Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anna

Anna

18-12-2012 om 21:18

Dochter wordt doorgetoetst, wat kan ik verwachten

Mijn dochter, 8,5 jr en in groep 5 ligt voor op de rest van de groep, zoveel is inmiddels duidelijk. Om te weten hoever ze voor ligt wordt ze nu doorgetoetst, omdat we nu natuurlijk niet goed weten waarover we praten en hoe ze het beste geholpen kan worden. Nu bestaat er een mogelijkheid, als ze echt ver voor ligt, dat ze mag versnellen. Wij, mijn man en ik, zijn er niet echt voorstander van, maar willen natuurlijk wel wat het beste is voor onze dochter.
Nu een beetje mijn vraag. Hoever moet een kind voorliggen, willen ze over versnellen gaan praten? En zijn er ouders die er uiteindelijk ook voor hebben gekozen om niet te versnellen en waarom?

Overigens verveelt ze zich op dit moment nog niet, omdat ze extra uitdaging krijgt. Maar ze vindt het wel vervelend dat ze elke keer tienen haalt, ze wil ook wel eens een 7,5 .

Ik hoop, dat iemand zijn ervaringen wil delen.

Alvast bedankt,

Anna.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lisbeth

lisbeth

18-12-2012 om 22:48

Versnellen

Versnellen is een tijdelijk hulpmiddel. Het werkt vaak maar tijdelijk omdat de meeste kinderen binnen een paar maanden toch weer boven niveau zijn. Ik ben niet tegen versnellen. Mijn oudste, ook acht, is versneld maar voornamelijk omdat ze gewoon niet tussen die leeftijd kinderen meer paste. Mijn jongste loopt op de meeste vakken minimaal een jaar of soms bijna twee jaar voor. Hij wordt echter niet versneld want hij heeft het prima naar zijn zin.
Kijk ten eerste vooral naar hoe je dochter zich voelt, is ze gelukkig in haar klas, heeft ze vriendinnen, kan de school voldoende uitdaging bieden. Is dat allemaal zo dan zou ik liever nog niet versnellen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fransien

Fransien

19-12-2012 om 10:24

Versnellen

Versnellen doe je volgens mij alleen als het kind sociaal en emotioneel een stuk ouder is, niet puur op de lesstof. Wat lesstof betreft is versnellen een heel tijdelijke oplossing en een zwaktebod van school.
Ik geef toe, het is een vrij boude stelling, maar ik heb ervaring. Dochter (nu 8,5 groep 5) heeft een voorsprong op taalgebied die erg groot is (minstens 3 jaar) en een matige voorsprong op rekengebied (ongeveer een jaar). Zij gaat niet versnellen omdat ze wel gewoon haar leeftijd is sociaal en emotioneel gezien. De lesstof kun je aanpassen, maar het gedrag van de klasgenootjes niet. Haar jongere broer is erger, hij is nu 6, groep 3, maar zit qua stof in groep 6, zowel voor taal als voor rekenen. Met rekenen heeft hij net een paar sprongetjes gemaakt en verdenken we hem van groep 7/8 niveau, maar daarvoor moeten we op het doortoetsen van januari wachten. Hij maakt de cito's voor zijn eigen niveau ipv de standaard groep 3 cito's. Ook hij wordt niet versneld, hij is namelijk in alles 6 behalve cognitief. Jongste dochter zit nu nog in de kleuterklas, maar leest en schrijft al erg goed, ook zij gaat gewoon met een aangepast programma met haar leeftijd mee.
Je hoort vaker dat kinderen die cognitief voor zijn emotioneel ook voor zijn, sommigen gaan zelfs zo ver dat ze stellen dat een kind anders niet hoogbegaafd kan zijn, of dat je je als ouders achter de oren moet krabben als het niet zo is. De psycholoog die onze kinderen getest heeft (ja, was nodig om wat deuren op school open te krijgen) was er vrij duidelijk in. Meestal ontwikkelen kinderen zich sociaal en emotioneel gewoon volgens hun leeftijd, er zijn altijd vlottere en minder vlotte, maar dat heeft zeker niet alles met iq te maken. Zij zag liever slimme kinderen met een leeftijdsadequate sociale en emotionele ontwikkeling, die werden vanuit huis tenminste niet te hoog aangesproken, dat kwam ze namelijk wel regelmatig tegen.

krin

krin

19-12-2012 om 10:30

Ik lees mee

Want wij staan er ook voor, op het moment. Zoon zit in groep 4 en kan het werk van groep 5 ook best aan. Hij wordt nu doorgetoetst met de methodetoetsen en dat laat de voorsprong inderdaad zien. Volgens mij willen ze dat hij gewoon goed (gemiddeld?) scoort op het niveau van de hogere groep.
Hij wil wel (dan is hij eerder klaar met school, is zijn optimistische motivatie), maar zijn juffen zijn bang dat hij sociaal verzuipt als hij komende zomer naar groep 6 overgaat. En hoe wars ik ook ben van sociaal-emotionele argumenten: daar zit wel wat in.
Aan de andere kant heeft hij nu ook geen aansluiting bij zijn klasgenoten, dus het zou in elk geval behoud van ellende zijn. Hij is gewoon niet zo aansluiterig van zichzelf.
Wat mijn argument vóór versnellen zou zijn , in ons geval, is dat school hopelijk zin voor hem krijgt. Dat hij het gevoel krijgt dat hij er iets kan leren, en dat hij moeite moet doen voor wat hij leert. (Maar zoals Lisbeth al zegt, kan dan effect tijdelijk zijn)
Een argument tegen is dat hij meer te leren heeft dan alleen de schoolse vakken, en dat hij die dingen beter leert in een groep waarin hij geen buitenbeentje is vanwege zijn leeftijd. (Maar zoals ik al schreef, is dat buitenbeenschap misschien lichtelijk ingebakken, en bovendien is het verschil niet zo groot, want hij is van januari).
Bij degenen die ik ken die spijt hebben gekregen van een versnelling, ging het om het 'overslaan' van groep 3. Daardoor misten ze een basis in automatiseren met rekenen en oefening in schrijven. Dat gaat voor de versnelling die jullie overwegen niet op.
Ik ben zelf lang geleden versneld, ben tot mijn eindexamen altijd de jongste geweest en heb daar persoonlijk nooit last van gehad. Het voelde luxe dat ik een jaar reserve had (uiteindelijk heb ik die reserve ruim opgebruikt, trouwens).

Janna3

Janna3

19-12-2012 om 10:48

Eens

met Lisbeth en Fransien, alleen versnellen vanuit sociaal-emotionele argumenten. Wat betreft de lesstof is het maar een zeer tijdelijke oplossing en moet school extra stof blijven aanbieden. Ook loopt het kind altijd de kans een buitenbeentje te blijven, want het zal altijd hoge cijfers halen. Misschien nog wel meer dan in de eigen groep, want het is dan en jong en haalt hoge cijfers...
Onze oudste is niet versneld, zit nu op het gymnasium (2) en komt echt aan zijn trekken, zowel qua lesstof als qua vrienden. In zijn klas zit ook een aantal (veel) jongere kinderen en die missen nu echt aansluiting met de rest. "Ze halen wel hoge cijfers, mam, maar ze begrijpen de andere leerlingen niet goed."
Onze middelste is wel versneld, hij vond de kinderen in zijn oude klas stom en speelde nooit met een van hen. Nu zit hij helemaal op zijn plek. Onze jongste (groep 4) blijkt na doortoetsen op eindniveau groep 6 te zitten. Het is echter een klein springerig kind dat het uitstekend naar zijn zin heeft in de groep. Geen haar op ons hoofd die er aan denkt te versnellen. Bovendien, waar moet hij dan naar toe? Groep 7 met 7 jaar?

Hier

Hier houdt school onder meer als criterium voor versnelling aan dat de dle van het kind op de hoofdvakken 10 maanden hoger moet zijn dan zijn dl. Zelf zou ik zeggen: toets door tot het kind op een lage C uitkomt, dan valt er weer wat te leren. Dat kan je, afhankelijk van de mogelijkheden en om hoeveel vakken het gaat, in de eigen klas doen met een aangepast programma, of in een klas hoger.

Mijn zoon heeft dit jaar groep 6 overgeslagen. Onze school is nog geen ster in differentieren en hij had niks met zijn leeftijdsgenoten. Hij liep gemiddeld twee jaar voor, dus ook nu is het nog niet echt uitdagend, maar hij heeft het beter naar zijn zin, ook sociaal gezien, en zijn resultaten zijn prima. Ons is de versnelling dus goed bevallen.

skik

En hier

Ook de nodige ervaring met versnellen. De 3 oudste kinderen hebben allemaal kort gekleuterd en zijn dus een jaar eerder doorgegaan naar groep 3. In geen van de gevallen heeft dit problemen gegeven, wel blijft het altijd nodig om aangepast werk te blijven geven, onze kinderen hebben/hadden dan ook altijd aangepaste programma's.
Oudste zoon zit nu in de gymnasium brugklas, hij is de jongste van zijn klas maar dat is op geen enkele manier een probleem. Hij bloeit helemaal op omdat hij nu eindelijk uitdaging krijgt. Omdat hij zijn school combineert met een topsportacademy mist hij steeds een deel van de lessen en die vakken moet hij dan zelf bijhouden. Dat is precies de uitdaging die hij kan gebruiken.
Zoon 2 is nog een keer versnelt (8 jaar, zit nu in groep 7) en ook voor hem geldt dat het leeftijdsverschil geen punt is. Hij zit op zijn plek, heeft nu juist beter aansluiting dan ooit. Cognitief zou hij nog wel een klas door kunnen maar dat vinden we geen goed idee. Hij is ondanks zijn 2 versnellingen ook nu steeds de beste van de klas en kan niet wachten tot hij naar het VO kan. Hij weet zelfs al naar welke universiteit hij wil...
Zoon 3 is 5 en zit in groep 3, Ook echt opgebloeid dit jaar, in de kleutergroep is hij nooit erg gelukkig geweest.
Het belangrijkste is volgens mij: zit het kind op zijn plek? Gaat het met plezier naar school? Aangepast werk moet je sowieso geven, of je nou versnelt of niet, maar de kunst is om uit te vinden in welke klas je kind het beste past.

Maki

Maki

19-12-2012 om 11:15

Zelfde als fransien

Hier ook een kind met een voorsprong van meerdere jaren, al vanaf groep 1. Toch is versnellen voor ons nooit een optie geweest. Hij heeft dus gewoon in z'n eigen klas op z'n eigen niveau gewerkt, heel veel extra activiteiten gedaan en ruim de ruimte gekregen om aanwezige talenten te ontplooien, met succes.

Z'n broer is dichter bij versnellen geweest maar zit ook in z'n eigen groep met een grote hoeveelheid extra werk, veel vrijheid om te kiezen wat hij doet en hoe hij het aanpakt, en volgt alle plusklassen die binnen en buiten school worden aangeboden.

Gelukkig zaten we prima op één lijn met school, en hebben ze niet voor de makkelijkste oplossing gekozen.

Anoniem

Anoniem

19-12-2012 om 11:19

Deels eens, deels niet

Ben het ten dele eens met de vorige schrijfsters, maar ten dele ook niet.

Hier thuis 3 kinderen, waarvan 2 versneld. Jongste heeft groep 2 overgeslagen. Oudste is halverwege groep 2 naar groep 3 gegaan en heeft groep 6 eigenlijk overgeslagen.

Het deel waar ik het mee eens ben, is dat je versnellen eigenlijk niet alleen zou moeten doen op basis van een cognitieve voorsprong, maar dat je ook de sociale en emotionele aspecten hierbij moet betrekken. Maar aan de andere kant, in hoeverre let je daar bij zittenblijven op? Mijn eigen zusje was een late leerling en is ook nog eens blijven zitten in groep 3. De hele bovenbouw van de basisschool was ze volop aan het puberen en paste eigenlijk helemaal niet meer op de basisschool, maar cognitief dus nog wel.

In mijn optiek is versnellen hetzelfde als zittenblijven, maar dan omgekeerd. Gemiddeld genomen hebben kinderen ongeveer 8 jaar nodig om zich door de basisschool heen te werken, maar je hebt kinderen die wat langzamer of sneller gaan. Een opening voor kinderen die wat minder gaan bieden veel scholen. Ze laten ze een jaartje over doen, dan krijgen ze een goede basis. Vaak zonder naar de rest van het kind te kijken, want ook nu nog zie ik kinderen die zijn blijven zitten, maar eigenlijk sociaal-emotioneel veel verder zijn. Andersom is er dezelfde oplossing voor snellere kinderen. Deze kinderen hebben eigenlijk die 8 jaar niet nodig en zouden het best in 7 jaar kunnen doen, maar veel scholen en ouders zien dat toch anders en dan zitten ze opeens wel met dat sociaal-emotionele aspect.

Zelf was ik tot onze oudste 5 was tegen versnellen. Laat de school haar lekker wat uitdagender werk bieden binnen de huidige klas. Net zoals ze wat minder vlotte kinderen ook binnen het eigen jaar op eigen niveau zouden kunnen laten werken. Toen onze oudste 5 was, liep ze ook sociaal emotioneel behoorlijk vast in de kleuterklas. Ze ging ook aansluiting missen. Zij wilde graag spelletjes doen die haar klasgenootjes nog niet konden spelen en bij speelafspraakjes trok ze meer en meer naar de oudere broertjes en zusjes van haar klasgenootjes.

Op dat moment hebben we haar toch laten versnellen. Voor mezelf heb ik dat echt goed moeten praten, want het was niet wat ik voor ogen had. De parallel met zittenblijven heeft me geholpen. En ook het feit dat de scholen hier vaak de 1 januari grens hanteren. Mijn oudste was 3 maanden na die grens jarig en zou dus maar een paar maanden jonger zijn dan de gewone vroege leerlingen.

Uiteindelijk was ik echt enorm blij met deze versnelling. Al op haar wendag in de nieuwe klas had ze een speelafspraakje en sociaal is ze meteen na de versnelling helemaal opgebloeid. Waar ze voor haar versnelling alle uitdaging thuis zocht en thuis alle frustraties afreageerde, ging dat na de versnelling meteen beter. Ze ging thuis meer spelen dan ze ooit had gedaan en was ook gewoon een stuk vrolijker. Ook na haar 2e versnelling is ze sociaal gezien weer helemaal opgebloeid.

Ook vraag ik me af wat scholen doen met kinderen die nu de stof van 3 klassen hoger krijgen. Hoe wil je dat dan in de hoogste klassen oplossen? Wij hebben voor onze oudste ook overwogen om haar 2 keer groep acht te laten doen. Dat zou met veel verrijking nog mogelijk zijn, maar hoe wil je die periode invullen met kinderen die 3 jaar eerder klaar zijn? Creëer je dan niet juist een probleem voor de toekomst?

Kortom, ik zou zeker niet meteen versnellen op basis van een voorsprong van een jaar en inderdaad wel verder kijken, maar in mijn ogen is een versnelling soms echt het beste. Afhankelijk van het kind en de mogelijkheden van de school. Wij hebben er in ieder geval geen spijt van gehad. Ook mijn oudste is op dit moment nog blij met de situatie en ik zie nu al dat ze andere vaardigheden door deze versnelling beter heeft ontwikkeld op de basisschool dan ik zelf destijds. Ze durft fouten te maken, ze durft te beginnen met dingen die ze nog niet kan (ze heeft serieus lang niet geweten dat je op school dingen zou kunnen leren en sowieso, iets leren wat je nog niet kon was vreemd voor haar, 'ik hoef niet te leren fietsen, want ik kan het toch niet'), ze kan plannen en weet ook echt hoe ze iets moet leren.

Versnellingswenselijkheidslijst

Een fantastisch scrabblewoord....
Maar google er eens op. Is van het centrum voor Begaafdheidsonderzoek.
Invullen en er komt een vrij objectief beeld uit mbt wel of niet versnellen.
Anne*

krin

krin

19-12-2012 om 12:07

Kanttekening

Er zit ook nog iets tussen 'op schema' en hoogbegaafd in. Voorlopen komt in soorten en maten, en het hoeft echt niet meteen om twee of drie jaar te gaan.

Jillian

Jillian

19-12-2012 om 12:27

Niet voor gekozen

Onze zoon loopt flink voor. Toch hebben we er voor gekozen om hem niet te versnellen. Dit zou maar een tijdelijke oplossing zijn geweest. Hij loopt zeker zo'n 3 jaar voor. Dus dan zou hij nu als 12 jarige al in 3VWO of zo hebben gezeten. Het kan natuurlijk maar ik denk niet dat hij het daar nou echt naar zijn zin zou hebben.
In sommige opzichten is hij sociaal-emotioneel ook redelijk wijs maar in andere opzichten is het ook gewoon nog een klein jochie die graag met lego speelt. Hij past gewoon niet leerlingen die zoveel ouder zijn.

Hij heeft het prima naar zijn zin in de klas. Hij is niet een allemansvriend maar hij heeft een paar hele fijne vriendschappen binnen de klas en hij kan het ook met de rest van de klas goed vinden. Hij vindt sommige kinderen wel kinderachtig maar dat hoort meer bij zijn karakter dan dat hij voorloopt. Bovendien hoor ik precies hetzelfde van sommige anderen in zijn klassen die ook zeggen dat sommige klasgenootjes kinderlijk zijn. Is denk ik ook wat de leeftijd.

In elk geval lijkt hij prima op zijn plaats in de klas, hij doet overal leuk aan mee en hij gaat niet met tegenzin naar school.

De school is bereid om mee te denken om hem voldoende uitdaging te geven. Natuurlijk is het soms net bezigheidstherapie maar op zich vermaakt zoon zich wel en hij leert ook nog wel wat. Hij is ook geen moeilijke jongen en hij vindt het prima om af en toe gewoon wat te lezen of te tekenen. Daarnaast is er een programma voor hem in elkaar gezet waarin hij op eigen niveau kan werken. Natuurlijk zijn er momenten dat het saai is maar daar heeft hij mee moeten leren omgaan. Die momenten zullen er ook later nog genoeg komen.

Fransien

Fransien

19-12-2012 om 13:35

Krin

Ooit zal er waarschijnlijk wel versneld moeten worden, een voorsprong van 3 jaar op 6-jarige leeftijd ontstaat niet zomaar en gaat ook niet zomaar weer weg. Maar het tijdstip van versnellen is zo lastig, daarom proberen we zoveel mogelijk op de sociale en emotionele leeftijd aan te sluiten, klasgenootjes zijn op school gewoon heel erg belangrijk voor je welbevinden in de klas en hun niveau kun je niet zo makkelijk veranderen als het niveau van de lesstof. Mocht zoon of dochter geen aansluiting hebben en wel aansluiting met oudere kinderen, dan is versnellen wel te overwegen en pas dan zouden we het ook gaan doen. En tegen de tijd dat de middelbare schoolstof in zicht komt, kan die deels naar de basisschool toegebracht worden. De middelbare school waar we al contact mee hebben wil dat in principe wel doen, en heeft dat liever dan een 8 of 9-jarige in de brugklas. Pas de bovenbouw VWO-stof willen ze echt zelf geven, maar dan is hij met wat mazzel al 12.
Standaard oplossingen zijn er niet met kinderen, zeker als ze niet in het stramien passen. En wij hebben een paar die buiten de gemiddeldes vallen. Naar school toe hebben we altijd volgehouden dat een kind wat goed kan leren op school geen probleemkind zou moeten zijn. Dat de snelheid van leren onhandig is, dat zijn we roerend met ze eens. Maar het is niet iets waar al zuchtend en steunend naar gekeken moet worden. Dat scheelde al zoveel bij de ib-er en de juf, je wilt het niet weten.

Misverstand

Ik lees het hier vaker, het idee dat als een kind wel 2 of 3 (of meer) jaar voorloopt dat je dan zou moeten versnellen naar de groep daar weer boven (dus in 1x een paar klassen overslaan) om dat zin te laten hebben. En dat mensen dan zeggen: nou dàt vinden we niks, DUS we versnellen helemaal niet.
Dat vind ik een verkeerde gedachte. Ook al loopt een kind een paar jaar voor, dan kan 1 versnelling toch al veel winst opleveren. Je doet namelijk meer in een klas dan rekenen en spelling. Dus het kan voor je kind toch al een interessanter omgeving zijn en bovendien kan het makkelijker zijn in een groep hoger om passend werk te doen/te krijgen.
Maar nogmaals: het gaat er vooral om waar een kind zich het prettigst voelt. Het lastige is alleen dat je dat als ouder en school in moet zien te schatten. In ieder geval: zit je kind goed in zijn vel en is je kind gelukkig waar het zit? Doe dan vooral niks. Is je kind niet gelukkig, dan begint het gepuzzel, maar doe er dan in ieder geval wel wat mee!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2012 om 17:55

Hier (lang)

Mijn zoon is op de basisschool 2 keer versneld; hij heeft groep 5 en groep 7 overgeslagen. Op zijn 6e is hij getest op hoogbegaafdheid en daar kwam uit dat hij zeer hoogbegaafd is maar wel met een behoorlijke V/p kloof. Zijn school (Montessori) heeft hem meteen doorgetoetst om te zien op welk niveau hij nu precies zat en ze hebben een handelingsplan opgesteld in samenwerking met zijn leraren, de IBer en de Plusklasmentor wat om de drie maanden werd geevolueerd en aangepast. Daarnaast heeft school toen een deskundig onderwijsbureau ingeschakeld voor begeleiding van hb kinderen en hun leraren in het basisonderwijs. Gelukkig had en heeft school veel kennis van en ervaring met hoogbegaafdheid en veel mogelijkheden tot verdieping/verrijking/verbreding. Helaas was het niet genoeg; ook niet met de ene middag Plusklas. Zoon verveelde zich, leerde niet leren en voelde zich een vreemde eend in de bijt tussen zijn klasgenoten. School stelde een versnelling voor aan de hand van de VersnellingsWenselijksheidsLijst. Ik stond daar positief tegenover en zogezegd ging hij dus van groep 4 naar groep 6. Wel met weer een handelingsplan, ook gericht op het beheersen van de basisstof en -vaardigheden zodat hij daar geen achterstand in zou oplopen. Hij is steeds doorgetoetst. Halverwege het jaar bleek dat hij nog steeds ondanks alles geen uitdaging genoeg kreeg. School stelde met redelijke terughoudendheid een tweede versnelling voor aangezien ze nog nooit een kind twee keer hadden laten versnellen. Dit keer is er ook advies gevraagd aan zoon zijn behandelaars (hij heeft ook ADHD en een angststoornis); deze reageerden positief, net als zoon en uiteindelijk ikzelf. Alles bij elkaar werd die tweede versnelling het voordeel van de twijfel gegund. Zoon had het toen al wel gehad met de basisschool. Hij ging altijd al om met oudere kinderen en ook al is hij zelf klein van stuk, hij liet zich niet de kaas van het brood eten. Sociaal-emotioneel lopen veel hb kinderen ook juist voor alhoewel veel van hun gedrag verkeerd wordt gezien als sociaal-emotioneel achter/jong.
Afijn, groep 8 was een kwestie van even de CITO doen, verveing, de maanden uitzitten en vol verlangen naar de middelbare school uitkijken.
Hij is nu bijna 12, zit in 2 Gym (regulier Gymnasium+ gebaseerd op onderwijs aan hoogbegaafde kinderen) en is opgebloeid sinds hij op het VO zit. Eindelijk uitdaging, eindelijk gelijkgestemden. Hij past naadloos tussen zijn (meest) oudere, grotere vrienden en klasgenoten. Hij heeft wel veel moeite gehad met leren leren, plannen, huiswerk maken etc. omdat hij dat nooit op de basisschool heeft hoeven doen maar met extra begeleiding is dat helemaal goed gekomen. Hijzelf, ik en iedereen die hem kent kunnen zich nu niet voorstellen dat hij nu nog eigenlijk in groep 8 zou moeten zitten.
Tja, je weet nooit vantevoren hoe een beslissing tot versnellen uit gaat pakken. Garanties zijn er niet, ieder kind is anders, iedere school en iedere leraar is anders. Alleen versnellen is nooit een oplossing. De manier van lesgeven en de lesstof moet ook anders. En kan school/de leraar dit niet of niet voldoende, dan blijf je zitten met een kind dat snakt naar meer. Dat misschien zelfs gaat onderpresteren, faalangstig wordt, gaat denken dat het "raar" is.
Kijk naar het kind, naar wat school kan bieden. Gebruik de VWL, vraag wat het kind zelf wil. Wat heeft het kind nodig? Extra uitdaging, leren leren, de kans om ook fouten te maken en te leren dat dat ook ok is. Contact met gelijkgestemden, ook al zijn die ouder? Zet dat op een rij samen met school en denk eraan dat een versnelling altijd weer terug te draaien is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2012 om 18:02

Boeken

Hier trouwens een leuke link naar Tygo, een jongen die ook versneld is en een boek heeft geschreven over zijn ervaringen "Ik ben 9 en een brugsmurf": http://www.tygomi.nl/index.html

Daarnaast kan ik je aanraden om het boek van Tessa Kieboom "Als je kind (g)een Einsrtein is" te lezen. Nu gaat het hier om hoogbegaafde kinderen maar ook voor niet-hb kinderen kan je er veel nuttige info en adviezen uit halen.

krin

krin

19-12-2012 om 18:14

Fransien

Ik doelde eigenlijk op gradaties in voorlopen. De reacties die hier nu loskomen, gaan vooral over de echte snelle Jelles, die al vroeg enorm op de lesstof vooruitlopen. Dat vraagt waarschijnlijk toch een andere aanpak dan een kind dat minder snel, of minder ver voor is, maar vooral net iets te ver voor de eigen jaargroep. Voorlopig weet ts nog niet om wat voor voorsprong het gaat, dus of verhalen van derdegroepers met rekenniveau groep 7 van toepassing zijn. Dat bedoel ik.
In zoons geval is dat ook niet aan de orde; als hij drie weken eerder was geboren, zat hij nu ook een groep hoger, zonder twijfels aan zijn soc-emo toestand.
Ik ben het wel met je eens dat het passen in de klas, ongeacht leeftijd, doorslaggevend is. De vraag is hier alleen of hij te jong doet omdat hij niet past, of niet past omdat hij te jong doet.

Anna

Anna

19-12-2012 om 18:33

Wow!

Wow, wat een reactie's al zeg. Heel erg bedankt allemaal. Ze helpen me zeker om alles op een rijtje te krijgen en ik ga ook zeker de links bekijken en googlen op de versnellingswenselijkheidslijst (wat een woord ).
Mijn dochter zit nu gelukkig goed in haar vel en heeft het ook goed naar haar zin in de klas. Dat is ook de reden waarom ik liever niet zou versnellen, en als ik de meeste reactie's van jullie bekijk, jullie ook niet. Sociaal/emotioneel is ze ook niet echt voor. Als ik de meiden uit de hogere klassen zie, zie ik veel van die hittepetitjes (niet negatief bedoeld) en dat is mijn dochter absoluut nog niet. Gelukkig biedt de school haar op dit moment al extra werk aan en doen de juffen ook echt haar best om extra dingen voor haar te vinden en te kijken wat er, naast het eventuele versnellen, mogelijk is.

Maar ik wil jullie echt heel hartelijk bedanken voor jullie verhalen en adviesen.

groetjes Anna.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2012 om 18:55

Links

Nog een paar links mbt al dan niet versnellen:
http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/archief-thema/thema/vm/opvoeding-kinderen/@747895/klas_overslaan_geen/

http://www.pharosnl.nl/?hoogbegaafd-jonger-naar-v-o

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_HB_op_school/versnellen_intro.html (inclusief link naar de VWL)

Het sociaal-emotionele argument wordt al te vaak gebruikt om niet te versnellen. Ervaring en onderzoek wijst uit dat dit vaak ten onrechte is. Hou dat in het achterhoofd en laat het niet bepalend zijn voor de beslissing wel/niet versnellen.

Jij kent je kind het beste

Eigenlijk gaat het alleen om jouw kind in jullie specifieke situatie.

Hier een zoon van 6 die in groep 4 zit. Hij is versneld van groep 1 naar groep 3 gegaan. Had zichzelf op zijn 4e leren lezen en had eigenlijk niks met de kleutertijd. Hij wilde leren. Nu in groep 4 gaat het heel goed, hij heeft nog steeds een voorsprong op de rest. Wel merk je dat hij sociaal emotioneel een stuk jonger is dan de rest (veel zijn er al 8). Soms liggen zijn interesses boven het voorstellingsniveau van zijn klasgenoten, maar soms is zoon nog best een kleuter (bijv. zijn liefde voor K3, daar hebben zijn klasgenoten echt niks meer mee). Spijt heb ik er niet van, zoon leest op M6 niveau en zou anders nog moeten hakken en plakken, maar hij heeft wel meer moeite om zich staande te houden in de groep. Dat zijn mijn observaties, hij heeft nergens last van. Veel hangt natuurlijk ook af van het karakter van je kind.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ex Leonardo kid

Ex Leonardo kid

19-12-2012 om 19:55

Zo makkelijk is het niet

Hier noodgedwongen naar een alternatief moeten zoeken voor de Leonardo school waar zoonlief zat...overigens als een vis in het water.
Alternatief is uiteindelijk een reguliere basisschool geworden op fietsafstand, inc. een jaar overslaan.
Over het aspect "sociaal emotioneel" wordt veelvuldig gesproken in dit draadje, maar ik blijf het een heel lastig onderwerp vinden.
Allereerst omdat volgens mij een flink aantal karakter eigenschappen en houdingen worden geveegd onder die kreet eigenlijk te pas en te onpas.
Feit is dat bij onze zoon de aansluiting met het gemiddelde leeftijdsgenootje er totaal niet is; Bij speeldates hoor je ze onderling gesprekken voeren waarbij het duidelijk is dat ze op twee totaal andere planeten wonen. Bij klasgenoten nu, in de versnelde groep, kan ik niet zeggen dat die aansluiting er wel is. Hij blijft een eigen gevoel voor logica hebben, een eigen gevoel voor humor. De "klik" was er helemaal met klasgenoten bij Leonardo onderwijs ( = peers contact) en lijkt niet zo eenvoudig terug te vinden op reguliere school. Oudere leerlingen hebben weer quasi puber interesses die onze zoon nog totaal niet heeft, waarbij je daar ook geen aansluiting kan vinden.

Misschien wat negatief ingesteld maar wij gaan er dan ook niet vanuit dat het echt leuk zal zijn dit en komend jaar en dat hij naderhand op het VO beter op zijn plek zal zijn.
Versnellen hebben wij dan ook vooral gedaan voor de cognitieve aspecten puur omdat de gemiddelde kleine dorpsschool wel passend onderwijs wil bieden maar daar eigenlijk amper middelen toe heeft. Een stukje compacten en verrijken lukt nog wel, maar heel veel meer is er niet te verwachten.

Kortom, als je kind lekkers in zijn vel zit vooral laten zitten waar die zit zou mijn advies zijn

Kendra

Kendra

19-12-2012 om 23:02

Compacten, verrijken, verbreden

Gelukkig is er met onze school wel goed overleg mogelijk. Van de IB's hoeven we niet heel veel te verwachten. Die weet heel veel van kinderen die naar beneden uitvallen, dat wel. Maar over de echt voorlopende kinderen is niet zoveel kennis, helaas. Maar met de groepsleerkrachten kunnen we wel spijkers met koppen slaan. Compacten, verbreden en verrijken zijn bij ons de sleutelwoorden en wat ben ik blij dat dat kan!! Op een Leonardoschool krijgen we ze echt niet, hoe graag ik ook zou willen. Wachtlijsten en andere omstandigheden werken tegen. Des te blijer ben ik dan onze kinderen toch daadwerkelijk leren leren, ook zonder te versnellen. Zonder in details te willen treden wil ik alleen zeggen dat wij, de ouders, dat versnellen liever niet willen.

Hier

Hier heeft zoon groep 4 overgeslagen. Ik stond niet te trappelen maar uiteindelijk leek het mij toch ook wel het beste. Het was niet dat hij geen aansluiting had in de klas, dat ging best, maar hij liep zeer fors voor in taal en vrij fors in rekenen. Er werd behoorlijk wat verrijkingsstof aangeboden, maar ergens is een grens. Overigens heeft hij op de opvang wel de neiging meer op te trekken met oudere jongens, maar op school was er soc. ec dus geen probleem.

Een belangrijk punt wat mij betreft was dat groep 4, net als groep 3, eigenlijk alleen maar taal enrekenen doet. Met taal liep (loopt) hij jaren voor, met rekenen was dat minstens een jaar. Nu in groep 5 heeft hij met rekenen weer wat te doen, en nu zijn de zaaksvakken erbij gekomen en daar kan hij zijn ei wel in kwijt. Ook in deze klas vindt hij aardig aansluiting. Ik hoop wel dat het hierbij blijft, qua versnellen, want zo heel veel ouder dan zijn kalenderleeftijd gedraagt hij zich nou ook weer niet.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

20-12-2012 om 13:16

Krin

O, dan had ik je verkeerd begrepen.
Inderdaad, als een kind zo'n half jaar tot een jaar voorloopt kan hij/zij zich al rot vervelen in z'n eigen klas. Maar dan zou het nog steeds opgelost moeten kunnen worden in zijn eigen klas, voor mij is versnellen een noodmaatregel die je alleen toepast als een kind zich in een hogere groep duidelijk beter gaat voelen en daar beter past. En voor januari-kinderen zou ik daar eerder voor gaan dan voor herfstkinderen die niet zijn blijven zitten, die grenzen zijn eigenlijk gewoon arbitrair.
Tsja, doet een kind te jong omdat hij jong is of omdat hij een buitenbeentje is. Altijd een leuke vraag, en alleen voor je eigen kind te beantwoorden, en zelfs dan nog moeilijk.

7 1/2

Ik heb geen ervaring met versnellen, wel met verbreden en verdiepen.
Op onze school zitten een paar kinderen, waaronder mijn dochter, in de plusklas. Daar zorgen ze voor verbreding. In de klas krijgt ze verdieping. Rekensommen in moeilijker context ed, tot ze iets heeft wat ze niet allemaal (goed) kan.
Ik vind dat goed voor har ontwikkeling en zij vindt het leuk. Put de school die mogelijkheid al uit?
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.