort doen. Het voordeel is dat de vervolg opleiding HBO dan voor haar veel prettiger is (van MBO4 naar HBO is prettiger dan vanaf HAVO ivm de manier van onderwijs geven). Wellicht is dit helemaal geen optie hoor, maar ook die richting kun je overwegen. En ze kan dan ook nog makkelijker tot de conclusie komen het toch niet een fijne richting te vinden en alsnog iets anders kiezen.
Maar lastig ja. Onze dochter mag met haar diploma VMBO-TL naar HAVO, maar heeft zich uiteraard ook ingeschreven voor MBO4. Ook die keuze is nu lastig. Ze weet het niet....

Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 21:16

Ginny

Natuurlijk is het een keuze maar op basis van een paar maanden leeftijdsverschil moeten we hier niet opeens een ander advies geven. Ze was eens rijp voor groep 2, eens voor groep 3, eens voor de brugklas, eens voor de bovenbouw havo en nu dus gewoon voor het HBO. Ze heeft geen zin in nog twee jaar verder op de middelbare, prima, maar dan moeten we niet met z'n allen een ander advies geven dan we hadden gedaan als ze een paar maanden ouder was.

Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 21:18

Bieb

MBO4 als je met glans de havo hebt gehaald zou ik niemand adviseren (en ja dat heb ik ooit zelf gedaan). De overstap van mbo4 naar hbo is echt niet zo geweldig en in dit geval ook helemaal niet nodig. Ze zal die overstap wel makkelijker halen dan degenen die gemiddeld bezig waren op de mavo maar waarom voor zo'n omweg kiezen als je van VWO komt? Dan beter VWO.

Krullevaar

Krullevaar

15-06-2015 om 21:40

Nee

Zou ik ook niet doen. Als ze geen zin heeft in VWO kan ze beter aan het HBO niveau en type onderwijs wennen door daaraan te beginnen.

Iets heel anders

Mijn dochter ( zelfde situatie) heeft een tussenopleiding gedaan. Vooropleiding filmacademie. Maar het had ook iets met talen, dierverzorging of sport kunnen zijn.
Daarna heft ze zeevaartschool (hbo) gedaan en twee jaar gevaren. Inmiddels werkt ze op 2000 mtr boven zeeniveau.

Kortom: alles kan nog. Een tussenjaar iets heel anders niet schools geeft wel ruimte om na te denken.

Extra vak

Voor de VWO heeft een ll een extra vak nodig. Als de dochter alleen keuze heeft uit een extra taalvak en dit vak een paar jaar gemist heeft ( of niet als extra vak heeft meegenomen), kan dit wel nadelig ziijn voor het verloop van de VWO opleiding.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-06-2015 om 00:29

Barvaux

Waar is vastgelegd dat we consequent moeten zijn?

Ik vind het op zich prima om een 5 jarige naar groep 3 te laten gaan, maar ik zie mijn 16 jarige echt niet op het hbo rondstruinen.

Ik vind dat je appels met peren vergelijkt.
En daarmee is het klaar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-06-2015 om 13:09

Precies

een kind dat met 5 jaar toe is aan groep 3, is er niet automatisch aan toe om na het afronden van het HAVO een vervolgopleiding te beginnen. Dat moet je dan opnieuw bekijken en of een kind er aan toe is hangt van veel verschillende dingen af.

Wat betreft de vraag van dit draadje: advies geven over de concrete situatie van Mirjamdochter is heel moeilijk. Bij zo'n jong meisje zou ik er toe neigen om in te zetten op VWO doen, heeft ze wat tijd om ouder te worden, rijp te worden voor het studentenleven en uiteindelijk een goede keuze te maken. Of misschien idd een jaar compleet iets anders: ook dan word e ouder en rijper. Dat zou mijn inzet zijn in het besef dat kind zelf de keuze moet maken.

Aagje

ja zelf kiezen

Ik snap dat het een lastige keuze is die ze toch echt zelf moet maken. Maar waar je wel kunt helpen met de argumenten.
Maar wat is er mis met een hbo opleiding beginnen op 17 jarige leeftijd? Kan zomaar goed gaan.
Mijn zoon is een jaar ouder en is op zijn hbo opleiding ook veruit de jongste, het grootste deel is al begin of midden twintig.
Ik moest vroeger wachten omdat mijn hbo opleiding pas toegankelijk was met 18 jaar. Die opleiding is het niet meer geworden. Ook niet erg. Ik ben na mijn 21ste met een colloquium doctum gaan studeren na het afronden van een MBO opleiding.
Het kan allemaal. Net wat ze zelf wil. Het heeft allemaal voor- en nadelen.
Het klinkt inderdaad als een jaar onnodig kleuteren. Op deze leeftijd kan het heel snel gaan en ze zijn ook niet echt heel jong meer. Ze gaan ook juist zich volwassener gedragen of zich zelfstandiger gedragen in reactie op wat van ze gevraagd wordt in de nieuwe situatie.
Mijn zoon voelde zich voor het eerst van zijn leven echt uitgedaagd. En huiswerk maken, dat hij voorheen vooral op onze goede huisroutine deed, gaat nu helemaal vanzelf, al is het tot diep in de nacht, al is het twee dagen non stop.
In reactie op die opleiding heeft hij mij en mijn begeleiding van zich afgeschud.

Barvaux

Barvaux

16-06-2015 om 15:03

Aagje

" Precies een kind dat met 5 jaar toe is aan groep 3, is er niet automatisch aan toe om na het afronden van het HAVO een vervolgopleiding te beginnen."

Nee, inderdaad, maar hier blijkt men heel erg te schrikken van het getal 16 en wordt er juist WEL automatisch van uit gegaan dat kind er nog NIET aan toe is. Net zo erg.

Nogmaals: ze is een paar maanden jonger dan gemiddeld. Waarom zou een 17 jarige er wel aan toe zijn? Hoe zit het dan op het MBO met 15? Je groeit toch gewoon mee vanaf groep 1/2 met de klas en dan ga je toch met 15/16/17 (mbo/hbo/universiteit) niet opeens zeggen dat ze dan automatisch maar een jaartje wat anders moeten doen? Dan zijn ze weer ouder dan het gros.

Verder: wat hadden jullie vorig jaar geadviseerd? Toen meteen beginnen gaf een enorm voordeel, want geen studievoorschot. Waren die 16jarigen er dan vorig jaar opeens wel geschikt voor?

Geef gewoon advies alsof TS niet gezegd had dat ze 16 was maar gewoon alszijnde elke andere vers gediplomeerde havist!

Barvaux

Barvaux

16-06-2015 om 15:07

Ginny

Interessant... omdat JIJ vindt dat IK appels en peren vergelijk is het daarmee klaar? Wie heeft jou de voorzittershamer gegeven?

Waarom zou een 17jarige wel toe zijn aan het HBO en een 16 jarige met vaak maar een paar maanden jonger niet? Zijn we opeens vergeten naar het kind te kijken? Is een kind niet meer dan zijn of haar geboortedatum? Iets wat we dus allemaal vinden bij de overgang van groep 2 naar groep 3 maar daarna is dat niet meer van belang?

Hele volksstammen gaan met 15 naar het MBO, met 16 naar het HBO en met 17 naar de universiteit en dat gaat de komende jaren alleen maar meer worden door het loslaten van de 1 okt grens. Moeten al die kinderen maar op een tussenjaar? Iets wat overigens na het VMBO niet eens mag.

Fiorucci

Fiorucci

16-06-2015 om 15:08

Jemig

Waarom kan een 16 jarige niet naar het HBO? Ik begon als zestienjarige aan opleiding in de zorg, wat een stuk heftiger is dan de schoolbanken van het HBO...

precies

Ik werkte een jaar in de zorg. Met alleen maar vakantiewerkervaring. De volledige verantwoordelijkheid over een ziekenboeg s'nachts met mensen met reuma, ms, dementie, kanker, verwaarlozing. Dat was mijn tussenjaar.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-06-2015 om 17:07

Volgens mij

Volgens mij is het hoofd-probleem niet dat ze te jong is voor het hbo, maar dat ze (te?) jong is om op kamers te gaan, wat nodig is voor de opleiding die ze het liefste zou doen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-06-2015 om 18:20

Tja

Volgens mij zegt niemand -ik ook niet- dat 16 altijd te jong is, dat maak jij ervan Barvaux.
Ts geeft aan dat dochter terugschrikt voor het studentenleven dat bij het starten op het hbo komt kijken. Zegt daarbij dat dochter pas 16 is. Dat kan betekenen dat ze net 16 is, maar kan ook een manier van spreken zijn om aan te geven nog geen 17 en nog niet direct studierijp. Volgens mij reageren veel mensen daarop. Zal best waar zijn dat veel mensen met 17 naar het hbo gingen of met 16 de zorg in. Daar heeft dit specifieke kind niets aan, zij moet uitzoeken waar zij aan toe is. Het klinkt als voor het gevoel misschien wel klaar met het vo, maar zich ook nog niet rijp voelt voor het hbo. Dan moet ze de afweging maken wat nu het best bij haar past.

Zoals gezegd zou ik bij twijfel inzetten op verlenging van de tijd in het vo. Of om een jaar iets heel anders te gaan doen.Gewoon omdat het tijd geeft om te rijpen wat nu blijkbaar nog niet is. En ik bedacht later dat dit vooral verstandig is bij enige twijfel aan de vervolgstudie, dan verlies je geen studietijd (of geldt dat niet meer nu er geen basisbeurs meer is)

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-06-2015 om 18:47

Juist Aagje

Niks meer aan te voegen.

Moni

Moni

16-06-2015 om 18:54

Hier een tussenjaar voor dochter

Ze wil graag naar de universiteit maar volgend jaar nog niet. Eerst een jaar in de 'gewone' wereld voordat de volgende periode van studie aanbreekt. Ze wil gaan werken. En dan volgend jaar op kamers en studeren.
Ze heeft nu drie betaalde vakantiebaantjes en een vrijwilligersbaantje van 2 uur per week. Bijna alle baantjes lopen door volgend schooljaar.

Als je dochter wil groeien kan dat ook door te gaan werken. Dat levert veel ervaring op en misschien kan ze iets vinden in de richting van haar toekomstige studie. Als het financieel kan, zou ze in die richting ook een soort stage kunnen lopen, onbetaald.

Mirjam

Mirjam

16-06-2015 om 20:09

Jeetje wat een reacties!

Ben ik even aan het werk 2 dagen en zie ik nu zoveel reacties staan. Dank jullie wel! Ik ga dit eens rustig laten bezinken en verder bespreken met dochter. Aagjes reactie komt aardig in de richting van hoe ik er in sta. Dochter geeft zelf aan zich zo jong te voelen op HBO. Is er paar keer al geweest en vindt studie wel leuk, maar voelt zich nog echt een kind en ziet de anderen als echte volwassenen. Dus wat dat betreft zou vwo beter passen. We zullen de school eens vragen wanneer ze daar de definitieve beslissing moet doorgeven. Een jaar kets anders wordt lastig, omdat het wel kort dag is. Bovendien is ze leerplichtig. Jullie horen van mij zodra ze een beslissing heeft gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.